Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1741/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeetä oma aika ja rauha, jo pelkkä parisuhde aiheuttaa niin paljon stressiä etten jaksa sellaista arkea saati sitten katsella jotain kakaroita.

En myöskään pidä naistarjontaa kovin hyvänä täällä suomessa, ylipainoisia, yh-äitejä tai mt-ongelmaisia viherpeippoja vaan tarjolla, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.

Rahaa myös kuluisi lapseen paljon, ja rahallinen vastuu olisi pääosin miehen vastuulla.

Miehen vastuulla olisi myös asettaa kuria ja saada lapsen vihat niskaansa.

Näen naisen ja lapsen pelkkänä taakkana minulle, siihen asti kunnes tasa-arvoa uudistetaan sen verran että miehellä on samat oikeudet, en aio lisääntyä tai seurustella.🤡🤡🤡🏳🌈🏳🌈🏳🌈

Hyviä uutisia Suomelle ettet lisäänny! Pitäkää naiset huolta ettette lähde lisääntymään tuon ryhmän kanssa. Kiitän jo etukäteen!

t: 2 lapsen isä jonka lapsista kasvaa menestyjiä kun heidän isä ei ole persu.

Toivosi on turha elleivät lapsesi ole tyttöjä.

hahhaa persu. Lapset on poikia joiden keskiarvo on ala-asteella 9-10 ja ovat erittäin hyviä urheilussa ja musiikissa. Tulevia menestyjiä, toisin kun persujen lähiössä rikoksia tehtaileva jälkikasvu.

Eli jos ääriliberaalina en voi sietää kollektiivisia vihaideologioita jotka kertoo minulle kuinka asioista täytyy ajatella se tekee minusta persun eli patavanhoillisen? Kerrassaan mielenkiintoista logiikkaa.

Vierailija
1742/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni oli, ja on varmaan edelleen hieno mies ja hyvä kumppani, mutta hän ei pystynyt lainkaan keskustelemaan rakentavasti siitä, mitä minun, hänen ja meidän elämässämme muuttuisi, jos tulisin raskaaksi ja pitäisimme lapsen. Itse en ole koskaan halunnut lapsia, hän alkoi viiden vuoden jälkeen haluta, ja kävimme siksi asian läpi.

Mies ei ymmärtänyt lainkaan sitä ongelmaa, että ensinnäkin minun olisi poistettava hormonikierukka, mikä oli yli kymmenen vuoden hoitokokeilujen jälkeen kohdunpoiston ohella ainoa hoito invalidisoiviin kuukautisiin. Eli pelkästään raskautumisen yrittäminen tarkoittaisi minulle sitä, että yli 1/4 elämästäni muuttuisi takaisin vuoto- ja kipuhelvetiksi.

Hän ei ymmärtänyt, että jos tulisin raskaaksi, joutuisin tekemään konkreettisia uhrauksia esim. fyysisten harrastusteni ja ruokavalioni suhteen, ja esimerkiksi makuuhuone olisi siirrettävä tikasparvelta alakertaan. Ne eivät koskeneet häntä itseään, joten hän ei tajunnut, miksi se olisi niin iso juttu. Hän oli vilpittömästi sitä mieltä, että raskaus ja synnytys aiheuttaa vaan pieniä muutoksia naisen kehossa, virtsankarkailut ja repeämiset tapahtuivat Afrikassa lähinnä. Hän myös ehdotti, että jos tulisin raskaaksi, voisin nukkua omassa sängyssäni alakerrassa ja hän nukkuisi parvella. Seksiasiat kuulemma hoituisivat itsestään. (Eivät hoituneet muuten silloinkaan.)

Miehelle oli vilpittömästi täysi järkytys, kun kysyin, koska hän olisi valmis jäämään vanhempainvapaalle, koska oli se lasta haluava osapuoli. Hän oli ajatellut, että kun minä selvästi viihdyn kotona, niin varmaan viihdyn kotona vauvaa hoitaen ja vanhemman lapsenkin kanssa. Minä kyllä tosiaan viihdyn kotona, mutta siksi, että saan olla rauhassa, hiljaisuudessa, tehdä mitä haluan koska haluan. Hän ei ymmärtänyt ollenkaan, mikä muuttuisi, jos siihen viereeni vaan heittäisi vauvan sitteriin.

Kun puhuimme siitä, mikä hänen elämässään muuttuisi, niin Merkityksellisyys ja Perintö. Hän visioi, kuinka opettaisi poikaansa pelaamaan jalkapalloa, vaikkei itse edes osannut pelata jalkapalloa. Hän kuvaisi elävästi, kuinka esittelisi vauvan isälleen ja sisaruksilleen. Hän lupasi pyhästi, että voi useinkin hoitaa vauvaa, jos minä haluan vaikka käydä jossain. Ja lupasi jättää joskus ylityöt väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin listattu jo miljoona oikeaa syytä. Yhden vielä lisään: rakkauden tunteen väheneminen.

