Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.

Vierailija
12.05.2019 |

Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.

Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.

Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.

Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (300)

Vierailija
181/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tässä olisi päälle 50 eletyn vuoden aikana alkanut käräyttelemään kaikkia huhupuheiden mukaan pettäneitä, ei olisi tainnut muuta ehtiä tehdäkkään. Olen tehnyt oman päätöksen, että en puutu näihin "kuule, näin sen Sirpan avokin Masan halaavan jotain mimmiä viime lauantaina".

Minunkin on luultu pettävän miestäni, kun kävelin veljeni kanssa kaupungilla keskellä päivää. Kuulemma uusi mies minulla.

Vierailija
182/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti kaikki eivät halua tietää pettämisestä.

Suurin osa haluaa kyllä. Kaltaisiasi kynnysmattoja ei ole kovinkaan paljoa.

Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀

Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.

Pointtisi on huono, koska suuremmalla todennäköisyydellä morsian haluaisi tietää pettämisestä. On harvinaisempaa, että haluaisi työntää päänsä puskaan.

Tunnetko juuri tämän morsiamen?

Tunnetko sinä, kun intät, ettei tulisi kertoa?

Toi "inttäjä" oli eri kirjoittaja kuin minä, mutta mun mielestä on siis oikein olla kertomatta, jos emme voi saada tietoa, haluaisiko petetty osapuoli tietää vai ei. Todennäköisyyksillä ei ole tässä asiassa merkitystä, vain varmuudella.

Ps. Koitahan rauhoittua.

Joopa joo. :) Se on sinun näkemyksesi, ettei todennäköisyyksillä ole merkitystä. Kyllä tässä tapauksessa on, sillä ap ei tunne tätä naista hyvin, hän ei voi ottaa asiasta selvää. Itselleni on selvää, että petturi tulee paljastaa, varsinkin ennen lopullisia ratkaisuja. Jos pettäminen onkin tälle naiselle ok, ei vahinko ole suuri. Taidat itse käydä aika kuumana. Miehesi pettää? Olet itse pettäjä?

Tietenkin on minun näkemykseni, olenko muuta väittänytkään? Se, että todennäköisyyksillä sen sijaan on merkitystä, on vuorostaan sinun näkemyksesi. Siis mielipide, ei absoluttinen totuus. Pystytkö käsittämään, että mielipiteiden pohjalta me kaikki tätä keskustelua täällä käymme?

Minun parisuhteessani kukaan ei petä, mutta jos pettäisi, en haluaisi tietää siitä. Sen sijaan siitä haluaisin tietää, jos mies olisi rakastunut toiseen ja aikoisi jättää. Silloinkin kyllä haluaisin kuulla sen häneltä, enkä keltään ventovieraalta.

Et ole perustellut näkemystäsi, joten siitä jää tunne kuin pitäisit sanomaasi juurikin absoluuttisena totuutena. Hoet vain, ettei voi tietää, ole hiljaa. Et reagoi vasta-argumentteuhin.

Pelkäät siis, että joku tulee kertomaan miehesi seikkailuista? Ehkä aavisteletkin jotain ja siksi keskustelu menee ihosi alle?

En aavistele enkä pelkää, mutta pisteet hyvästä yrityksestä. 😀 Mielestäni olen reagoinut vasta-argumentteihin tuomalla esiin juuri sen, että emme voi saada varmuutta morsiamen tahdosta. Varmuus on minun mielestäni tässä asiassa ratkaiseva ja viimekätinen tekijä. En oikein tiedä, miten muuten voisin enää vastata.

