Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

381/2387 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsien saamisessa elämään nähdä niitä hyviä puolia? Hyvät puolet pesee nämä ”menettämiset” mennen tullen. Omasta taaperosta on tulossa ihan mahtava tyyppi ja hänen kasvun seuraaminen on huikeaa! Suomessa lapsiperhe-elämä nähdään kauhean yksipuolisena, kyllä fiksu ja kouluttautunutkin ihminen voi haluta lapsia ja elää oman näköistä elämää. Ei ole pakko metsästää merkkivaatteita alennuksista, ei käydä Hoplopissa, ei käydä edes Prismassa tai olla pitkällä hoitovapaalla. Kaikki tyylillään. Jos se hyväksyttäisi paremmin niin ehkä perhe-elämä kiinnostaisi ”brändinä” enemmän?

Vierailija
382/2387 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsen hankkiminen ole itsekästä? Eikö se lapsi usein hankita siitä itsekkäästä halusta saada lapsi, ei se lapsi pyydä lupaa syntyä, vanhempiensa halujen ja himojen tuotos se on. Jotkut tekee lapsia jopa siksi että saa enemmän tukia ja siten tekee lapsen hyötyäkseen. Joku tekee lapsen tietoisesti köyhyyteen ja kurjuuteen, eikö sekin ole itsekästä. Miksi vain lapsettomia pidetään itsekkäinä?

On siinä taas sinunkin ansiosta moni elämään HALUNNUT (voitko todistaa muuta?) lapsi jäänyt syntymättä.

Kirjoituksesi oli sekava, joten en ole varma ymmärsinkö oikein. Ei kaikki syntyvät lapset halua syntyä. En minä olisi halunnut syntyä. Jos nyt saisin päättää, kuolisin ennemmin synnytyksessä. Tai kohtuun.

Kaikkien ihmisten ei missään nimessä pidä lisääntyä.

Kaikkia en suosittelekaan lisääntymään. Esim.linnassa istuvia tai mt potilaita tai narkkareita..

Sinä et pysty silti kaikkien puolesta puhua. Esim.minä olisin enemmän kuin mielelläni halunnut syntyä. Itsemurhatilastojen mukaankin on enemmistö ihmisistä silti hyväksynyt elämän värit ja elää niiden kanssa eikä kadu mitään.

Velojen on hyvin helppo huudella ettei halua äidiksi. Kuinka monella silti on omakohtaista kokemusta asiasta yhtään.Minä voinnsanoa että perheen perustaminen on ollut vain hyvä asia koska minulla kokemusta kummaltakin puolelta.Elin nuoruutta ja vapautta kyllä aikani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/2387 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäinen, suorastaan sairaalloinen itsekkyys.

Vierailija
384/2387 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska MINÄNINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!!Minun elämä ja minun napa, ei muiden.MINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!!!!!Hyvin yksinkertaista.

pitäisikö siis velojen tehdä mielestäsi lapsia siksi, että muut haluavat heidän tekevän lapsia?

Vierailija
385/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin on hieman vaikea saada lapsia kun kohtua ei ole.

Vierailija
386/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä28177 kirjoitti:

Eikö lapsien saamisessa elämään nähdä niitä hyviä puolia? Hyvät puolet pesee nämä ”menettämiset” mennen tullen. Omasta taaperosta on tulossa ihan mahtava tyyppi ja hänen kasvun seuraaminen on huikeaa! Suomessa lapsiperhe-elämä nähdään kauhean yksipuolisena, kyllä fiksu ja kouluttautunutkin ihminen voi haluta lapsia ja elää oman näköistä elämää. Ei ole pakko metsästää merkkivaatteita alennuksista, ei käydä Hoplopissa, ei käydä edes Prismassa tai olla pitkällä hoitovapaalla. Kaikki tyylillään. Jos se hyväksyttäisi paremmin niin ehkä perhe-elämä kiinnostaisi ”brändinä” enemmän?

Te perheelliset ajattelette tätä jotenkin väärin. Miltä sinusta kuulostaisi, että hevosperheen (hevosia harrastava, omistava siis) elämä voi olla helppoa ja omanlaistaan - tosi kivaa, hyvä brändi? Sitten sinua ei kiinnostaisi se oman ajan menetys mikä hevosiin menee. Luuletko, että hankkisit hevosia?

No tuskinpa. Koska ihan se ensisijainen syy, miksi sinulla ei ole hevosia, on se, että et halua. Asiat, joita ei halua, näkee vaivalloisena, inhottavana ja vieraana. Ai että jos joku vielä jankkaa korvan juuressa, että "minulla on ollut hevosia ja olen ollut hevoseton, tiedän mistä puhun, tämä on parasta etkä ymmärrä mitä menetät!". Etköhän jo kertoisi tarinaa hevosten inhottavasta hajusta, rahanmenosta jne.

Ihminen tekee ihan mitä tahansa inhottavaa, haisevaa ja vaivalloista, joka vie rahaa, jos on MOTIVOITUNUT. Olen rakentanut perinnetalon, asunut kylmässä asuntovaunussa ja syönyt puuroa puoli vuotta, hoidan työkseni vanhuksia ja silti koen lapset vaivalloisina. Sellaista se on, kun ei halua.

Vierailija
387/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonnotonta olla hankkimatta jälkikasvua.. Mutta tekee ihminen paljon muutakin luonnotonta.

Vierailija
388/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten otan säästöinä tuossa 18 vuoden päästä sen 120 000 euroa, eli kerrytän vaihdellen 500-1000e/kk säästötilille kuin että pistän sen haisemaan. Aah, ja tuosta kun pistää osan sijoituksiin ja loput säästöön <3

Voin sitten hyvällä omalla tunnolla vanhempana valita oman hoitopaikkani :)

Vierailija
389/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kun ei ollut puhelimia, telkkareita tai muuta vastaavaa, niin seksi oli hyvää ajanvietettä. Ehkäisystä ei ehkä puhuttu yhtä paljon kuin nykyään.

Nykyään työ vie kaiken energian ja ajan useilta, joten perheen perustaminen ei mahdu mukaan kuvioihin.Voihan myös ihan mukavuuden halukin vaikuttaa, ei haluta ottaa niin suurta vastuuta.

Mielenkiintoinen asia tarkastella miksi naisille on nykypäivänä niin hirmuisen tärkeää olla kaunis, jopa seksikäs tuolla somessa ja ulkomaailmaa varten vaikka se itse seksi ei kiinnosta? Naiselle seksi näyttäytyy ilmeisesti hyväksynnän ja ihailun saamisena, ei siinä että varsinaisesti sitä miehen kalua sisäänsä haluaisi ja tulisi saaduksi?

Toinen kappaleesi sanoo, että työ viekin kaiken ajan. Ihan samaa 7,5h päivää sitä tehdään kuin ennenkin. Nyt vaan ihmisen uuvuttavat itsensä somella ja hyväksynnän hakemisella ja ylisuorittamisella. Ihmiset olisi paljon onnellisempia ja pirteämpiä kun laitettaisiin lapset aikaisin maate, puhelin laatikkoon, sauna päälle ja sen päälle mukavaa seksiä. ;-)

Vierailija
390/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 31 ja pohdin vielä haluanko lapsia. Tulen perheestä jossa on viisi lasta, mutta itse haluan ehkä vain yhden ja täysin maksimissaan kaksi lasta. Ongelma on työn ja perheen yhdistäminen, äitiys-/isyyslomalle jääminen ja sitten sekin miten sen lapsen kanssa pärjää sitten isompana koska mieheni tekee päivystysluontoista työtä kuten itsekin enkä haluaisi että kummankaan pitää luopua unelmatyöstään. Minun äitini asuu 600 km päässä ja hoitaa omaa vanhaa äitiään, miehen äiti on kuollut, joten meillä ei ole edes mitään kunnollista turvaverkkoa.

Toki maailmassa on myös runsaasti paikkoja missä haluaisin käydä, mutta niihin paikkoihin ei voi raskaana matkustaa tai saatikka lapsen kanssa. Tai voi jos haluaa riskeerata, esim. Zika-virus, lapselle malarialääkitys ei ole hyväksi, puutteellinen terveydenhuolto jossa tapauksessa en antaisi itselleni ikinä anteeksi että lapselle tapahtuisi siitä syystä jotain.

Ilmastonmuutos on pienin syy tässä vaikka tokikin ärsyttää se mittakaava missä vihreiden silmissä yksi suomalainen vauva tuhoaa maailman.

Vierailija
391/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin lapsia, yksi syy on kuitenkin esteenä. En ole nainen.

M30

Vierailija
392/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten otan säästöinä tuossa 18 vuoden päästä sen 120 000 euroa, eli kerrytän vaihdellen 500-1000e/kk säästötilille kuin että pistän sen haisemaan. Aah, ja tuosta kun pistää osan sijoituksiin ja loput säästöön <3

Voin sitten hyvällä omalla tunnolla vanhempana valita oman hoitopaikkani :)

Kannattaa tehdä ajoissa testamentti, jos kuoletkin nuorena ilman perillistä.

Vierailija
393/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en ymmärrä koko vela vouhotusta niin en ymmärrä.

Suuri suru se on jos lapsettomaksi jää.

Vierailija
394/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21v ja tässä ovat syyni, miksi en halua lapsia:

- Ilmastonmuutos, ylikansoitus ja tulevaisuuden kriisit. En usko, että lapseni saisi elää turvallisessa ja terveellisessä maailmassa. En halua synnyttää ketään tänne kärsimään.

- Olen tätinä nähnyt, kuinka paljon lapset vaativat. Ainakin näin nuorena ajatus siitä ahdistaa hieman.

- En osaisi kasvattaa lasta. Olen itse ollut väkivaltaisessa alkoholistiperheessä, enkä haluaisi lapselleni samaa kohtelua. Minulle on siirtynyt isäni impulsiivisuus, joten pelkäisin tekeväni lapselleni jotain.

Toisaalta haluaisin ihan pienesti lapsen, kyllä sen on tätinä huomannut. Saas nähdä, muuttuuko mieli jos ilmastoahdistus katoaa tai löytyy se oikea kumppani. Tuskin kuitenkaan muutan mieleni.

Vierailija
395/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat on "lampaita." Tää nyt on niinku jotain muotia.

Vierailija
396/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kasvattaneet lapsenne huonommin kuin minä. 2 lastenlasta, omat lapset reilusti alle 30v.

Vierailija
397/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuplaehkäisy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omastatahdostaanlapseton kirjoitti:

Mä voisin taas kysyä, että miksi helvettissä joku niitä lapsia haluaa? Mutta tätä tuskin saa kyseenalaistaa edes. ..

Aina on hyvä kyseenalaistaa mutta valitettavasti tätä asiaa on vaikea selittää vihamielisesti lapsia kohtaan asennoituneelle ihmiselle.

Yrittäisitkö kuitenkin selittää? Minua oikeasti kiinnostaa syyt, miksi jotkut haluavat lapsia. Syitä on varmaan yhtä monta, kuin lapsen saajiakin. Minua kiinnostaa myös, miten selityksesi eroaa sen mukaan, miten kuulija suhtautuu lapsiin?

Sitä paitsi vaikka itse ei haluaisi lapsia, se ei tarkoita, että lapsiin suhtautuu vihamielisesti.

Mieti vaikka siltä kannalta, miksi jotkut haluaa itselleen koiran. Minä en tajua, älytön työmaa ja rahanmeno. Ainoastaan oalveluskoirat voin hyväksyä, kaikista muista rakeista ei tule kuin saastetta, myös melusaastetta.

Tässäpä oiva esimerkki velasta, vertaa lasta koiraan!

Vierailija
398/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuplaehkäisy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omastatahdostaanlapseton kirjoitti:

Mä voisin taas kysyä, että miksi helvettissä joku niitä lapsia haluaa? Mutta tätä tuskin saa kyseenalaistaa edes. ..

Aina on hyvä kyseenalaistaa mutta valitettavasti tätä asiaa on vaikea selittää vihamielisesti lapsia kohtaan asennoituneelle ihmiselle.

Yrittäisitkö kuitenkin selittää? Minua oikeasti kiinnostaa syyt, miksi jotkut haluavat lapsia. Syitä on varmaan yhtä monta, kuin lapsen saajiakin. Minua kiinnostaa myös, miten selityksesi eroaa sen mukaan, miten kuulija suhtautuu lapsiin?

Sitä paitsi vaikka itse ei haluaisi lapsia, se ei tarkoita, että lapsiin suhtautuu vihamielisesti.

Mieti vaikka siltä kannalta, miksi jotkut haluaa itselleen koiran. Minä en tajua, älytön työmaa ja rahanmeno. Ainoastaan oalveluskoirat voin hyväksyä, kaikista muista rakeista ei tule kuin saastetta, myös melusaastetta.

Tässäpä oiva esimerkki velasta, vertaa lasta koiraan!

Niin nehän on niiden "lapsia", niitä puetaan, kuljetetaan puistossa ja kohta työnnellään rattaissakin. Ei tää enää oo ees huvittavaa.

Vierailija
399/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tällaisessa keskustelussa tuntuu, että pitäisi valita puolensa: olla joko lapsen hankkimisen puolesta tai sitä vastaan. Miksi pitää olla niin vahva vastakkainasettelu? Moni kuuluu elämänsä aikana molempiin leireihin. Tällainen vastakkainasettelu lisää varmaan molempien osapuolien vastenmielisyyttä toisiansa kohtaan. Ne jotka eivät halua lapsia, tuntevat lisääntyvää vastenmielisyyttä lapsia hankkivia kohtaan, ja lapsia saaneet eivät taas voi sietää lapsettomia. Molemmat kuvittelevat olevansa jotenkin enemmän oikeassa. Onko tämä some-ajan vitsaus?

Vierailija
400/2387 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on omat ymmärrettävät syynsä ja eihän lapsellisten olekaan tarkoitus taivutella ketään mukaan hommaan. Mutta jos niin moni ihminen epäilee tai ei halua, toivoisin että lapsiperhe-elämä voisi näyttäytyä muunakin kuin haisevana ja hankala, kuten vaikka hevosharrastus aikaisemman viestin mukaan. Koska osa voi olla kahden vaiheilla ja päätyä olemaan ilman lapsia kun siitä annetaan niin epämiellyttävä kuva. Omasta mielestäni lasta ei voi verrata harrastukseen ( jotkut hankkii lapsen, jotkut harrastaa liitokiekkoa tai pitsinnypläystä), vaan hän on perheenjäsen siinä missä puolisokin. Yhtälailla voisi kysyä mikset halua puolisoa elämääsi. Ja tämähän on selkeästi kaikkien oma kunnioitettava päätös, mutta oman kokemukseni mukaan puoliso ja lapsi tuo elämään lisää rakkautta. :) Tämän haluan sanoa jos se ketään tsemppaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä