1 5-vuotiaalla skitsofrenia?! ja lääkärin lääkityspainostus
Meidän tyttö on ollut 13-vuotiaasta asti psykan piirissä ensin itsetuhoisuuden ja masennuksen takia, sittemmin harhaluuloisuuden. Hänellä on mielikuvitusystäviä ja sepittää juttuja, jotka eivät voi olla totta. Ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen on saanut lääkettä aiemmin. Nyt lääkäri vaihtui ja nykyinen totesi aika pian, että tytöllä on skitsofrenia ja hänen täytyy aloittaa psykoosilääkitys. Ellemme suostu, vaarana on sijoitus pois kotoa.
Onko tämä ihan asiallinen toimintatapa? Mielestäni mitä oon asioihin perehtynyt, ei alaikäisille diagnosoida tuollaisia.
Oon miettinyt pyytää lääkärin vaihtoa, se vaan pienellä paikkakunnalla on aika vaikeaa.
Kommentit (80)
Selvä kukaan ei ole sopimattoman lääkkeen vuoksi tehnyt itsemurhaa. Av!
Älä kuuntele lasta jos lääke ei sovi. Anna lääkärin tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli minulla on oikeus pyytää muiden lääkärien arvioita? Ei varsinaisesti ole psykoottinen, tai on kyllä "omissa maailmoissaan" mutta ei ole vaarallinen itselleen eikä muille, ja ne "harhat" jos sellaisiksi haluaa kutsua, on aika hamittomia.
Totta kai voit pyytää muiden arvioita. Älä kuitenkaan hukkaa yhtään aikaa. Menette yksityiselle lastenpsykiatrian erikoislääkärille ettekä jää jonottamaan. Lapsi tarvitsee hoitoa heti. Eikä ole mitään harmittomia harhoja. Vaikka oireet eivät olisi sinua haittaavia, harhat pitää ottaa erittäin vakavasti, koska ne ovat psykoosin oireita.
Vierailija kirjoitti:
Potilaat tekevät itsemurhia väärien lääkkeiden vuoksi.
Ja vielä enemmän, jos jäävät ilman hoitoa ja lääkitystä.
Mutta oli niin tai näin, tietenkin mielisairauksiin kuuluu kohonnut itsemurhan riski. Elämä on raskasta.
Minua kiinnostaa mitä nämä harmittomat "harhat" mahtavat olla. Jos avaat hieman, niin me asiantuntijat täällä voidaan sitten kertoa onko lääkityskäsky pätevä vai ei. Jos tyttö kerran sepittää sanojesi mukaan tarinoita psykiatrin vastaanotolla, käske häntä lopettamaan tarinoiden kertominen psykiatrille ja homma on sillä selvä.
t:ihan oikea skitsofreenikko
0/5 tai sitten AP:n ymmärrys on sillä tasolla että lasu on tarpeen
Ok. Ne harhat alkoi niin, että tyttö alkoi kertoa unistaan - tätä siis edelsi pitkä unettomuusjakso ja oltiin onnellisia kun hän vihdoin nukkui. Unissa esiintyi tiettyjä henkilöitä jotka yleensä olivat kivoja. Jossain vaiheessa tajusin, että hän alkoi "nähdä" niitä tyyppejä hereilläkin, ja ne teki jotain, mm vaihtoivat yhden hänen hameensa yöllä erilaiseksi (sama hame siis tietenkin, mutta hän mitä ilmeisimmin näki sen jotenkin erilaisena). Jääkaapissa olevat ruuat tyttö tutkii ja syynää tosi tarkkaan, ja on alkanut syödä vain tiettyjä ruoka-aineita antamatta asialle sen kummempaa selitystä.
Mua pelottaa oikeasti se lääkitys, miehen veli sairastaa paranoidista skitsofreniaa ja hänestä se vahva lääkitys vuosikymmenten ajan on ainakin tehnyt ihan ns vihanneksen :'' (
Vierailija kirjoitti:
Eli minulla on oikeus pyytää muiden lääkärien arvioita? Ei varsinaisesti ole psykoottinen, tai on kyllä "omissa maailmoissaan" mutta ei ole vaarallinen itselleen eikä muille, ja ne "harhat" jos sellaisiksi haluaa kutsua, on aika hamittomia.
Psykoottinen ei tarkoita samaa kuin itsetuhoinen tai muille vaarallinen. Psykoottinen on silloin, kun on harhainen ja psykoosissa
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ne harhat alkoi niin, että tyttö alkoi kertoa unistaan - tätä siis edelsi pitkä unettomuusjakso ja oltiin onnellisia kun hän vihdoin nukkui. Unissa esiintyi tiettyjä henkilöitä jotka yleensä olivat kivoja. Jossain vaiheessa tajusin, että hän alkoi "nähdä" niitä tyyppejä hereilläkin, ja ne teki jotain, mm vaihtoivat yhden hänen hameensa yöllä erilaiseksi (sama hame siis tietenkin, mutta hän mitä ilmeisimmin näki sen jotenkin erilaisena). Jääkaapissa olevat ruuat tyttö tutkii ja syynää tosi tarkkaan, ja on alkanut syödä vain tiettyjä ruoka-aineita antamatta asialle sen kummempaa selitystä.
Mua pelottaa oikeasti se lääkitys, miehen veli sairastaa paranoidista skitsofreniaa ja hänestä se vahva lääkitys vuosikymmenten ajan on ainakin tehnyt ihan ns vihanneksen :'' (
Varhain aloitettu hyvä hoito vähentää tuota riskiä sivuvaikutuksista. Jos lääkitys aloitetaan vasta, kun oireet ovat rajuja, on annosten oltava suuria.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei🙁. Olen todella pahoillani puolestanne. Skitsofrenia on kauhea sairaus, joka on usein perinnöllinen. Lapsellasi on isän puolelta sairaudelle altistavia geenejä.
Tiedän kokemuksesta, mitä tarkoitat, kun kerrot miehesi veljestä. Lääkitys on kuitenkin kehittynyt viime vuosikymmeninä. Toivottavasti tyttärellesi käy paremmin.
Mutta minun on sanottava, että hän kuulostaa olevan ihan selvästi psykoosissa. Hänen sairastumisensa on vaikeaa hyväksyä, mutta se on välttämätöntä. Hän tarvitsee lääkityksen, vaikka silläkin on huonot puolensa. Hoitamaton skitsofrenia vie hänet kuitenkin vielä pahempaan jamaan.
Minun siskoni on skitsofreenikko ja täysin toimintakyvytön normaalielämässä. Hän EI saanut diagnoosia vielä edes 18-vuotiaanakaan, vaan piti odottaa 21 vuoden ikää, ennen kuin nuoruuden tuomat ailahtelevuudet voitiin sulkea diagnosointitoimissa pois.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikoista tulee vihanneksia ihan jo sen sairauden takia. Yksi oireista on vähittäinen aivomassan kato.
Tyttäresi on kyllä tuon kertomasi mukaan umpipsykoosissa. Se on todella surullista, mutta asiat ovat niin kuin ne ovat. Sinun äitinä on se hyväksyttävä, jotta voit olla lapsesi tukena. Asian kieltäminen ei auta ketään.
Kuullostaa, ettäpsykoosilääkitys voisi ola liian raju jso oireet on vielä rauhalliset. En ole lääkäri, mutta itse äitinä sinun paikallasi käyttäisin toisella lääkärillä, ja keskustelisin muist avaihtoehdoista. Pääasia että tyttärelläsi on mahdollisimman hyvä ja normaali elämä. Se pitää ottaa joka tilanteessa huomioon, ja laittaa siinä kohtaa omat tuntemukset syrjään.
Eli sukurasitekin löytyy tyttö raukalta. Ja kyllähän nuo oireet siltä kuulostaa, että lääkitystä olisi ehkä syytä kokeilla. Kyseessä on teini-ikäinen, joten en usko, että annostuskaan olisi jättimäinen. Minulla antipsykoottista lääkitystä meni samalla annoksella ensipsykoosiin sairastuttuani (18 vuotiaana) kuin nyt aikuisena. Ja sehän oli jopa mojovat 1 mg Risperidonia per päivä. Toisekseen, kyse ei välttämättä ole toistuvasta psykoosisairaudesta. JOS hyvin menee niin tyttö voi jättää lääkityksen poiskin. Ei tämä sairaus mikään maailmanloppu ole.
t:edelleenkin skitsofreenikko
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä terveyskeskuslääkäri ei paljoakaan tiedä eikä ymmärrä vakavista psyyken sairauksista. Kaikkein parasta on käydä psykiatrin vastaanotolla.
No eihän nyt mikään tk lääkäri skitsofrenia diagnooseja kirjottele, kyllä ne tulee lastenpsykalta. Ihan varmasti lasten neurolla ja lastenpsykalla tutkittu.
1. Sukurasite
2. Teini-ikä tai varhaisaikuisuus
3. Edeltävinä oireina ahdistusta yms.
4. Seuraavaksi unettomuus
5. Omituiset ajatukset
6. Lopulta näkö- ja kuuloharhat
Psykiatrihan olisi täydellisen epäpätevä, jos ei ainakin pitäisi skitsofreniaa mahdollisena. Eikö tuo ole ihan oppikirjaesimerkki.
Kokemuksesta kyllä tiedän, miten hirvittävän vaikeaa on hyväksyä lapsen rampauttava, krooninen sairaus.
Tyttäresi oireet kuulostavat kaikin tavoin tyypillisiltä skitsofreenikolle. Ihmettelen, miten voitkin tässä vaiheessa yrittää kieltää hoidon.
Kyllä se lääkitys vaan kannattaa aloittaa...skitsofrenia ei itsestään "parane", päin vastoin...saattaa invalidisoida lähes täysin mikäli ei hoideta ajoissa. Hyvällä hoidolla sen sijaan tyton on mahdollista elää hyvinkin normaalia elämää.
Mun kaverilla oli ihan vastaavaa ja hoitoon pääsi vasta kun oli siinä kunnossa, että piti ambulanssilla viedä. Sitä ennen oli harhaluuloja, aistiharhoja ja omituista käytöstä. Psykoosista kyse. Suvussa skitsofreniaa.
Toivottavasti oma tyttäresi saa hoitoa aikaisemmin. Et kertonut yksityiskohtia, mutta ei tuota diagnoosia mikään terveyskeskuslääkäri ole antanut. Miksi kiellät tosiasiat? Nyt tyttäresi tarvitsee kaiken mahdollisen avun.
Potilaat tekevät itsemurhia väärien lääkkeiden vuoksi.