Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
"On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin."
Kaikki ne syyt ovat oikeita eri ihmisille.
Ne, jotka luulevat, että pitää löytää jokin yksi suurin ja merkittävin ja oleellisin syy, ovat hakoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olisi varmasti vapaaehtoisesti lapsettomia kuin ennenkin, vastaan siis koskien heitä, jotka todennäköisimmin olisivat halunneet lapsia esim. 90-luvulla, mutta eivät nykyaikana.
Työllisyystilanne. Halutaan, että perheesseä, johon lapsi syntyy, olisi vakaa talous jne. Monet eivät halua stressata talousasioita, yksinhän selviäisi kriisistä slummissa nuudelikuurilla, mutta lapsi tarvitsee enemmän. Eli siis pelko, ettei voi tarjota lapselle hyviä lähtökohtia, ehkä lähtökohtaisestikaan.
Pelko yksinhuoltajuudesta. Eroaminen on suosittua ja nykyään yksinhuoltajia on pilvin pimein ja moni voi pelätä parisuhteensa puolesta. Ehkä suhde ei ole niin vakaa, että lapsi olisi hyvä idea. Joku pelkää miehensä muuttavan tinderiin ja lähtevän lätkimään lapsen synnyttyä, saattuuhan näitä. Joku mies ehkä pelkää helpommin naisen alkavan vihata häntä hormonimyrskyissään ja se on sitten etäisyyttä siitö eteenpäin. Käyttäisin itsekin kondomia.
Hyvä elämä ja helppous. Tämä vaikuttaa lapsilukuun. On paljon helpompi pitää arjen palikat kasassa kahden 4 v ikäerolla syntyneen lapsen kuin useamman 2 v ikäerolla syntyneen kanssa. Vanhemmat haluavat selviytyä vanhemmuudesta hyvin, laatu korvaa määrän. Monille useamman lapsen kanssa selviytyminen mutkattomasti on puhdas mahdottomuus eikä se huvita. Ajatellaan, että vähintään äidin on työlästä pitää huolta itsestään jos on tiuhaan raskaana ja niinhän se onkin, vaatii resursseja.
Some. Tämä on varmasti vähiten painava syy lapsettomuuteen tai vähälapsisuuteen, mutta moni on tietämättään nettiriippuvainen ja arvostaa omaa aikaa (ruudun ääressä) yli kaiken. Lapsen hoitaminen nyt luonnollisesti vaatii myös sitä hoitamista ja kasvattamista eikä silloin voi roikkua netissä tms.
Ilmastoahdistus. Jotain voi ilmastoahdistaa sen verran, että kehtaa hankkia yhden-kaksi lasta kolmen-neljän sijaan. Harvemmin kukaan kuitenkaan luopuu lapsihaaveesta täysin ilmaston vuoksi vaan silloin ei kyllä lapset muutenkaan kiinnosta.
Muita en nyt keksi. Luonnollisestikaan listaukseni koskee vain niitä, jotka noiden asioiden vuoksi jättävät lapset tekemättä/lapsiluvun pieneksi. Onhan niitä muitakin syitä, muttei se kumoa sitä asiaa, että tämän litanian vuoksi joku on lapseton.
Annoin alapeukun tuosta somenkäyttöruikutuksesta. Miksi äideistä pitää väkisin syörää muulle maailmalle someriippuvaisia kun se harvoin sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi ja ainokaiseksi tulee jäämään, eli vastaan nyt pienen perhekoon asemassa tähän.
Painavin syy on yhteiskunnan asennoituminen naiseen synnyttäjänä.
Tämän ikävän asennoitumisen koettuani, jouduin toteamaan, että lisää lapsia en halua.
Synnärillä kohtelu olk julmaa. Kukaan ei vastannut minulle mitään, kun kysyin kätilön ommellessa alapäätäni, että millaista vauriota tuli. Juttelivat vain keskenään, että syvät repeämät on kyllä. Minut ignoorasivat täysin.
Tämän jälkeen imetyspainostus, joka ei kohdallani tuottanut tulosta siitä huolimatta, että rintojani tultiin väkisin repimään vauvan suuhun.
No, pysyvää vauriota ei onneksi tullut, mutta kuulin vasta myöhemmin, että jos näin olisi, pitäisi korjausleikkaus maksaa itse yksityisellä.
Tämä on mielestäni järjetöntä. Sukupuolenkorjaulsetkin maksetaan verovaroista, mutta synnyttänyt nainen saa yhteiskunnan puolesta vaikka kulkea vaipoissa lopun ikäänsä.
Ylipäätään asenne, että jos äiti selviää synnytyksestä hengissä, on kaikki mennyt loistavasti, on mielestäni niin kieroutunut, että en enää toista kertaa siihen kelkkaan hyppää.
Neuvolassa udellaan vanhempien seksielämästä ja loukkaannutaan ja mietitään että ollaanko sopivia vanhempia ollenkaan, kun ollaan kiinnostuneita sulkeutuneita ja pidättyväisiä, kun ei haluta kertoa kuinka usein harrastetaan seksiä.
Olen jo itse yli kolmekymppinen, mutta nykynuoret ovat hyvin tietoisia näistä asioista, koska vasta viime vuosina on alettu puhumaan esim. synnytysväkivallasta.
Nuoret naiset arvostavat kehon itsemääräämisoikeutta ja ihmisoikeuksia ylipäätään. Kumpikaan näistä ei Suomessa synnyttäessä toteudu.
Kirjoitat täyttä asiaa. Jos edes jokin näistä mainitsemistasi asioista korjattaisiin - tai edes otettaisiin julkiseen keskusteluun - niin muutama lapsettomuuden valinnut saattaisi muuttaa mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö tästä samasta aiheesta jauhaa koko ajan?
Ennen kuin kirjoitit tuon, olisit voinut vaikka miettiä, miksi ihmeessä itse olet koko ajan palstalla. Se on se syy, minkä takia useimmat aloitukset ovat sinulle vanhoja ja kuluneita.
Tätäkään ketjua sinun ei ollut pakko avata ja "estää" muita keskustelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi ja ainokaiseksi tulee jäämään, eli vastaan nyt pienen perhekoon asemassa tähän.
Painavin syy on yhteiskunnan asennoituminen naiseen synnyttäjänä.
Tämän ikävän asennoitumisen koettuani, jouduin toteamaan, että lisää lapsia en halua.
Synnärillä kohtelu olk julmaa. Kukaan ei vastannut minulle mitään, kun kysyin kätilön ommellessa alapäätäni, että millaista vauriota tuli. Juttelivat vain keskenään, että syvät repeämät on kyllä. Minut ignoorasivat täysin.
Tämän jälkeen imetyspainostus, joka ei kohdallani tuottanut tulosta siitä huolimatta, että rintojani tultiin väkisin repimään vauvan suuhun.
No, pysyvää vauriota ei onneksi tullut, mutta kuulin vasta myöhemmin, että jos näin olisi, pitäisi korjausleikkaus maksaa itse yksityisellä.
Tämä on mielestäni järjetöntä. Sukupuolenkorjaulsetkin maksetaan verovaroista, mutta synnyttänyt nainen saa yhteiskunnan puolesta vaikka kulkea vaipoissa lopun ikäänsä.
Ylipäätään asenne, että jos äiti selviää synnytyksestä hengissä, on kaikki mennyt loistavasti, on mielestäni niin kieroutunut, että en enää toista kertaa siihen kelkkaan hyppää.
Neuvolassa udellaan vanhempien seksielämästä ja loukkaannutaan ja mietitään että ollaanko sopivia vanhempia ollenkaan, kun ollaan kiinnostuneita sulkeutuneita ja pidättyväisiä, kun ei haluta kertoa kuinka usein harrastetaan seksiä.
Olen jo itse yli kolmekymppinen, mutta nykynuoret ovat hyvin tietoisia näistä asioista, koska vasta viime vuosina on alettu puhumaan esim. synnytysväkivallasta.
Nuoret naiset arvostavat kehon itsemääräämisoikeutta ja ihmisoikeuksia ylipäätään. Kumpikaan näistä ei Suomessa synnyttäessä toteudu.
Tämä.
Pallolla on liikaa väkeä, pitääkö tätä tosiaan jauhaa. Suomessakin osa synnyttää lapsia siihen malliin ettei jaksa kykene niitä hoitamaan. Lapsia ei kannata alkaa väsäämään, vaikka joku pölvästi käskisikin lapsentekotalkoisiin.
https://www.worldometers.info/fi/ Ihmiset ei valitettavasti maapallolta lopu. Pidän sakset kiinni jatkossakin.
