Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Mun mies kertoi miten työkaverinsa pettää vaimoaan. kun olivat yhteisillä .työteissuilla.
Yhdessä me kauhisteltiin ja ihmeteltiin mikä sika mies oli...
Kunnes paljastui, että oikeasti mieheni oli se viuhake, joka petti minua.
Oli tunnutatuskissaan kerrottava minulle, muttei saanuterrottua kuka se panija oli.
Onneks en mennyt kertomaan "totuuksia" miehen työkaverin vaimolle.
Erohan meille tuli, tosin "syyllinen" olin sitten minä kun petin miestä. Mies levitti tehokkaasti sen juorun...
Toinen asia mikä tässä jutussa on muistettava, että ulkomailla miehille sallitaan paljon enempi kuin suomalaisille miehille. Meillä uskollisuus koskee molempia. Monessa maaassa vain vaimon pitää olla uskollinen... niinkin takapajula kuin Ranskassa kakkos-nainen on tavallinen asia. En lähtisi omaa moraalista ylemmyyttä levittämään ...
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kertoi miten työkaverinsa pettää vaimoaan. kun olivat yhteisillä .työteissuilla.
Yhdessä me kauhisteltiin ja ihmeteltiin mikä sika mies oli...
Kunnes paljastui, että oikeasti mieheni oli se viuhake, joka petti minua.
Oli tunnutatuskissaan kerrottava minulle, muttei saanuterrottua kuka se panija oli.Onneks en mennyt kertomaan "totuuksia" miehen työkaverin vaimolle.
Erohan meille tuli, tosin "syyllinen" olin sitten minä kun petin miestä. Mies levitti tehokkaasti sen juorun...
Toinen asia mikä tässä jutussa on muistettava, että ulkomailla miehille sallitaan paljon enempi kuin suomalaisille miehille. Meillä uskollisuus koskee molempia. Monessa maaassa vain vaimon pitää olla uskollinen... niinkin takapajula kuin Ranskassa kakkos-nainen on tavallinen asia. En lähtisi omaa moraalista ylemmyyttä levittämään ...
Täsmälleen sama kokemus minulla. Siksi juuri tuolla aiemmin jo epäilin että tässä jutussa pettäjä on se ap: n mies.
Vierailija kirjoitti:
Älä sotkeennu toisten ihmisten parisuhteisiin!
Pysy kotona, jos et voi pitää suutasi kiinni.
Pettäjät täällä piipittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa yhtäkään ihmistä, joka ei puolla kertomista ja ei ole itse joskus pettänyt? Miksi? Kiinnostaisi tietää syyt, koska omasta mielestä selkeästi pienempi paha kertoa ja säästää morsian epärehelliseltä avioliitolta, kuin "puuttua".
Täällä yksi. En puolla kertomista ja en ole itse koskaan pettänyt. En tapaa sotkeentua ja sotkea muiden elämää, varsinkaan tuntemattomien. En ole sillä tavoin utelias.
Okei. En vain jotenkin saa tästä ajatuksesta kiinni, että lähemmäisistä ei välitetä tämän vertaa. Minusta se ei ole uteliasuutta vaan välittämistä. Kohtelen muita, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan eli kertoisin, koska haluaisin että minulle kerrotaan.
Mutta et tiedä mitä morsian haluaa! Eli hänen "kohtelen muita niin kuin haluaisin itseäni kohdeltavan" voi poiketa omastasi. Hyväksy sinäkin se.
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia mikä tässä jutussa on muistettava, että ulkomailla miehille sallitaan paljon enempi kuin suomalaisille miehille. Meillä uskollisuus koskee molempia. Monessa maaassa vain vaimon pitää olla uskollinen... niinkin takapajula kuin Ranskassa kakkos-nainen on tavallinen asia.
Kulttuurierojakin tosiaan mietin. Meillä uskon olevan niin, että ylivoimaisesti suurin osa naisista haluaisi tietää jos kumppani pettää. Mutta tässä on kyseessä espanjalaiset ihmiset. Siinä kulttuurissa voi olla niin, että useampi nainen ajattelee miesten pettävän kuitenkin, ja että on parempi jos ei saa asiasta tietää. En pysty mitenkään keskustelemaankaan tästä tuon naisen kanssa saadakseni selville, miten juuri hän suhtautuu asiaan.
Kaveri itse avoimesti myöntää miehelleni pettävänsä. Kun mieheni oli kritisoinut toimintaa, kaveri oli vain sanonut että hän kyllä rakastaa kumppaniaan ja haluaa tätä seksuaalisesti, mutta rakkaus ei ole mikään kovin ihmeellinen asia ja tarkoittaa ainoastaan sitä, että rakkauden kohdetta haluaa panna useammin kuin muita. Lisäksi kaveri haukkui mieheni idealistiksi. Mies oli myös kysynyt, olisiko kaverille ok jos kumppanikin pettäisi häntä samalla tavalla selän takansa. Vastaus oli "Ei tietenkään".
Toisin sanoen siitä ei ole mitään epäilystä, etteikö tämä mies petä kumppaniaan. Mieheni on pakko olla väleissä tyypin kanssa työkuvioiden takia, mutta siitä huolimatta hän on useammin kuin kerran kyseenalaistanut tämän toimintaa sen verran kuin on kokenut mahdolliseksi.
ap
En ymmärrä niitä jotka sanoo ettei kannata kertoa koska voi olla avoin suhde. Jos on avoin suhde mitä sitä morsianta haittaa jos joku sanoo että hei sun mies pettää sua? Silloin varmaan voi vastata että meillä on tällainen suhde. Pettäjä varastaa toiselta ihmiseltä oikeuden päättää millaisen ihmisen kanssa olla parisuhteessa, se on yksinkertaisesti väärin. Toiseksi tulee se halventava asia että muut tietävät jotain parisuhteestasi mitä sinä itse et. Itse voisin jatkaa mieheni kanssa vaikka hän olisi pettänyt jos hän sen itse kertoisi, mutta jos salaisi ja asia tulisi joskus muuta kautta ilmi niin en ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "ehkä hän tietää jo" ja "ehkä heillä on avoin suhde" -jutut ovat outoja. Jos kaikki on jo kunnossa ja mirsiamen tiedossa, niin eipä se kertominen sitten liiemmin haittaakaan!
Silloinkin se on toisten elämään puuttumista. Ja tässä tapauksessa vielä ihan tuntemattomien. Mikä voi olla niin sairas motiivi, että täytyy ronkkia toisten elämää.
Mä olen käynyt tällaisen vastaavan keskustelun kaverini kanssa, joka ei millään ymmärrä tätä, että jotakuta voi liikauttaa hänen tolkuton pettämisensä. Kääntelee asian myös niin, että kertoja haluaa vain loukata muita ihmisiä ja on jotenkin kostonhimoinen tmv. paskaa. Mutta sulle vastaus: se "sairas motiivi" on moraali. Oletan, että myöskään sulle tämä vastaus ei kelpaa, koska näet, että moraalia pitää toteuttaa vain omaa elämää koskevissa asioissa eikä yrittää pelastaa koko maailmaa.
Ei kelpaa vastaukseksi. Onko sinusta moraalin toteuttamista ja maailman pelastamista se, että puuttuu toisten, aikuisten ja täysivaltaisten ihmisten elämään? Juoruaa ystävien (sinä) ja puolisonsa (ap) kanssa muista seläntakana? Entä jos kysymys ei olisikaan pettämisestä vaan seksuaalisesta suuntautumisesta tai sairaudesta, haluaisitko silloin, ylevässä moraalissasi pelastaa maailman ja puuttua tuntemattomien elämään. Ei tuo ole moraalia, eikä maailman pelastamista vaan itsekästä vahingoniloa, juoruiluhalua, halua satuttaa toista, itsekorostusta ja muutamia vielä vähän rumempiakin asioita.
Kuten sanoin, sinulle tämä vastaus ei varmasti kelpaa. Jep, kyllä se minusta juurikin on sitä moraalin toteuttamista ja maailman pelastamista, että totuus tulee ilmi.
Mutta kertaakaan en ole itse tätä toteuttanut, koska olen tosiaan ihmisiltä oppinut, että jostain syystä tällaista ei kuulu kertoa toisille, mutta itse ajattelen, että totta kai se oikeasti kuuluisi kertoa. Olen siis kertomatta sen takia, että oletan sitten, että näin mahdollisimman moni muu haluaa.
En ymmärrä, miten seksuaalinen suuntautuminen tai sairaus olisi jotenkin pahasta ja liittyisi moraaliin? Ei näissä ole kummassakaan mitään vikaa. Sairas saa olla ja seksuaaliselta suuntautumiseltakin saa olla mitä tahansa (oletan, ettet nyt tarkoita sairaudella kuitenkaan esim. rikostuomioon johtanutta sadismia).
Jostain syystä sinä näet totuuden haluta loukata toista ja muina ilkeinä asioina, mutta aika moni taas arvostaa totuutta. Miksi joku olisi vahingoniloinen? Melko mätä näkemys saa olla maailmasta, jos ajattelee, että joku pistää polkaksi, kun kuulee jonkun pettäneen.
Et tietenkään kerro. Jos kyse on miehesi ystävästä, miehesi on oltava hänelle lojaali. Jos sinä tiedät asiasta miehesi kautta, sinun on oltava lojaali miehellesi eikä levitellä hänen luottamuksella kertomiaan asioita. Lisäksi nämä pettämisten kyttäilyt on nykypäivänä kummallista moraalipoliisina oloa. Suhde voi tosiaan olla avoin tai morsianta ei muuten vain kiinnosta, häntä esimerkiksi voi ajaa suhteeseen aivan muut asiat kuin mahdollisuus pitää miestä yksinoikeudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että älä kerro kun ei kuulu sinulle tai mitä jos morsian tietää. Mutta minä ainakin arvostan rehellisyyttä parisuhteessa niin paljon, että todellakin tahtoisin tietää. Mieluummin niinkin, että joku kertoisi minulle, vaikka jo tietäisin asiasta. Itse kylläkin jos tietäisin, en edes olisi menossa pettäjän kanssa naimisiin. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi ennen häitä, ettei tarvitse mennä pettäjän kanssa naimisiin.
Minä, minä, minä.... Käsittääkseni sinä et kuitenkaan ole tuo morsian. Ja ap. on samanlainen minä-minä-ihminen, joka ajattelee vain itseään. Mitä varten te minä-minä-ihmiset sotkeennutte ja sotkette toisten (ja tässä tapauksessa ihan tuntemattomien) elämään?
Mä rohkenen väittää, että jos näkee kertomisen vain ilkeämielisyytenä ja itsekeskeisyytenä, niin on itse jäänyt elämässä jostain hyvästä ja ehkä välittämisestä paitsi. Ei tunnista myötätuntoa, empatiaa, oikeata ja väärää. Näkee myös totuuden jotenkin vinksahtaneesti. Totta, totuus sattuu, ja se loukkaa, mutta sillä on silti suuri arvo ja joskus sen on vain tapahduttava.
Mitä hyötyä siitä sitten on, että jotkut jatkavat elämäänsä valheessa? Tuntemattomia tai eivät. Miksi totuuden kertominen herättää monissa niin paljon inhotusta? Oletteko te itse niitä pettäjiä, joiden elämä menisi pilalle, jos puoliso kuulisi totuuden? Tai pelkäättekö totuutta siinä määrin, ettette koskaan itse sitä haluaisi kuulla?
Yrität kovasti pukea juoruilun halusi, muiden elämään puuttumisen ja ilkeytesi "totuuden kertomiseksi". Olet kuin vanhojen kotimaisten elokuvien rolliakat, jotka housut märkinä juoksivat talosta toiseen juorumassa. Itse pitivät tätä "totuuden kertomista" kovasti oikeutettuna.
Mitenköhän helvetissä se, että menisi sanomaan yhdelle asianomaiselle eli tässä tapauksessa morsiamelle, olisi juoruilua? Viimeksi kun olen tsekannut sanakirjasta verbin "juoruta", niin se on tiettävästi tarkoittanut sitä, että puhuu toisten asioista ulkopuolisille.