Sinun tulisi perustella, että miksi sinusta varmuus on olennaisinta. Miksi sen tulisi määrittää kaikki? Varmuus pettämisestä on tottakai olennaista, mutta varmuus morsiamen suhtautumisesta ei. Erikoista nostaa se jalustalle. Ja tämän perustelinkin jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osallisena täysin AP:n kuvailemassa tilanteessa, joskin olen itse se pettäjä. Suhde päättyi juuri, koska aion avioliitossa omistautua puolisolleni 100%. Kyllä kumppanilla olisi oikeus tietää totuus, mutta paskaksi menisi molempien elämä periaatteessa turhan takia. Avioliitto on minulle pyhä, enkä menisi naimisiin, ellen tietäisi pystyväni tuota pyhyyttä kunnioittamaan. Kumppani on se, kenen kanssa haluan viettää koko loppuelämäni. Nyt on juoksut juostu.

Kiitos kommentistasi. Saanko kysyä, miten päädyit tekemään tämän päätöksen? Jos joku kaveripiirisi jäsen, joka on myös morsiamesi kaveri, olisi ottanut aiheen useampaan kertaan puheeksi, kertoisitko hänellekin tästä päätöksestä?

ap

Vierailija
184/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itse asiassa vähän aikaa sitten mitä tekisin jos oma kaverini pettäisi kumppaniaan ja he olisivat menossa naimisiin. Tulin siihen lopputulokseen ettei olisi minun asiani kertoa mutta ilmottaisin kaverilleni etten voi tulla hänen häihinsä tai olla enää hänen ystävänsä jos hän ei ole rehellinen kumppanilleen. Jos taas mieheni olisi kaveri pettäjän kanssa niin tilanne olisi vaikeampi. En silloinkaan menisi häihin mutta enhän minä miestäni voisi kieltää. Pettäminen ja valehtelu vain sotii niin pahasti omaa moraaliani vastaan että jo se tuntuisi hyvin ikävältä jos oma mies haluaisi jatkaa ystävyyttä pettävän valehtelijan kanssa.

Asiasta tekee mieheni kannalta hankalan se, että kyseinen kaveri on myös miehen työkontakti. Jos heillä menee välit, miehen työolosuhteet voivat kärsiä kohtalaisen pahasti.

ap

Vierailija
185/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että kun joku on eri mieltä kuin sinä, niin pitää ruveta haukkumaan? Taattua Av:ta. 😀

Pointtini oli se, että Ap ei voi tietää, onko morsian juuri tällainen "kynnysmatto". Sen vuoksi parempi pysyä hiljaa ja jättää vaikka häät väliin.

Pointtisi on huono, koska suuremmalla todennäköisyydellä morsian haluaisi tietää pettämisestä. On harvinaisempaa, että haluaisi työntää päänsä puskaan.

Tunnetko juuri tämän morsiamen?

Tunnetko sinä, kun intät, ettei tulisi kertoa?

Toi "inttäjä" oli eri kirjoittaja kuin minä, mutta mun mielestä on siis oikein olla kertomatta, jos emme voi saada tietoa, haluaisiko petetty osapuoli tietää vai ei. Todennäköisyyksillä ei ole tässä asiassa merkitystä, vain varmuudella.

Ps. Koitahan rauhoittua.

Joopa joo. :) Se on sinun näkemyksesi, ettei todennäköisyyksillä ole merkitystä. Kyllä tässä tapauksessa on, sillä ap ei tunne tätä naista hyvin, hän ei voi ottaa asiasta selvää. Itselleni on selvää, että petturi tulee paljastaa, varsinkin ennen lopullisia ratkaisuja. Jos pettäminen onkin tälle naiselle ok, ei vahinko ole suuri. Taidat itse käydä aika kuumana. Miehesi pettää? Olet itse pettäjä?

Tietenkin on minun näkemykseni, olenko muuta väittänytkään? Se, että todennäköisyyksillä sen sijaan on merkitystä, on vuorostaan sinun näkemyksesi. Siis mielipide, ei absoluttinen totuus. Pystytkö käsittämään, että mielipiteiden pohjalta me kaikki tätä keskustelua täällä käymme?

Minun parisuhteessani kukaan ei petä, mutta jos pettäisi, en haluaisi tietää siitä. Sen sijaan siitä haluaisin tietää, jos mies olisi rakastunut toiseen ja aikoisi jättää. Silloinkin kyllä haluaisin kuulla sen häneltä, enkä keltään ventovieraalta.