No onhan täällä ollut esillä jo monta asiallista kommenttia aiheellisista syistä,talous,epävarma tulevaisuus,kumppanin puute,kotitöiden jakautuminen jne.Vaan onhan aina ollut ihmisiä,jotka eivät halua lapsia,itsekin tunnen
On kommenteissa myös virheitä koskien synnytyksiä ja niiden tuhovoimaa keholle.Kipupelot toki ymmärrettäviä👍mutta ihmisen keho on ihme paranemaan myös,varsinkin nuorena 20-30 vuotiaana.Enemmän kai huolta pitäisi kantaa vanhoista ensisynnyttäjistä. Mutta jokainen tekee omat vaintansa,ihmisiä kyllä riittää,vaikkei ehkä suomalaisia
Eivät halua saada eläkettä aikanaan. Kun ei ole lapsia, ei ole tulevia veronmaksajiakaan. Paljon haukutut suuret ikäluokat ja heidän jälkeensä tulleet saivat lapsia riittävästi työelämän tarpeisiin ja eläkkeitä kertyi ja kertyy yhä. Toisin on tulevaisuudessa,jos ei lapsia ala syntyä enempää . Joten pillerit nurkkaan ja pieniä maailmaan lisää! Vanha sanonta on: lapsi tuo leivän tullessaan ,eli kyllä hänelle löytyy apu ja huolto rämä matkalle.
Tottunut helppouteen eikä halua nähdä vaivaa kun koko ikänsä elänyt niin että muut passaa eikä itse tarvi tehdä mitään muuta kun somettaa
Vierailija kirjoitti:
Pallolla on liikaa väkeä
Anna kun arvaan. Sitten kun keskustellaan kierrätyksestä, niin sinä tulet selittämään, että Suomessa on niin vähän väkeä, ettei ole mitään väliä kierrätetäänkö täällä vai ei, ja kaikki syy maailman likaantumiseen pitäisi laittaa Kiinan ja Intian kontolle.
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua saada eläkettä aikanaan. Kun ei ole lapsia, ei ole tulevia veronmaksajiakaan. Paljon haukutut suuret ikäluokat ja heidän jälkeensä tulleet saivat lapsia riittävästi työelämän tarpeisiin ja eläkkeitä kertyi ja kertyy yhä. Toisin on tulevaisuudessa,jos ei lapsia ala syntyä enempää . Joten pillerit nurkkaan ja pieniä maailmaan lisää! Vanha sanonta on: lapsi tuo leivän tullessaan ,eli kyllä hänelle löytyy apu ja huolto rämä matkalle.
Anna olla nyt. Eläkejärjestelmä nykyisessä muodossaan om ollut tuhon tiellä jo pitkään.
Jokainen tolkuissaan oleva on varautunut tämän poustumiseen omilla sijoituksilla.
Ja on muuten todella paska syy hankkia lapsia: joku eläkepyramidihuijaus kaatuu muuten. Oikeasti? Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti mulla on elämä elettävänä. Mun oma, ainoa elämäni.
Tää on jotenkin hassu väite. Ihan kuin sitä itse kuolisi (no joku tosi harva) ja elämä loppuisi siihen, kun lapsi syntyy.
Tiedän, että saan paljon alapeukkuja, mutta monella se "oikea" elämä vasta alkaa, kun lapsi syntyy.
Nyt kun takana on elämää enemmän, kuin mitä sitä tulee olemaan edessä, huomaa mikä elämässä on tärkeätä ja kyllä ne on ne lapset/oma lähipiiri/omat läheiset/oma perhe.
Olisi surkeata olla nyt yksin tai ilman lapsia. Lapset asuu kaukana, mutta nykyään on helppo pitää yhteyttä.
Tämä yksi oma elämä on tullut elettyä hyvin ja rakastavassa seurassa omien lasten kanssa.
En ikinä vaihtaisi tätä yhtä elämää elettäväksi niin, ettei olisi lapsia. Ystävät/sukulaiset/puoliso eivät korvaa lapsia.
Nuorena minäkin ajattelin, etten IKINÄ halua rääkyviä kersoja riesakseni. Onneksi mieli vanhempana muuttui.
860/860 jatkaa vielä, että ymmärrän kyllä, ettei ihmiset tee lapsia. Helppo elämä houkuttaa ja sitä tuntuu, että lapsi vie vapauden. Kyllähän se lapsi paljon vaatii, mutta antaa vielä enemmän, mutta sitä on vaikea etukäteen tajuta.
Jos olisin nyt nuori, reilu parikymppinen olisin varmaan vakaasti sitä mieltä, että EI IKINÄ lapsia . Nyt olen onnellinen, että minulla on jälkikasvua, mutta ei se minulta ole pois, jos joku ei tee lapsia. Tuskin omatkaan lapset lisääntyy ja se on ihan ok.
Heti kun teet ensimmäisen lapsen, olet yhteiskunnan omaisuutta. Vieraat tädit tulevat tarkistamaan kotisi ja tämä jatkuu kunnes lapsi on täysikäinen. Yhteistyötä on pakko tehdä kaikkien kanssa, muuten vaivalla ja kivulla synnytettu lapsi sijoitetaan muualle. Juuri neuvolan kyselyt ja koulun "huolissaan olo." Parempi kun ei lisäänny, saat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Syitä on monia.
- Materialistinen kulttuuri
- Individualistinen kulttuuri
- Hedonistinen kulttuuri
- Empatiakyvyttömyys
- Seksipsykoosi (seksuaalisuus irrotettu lisääntymisen kontekstista)
- Mielenterveysongelmat ja pahoinvointi
- Sosiaalinen kontrolli (esim. Kiusaaminen ja kannanotot, etteivät köyhät saisi lisääntyä, jne.)
- Tuen ja verkostojen puute
- Yhteistyökyvyttömyys
- Epävakaus ja kaoottisuus (avioerot, ilmastonmuutos, pandemia, sota)
- Naisten pakottaminen työelämään ja kantamaan taloudellista vastuuta perheestä, toisaalta miesten haluttomuus kantaa vastuuta kodista ja lapsista
Tämän listan voisi sijoittaa oikeastaan mihin aikakauteen tahansa. Pidän vanhempien sukupolvien 60-70-luvun nostalgisointia hyvinkin nolona. Mitä tämä "seksipsykoosi" tarkoittaa?
Naisia ei myöskään pakoteta työelämään, vaan haluavat tienata omat rahansa. On tietenkin niitä joihin tämä sääntö ei päde, ja se on ihan okei.
Uskaltavat elää niin kuin haluavat.
Hyvästä vanhemmuudesta on tehty lähes mahdoton ja vastenmielinen tehtävä. Ennen lapsia pitää olla valmiiksi kouluttautunut, vakaa talous ja hyvä parisuhde. Tämän lisäksi pitäisi myös olla hyvä kasvattaja, joka vaatii melko lailla paneutumista tänä päivänä.
Vääränlainen vanhemmuus traumatisoi lapsen pilalle ja sitten se joutuu käymään koko aikuis iän terapiassa ja on työkyvytön, tai alkoholisoituu yms.
Päälle tietysti täytyy myös olla oma elämä ja harrastukset. Kumppanille myös laatuaikaa. Eikä saa unohtaa omaa uraa, kunhan myös on samalla mahdollisimman paljon lapsen/lasten kanssa.
Ja tämä kaikki hoidetaan sitten 50/50 oman kumppanin kanssa. Isovanhempia ei saa rasittaa liikaa, jos nyt omalta elämältään edes kerkeävät lapsenlapsia hoitamaan.
Ainiin ja maailmahan on jo ihan ylikansoitettu, että jos sen lapsen kaikkien vaatimusten jälkeen haluat hankkia niin muista potea siitä syyllisyyttä. (Plus ilmastonmuutos ja sota ja talouden romahtaminen)
Taloudellinen epävarmuus ainakin minulla. Ei ole tulevaisuuden uskoa. Määräaikaisia työsuhteita. Maailma ja elämä on liian epävakaa. Ei meinaa itsekään pärjätä niin miten lapsen kanssa.
Korona ja sodat ja inflaatiota ja ja ja
Haluaisin lapsia ja puitteet sellaisen hankkimiseen ovat kunnossa, mutta en ole koskaan löytänyt naista, joka olisi halunnut seurustella. Yksin lasten hankkiminen on aika vaikeaa.