Niinpä, tässähän se tulee, että on näitä, jotka eivät mitenkään kykene näkemään totuutta muuna kuin ilkeytenä. Eivät tietenkään, koska pettävät itse ja jos se tulee ilmi, niin se johtuu vain muiden ilkeydestä. Pettäjät eivät siis itse tuota lainkaan toiselle pahaa mieltä, koska toinen ei sitä tiedä, vaan paha mieli aiheutuu näiden kuriirien toiminnasta. Todella aukoton logiikka - not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ollut tapana puuttua muiden parisuhteisiin - hyvässä eikä pahassa.
Mun mielestä tällainen tilanne on asia täysin erikseen. Haluaisitko itse mennä naimisiin pettäjän kanssa tietämättäsi? Sanot tahdon pettäjälle? Jos itse olisin tuo morsian niin haluaisin aivan h*lvetin todellakin tietää!!!! Ap kerro SINÄ sille morsiamelle. Saatko yhteyden häneen jotenkin?
Itse asiassa en todellakaan haluaisi saada random viestiä joltain tuntemattomalta (kuten ap on: miehensä on hääparin tuttu eikä ap ole tavannut kumpaakaan) joka kieriskelee omassa paremmuudessaan tietämättä, miten juttu on oikeasti mennyt. Jollei ap ole se nainen jota sulhanen olisi halunnut käsitellä miehen asunnolla, hän ei voi TIETÄÄ tapahtuiko väitettyä pettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa yhtäkään ihmistä, joka ei puolla kertomista ja ei ole itse joskus pettänyt? Miksi? Kiinnostaisi tietää syyt, koska omasta mielestä selkeästi pienempi paha kertoa ja säästää morsian epärehelliseltä avioliitolta, kuin "puuttua".
Täällä yksi. En puolla kertomista ja en ole itse koskaan pettänyt. En tapaa sotkeentua ja sotkea muiden elämää, varsinkaan tuntemattomien. En ole sillä tavoin utelias.
Okei. En vain jotenkin saa tästä ajatuksesta kiinni, että lähemmäisistä ei välitetä tämän vertaa. Minusta se ei ole uteliasuutta vaan välittämistä. Kohtelen muita, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan eli kertoisin, koska haluaisin että minulle kerrotaan.
Mutta et tiedä mitä morsian haluaa! Eli hänen "kohtelen muita niin kuin haluaisin itseäni kohdeltavan" voi poiketa omastasi. Hyväksy sinäkin se.
Miksi joku haluaisi, että suhde perustuu valheelle?
Ap, et missään nimessä mene juhlistamaan ja todistamaan toisten ikuista liittoa, kun tiedostat oman pahuutesi. Piste.
Menisin häihin ja pitäisin hauskaa. Minua ei hetkauta pätkääkään vaikka kuka tahansa pettäisi ketä tahansa. En ymmärrä miten pettäminen voi ottaa noin tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti kaikki eivät halua tietää pettämisestä.
Suurin osa haluaa kyllä. Kaltaisiasi kynnysmattoja ei ole kovinkaan paljoa.
Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀
Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.
Pointtisi on huono, koska suuremmalla todennäköisyydellä morsian haluaisi tietää pettämisestä. On harvinaisempaa, että haluaisi työntää päänsä puskaan.
Voi olla, mutta jos näin herkässä asiassa ei ole varmuutta siitä, mitä morsian haluaa, on parempi olla hiljaa.
Näin suuressa asiassa juuri tulee kertoa. Jos morsian ei olisi halunnut tietää, tulee hänelle "vain" paha mieli. Jos hän taas olisi halunnut tietää, solmii hän avioliiton sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa hän ei totuuden tietäessään olisi avioliittoa solminut. Asian vakavuus puoltaa kertomista.
Väärin. Esimerkiksi minä tiedän, etten pystyisi jatkamaan mieheni kanssa, jos hän jäisi kiinni pettämisestä. Haluan kuitenkin olla juuri tämän miehen kanssa, koska hän on kaikin puolin ihana ja sopiva minulle. Sen takia toivoisin, ettei minulle kerrottaisi, jos mieheni pettäisi. Siis tiivistettynä tieto pettämisestä pilaisi suhteemme, ei se itse pettäminen.
Siis haluat olla naimisissa mielikuvan kanssa, et totuuden. Kuulostaapa tosi järkevältä, että on päättänyt etukäteen, että mies on kaikin puolin ihana ja sopiva, eikä sitä kuvaa saa kukaan heilauttaa, koska se tuntuu itsestä ikävältä ja muuttaisi käsitystä miehestä.
Kyllä se on pohjimmiltaan ihan se pettäminen, joka suhteen pilaisi. Ei tieto siitä. Toinen osapuoli on vastuussa teoistaan ja parisuhteesta, ei missään nimessä joku kertoja.
Pappi aina kysyy vierailta vihkmimistilaisuudesta, onko jotain mukisemista vai ei; se joko ilmaistaan siinä kohtaa, tai pysytään iäti vaiti. Alkoholi ei todellakaan ole pätevä syy rikkoa tätä käytäntöä.
Et todellakaan mene juhlimaan sellaisen liiton solmimista, jota et hyväksy.
Mikä asiassa pännii, ja saa sinua ajattelemaan vain itseäsi... eikö sulhanen ole yrittänyt iskeä sinua vai?
Ap kysyi, menisikö häihin vai ei. Jos menisi, se olisi vain koska tykkää ilmaisesta tarjoilusta yms. mutta juhlimisen syytä hän halveksisi... sekö on jotenkin rehellisempää ja jalompaa, kuin toisten seksielämä ennen aviota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä lässyttää, että ei kuulu minulle ja on toisten asia ja ei sovi puuttua toisten asioihin - totuus on silti aivan varmasti se, että suuri osa ihmisistä ei myöskään ole pätkääkään KIINNOSTUNUT tai halukas menemään toisten luo kertomaan totuuksia, vaan kokee sen työläänä ja vaikeana. Onhan aina helpompaa olla vain hiljaa. Ihan sama juttu kuin se, että on aina helpompaa kävellä ohi, jos joku saa kadulla sairauskohtauksen tai tappelee jonkun toisen kanssa. Ei ole minun asia.
Vierailija kirjoitti:
Pappi aina kysyy vierailta vihkmimistilaisuudesta, onko jotain mukisemista vai ei; se joko ilmaistaan siinä kohtaa, tai pysytään iäti vaiti. Alkoholi ei todellakaan ole pätevä syy rikkoa tätä käytäntöä.
Et todellakaan mene juhlimaan sellaisen liiton solmimista, jota et hyväksy.
Mikä asiassa pännii, ja saa sinua ajattelemaan vain itseäsi... eikö sulhanen ole yrittänyt iskeä sinua vai?
Elokuvissa pappi kysyy, onko kenelläkään mukisemista, mutta ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä läheinen. Kyseessä on miehen espanjalainen työkaveri, jonka tulevaa vaimoa ap ei tunne, mutta haluaa mennä silti kertomaan, että miehensä on kertonut, että sun tuleva mies pettää sinua.
En sekaantuisi, koska en tiedä heidän parisuhteestaan tarpeeksi. Lisäksi, koska en tuntisi kumpaakaan henkilökohtaisesti. Kolmanneksi, miten ap siihen reagoisi, jos tuleva morsian sanoisi, että pidä huoli omista asioistasi ja silti pidettäisiin häät. Alkaisiko kirkossa huutaa ja mesota, että ei saa mennä naimisiin, kun hän on kuullut, että sulhanen on käynyt vieraissa.
Voihan siinä käydä niin, että ap.n miehen työhommelit saattaa loppua sinne Espanjaan, jos kovin sekaantuu toisten asioihin. Onko sen arvoista?
Paitsi, että minäkin tunnistan ap.n kirjoitustyylin ja provon. Ja sen, kuinka alkaa pikkuhiljaa tulla aina uusia juttuja ja uusia juttuja, että saisi hämmennettyä ihmisiä raivoon. Vakioprovoilija
Mitäs jos morsian tietää asiasta, on avoin suhde? On myös ihmisiä, jotka eivät haluaisi tietää jos oma kumppani on pettänyt. Itse en esimerkiksi haluaisi.