Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Miksi miehet haluaisivat lapsia? 30% on käenpoikasia ja miehen rooli on aina vain toimia maksumiehenä
Itsekkyys. Koska lapset vaan on niin rasittavia.
Vain mielisairas haluaa lapsia
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet haluaisivat lapsia? 30% on käenpoikasia ja miehen rooli on aina vain toimia maksumiehenä
Enpä usko että noin iso prosentti olisi toisten miesten lapsia... Ehkä joillakin white trassheillä millä on mielenterveysongelmia, mutta en usko että kovin moni korkeakoulutetuista naisista pettäisi...
Ainakin kun katson omaa kaveripiiriäni, niin ei kukaan kavereistani ole pettäjänainen. Tai sitten olen ollut vaan hyvä valitsemaan kavereita. (Olen siis itsekkin nainen)
Sperman laadun heikkeneminen. Siittiöitä on puolet vähemmän kuin joskus 80-luvulla.
Äideiksi ruvetaan vanhempana ja silloin lapsen saanti ei välttämättä aina onnistu.
Turvaverkkojen puute. Suku ja läheiset asuu kaikki muualla. Nykyään ihmisiin ei voi luottaa, joten jos vaikka oma kumppani pettää (todennäköistä) niin sitten tippuu ihan tyhjän päälle. Lisäksi nykyään ei ole vakituisia työpaikkoja kuin harvoilla. Ylipäätänsä ei ole luottamusta yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen, tai oikeastaan mihinkään.
Ei ole eikä ole mahdollista luoda riittäviä resursseja ja voimavaroja siihen.
Ja sitten on vielä asiat jotka ei riipu itsestä ja ole oman vaikutuspiiriin sisällä kunnossa joten vähän hankala tilanne.
Pidän lapsista niin on vähän ikävä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö tästä samasta aiheesta jauhaa koko ajan?
Nyt sanoit pahasti Damiano David -ketjusta :(
(vasta kohta 14.000 kommenttia siellä samasta aiheesta)
Vasta luin artikkelin, että lapsen kasvattaminen aikuisikään maksaa noin 130 000 euroa ja artikkeli oli 7 vuotta vanha. Mitkä lienevät nykypäivän kulut sitten. Saan itseni elätettyä penniä venyttämällä juuri ja juuri, miten hemmetissä tässä pitäisi lapsia vielä alkaa pukkaamaan? Kulut nousevat kokoajan, mutta palkka ei sen mukana. N31
Vierailija kirjoitti:
Vasta luin artikkelin, että lapsen kasvattaminen aikuisikään maksaa noin 130 000 euroa ja artikkeli oli 7 vuotta vanha. Mitkä lienevät nykypäivän kulut sitten. Saan itseni elätettyä penniä venyttämällä juuri ja juuri, miten hemmetissä tässä pitäisi lapsia vielä alkaa pukkaamaan? Kulut nousevat kokoajan, mutta palkka ei sen mukana. N31
Ei muuten tuo 130 000 riitä enää nykypäivänä.
Olen 25 v enkä halua lapsia koska nautin elämästäni ilman niitä. Kavereillani ja kaikilla sisaruksillani on lapsia ja tykkään hoitaa heitä välillä. Tarkoitukseni on nähdä vielä niin paljon ettei siihen sovi lapset. Voisi ne hoitoon aina laittaa kun lähtee johonkin mutten näe mielekkäänä olla äiti joka on kokoajan muualla kuin oikeasti lasten kanssa läsnä. Olen sosiaalityöntekijä ja nähnyt mihin sellainen voi johtaa. Ajattelen siis sekä itsekkäästi että potentiaalisia lapsiani.
Myön yhteiskunnan painostus ja muottiin sovittaminen että minun pitäisi naisena kantaa korteni kekoon ja tehdä 5 lasta maatilalle töihin ei kiinnosta enää nykypäivänä. Saan valita ja olen valintani tehnyt. Mieheni ei myöskään halua lapsia.
Lisäksi minulla ei ole mielenkiintoa tehdä lapsia tähän aina vain hullumpaan maailmaan ja minulla esim hirvittäisi saada tyttölapsi. Synnyttäminen ei myöskään kiinnosta, sillä siitä ei edes yritetä tehdä niin kivutonta mitä se voisi olla, ja varmasti olisikin jos miehet synnyttäisi. Synnytysväkivaltakin näyttäisi olevan yllättävän yleistä (kavereilta myös kuultu). Ongelma on vain ettei naiset tajua vaatia parempaa kohtelua, ainakaan vielä.
Ai meillä on kyllä enemmän lapsia kuin minun vanhemmilla ja sama määrä kuin minun isovanhemmillani
Aiemmin mainittujen syiden vuoksi (luin vain muutamia ja ainakin osa tosia) omalla kohdallani lisäksi ylisukupolvinen trauma yhdistettynä muihin syihin, suurimpana juuri se trauma. Tajusin jo pikkulapsena että elämässäni vaativinta on ja tulee olemaan ko. trauman käsittely, en tosin ole osannut nimetä sitä kuin äskettäin.
Vakituisen työpaikan saamisen vaikeus molemmille kotipaikkakunnan läheltä. Ei mahdollisuutta isompaan perheasuntoon hyvältä alueelta. Helsingissä niin kallista ostaa isompi asunto viihtyisästä paikasta. Tilan puute siis syynä ettei lapsia voi hankkia.
No kun ne vaan somettaa ja jos yrität tulla juttelee niin ne vaan nauraa. Ne on lisäks tosi tyhmiä. Mä pelaan mielummin pleikkaa.
Ehkäisyvälineet. Laillinen abortti. Mahdollisuus valita.
Helpon elämän tavoittelu. Mukavuudenhalu. Halu matkustaa ja seikkailla.
Sopivan kumppanin puute.
Omalla kohdallani esim näin. Seikoista on varmasti kaikki mainittu jo aikoja sitten, mutta päällimäisenä nämä:
- Haluan elää ihan omaa elämääni, en pystyisi toimimaan näin jos minulla olisi lapsi
- Tulevaisuus on kohtuullisen synkkä ja maapallo on jo valmiiksi ylikansoittunut
- Omaan henk koht ongelmia jo nuoruudesta saakka ja olen koko elämäni käynyt läpi todella kivistä tietä, minusta ei yksinkertaisesti olisi kasvattamaan ja ottamaan täyttä vastuuta kenestäkään toisesta ihmisestä
- En erityisesti välitä lapsista, varsinkaan vauvoista ja pikkulapsista. Ei mielenkiintoa, ei herätä positiivisia tunteita.
- Olen kaiken lisäksi huonotuloinen vaikka töissä käynkin, en pystyisi rahoillani kustantamaan kenenkään elämistä.
Ja silti aina tulee vastaan joku naapurin Ritva joka alkaa selostaa miten se mieli vielä muuttuu.
Olemme sosiaalisen median ja liiallisten ärsykkeiden kautta lähestymässä James Calhoun utopiaa. Nykynuoret ovat "the beautiful ones"
https://www.victorpest.com/articles/what-humans-can-learn-from-calhouns…
Kela maksaa äitiys- ja vanhempainrahan, ei työnantaja, ellei työehtosopimuksessa ole määritelty palkka kolmelta ensimmäiseltä äitiysrahakuukaudelta. Mitään palkkaa ei työnantajalta tule äitiys/vanhempainvapaan aikana.
Mitä ovat nämä työnantajan maksut, joista jotkut paasaavat?