Et ole perustellut näkemystäsi, joten siitä jää tunne kuin pitäisit sanomaasi juurikin absoluuttisena totuutena. Hoet vain, ettei voi tietää, ole hiljaa. Et reagoi vasta-argumentteuhin.

Pelkäät siis, että joku tulee kertomaan miehesi seikkailuista? Ehkä aavisteletkin jotain ja siksi keskustelu menee ihosi alle?

En aavistele enkä pelkää, mutta pisteet hyvästä yrityksestä. 😀 Mielestäni olen reagoinut vasta-argumentteihin tuomalla esiin juuri sen, että emme voi saada varmuutta morsiamen tahdosta. Varmuus on minun mielestäni tässä asiassa ratkaiseva ja viimekätinen tekijä. En oikein tiedä, miten muuten voisin enää vastata.

Sinun tulisi perustella, että miksi sinusta varmuus on olennaisinta. Miksi sen tulisi määrittää kaikki? Varmuus pettämisestä on tottakai olennaista, mutta varmuus morsiamen suhtautumisesta ei. Erikoista nostaa se jalustalle. Ja tämän perustelinkin jo.

Koska vasta saatuamme varman tiedon morsiamen suhtautumisesta, voimme päättää, mikä hänen kannaltaan on moraalisesti oikein. Kaikki muu on pelkkää epävarmaa arvailua ja todennäköisyyksien laskentaa, jolloin hyvistä aikeistamme huolimatta saatamme päätyä tuottamaan vain pelkkää tuskaa. Lähtökohtana lienee kuitenkin morsiamen tuskan välttäminen. Moraaliset teot ovat kuitenkin tilanteisia. Sama teko voi yhdessä tilanteessa olla oikein ja toisessa väärin. En osaa tätä tämän paremmin selittää.

Vierailija
186/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itse asiassa vähän aikaa sitten mitä tekisin jos oma kaverini pettäisi kumppaniaan ja he olisivat menossa naimisiin. Tulin siihen lopputulokseen ettei olisi minun asiani kertoa mutta ilmottaisin kaverilleni etten voi tulla hänen häihinsä tai olla enää hänen ystävänsä jos hän ei ole rehellinen kumppanilleen. Jos taas mieheni olisi kaveri pettäjän kanssa niin tilanne olisi vaikeampi. En silloinkaan menisi häihin mutta enhän minä miestäni voisi kieltää. Pettäminen ja valehtelu vain sotii niin pahasti omaa moraaliani vastaan että jo se tuntuisi hyvin ikävältä jos oma mies haluaisi jatkaa ystävyyttä pettävän valehtelijan kanssa.

Asiasta tekee mieheni kannalta hankalan se, että kyseinen kaveri on myös miehen työkontakti. Jos heillä menee välit, miehen työolosuhteet voivat kärsiä kohtalaisen pahasti.

ap

Sitä suuremmalla syyllä nielet mahtavan moraalisi ja keskityt elämään omaa etkä muiden elämää. Vaikka kuinka joku sikailisi oman suhteensa ulkopuolella niin sinä et tarkoituksella vaaranna miehesi työkuvioita. Omiin muroihin ei kusta vaikka kuinka olisi Hyvä ja Oikeamielinen Moraalinvartija.

187/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sinun vastuullasi on ensisijaisesti oma parisuhteesi.

Siksi menet häihin, tutustut kumppanillesi tärkeisiin ihmisiin, verkostoidut parisuhteesi kannalta merkittävään joukkoon ihmisiä.

Morsian ja sulhanen vastaavat omasta parisuhteestaan.

Vierailija
188/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa yhtäkään ihmistä, joka ei puolla kertomista ja ei ole itse joskus pettänyt? Miksi? Kiinnostaisi tietää syyt, koska omasta mielestä selkeästi pienempi paha kertoa ja säästää morsian epärehelliseltä avioliitolta, kuin "puuttua".

Vierailija
189/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin välittömästi tulevalle morsiamelle perustellusti ,että mies pettää ja kertoisin mahd yksityiskohtaisesti prepaid liittymän avulla. Hankkisin siksi sen siksi aikaa.

Tämä on hyvä idea, kannatetaan!

Se ero ennen häitä voi olla shokki heille, mutta parempi sekin kun vuosien tai vuosikymmenten kulissi.

Vaikka onnistuisin tekemään ilmoituksen aidosti anonyymisti (prepaidin sijaan vaikka anonyymista meilistä), ongelmaksi jää että ne pettämistapaukset, joista olen tietoinen, ovat tapahtuneet mieheni läsnäollessa. Niistä voi siis päätellä suunnan, mistä päin viesti on laitettu. Varmaankin osapuolet tulkitsevat, että paljastus on tullut mieheltäni.

ap

Ihan älyttömän säälittävää touhua alkaa tuollaiseen. Ties kuinka paljon pahaa saat aikaan, jos alat anonyymina avautumaan. Todella halveksittavaa! Ja esität jotain moraalista ihmistä. Muka rehellinen olet. Jos kerrot (mitä en välttämättä suosittele, jonkun muun olisi se ennemmin tehtävä kuin sinun) kerro sentään pokkana omana itsenäsi.

Vierailija
190/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa yhtäkään ihmistä, joka ei puolla kertomista ja ei ole itse joskus pettänyt? Miksi? Kiinnostaisi tietää syyt, koska omasta mielestä selkeästi pienempi paha kertoa ja säästää morsian epärehelliseltä avioliitolta, kuin "puuttua".

On ja syynä se, että kaikki eivät halua tietää pettämisestä. Jotkut ovat ok sen epärehellisen avioliiton kanssa.

Vierailija
191/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kyseessä esim. suomenruotsalaiset ja asuu helsingin keskustassa, niin kannattaa jättää kertomatta. noissa piireissä pettää lähes jokainen mies ja naisille se on ihan ok. suomenruotsalaiset naiset on kasvatettu siihen, että ne kestää kaiken. älä riko toisten kulisseja, kaikilla se maailma ei ole ihan samanlainen. nainen voi olla saamassa esim. miehen puolelta miljoonaperinnöt, joten se yksi baari-ilta poikien kanssa on se ihan ja sama. Tärkeintä on omaisuuden huolehtiminen ja kasvattaminen. Siihen pakettiin kuuluu pettävä aviomies. Nämä naiset tietää ihan tarkkaan että miehet pettää, ei sitä tarvitse heille erikseen kertoa.

Ei ole suomenruotsalaisista kyse eikä edes suomalaisista ihmisistä. En tosiaan voi tietää miten juuri tämä morsian liittonsa näkee, osaako hän arvata että mies pettää, ja onko siitä huolimatta valinnut mennä naimisiin. Vai onko hän siinä määrin itsenäinen että haluaa ennemmin elää itsekseen kuin pettävän miehen kanssa. Siihen kai tämä lopulta kulminoituu.

Koska en voi tietää, en lainkaan tunne morsianta, enkä myöskään voi olla hänen tukenaan tiedon saamisen jälkeen (enkä tiedä olisiko hänellä joku muu tukenaan), en taida voida kertoa asiasta. Jään siis häistä pois enkä kerro asiasta morsiamelle. Mutta juttelen mieheni kanssa ja pyydän häntä kehottamaan, että sulhanen itse kertoisi, nyt kun häihin on vielä useampi kuukausi aikaa. En tosin usko että kyseinen mies siihen kykenee.

ap

Vierailija
192/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta jos näin herkässä asiassa ei ole varmuutta siitä, mitä morsian haluaa, on parempi olla hiljaa.

Näin suuressa asiassa juuri tulee kertoa. Jos morsian ei olisi halunnut tietää, tulee hänelle "vain" paha mieli. Jos hän taas olisi halunnut tietää, solmii hän avioliiton sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa hän ei totuuden tietäessään olisi avioliittoa solminut. Asian vakavuus puoltaa kertomista.

Väärin. Esimerkiksi minä tiedän, etten pystyisi jatkamaan mieheni kanssa, jos hän jäisi kiinni pettämisestä. Haluan kuitenkin olla juuri tämän miehen kanssa, koska hän on kaikin puolin ihana ja sopiva minulle. Sen takia toivoisin, ettei minulle kerrottaisi, jos mieheni pettäisi. Siis tiivistettynä tieto pettämisestä pilaisi suhteemme, ei se itse pettäminen.

Kiitos kun kirjoitit ketjuun. Juuri sinun kaltaisesi ihmisen kommentteja kaipaisin.

Jos kuvitellaan että miehesi tosiaan pettää sinua ja tämä tulisi ilmi vaikka 15 avioliittovuoden jälkeen, sinun ollessasi 45-vuotias, muuttuisiko mielipiteesi? Jos haltijakeiju antaisi sinulle tilaisuuden palata menneisyyteen ja saisit valita, paljastuuko pettäminen ennen häitä vai 15 vuoden jälkeen, mitä valitsisit?

ap

Vierailija
193/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. En puolla kertomista ja en ole itse koskaan pettänyt. En tapaa sotkeentua ja sotkea muiden elämää, varsinkaan tuntemattomien. En ole sillä tavoin utelias.

Vierailija
194/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sitä suuremmalla syyllä nielet mahtavan moraalisi ja keskityt elämään omaa etkä muiden elämää. Vaikka kuinka joku sikailisi oman suhteensa ulkopuolella niin sinä et tarkoituksella vaaranna miehesi työkuvioita. Omiin muroihin ei kusta vaikka kuinka olisi Hyvä ja Oikeamielinen Moraalinvartija.

Miehensä muroihin tuo on kusemassa ja tuon pariskunnan. Kaikkien muiden muroihin kuin omiinsa.

En ole lukenut koko ketjua.. Kertoiko ap missään vaiheessa miten miehensä hänen mahdolliseen paljastukseen suhtautuu?

Vierailija
195/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. En puolla kertomista ja en ole itse koskaan pettänyt. En tapaa sotkeentua ja sotkea muiden elämää, varsinkaan tuntemattomien. En ole sillä tavoin utelias.

Täällä toinen. Täytyis kyseessä olla joku läheisempi henkilö ja varmat todisteet, että alkaisin pohtimaan kertomista vaihtoehtona.

Vierailija
196/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole ollut tapana puuttua muiden parisuhteisiin - hyvässä eikä pahassa.

Mun mielestä tällainen tilanne on asia täysin erikseen. Haluaisitko itse mennä naimisiin pettäjän kanssa tietämättäsi? Sanot tahdon pettäjälle? Jos itse olisin tuo morsian niin haluaisin aivan h*lvetin todellakin tietää!!!! Ap kerro SINÄ sille morsiamelle. Saatko yhteyden häneen jotenkin?

Vierailija
197/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa kertoisin itse morsiamelle. Jos siis olet 100% varma siitä, että sulhanen todella pettää.

Vierailija
198/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolatkaa se sulhanen oikeen kunnolla siellä. Kerrotte häissä sille morsiamelle, kaikkien kuullen kirkossa.

No eikai nyt sentään, mutta sen olis kyllä ansainnut.

Vierailija
199/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasta pettäjä! Itse haluaisin, että minulle kerrottaisiin, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Voi morsianrukkaa... :(

Vierailija
200/300 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. En vain jotenkin saa tästä ajatuksesta kiinni, että lähemmäisistä ei välitetä tämän vertaa. Minusta se ei ole uteliasuutta vaan välittämistä. Kohtelen muita, kuin haluaisin itseäni kohdeltavan eli kertoisin, koska haluaisin että minulle kerrotaan.