Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys minä minä minääääää
Jos on itsekkyyttä,että elää niinkuin haluaa,silloinhan myös lapsia hankkivat ovat itsekkäitä.Sehän on hyvä,että voi toimia niinkuin haluaa,silloin ihmisellä on hyvä itsetunto.Elämässä voi viihtyä niin monella eri tavalla.Ihmiset ovat erilaisia,miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää sitä.
Ylikansoitetussa maailmassa oman jmahdollisen älkeläisen kuuluessa siihen maapallon resursseja pahiten ryöstävään vähemmistöön sen lapsen hankkiminen on todella itsekästä.
Se, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia, on palstan änkyröiltä jotenkin mystisesti pois? Ei ole koko kansan asia.
Vierailija kirjoitti:
Henkinen kypsymättömyys. Oma identiteetti voi olla vielä 30+ iässä hakusessa. Kaikki ei tiedä vielä onko ns. Romeo vai Julia. Epätyypilliset, epäterveet sukupuolisuhteet. Ilmastohumppa ja ilmastoahdistus. Vasemmiston aborttipropaganda ja kaikenlaisten vammaisten ilmiöiden glorifiointi.
Tuo kaikki norsunluutornista nälvimäsi on ihan yhtä mahdollista lapsellisellekin. Uskomatonta törkyä suollat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronapiikki ainakin on saanut aikaan paljon keskenmenoja ja vähentynyttä hdelmällisyyttä. Kiilusilmäinen feminismi tuhoaa loputkin halut lapsiin miehiltä.
Miesten mielestä nainen, joka haluaa miehen hoitavan oman osansa lasten ja kodin suhteen, on aina feministi. On se niin väärin, kun miehet ei saa olla sellaisia kuten ennen vanhaan.
Nykyään naiset odottaa, että se "oma osa" on vähintään puolet kaikesta mitä nainen saa päähänsä haluta. Miehen ja naisen biologia on eri. Ei miehellä ole luontaisesti samat vaistot ja standardit lasten hoidon suhteen. Ei minulla ainakaan ole. Olisi syytä tähdätä siihen, että molemmat antavat panoksensa omien vahvuuksiensa mukaan.
Ei naisillakaan mitään vaistoja ole lasten suhteen vaan kaikki pitää opetella. Opettelu alkaa heti, kun lapsi on syntynyt. Ohjeita ja neuvoja kyllä löytyy. On laiskuutta höpöttää vaistoista. Etsi sitten nainen, joka haluaa lapsia ja olla koko ikänsä kotiäiti, niin voit omien vahvuuksien mukaan elättää yksin koko perheen.
Kävisikö tämä syyksi:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3caee8c9-8882-4a68-b3fd-4ee10178079b
Käräjäoikeus katsoi äidin varallisuuden olevan miljoonia euroja. Kahden lapsen isä määrättiin maksamaan elatusmaksuja takautuvasti.
Kyse on turvallisuuden tunteesta. Ei ihmiset tee lapsia jos ei oo oikeeta kumppania ja turvattua työtä. Ja toi o fiksua
Jotkut vanhat katkeroituneet hörhöt kuvittelee harhaisesti että ois jostain isommasta murroksesta kyse suhdemalleissa
Koittakaapa jo reliikit uskoa, että oli kellään syynä sitten mikä/mitkä tahansa, se/ne ei(vät) muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö tämä syyksi:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3caee8c9-8882-4a68-b3fd-4ee10178079b
Käräjäoikeus katsoi äidin varallisuuden olevan miljoonia euroja. Kahden lapsen isä määrättiin maksamaan elatusmaksuja takautuvasti.
Siis mitä helvettiä?
Kaksi vuotta sitten tehdyn sopimuksen mukaan miehen ei tarvitse maksaa kahdesta yhteisestä lapsesta elatusapua.
Äiti pani vaatimuksen vireille tammikuussa 2022. Hän haki elatusapumaksuja takautuvasti viime syksyltä, 700 euroa kuukaudelta.
Naisten ahneudella ei ole rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaapa jo reliikit uskoa, että oli kellään syynä sitten mikä/mitkä tahansa, se/ne ei(vät) muille kuulu.
Ei mua yksittäiset keissit kiinnostele, ulkoistan itseni niistä. Katson asiaa sosiologisesta kulmasta
-Ihmiset on itsekkäitä ja se on ihan ok -ehkä mietitään liian pitkään ja kun ollaan valmiita niin lasta ei sitten enää saada,monesti naisella tulee ikä vastaan -halut ja toiveet ei kohtaa -ura ja raha on tärkeämpää -lapsi/lapset tulee kalliiksi -kaikkien ei tarvitse lisääntyä eikä haluta lapsia -ihmisiä pelottaa tämänhetkinen maailman tilanne kaikkine lieveilmiöineen -ehkä lapsenteko ei ole tällä hetkellä muotia -tuntuu että yhteiskunta ei ole kovin lapsiystävällinen......
Paranee vain, ihmeellinen elin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua yksittäiset keissit kiinnostele, ulkoistan itseni niistä. Katson asiaa sosiologisesta kulmasta
Musta on ihan oma valinta tekeekö vai elkö tee lapsia. Nuorten tai nuorehkojen nsisten yksinasumlnen on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana ja samalla naisten keskimääräinen koulutustaso on noussut.
Nuo edelllä kuvatut jutut sekä somen tuoma informaatio epäterveistä tai narsistista parisuhdemalleista on lisånnyt ihmisten harkitsevuitta parisuhde sekä lapsen hankkimiseen liittyvissä asioissa.
Harva nainen haluaa tilannetta jossa lähtee tekemään lapsia epävakaan narsisistia piirteitä omaavan miehen kanssa, koska sellaiset miehet liihottelevat suhteesta toiseen ja lapsi jää naisen huollettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronapiikki ainakin on saanut aikaan paljon keskenmenoja ja vähentynyttä hdelmällisyyttä. Kiilusilmäinen feminismi tuhoaa loputkin halut lapsiin miehiltä.
Miesten mielestä nainen, joka haluaa miehen hoitavan oman osansa lasten ja kodin suhteen, on aina feministi. On se niin väärin, kun miehet ei saa olla sellaisia kuten ennen vanhaan.
Nykyään naiset odottaa, että se "oma osa" on vähintään puolet kaikesta mitä nainen saa päähänsä haluta. Miehen ja naisen biologia on eri. Ei miehellä ole luontaisesti samat vaistot ja standardit lasten hoidon suhteen. Ei minulla ainakaan ole. Olisi syytä tähdätä siihen, että molemmat antavat panoksensa omien vahvuuksiensa mukaan.
Olen nainen. Minun vaistoni eivät ole koskaan halunnut lapsia, eikä minulla ole hoivaviettiä edes lemmikille. Joten lapset eivät todellakaan olisi vahvuus minulle. Paremminkin jättäisin ne isälleen eron jälkeen, koska eivät voi saada huonompaa hoitoa kuin jos minulle päätyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihan oma valinta tekeekö vai elkö tee lapsia. Nuorten tai nuorehkojen nsisten yksinasumlnen on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana ja samalla naisten keskimääräinen koulutustaso on noussut.
Nuo edelllä kuvatut jutut sekä somen tuoma informaatio epäterveistä tai narsistista parisuhdemalleista on lisånnyt ihmisten harkitsevuitta parisuhde sekä lapsen hankkimiseen liittyvissä asioissa.
Harva nainen haluaa tilannetta jossa lähtee tekemään lapsia epävakaan narsisistia piirteitä omaavan miehen kanssa, koska sellaiset miehet liihottelevat suhteesta toiseen ja lapsi jää naisen huollettavaksi.
Tässä suhteessa ollaan siis murroksessa ainakin mun mielestä. Ihmiset ovat koko ajan tarkempia siitä etteivät lähde toksisiin suhteisiin.
Suhtautuminen uskottomuuteen on pitkän aikaan muuttunut entistä kielteisempään suuntaan eli olemme tulossa tässäkin asiassa parempaan suuntaan menneiden vuosikymmenten asenneilmapiiristä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009001998.html
Kaikkien muiden syiden lisäksi ihmiskunnan rappiotila (sosiopaattien valta ja ahneus), joka johtaa myös ilmastokatastrofiin. Se tulee näkymään seuraavan kahden vuosikymmenen aikana ja ihmiset tuntien sen eteneminen vain nopeutuu. Teoria ilmastonmuutoksen taustalla on pätevää. Etenkin nykytekniikalla saa myös tarkkoja ennustuksia. Maapallon mahdollisesta tuhosta ja sen aikataulusta ei kerrota kaikille.
Mainittiinko jo omat vanhemmat? Moni nuori aikuinen on käynyt läpi omien vanhempiensa takia uskomattoman rankkoja asioita täysin tietoisesti aiheutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Se, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia, on palstan änkyröiltä jotenkin mystisesti pois? Ei ole koko kansan asia.
Harmittaako, että vanhempasi sortuivat tekemään lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Se, että vanhemmat sukupolvet ovat kasvattaneet poikansa päin persettä, eikä nuoria naisia kiinnosta perustaa heteroperhe helvettiä heidän kanssaan. Nuorille naisille ollaan tehty järkyttävät määrät aiempiin sukupolviin nähden seksuaalista väkivaltaa sekä julmaa ulkonäkö kiusaamista. Kuka tällaisen jälkeen haluaa olla miesten kanssa tekemisissä?
Siitä ei ole kauaa aikaa kun avioliitossa suoritettu raiskaus ei ollut edes rikos.
Epäilen, että aiemmin seksuaalista väkivaltaa oli paljon paljon enemmän, mutta sitä ei usein katsottu edes ongelmaksi.
Monet asiat vaikuttavat. Yksi syy varmasti epävarma työllisyystilanne. Myös opinnot kestävät pitkään ja halutaan ensin taloudellisesti vakaa elämäntilanne. Myös maailma on avoimempi ja ehkä halutaan satsata elämyksiin enemmin kuin lapsiin. Sinkkuus on nykyään hyväksyttävää eikä siinä ole sellaista vanhan piian tai peräkammaripojan leimaa joten parisuhde statuksena on menettänyt merkitystään. Maailma on myös paljon turvattomampi ja osa miettii myös ympäristöasioita.
Tulipa monta myös sanaa:D
😂
Et siis ole tietoinen, että eniten lapsia tekee se yhteiskuntaluokka, joka on eniten riippuvainen erilaisista tulonsiirroista.
Se niistä paremmista geeneistä.