Itse halusin lapsia, koska koin, että minulla on hirveä määrä rakkautta jaettavaksi, ja miehet, muu perhe ja ystävät eivät riitä, vaan haluan myös sen oman rakkaan lapsen rakkauden kohteeksi. Tästä samasta filiksestä omatkin ystävät ovat puhuneet: halu rakastaa pientä ja isoa lastaan!

Totta kai rakkaus on ollut usein koetuksella, mutta toisaalta sitä on saanut rakkautta enemmän takaisin kuin koskaan olisi voinut kuvitellakaan <3

Miksi sitten nuorilla ei ole enää niin paljon rakkauden tunnetta jaettavaksi? Siihen saa viisaammat vastata.

N51

Vierailija
1744/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä onkin listattu jo miljoona oikeaa syytä. Yhden vielä lisään: rakkauden tunteen väheneminen.

Itse halusin lapsia, koska koin, että minulla on hirveä määrä rakkautta jaettavaksi, ja miehet, muu perhe ja ystävät eivät riitä, vaan haluan myös sen oman rakkaan lapsen rakkauden kohteeksi. Tästä samasta filiksestä omatkin ystävät ovat puhuneet: halu rakastaa pientä ja isoa lastaan!

Totta kai rakkaus on ollut usein koetuksella, mutta toisaalta sitä on saanut rakkautta enemmän takaisin kuin koskaan olisi voinut kuvitellakaan <3

Miksi sitten nuorilla ei ole enää niin paljon rakkauden tunnetta jaettavaksi? Siihen saa viisaammat vastata.

N51

Korjaan: miehet= mies. Ei tässä sentään polyamoristeja olla ;)

Vierailija
1745/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 42-v. ja olen tiennyt 6-v. lähtien etten halua saada biologista lasta. Olin nimittäin silloin oppinut lukemaan ja meillä oli kotona semmoinen kirja jonka vanhempani olivat varmaan äidin minua (esikoinen) odottaessa hankkineet, missä kuvailtiin raskauden kulku hyvin yksityiskohtaisesti kuvien kanssa. Kirjasta ei tullut siis mitään traumaa, vaan sen kautta ymmärsin miten kokonaisvaltaisesti raskaus ottaa ohjat naisen kehossa, sikiö suunnilleen orjuuttaa kantajansa omien tarpeidensa täyttäjäksi, ja jo silloin ajatus tuntui ihan kauhealta.

Minulla ei koskaan myöskään ollut mitään nukkevauvahoitoviettiä, vaikka eläinvauvoista pidinkin. Kun sitten pikkuhiljaa lapsena ymmärsin (minulla on 2 nuorempaa sisarusta) miten raskasta lastenhoito voi olla ja miten se usein jää jopa perheessä missä on osallistuva ja rakastava isä, äidin harteille, päätökseni oli aika lailla timantinkova jo kun täytin 10 vuotta.

Ikävuodet 18-40 oli aika vituttavia kun hyvää tarkoittavat ihmiset kyseli lastenhankinnasta ja kun sanoin etten aio niitä hankkia, sai aina kuulla että kyllä se mieli vielä muuttuu. Aloin sitten joskus kolmelymppisenä vastaamaan että hankin lapsia heti kun se mies voi sen sikiön kantaa, koska se yleensä sulki kysyjän suun nopeammin.

Vielä kun ottaa huomioon että minulla on perityviä sairauksia, jotka ovat puhjenneet vasta aikuisiällä, olen ollut sitä tyytyväisempi lapsettomuudestani mitä vanhemmaksi olen tullut.

Hyvä ettet halunnut lapsia. Jo tuo "sikiö orjuuttaa kantajansa omien tarpeiden täyttäjäksi" oli niin kuvottava tapa ilmaista maailman luonnollisin asia, että vaikea kuvitella, että myöhemminkään olisit mielelläsi täyttänyt lapsesi tarpeita.

Rakkaudettomuus, se valtaa maailmaa yhä enemmän. Omat tarpeet on ainoa mistä moni enää välittää. 

Vierailija
1746/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä täällä löyhkää kalluus, tosi paljon kalluja täällä.

Vierailija
1747/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole jokaisen oma asia tekeekö niitä vai ei? Jotkut tekee, jotkut ei. Esimerkiksi haluan ajatella uraani, mennä ja tulla miten haluan, en viettää aikaa vauvan tai taaperon kanssa kotona työpäivän jälkeen..tällä hetkellä. Muutakin tekemistä. Lisäksi se vaatii jaksamista ja mielellään sen, että seurana on kumppani joka jakaa vastuun ja haluaa samaa kuin sinä. Mielellään olisi vielä rakastunut..arjessa rakastuminen saattaa vaan lähteä pois hyvin äkkiä ellei koe toisen tosissaan olevan amazing person. Eri asia, jos haluaa sen "ihan kivan" vaan itselleen, joka ei tunnu erikoiselta ihmiseltä tai missään tunteiden sopuloissa.

Vierailija
1748/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeetä oma aika ja rauha, jo pelkkä parisuhde aiheuttaa niin paljon stressiä etten jaksa sellaista arkea saati sitten katsella jotain kakaroita.

En myöskään pidä naistarjontaa kovin hyvänä täällä suomessa, ylipainoisia, yh-äitejä tai mt-ongelmaisia viherpeippoja vaan tarjolla, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.

Rahaa myös kuluisi lapseen paljon, ja rahallinen vastuu olisi pääosin miehen vastuulla.

Näen naisen ja lapsen pelkkänä taakkana minulle, siihen asti kunnes tasa-arvoa uudistetaan sen verran että miehellä on samat oikeudet, en aio lisääntyä tai seurustella.🤡🤡🤡🏳🌈🏳🌈🏳🌈

Puolaan lentää 2 tunnissa Ryanairilla. Eihän teitä saa lähtemään 🙄

Vituttaako kun rakkaan ideologian seurauksia pitää kritisoida?

Mikä ideologia? Jostainhan sekin kertoo ettei miehiä saada lähtemään arvojen äärelle.

Ai mikä? No feminismi tietenki. Tämä marxilainen vihaideologia on onnistunut jakamaan yhteiskunnat keskenään riiteleviin keinotekoisiin ryhmiin joiden välinen taistelu on välttämätöntä matkalla kohti globaalia kommunismia.

Arvon naiset, Teitä on kusetettu.

Törmäsin tänään Tiktokissa kohtunsa purkkiin pistäneeseen naiseen. Hermostui USA:n kansalaisena ja päätti ottaa "pankin" irti.

Nainen on muutakin kuin pelkkä kohtu ja miehen statusesine. Ihminen.

Vierailija
1749/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ideologia? Jostainhan sekin kertoo ettei miehiä saada lähtemään arvojen äärelle.

Ai mikä? No feminismi tietenki. Tämä marxilainen vihaideologia on onnistunut jakamaan yhteiskunnat keskenään riiteleviin keinotekoisiin ryhmiin joiden välinen taistelu on välttämätöntä matkalla kohti globaalia kommunismia.

Törmäsin tänään Tiktokissa kohtunsa purkkiin pistäneeseen naiseen. Hermostui USA:n kansalaisena ja päätti ottaa "pankin" irti.

Kyllä. Ja kyseinen nainen on lisäksi mielisairas.

Vierailija
1750/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja kyseinen nainen on lisäksi mielisairas.

Miksi eritoten miehet alkoivat raivoamaan? Yksi hyväksikäytettävä poissa pelistä?

Vierailija
1751/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs kaksi samaa sukupuolta voi tehdä lapsia? Sellaiset parit kun tuntuu olevan muotia nykyään. Joka paikassa hehkutetaan niiden "ihanuutta."

Vierailija
1752/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen mukaan naiset haluaa vaan miehiltä elatusmaksuina kaikki rahat. Myös sen 15 avioliittovuoden ja parin teini-iläisen kohdalla.

Vierailija
1753/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehen mukaan naiset haluaa vaan miehiltä elatusmaksuina kaikki rahat. Myös sen 15 avioliittovuoden ja parin teini-iläisen kohdalla.

Omistat siis miehen? Sika.

Vierailija
1754/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt puolisoa.

Vierailija
1755/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

dingelidong kirjoitti:

Mitenkäs kaksi samaa sukupuolta voi tehdä lapsia? Sellaiset parit kun tuntuu olevan muotia nykyään. Joka paikassa hehkutetaan niiden "ihanuutta."

Mukimies, klinikka, kumppanuusvanhemmuus Suomessa&Baltiassa, ja Amerikan vuokrakohdut.

Vierailija
1756/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy varmaan on työelämän pirstaloituminen (ei olla samassa paikassa töissä vuosikynmeniä vaan ollaan koko ajan löysässä hirressä), asuntojen hinnat, ja hormonit. Nuoret eivät omista mitään, työpaikat on lyhytikäisiä ja puuttuu sellainen vietti lähteä kokeilemaan tuntematonta. Uskaltaisin väittää että syntyvyys kasvaisi itsestään jos asuntojen hinnat laskisivat. Kun ihmisillä on omistusta niin on helpompi ajatella lisääntymistä.

Vierailija
1757/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N51

Luulen että nykynuoret jakavat sitä rakkauden tunnettaan ennemmin lemmikkieläimiin. Syytä en osaa sanoa, onko eläin helpompi?

Vierailija
1758/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N51

Luulen että nykynuoret jakavat sitä rakkauden tunnettaan ennemmin lemmikkieläimiin. Syytä en osaa sanoa, onko eläin helpompi?

Ei.

Vierailija
1759/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani on se, että olen järkyttävän ruma. Ei se muuta vaadi :D

Vierailija
1760/2387 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn töissä ja palkkani on ihan hyvä eli minulla olisi kyllä varaa lapsiin mutta minun "syy" lapsettomuuteen on se että en ole koskaan seurustellut edes.

En ole koskaan oikein edes haaveillu parisuhteesta tai omista lapsista vaan olen aina tykänny elää sinkkuna.

Mitä minä edes naisella tekisin? Saisin seksiä useammin mutta mitä muuta?

Olen vähän yli kolkyt ja jään luultavasti lapsettomaksi enkä koe tätä ongelmana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi