Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Koulutuksen ja julkisten palveluiden taso on niin huono nykyään. Tarhat, koulut ja neuvolat. Tuet pienet. Pitäisi olla säästöjä. Töitä on vaikeaa saada jos jää mammalomalle.
Vierailija kirjoitti:
En miehenä tahdo lasta naisen kanssa, koska monet monet miehet kertovat kumppaninsa muuttuneen totaalisesti lapsen synnyttyä, ei kiitos. Lisäksi miesten oikeudet omaan lapseensa on naurettavat. Mitä jos tuo nainen päättääkin muuttaa lapsen kanssa pois? En voi tehdä asialle yhtään mitään, ja tämä on muka tasa-arvoinen maa?
Et halua lasta, mutta kamala uhkakuva on, jos nainen muuttaisi pois vieden lapsen sinulta. Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset on nykyään niin veteliä, ei huvita tähän enää lasta hankkia, kun kotona täytyy jo tehdä lähes kaikki kotityöt sekä ne "miesten työt". Muija makaa sohvalla netflixiä ja somea puhelimesta tuijottaen. M30
.... ja näitä töitä ovat kuten... ?
Ja mitä ovat nämä miesten työt, joita pitää päivittäin tehdä? Laita ne listan jatkoksi. Meillä autosta renkaat vaihdetaan pari kertaa vuodessa, kuinka usein teillä? (ja meillä sitäpaitsi auto lähtee liikkeeseen.)
Ei välttämättä päivittäin, mutta täytyyhän ne tehdä. Esim. pihatöistä nurmikon leikkuu, haravointi, lumien kolaus ja hiekoitus. Talon huolto ja korjaustyöt. Puiden tekeminen ja lämmittäminen. Kun on vanha talo isolla pihalla niin voin kertoa että näitä hommia riittää. Renkaiden vaihto kahdesta autosta. Ja nämä siihen lisäksi että tekee pidempää työpäivää, ja suuremman osan (ehkä 70/30) niistä pyykinpesuista, imuroinneista, ruoanlaitosta jne. Naisten täytyy saada kaikkea ja olla oikeuksia, mutta vastuuta ei oteta.
Hehheh...renkaiden vaihto 2x vuodessa n. 20min.
Meillä kaikki nuo mainitsemasi työt teen minä, 71v mummo, kun 73v mies on polvivaivainen.
Nyt jotain suhteellisuuden tajua "miesten ja naisten töihin", sillä ainakin meillä kotitöitä tehdään päivittäin.
Laita ihmeessä mummo vähän videota kun vaihdat renkaat kaikkene töineen 20 minuutissa.
Minulla menee vähintään puoli tuntia, mutta se johtuu siitä että rengasliike ei ole ihan naapurissa.
Mä olen vielä nopeampi, mulla on kitkat kesät talvet, liike vaihtaa uudet kitkat vanteille kun ostan uudet renkaat. Ei täällä suolatussa etelässä tarvita mitään renkaanvaihtoja.
Ja vaikka asumme omakotitalossa, se ei ole puulämmitteinen, ja öljyt tilaan minä, samoin hoidan talon rahaliikenteen. Takkapuita tehdään molemmat, se on kivaa.
Eli mitä meillä olisi perinteisiä miesten töitä? Rempoissa olen yhtä hyvä kun mieskin ja teenkin enemmän, nykyisin se on kovin rajattuakin mitä maalikko saa tehdä, sähkötöihin ja putkiin on pakko palkata ammattimies ihan vakuutusten vuoksi.
No meillä mies imuroi, siinä on isossa talossa hommaa. Lapsia en ole koskaan vaan halunnut, ja kunnon omakohtainen kokemus lopputuloksesta kun lapsia ei ole haluttu mutta silti tehdään, niin itse olen jättänyt tekemättä.
Yhteiskunta on muuttunut, ihmisiä vaan on jo liikaa.
Pitäisi asua perheen kanssa samassa kaupungissa jotta olisi tukiverkko lähellä, kaikilla sekään ei auta. Päiväkotiin ei pian uskalla lapsia enää laittaa. Koulussa kiusataan ja kukaan ei siihen puutu. Töitä ei ole ->köyhyys. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmien räjähdysmäinen kasvu, samoin aikuisten.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että aikaisempi sukupolvi halusi niitä lapsia enemmän kuin nyt? Kai pitäisi nyt jo järjellä tajuta, ettei ennen ollut ehkäisyä. E-pilleri tuli vasta 60-luvulla ja niitä sai aluksi vain naimisissa olevat.
Nykyisten 18-25 v. vanhemmat ovat syntyneet keskimäärin 70-luvulla. Silloin oli ehkäisy ja sitä käytettiin. Minä olen syntynyt -76 ja olen ainoa lapsi. Nyt jo edesmennyt äitini oli syntynyt -50. Hänkin oli ainoa lapsi. En tiedä, mitä menetelmää hänen vanhempansa käyttivät, mutta mummo sanoi joskus aikoinaan, että onhan siihen konstit, miten voi valita, tuleeko niitä lapsia 1 vai 10. Äitini lapsuudenkoti oli alivuokralaisasunto, jossa oli keittiö ja kamari. Eihän sinne olisi monta lasta mahtunutkaan.
synnyttäminen ja yksilöllisemmät elämäntavat: nuoret näkevät ympärillään, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää (ydinperhe jne), vaan voi valita elämässä niin kuin itse tahtoo.
Tämä enenvä lapsettomuus on alkanut jo pari vuosikymmentä sitten. Itse tein oman lapsettomuuspäätöksen ihan ilman nettiä ja julkisia keskusteluja tai muuta sellaista. Ei ollut ilmastopuheita, eikä paljon muutakaan julkista puhetta mitä nyt on. En edes juuri seurannut politiikkaa tai mitenkään selvittänyt perhepoliittisia asioita. Kunhan tein päätökseni ilman järisyttäviä perusteita. Totesin vain maailman olevan menossa pahaan suuntaan.
Tämän päivän ilmapiiri on huomattavasti järkyttävämpi, mitä aikaisemmin ilman nettiä. Kaikenlainen kyttäys ja arvostelu ovat nostaneet päätään. Elämä on aikaisempaa nopeatempoisempaa ja katkonaisempaa. Ihmisillä on lyhyt pinna mitä tulee ihmissuhteisiin ja toisten sietämiseen ylipäänsä. Lasten hankkiminen kuulostaa yrityksen perustamiselta. On tehtävä riskianalyyseja ja talousarvioita siitä uskaltaako, voiko, jaksaako.
N46
Asenteet ovat muuttuneet. Sen vaikutusta ei voi aliarvioida, ihminen kuitenkin on sosiaalinen eläin, jolla on sisäsyntyinen tarve kuulua laumaan. Ennen kyseenalaistamaton totuus oli, että naisen kuului hankkia lapsia, jos halusi elää kunniallista elämää. Nykymaailma tarjoaa paljon muitakin vaihtoehtoja, eikä ole enää vahvaa sosiaalista painetta, joka kannustaisi perheen perustamiseen.
Ihmisten "laumat" ovat hajaantuneet netin ja sosiaalisen median myötä laajemmalle alueelle ja palvelemaan enenevissä määrin yksilökeskeisiä tavoitteita, kun ne ennen perustuivat suvun ja lähiyhteisön yhteiseloon. Sosiaalisen median kautta ihmiset paitsi kokevat laumaan kuulumisen tunnetta, myös kilpailevat uudenlaisiin feminismin muovaamiin naiskuviin mahtumisesta. Ihannekuviin kuuluu usein äitiyden sijasta esimerkiksi urakeskeisyys, seksikkyys, kauneus, tyyli- tai ympäristötietoisuus, vahvuus tai rikkaus. Mielikuva äitiydestä naisten universaalina ihanteena on viime vuosikymmenten aikana murentunut.
Yleinen epävarmuus taloudellisesta toimeentulosta ja maapallon resurssien riittävyydestä sekä planeettamme elinkelpoisuudesta tulevaisuudessa lisää edelleen maltillisuutta monen perhehaaveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli vastaan nainen kaavussa, rattaissa yksi ja molemmilla sivuilla pari tepastelijaa, taisipa olla raskaanakin. Eivät huoli koronarokotetta koskaan pelkäävät, että vaikuttaa lisääntymiseen.
Sinä siis tiedät tuntemattomasta ihmisestä, onko hän ottanut koronarokotteen?
Pienet palkat, voi saada potkut milloin vain, lapsilta otetaan pois päätöksen teossa, hyvää miestä ei löydy, ajan kylmyys ja välinpitämättömyys
Aikuiset haluavat lapsia, lapset haluavat nukkeja. Osa nykyisistä aikuisista ei ole oikeasti aikuisia, vaan ovat jääneet jonnekin ikuiseen lapsuuteen.
Vaikea sanoa, en vaan ole koskaan unelmoinut isyydestä. Tosin homomiesparille lasten saaminen ei ole mikään läpihuutojuttu, kun kerran adoptiokin on lähes mahdotonta. Joten olen ihan iloinen etten halua lapsia.
En tiedä muista, mutta itselläni se on rahakysymys. Ei vain ole varaa edes siihen yhteen, saatika haaveilemaani kolmeen. Pätkätöitä, määräaikaisuuksia, ei säästöjä, ei varallisuutta jne.
Kumppanin puute minulla syynä. En voi kuvitellakaan hankkivani lasta yksin.
Olen seurustellut vain kerran, suhde kesti 1,5 vuotta ja mies sanoi, että hän ei halua muuttaa kenenkään kanssa yhteen asumaan eikä halua lapsia. Tapailusuhteet eivät ole edenneet. Minussakin voi olla vikaa, mutta minusta tuntuu, että osa miehistä ei ole tosissaan, osa on varattuja jo valmiiksi ja osa ei edes halua kuin peiton alle.
Viimeksi kun olin viestitellyt jo pitkään yhden kiinnostavan ihmisen kanssa, hän teki oharit, eikä tullut tapaamiseen. Selitteli monen viikon tauon jälkeen, että hänellä on niin paha sosiaalisten tilanteiden pelko, että oli ottanut vähän liikaa rohkaisua eikä kehdannut siinä tilassa tulla paikalle. Ok, hyväksyn sen, että ihmiset ovat erilaisia, mutta en tekisi lapsia yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, joka kärsii pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja lääkitsee itseään väärin.
Aion tehdä lapsia, mutta en vielä tiedä milloin. Eniten ahdistaa yhteiskunta ja nykypäivän odotukset ja vaatimukset. Lapsi "tulee" pukea kalliimpiin muotivaatteisiin, mitä ei edes itselleen osta. Vaunut yms välineet helvetin kalliita. Oma huone pitää olla jokaikiselle, muuten on köyhä ja huono. Lasun saa pienestäkin virheestä. Lapsi on perheen nro 1. En tykkää tästä. N28
Itellä huoli ilmastosta plus en näen lapsen varhaiskasvatusta mielekkäänä. Niin kuin ensimmäistä 5-7vuotta
Ennen kuoltiin tasapainossa luonnon kanssa, nykyään useimmat lapset jää eloon ja on tärkeämpää saada 2 lasta jotka kouluttaa, kuin suuri lauma.
Olisin voinut hankkia useamman, mutta en löytänyt nuorena kivaa miestä joka olisi halunnut perhettä.
Raha- ja työllisyystilanne. Maailman välivaltaisuus, kiusaaminen ja koulukiusaaminen. Maailma on karsea paikka nykyään. Sopiva kumppanikin puuttuu eikä nykyään meinaa löytää ellet jo parikymppisenä niitä ekan miehen kanssa tee.