Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11v diabeetikkopojan silmissä sumeni, mutta R-kioskin myyjä ei päästänyt poikaa sisälle ostamaan suklaata olon helpottamiseksi

Vierailija
10.05.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3bc6131a-13e4-459d-b4f9-bcea5bc1e17d

”R-kioskin omistaja seisoi kioskin ulkopuolella poikien saapuessa paikalle. Pojan isä kertoo Iltalehdelle, että omistaja kieltäytyi päästämästä poikia sisälle. Perusteluksi kioskin omistaja sanoi, että koululaiset ovat aikaisemmin aiheuttaneet harmia kioskissa.

Tilanteessa olleiden poikien mukaan omistaja oli todennut, ettei häntä kiinnosta pojan diabetes ollenkaan. Poika alkoi matalan verensokerin takia näkemään värejä silmissään ja joutui lopulta odottamaan 15 minuuttia ennen kuin pääsi sisälle ostamaan suklaapatukan.

Tapauksen jälkeen pojan vanhemmat olivat yhteydessä R-kioskiin. Pojan isän mukaan omistaja oli kiistänyt tapahtuneen.”

No tilannetaju olisi joskus paikallaan myyjilläkin. Olisi päästänyt edes tämän yhden pojan sisälle ja muut olisivat odottaneet ulkona. Höh.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla, diabeetikolla, laskee verensokeri, niin se voi laskea niin nopeasti ettei edes jatkuva syöminen/juominen ehdi auttaa. Minä siis saatan syödä koko ajan, hunajaa lusikalla, sokerimehua päälle jne, mutta siltikin taju on mennyt ja olen heräillyt joko lanssissa, tai vasta sairaalassa. Jokainen diabeetikko reagoi omalla tavallaan ja jokaista diabetesta hoidetaan yksilöllisesti. Kasvavan lapsen diabetes muuttuu koko ajan kasvun, iän ja hormoneiden vaikutuksesta, joten se mikä päti ja toimi edelliset kaksi kuukautta, ei välttämättä toimi enää viikon päästä.

Samaa mieltä yksilöllisyydestä. Tunnen tällaisia 1-tyypin diabeetikkoja, jotka pamahtavat ketoon sokerin lappamisesta huolimatta, ja sellaisia, joilla ei edes tule tunnetta matalasta sokerista, mistä seuraa monenlaisia ongelmia, juuri näitä. Itsellä on ollut ns. kiltti diabetes jo vuosikymmeniä, eikä ensimmäistäkään tajuttomuutta. Läheltä piti -tilanteita kyllä on ollut. Mutta tunnen matalan sokerin lähestymisen, ja olen äkkiä juonut mehua tai syönyt sokeripitoista. 

Vierailija
82/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut poika tietää että Brunbergilla olisi ollut namia tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni heitettiin teininä Siwasta ulos, koska oli sekava verensokerin laskettua. Että äiti kävi huutamassa siellä ! Samoin yhdeltä nuorisotalolta siskopolo oli lentää pihalle kunnes joku kaverinsa oli nostanut kättä että kato tuota ranneketta! 

Vierailija
84/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omassa liikkeessäni annoin suklaa patukan ja laitoin istumaan.

Maksun sain kun tilanne oli ohi. Kyseessä oli aikuinen.

Eipä tarvitse ärrällä käydä.

Mitään ei ole keksitty koska pojan isä soittanut asiasta ärrälle.

Saavat asiakkaansa valita. No minäkin valitsen missä käyn.

Ärrä on ainut paikka mistä pakettia ei saa nostaa kuvalliselta kela kortilla.

Se kun käy Postissa ja kaupoissa.

Onneksi ei tarvi hakea enää Hm paketteja sieltä eikä muutakaan.

Vierailija
85/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta aiheuttaa minulle huimausta. Kaupalliset yritykset ovat muka ensiapuasemia ja niin poispäin. Huh yök...

Yök itsellesi. Normaali ihminen auttaa. Hyvä että tiedetään miten toimitaan sun suhteen jos tarvitset apua.

Vierailija
86/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrästä tulee negaa koko ajan. Hyvä maine!

Vierailija
87/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä poika on käyttänyt diabetesta tekosyynä aikaisemmin ja esim. "Huijannut" kiskalta karkkia kun heikottaa ja silmissä sumenee 🤔

Vierailija
88/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö diabeetikko tai hänen vanhempansa voi huolehtia, että on aina taskussa jotain sokeria tms. ensihätään?

Kuinka ajattelit, että sen voi toteuttaa hyvinkin eri päivinä erilailla käyttäytyvän sairauden kanssa?!

Ihan sama kuin kysyisit mikseivät autoilijat voi huolehtia, että eivät aja  kolareita tai joudu onnettomuuksiin?

Voin kertoa kokemuksesta, että parhaimmillaan on repussa ollut aamulla 5 pillimehua ja 5 patukkaa, ei pikainsuliinia pistänyt koko päivänä ja kaikki hätävarat käytetty 5 tunnissa ja taas verensokerit matalalla. Onneksi sai koulun keittiöstä mehua ennen kotiin lähtöä.

Vierailija
89/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla, diabeetikolla, laskee verensokeri, niin se voi laskea niin nopeasti ettei edes jatkuva syöminen/juominen ehdi auttaa. Minä siis saatan syödä koko ajan, hunajaa lusikalla, sokerimehua päälle jne, mutta siltikin taju on mennyt ja olen heräillyt joko lanssissa, tai vasta sairaalassa. Jokainen diabeetikko reagoi omalla tavallaan ja jokaista diabetesta hoidetaan yksilöllisesti. Kasvavan lapsen diabetes muuttuu koko ajan kasvun, iän ja hormoneiden vaikutuksesta, joten se mikä päti ja toimi edelliset kaksi kuukautta, ei välttämättä toimi enää viikon päästä.

Tässähän tämä on hyvin kerrottu kaikille, joilla ei omakohtaista kokemusta ole,

homma menee juuri näin! Kaikkea on ihan mahdoton ennustaa etukäteen.

Vierailija
90/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tätä asiaa on kurja ruotia, kun kioskin myyjä ei ole asiaa kommentoinut, kenties haluaa olla hienotunteisempi lasta kohtaan, eikä halua levitelllä joitain asioita kaikkien tietoisuuteen. Hattua nostan myyjälle, voi olla tosi tolkku ja reilu tyyppi loppuenlopuksi.

Koska ei halua kommentoida. Eli väärin tehnyt kun on hiljaa.

Vierailija
91/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin vastuuseen mistä? Kauppiaalla on oikeus valita asiakkaansa ja diapeetikolla (itsekin olen) velvollisuus huolehtia sairauteen liittyvistä asioista.

Vierailija
92/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat juosseet naureskellen pois paikalta. Hyi helvetti mitä toimintaa diabeetikolta. Mitäs palstan hyväuskoiset nyt sanoo?

Vierailija
93/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, että R-kioski on niin hiljaisessa paikassa, ettei kukaan pojista voinut kysyä jotain ohikulkijaa käymään ostamassa patukan itselleen. Vai onko oman sisäänpääsyn periaate tärkeämpi kuin diabeetikon tilanne? Itse ainakin kävisin ostamassa jos joku pysäyttäisi ja pyytäisi.

Tietääkö muuten joku diabeetikko, onko suklaapatukka paras hoito tuollaisessa tilanteessa? Appelsiinimehua jotkut kai suosivat, mutta itse en tiedä.

Voi olla ettei lapset uskalla pysäytellä vieraita aikuisia tuosta vaan. 

Ai ei uskalla pyytää vieraalta pyytää apua hätätilanteessa, mutta uskaltaa mennä samalla kioskille, jossa ovat riehuneet aiemmin? Erikoista...ei tainnut hätä ollakaan.

Vierailija
94/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentiosiossa luki, että pojat oli tapauksen jälkeen hölkänneet naureskellen pois. No isä sai hetken julkisuutta. Saa vielä monta kertaa soitella iltalehteen, ennen kuin poika on aikuinen.

Niin, koska kaikki on totta mitä joku kommenttiosioon kirjoittaa...

Nyttemmin on tainnut poistua koko kommenttiosio siitä uutisesta.

Vierailija
95/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentiosiossa luki, että pojat oli tapauksen jälkeen hölkänneet naureskellen pois. No isä sai hetken julkisuutta. Saa vielä monta kertaa soitella iltalehteen, ennen kuin poika on aikuinen.

Kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa skenaarioita kommentteihin.

Onhan R- kauppias kommentoinut asiaa perheelle.

On olemassa pelleileviä ja ilkivaltaa tekeviä lapsia, mutta on olemassa lapsia ja nuoria kyykyttäviä aikuisia. Ketjussakin aika monta.

Vierailija
96/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, kun miettii viimeaikaisia kohuja siitä, että romaneja ei ole päästetty milloin mihinkin kauppaan tai bensa-asemalle. Ilmeisesti samat säännöt eivät koske kaikkia eli lapsia voi syrjiä.

Vierailija
97/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nähnyt miten teinit porsastelee kiskoilla ja kaupoissa, niin en ihmettele porttikieltoa. Jos samalla mölyasenteella on oltu menossa hakemaan kaverille patukkaa, niin en ihmettele, että ei ihan heti ole uskottu selitystä pakottavasta suklaatarpeesta. Kaikenlaista sössötystä saa kuulla selitykseksi miksi pitäisi antaa kullanmurujen jatkaa sikailujaan, joten tuo on nyt sitten mennyt samaan kastiin. Lopultahan nassikka sai suklaansa ja siitä kiitokseksi annettiin juttuvinkki iltsikkaan. Sika mikä sika. 

Vierailija
98/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika on aiemmin perseillyt, niin ihan oikein ettei tuosta paikasta saa ilmaisapua. Tuskinpa olisi sitä suklaata maksanut vaikka olisikin saanut.

Ehkä tuo ärrän pitäjä on ihan liikaa nähnyt näitä "sairauskohtauksia", joille pitää jatkuvasti olla antamassa ilmaisruokia ja juomia, ja ei enää jaksa.

Alaikäinen lapsi on vanhempiensa vastuulla, ja vanhempien pitäisi sille poikkulilleen sanoa, että pitää aina rusinoita, sokeria, karkkia tms ihan itse mukana.

Ehkä nyt oppi, ettei jatkossa perseile, ja pitää omat eväät mukanaan.

Vierailija
99/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku diabeetikko, onko suklaapatukka paras hoito tuollaisessa tilanteessa? Appelsiinimehua jotkut kai suosivat, mutta itse en tiedä.

Suklaa on huono, kun siinä on rasvaa. Diabeetikolle pitäisi antaa matalan verensokerin hoitoon rasvatonta sokeria, eli esim. hedelmä on parempi vaihtoehto kuin geisha-patukka.

Vierailija
100/141 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh onpahan tiedossä tämä R-kioski. Helppo vetää bensakanisterilla pari rundia ton ympäri ja heittää kuubalainen perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän