Piha täynnä punkkeja
Apua.
En tiedä, mitä voin tehdä :( On vasta toukokuu, ja näköjään tänä vuonna meidän piha on joutunut punkkien valtaamaksi. Ei tarvitse kuin hetken seisoskella pihalla (nurmikko lyhyenä, keskellä pihaa, ei pensaita ympärillä) ja punkkeja kävelee pitkien housujen lahkeita pitkin ylös.
Olen ihan järkyttävän punkkikammoinen, ja surettaa, etten tiedä uskallanko mennä pihalle ollenkaan. Puutarhatöistä on turha haaveilla. Laitanko jalkaan kahluusaappaat, vai mitä ihmettä teen?
Kohtalotovereita?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto. Facessa oli kuva jalasta jossa oli noin 40-50 nymfipunkkia. Ne on pahimpia, pieniä ja kantavat tautia. Mä en tiedä onko nymfit jo levinneet Suomeen.
Muista myös uutisen viime kesältä. Suomalaismies oli löytynyt loukkaantuneena Saarenmaalta(?) Eestistä ja miehessä oli muistaakseni 200 punkkia. Hyi hyi hitto.
Nymfipunkki on ihan normipunkki "teini-ikäisenä". Minua on sellainen puraissut joskus, sain borrelioosin, joka tosin hoidettiin heti pois.
Mitä sulle jäi siitä? Parannuitko täysin? Mun kaveri saattohoiti just isänsä joka sai borrelioosin/Lymen taudin. Valvoin ystäväni seurana pari yötä. Etsimme tietoa punkeista. Myös tämä Real Housewife tähti Yolanda (Gugi ja Bella Hadidin äiti) väittää sairastuneensa siihen joskus. Ja jotkut väittivät, että hänen ongelmat johtui silikoneista. Tiedä sitten mikä on totta.
Parannuin täysin, mitään oireita ei jäänyt. Eikä oireita ehtinyt ihan kauheasti tullakaan, lämpöilyä ym pientä. Verikokeella sitten todettiin kohonneet vasta-aineet. Menin heti lääkäriin tosin, varhainen antibioottikuuri tuossa on tärkeää.
Punkit viihtyvät hoitamattomalla alueella, eli pitkässä ruohikossa. Kannattaisiko leikata vielä lyhyemmäksi se ruohikko?
Punkkien isäntäeläiminä toimivat peurat ja kauriit (ja hirvet?), jotka levittävät niitä tehokkaasti pitkin maita ja mantuja liikkuessaan. Eräässä amerikkalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että yhden peuran turkissa voi majailla jopa tuhansia punkkeja.
Onko näitä näkynyt puutarhassanne? Kannattaisiko silloin harkita aitaamista?
Amerikkalaisella saarella tehtiin koe, missä sijoitettiin hirvieläinten ruokintapaikalle harjaksilla varustettu ruokintalaite. Harjaksissa oli tujua hyönteismyrkkyä, ja tällä keinolla päästiin melkein koko saaren punkkikannasta eroon. Suomessa ei liene asiaa tutkittu, mutta en ihmettelisi, jos Suomen peura- ja kauriskannan runsastuminen korreloi suoraan punkkien leviämisen kanssa. Ei välttämättä yhtään mitään tekemistä ilmaston lämpeämisen kanssa.
Maahan pudotessaan punkit saattavat myös hyödyntää jyrsijöitä, kuten myyriä. Niistäkin siis eroon.
Vierailija kirjoitti:
Muurahaisista apu? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006093365.html?fbclid=IwAR36_3CzqoyHx…
Suome Lyme Borrelioosiyhdistys ry ja Suomen johtaviin punkkiasiantuntijoihin kuuluva infektiolääkäri, dosentti Jarmo Oksi (TYKS) suosittelee PunkkiStop-karkotetta, en ole itse testannut enkä tiedä sen turvallisuudesta.
Iho-oireita tuli mulle.
Vierailija kirjoitti:
Punkit viihtyvät hoitamattomalla alueella, eli pitkässä ruohikossa. Kannattaisiko leikata vielä lyhyemmäksi se ruohikko?
Punkkien isäntäeläiminä toimivat peurat ja kauriit (ja hirvet?), jotka levittävät niitä tehokkaasti pitkin maita ja mantuja liikkuessaan. Eräässä amerikkalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että yhden peuran turkissa voi majailla jopa tuhansia punkkeja.
Onko näitä näkynyt puutarhassanne? Kannattaisiko silloin harkita aitaamista?
Amerikkalaisella saarella tehtiin koe, missä sijoitettiin hirvieläinten ruokintapaikalle harjaksilla varustettu ruokintalaite. Harjaksissa oli tujua hyönteismyrkkyä, ja tällä keinolla päästiin melkein koko saaren punkkikannasta eroon. Suomessa ei liene asiaa tutkittu, mutta en ihmettelisi, jos Suomen peura- ja kauriskannan runsastuminen korreloi suoraan punkkien leviämisen kanssa. Ei välttämättä yhtään mitään tekemistä ilmaston lämpeämisen kanssa.
Maahan pudotessaan punkit saattavat myös hyödyntää jyrsijöitä, kuten myyriä. Niistäkin siis eroon.
Piti siis lisäämäni, että peuran turkissa voi olla tuhansia munimisvaiheessa olevia punkkeja, jotka munivat sitten sinne puutarhaan.
Käytä ainakin pitkiä kumppaneita.
Täällä ei ole muita eläimiä kuin kissoja ja rusakoita ulkona, myös hiiriä. Kun oli omia kissoja niin niissä oli joskus punkki.
Taitaa nuo kauriit olla se punkkien lähde ja onhan se ihan tutkittukin juttu.
Sama meillä, ostimme tammikuussa ok-talon ja odotin ihan innoissani kesää isolla omalla pihalla, mutta nyt meist jokaisesta on alkanut löytyä punkkeja :( Emme omistaneet aiemmin edes punkkipihtejä tai tehneet mitään punkkisyynejä (asuimme ennen rivitalossa) mutta nyt vissiin pakko aloittaa..
Inhottaa kun lapset tekee kärrynpyöriä pihalla ihan innoissaan , nauttii elämästä ja itse tekee mieli vain huutaa " POIS NURMIKOLTA !" En itse mielelläni poistu puiselta patiolta. Mies touhuaa crocsit jalassa ruohoa leikkaamassa, grillaamassa ym ja kutsuu minua vainoharhaiseksi " yksi punkki Sannissa ja sekään ei ehtinut purra, mussa oli ne 2 mutta varmaan tuli puupinkasta eikä pihasta. Kengät vaan pois ja tänne!"
Asumme rivarissa ja mies nauraa, kun kesäkuumallakin leikkaan pitkäksi päässeen takapihan nurmikon farkuissa ja kumisaappaissa, mies itse leikkaa sortseissa ja sandaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä, ostimme tammikuussa ok-talon ja odotin ihan innoissani kesää isolla omalla pihalla, mutta nyt meist jokaisesta on alkanut löytyä punkkeja :( Emme omistaneet aiemmin edes punkkipihtejä tai tehneet mitään punkkisyynejä (asuimme ennen rivitalossa) mutta nyt vissiin pakko aloittaa..
Inhottaa kun lapset tekee kärrynpyöriä pihalla ihan innoissaan , nauttii elämästä ja itse tekee mieli vain huutaa " POIS NURMIKOLTA !" En itse mielelläni poistu puiselta patiolta. Mies touhuaa crocsit jalassa ruohoa leikkaamassa, grillaamassa ym ja kutsuu minua vainoharhaiseksi " yksi punkki Sannissa ja sekään ei ehtinut purra, mussa oli ne 2 mutta varmaan tuli puupinkasta eikä pihasta. Kengät vaan pois ja tänne!"
Sinun on nyt vain otettava itseäsi niskasta kiinni, joka ilta punkkisyynit etenkin lapsille ja jos punkki löytyy, heti pois PIHDEILLÄ. Ei voilla.
Joensuun keskustan tuntumassa ainakin on punkkeja ihan hirveesti. Kun koira työntää pään pensaaseen tien poskessa haistellakseen on otsassa 4 punkkia kiinni 😟 Mietin, että pääsikö nuo pirulaiset lisääntymään niiden viime kesän helteiden vuoksi.
Tiaiset kirjoitti:
Kumma miten puutiaisia inhotaan mutta talitiasia ja sinitiasia ihaillaan...
Luuletko olevasi nokkela ja vitsikäs?
Punkit elää peurojen turkissa? Ja koirien turkeissako punkit ei sitten viihdy? Tuskin punkit välittää siitä onko kyseessä koira, peura, rotta vai myyrä. Eikös niitä punkkeja ole aika vaikea koiralta löytää, etenkin jos on tummakarvainen. Sieltä ne sitten ryömii koiran turkista sisälle ja ihmisiin. Hyi olkoon. Myös koirien määrähän on lisääntynyt.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005635381.html
”Suomessa on jo enemmän koiria kuin Helsingissä asukkaita – -Tilastokeskuksen arvion mukaan koirien määrä olisi neljässä vuodessa kasvanut peräti 11 prosenttia”
Kun punkkia ryhdytään poistamaan pinseteillä, niin on syytä tietää, että punkki reagoi siihen todennäköisesti oksentamalla. Jos oksennusta pääsee siirtymään ihmiseen, niin tartuntariski kasvaa. Pinsettiote käsittääkseni tukkii reitin ja siten estää tuon tapahtumasta. Siitä syystä on tärkeää, että kun pinsettiote on tehty punkkiin, niin sitä ei ryhdy korjailemaan, vaan poistaa punkin sillä samalla puristuksella.
Tosi hyvä idea tuo lakana. Valoakin voisi kantaa sisään säkillä niin ei tarvitse sähköyhtiötä ja samalla tulisi lämpöä auringosta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/669636-tehokas-ase-punkkeja-v…
Tämä punkkiansan kyhääjä esitteli lakanaviritelmäänsä Iltalehdessä. Isäntä veteli lakanaansa pitkin metsää ja sitten ylpeänä esitteli tulosta, kuinka lakanaan oli tarttunut 12 punkkia. Löysi sitten lakanastaan myös aikuisen naaraan josta mainitsi, että kun naaras löytää sopivan kumppanin, niin se munii tuhat uutta punkkia. Että se siitä pyydystelystä :)
Asun maalla Etelä-Suomessa. Olen poistanut koirastani jo neljä punkkia. Yleensä tulleet vasta kesäkuussa. Myös naapurin rouva huomannut punkkien hurjan invaasion. Koira nukkuu vieressäni! Siirsin toiseen huoneeseen nukkumaan eilen. Pakko kai hankkia sille jotain karkotetta. Olisiko vinkkejä hyvistä? Pihatyöt jää kyllä tältä kesältä tekemättä.
Kulotus auttaa. Meidän pihapiiri kulotetaan joka kevät eikä tässä ole koskaan punkkeja.
Meilläkin tänä keväänä ensimmäistä kertaa kauhea riesa punkeista. Lemmikeistä saa päivittäin niitä nyppiä irti, vaikka pannat ollut käytössä jo viikkoja. Tänään vihdoin saapui tilaamani uudet myrkyt, niskaan laitettavat liuoksen ja turkkiin suhhuutettava spray. Toivottavasti nämä alkavat tepsiä.
Molemmilta lapsiltakin löytynyt yhdet punkit.
Suututtaa!!