Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
"12,3 prosenttia perhebarometrin vastaajista ilmoitti, etteivät he halua lainkaan lapsia, ja lähes joka neljäs parikymppinen sanoi olevansa vapaaehtoisesti lapseton.
Osuus on kasvanut merkittävästi kymmenen vuoden aikana: vuoden 2008 perhebarometrissa vain 5,5 prosenttia parikymppisistä vastaajista sanoi, ettei halua ollenkaan lapsia."
Eli vapaaehtoisesti lapsettomien osuus on siis noin 10 vuodessa suunnilleen nelinkertaistunut. Jos sama tapahtuu seuraavien 10 vuoden aikana, niin 2030-luvulla vapaaehtoisesti lapsettomien osuus huiteleekin jo melkein 100 prosentin tienoilla.
"Great!" Lakataan lisääntymästä kokonaan, kuollaan Suomen kansana sukupuuttoon ja luovutetaan tämä maa joillekkin toisille. Ei tuhonnut nälkävuodet eikä Neuvostoliitto Suomen kansaa, mutta Suomen kansa näyttääkin tekevän sitten sen itse.
No kun ei ole vakituisia töitä, eikä töistä saa riittävää palkkaa, niin mitä sille oletetulle lapselle pitäisi syöttää? Pahvia ja sängyn alta löytyvää pölyä vai?
Vit#tu miten naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
"12,3 prosenttia perhebarometrin vastaajista ilmoitti, etteivät he halua lainkaan lapsia, ja lähes joka neljäs parikymppinen sanoi olevansa vapaaehtoisesti lapseton.
Osuus on kasvanut merkittävästi kymmenen vuoden aikana: vuoden 2008 perhebarometrissa vain 5,5 prosenttia parikymppisistä vastaajista sanoi, ettei halua ollenkaan lapsia."
Eli vapaaehtoisesti lapsettomien osuus on siis noin 10 vuodessa suunnilleen nelinkertaistunut. Jos sama tapahtuu seuraavien 10 vuoden aikana, niin 2030-luvulla vapaaehtoisesti lapsettomien osuus huiteleekin jo melkein 100 prosentin tienoilla.
"Great!" Lakataan lisääntymästä kokonaan, kuollaan Suomen kansana sukupuuttoon ja luovutetaan tämä maa joillekkin toisille. Ei tuhonnut nälkävuodet eikä Neuvostoliitto Suomen kansaa, mutta Suomen kansa näyttääkin tekevän sitten sen itse.
Käyhän lahjoittamassa niitä sukusolujasi, jos sinua noin syö toisten lapsettomuus. Asia ei kuulu sulle millään tasolla niin kauan kuin jokainen saa päättää omasta kehostaan :)
Olen nähnyt paljon perheitä, joissa nainen etenkin äidiksi tultuaan joutuu tekemään kaiken. Itse en tällaista elämää naisena halua. Ennemmin olen yksin kuin omistan elämäni toisten palvelemiseen.
Kaikki rahat menee lapsiin. Ilman lapsia mulla olis 500k säästössä.
Nykynuoret eivät ole niin itsekkäitä kuin edeltävät sukupolvet. Ja tämä on hieno juttu 👍
Mukavuudenhalusta? Elämä on helpompaa ilman suurta lapsikatrasta. Ennen oltiin enemmän kotona, ei matkusteltu ja elämä oli koti-työ sektorilla.
Onhan nytkin osalla useita lapsia, osalla vain yksi. Yksilapsisia perheitä on yhä enemmän ja isojen lapsiperheiden määrä on vähentynyt.
Toinen lapsi oli virrhe, yhden kanssa tää olisi kivaa
Myydään Toyota Carina vm.1987, ajettu 329tkm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsettomuus ilmastonmuutoksen takia ole mitään esimerkinnäyttämistä niin kauan kuin elämme kasvuun perustuvassa talousjärjestelmässä, miten ette voi tätä tajuta? Niin kauan kun kaikki pyörii kapitalismin ehdoilla, on autioituva suomi vain kutsu muille tulla "täyttämään maa" ja luomaan kasvua jota emme itse enää tuota. Näin se menee. Joten kun luovutte lapsista ideologisista syistä niin toivottavasti luovutte myös kapitalismista, koska muuten siitä ei ole mitään, ei mitään hyötyä.
Parempi yksi hyvin kasvatettu, Ilmastotietoinen "vihreä" lapsi kuin esim viisi täysin huoletta kuluttavaa intialaista lasta.
Sen yhden "vihreän lapsen" hiilijalanjälki on silti suurempi kuin niiden viiden intialaisen lapsen yhteensä. Niillä intialaisilla kun ei ole mitä kuluttaa.
N27
Paitsi sitten kun tulevat Suomeen paikkaamaan sitä kuuluisaa kestävyysvajetta. Kapitalismi on paljon vahvempi voima kuin yksittäisten raukkojen ideologinen lapsistaluopuminen. Vai luovutteko te oikeasti niistä jostain muista syistä, mutta selitätte sitä ilmastotekona koska luulette että se on helpommin hyväksyttävää?
Pelkään että tulevaisuudessa odottaa ankara katkeruus, kun lapsista ideologisista syistä luopuvat huomaavat ettei väkiluku Suomessa tai missään vähenekään, se vaan korvautuu muista taustoista tulevilla ihmisillä, jotka oppivat luonnon kunnioittamisen ehkä muutaman sukupolven kuluessa.
Eikö lapsen hankkiminen ole itsekästä? Eikö se lapsi usein hankita siitä itsekkäästä halusta saada lapsi, ei se lapsi pyydä lupaa syntyä, vanhempiensa halujen ja himojen tuotos se on. Jotkut tekee lapsia jopa siksi että saa enemmän tukia ja siten tekee lapsen hyötyäkseen. Joku tekee lapsen tietoisesti köyhyyteen ja kurjuuteen, eikö sekin ole itsekästä. Miksi vain lapsettomia pidetään itsekkäinä?
Ollaan 35 + pariskunta. Me ei vaan haluta lapsia... elämä on hyvä näin. Päivät ovat täynnä työtä ja harrastuksia, tekemistä riittää liikaakin. Eikä me mielestäni olla itsekkäitä, huomioidaan kanssaihmiset ja luonto tekemisissämme. Elellään kaikessa rauhassa ketään häiritsemättä.
Kyllä lapsia tekevät osaavat hakeutua toistensa seuraan ja arvostavat toisiaan.
Heillä ei ole aikaa täällä vängötä aivopestyjen ihmisten kanssa. Juuri tätä varten teidät aivopestiin jotta ei tarvitse aloittaa 3.maailmansotaa vaan ihan itse vähennätte väestöä.Mitä nuorempana aivopestään sen parempi.Jättäytykää vaan kyydistä, myöhemmin on turha katua. Kun ei maailma oölutkaan niin mustavalkoista vaikka aina maailmassa pahaa tapahtuu myös.Teille pitäisi olla se unelmamaailma jossa kaikki on kivaa! Sittenkö te mitään tekisitte jis esim.olisi rahaa paljon puhdas luonto jne? Sittenhän teidän kultamussukoiden aika menisi vain matkusteluun shoppailuun kalliiisiin harrastuksiin jne. Mikä vitsi. Jättäkää lisääntyminen niille joilla oikeasti vielä on sisua ja rakkautta uhrautua. Vaikka kaikki ei olisikaan aina kivaa! Suomi on melko turvallinen maa enkä usko että jäisimme täysin avuttomiksi minkään ison ongelman kanssa ja teemme parhaamme.
Itse en esim.näe mitään järkeä ostaa velaksi asuntoa ym. jos kukaan biologinen perillinen ei sitä myöhemmin pysty hyödyntämään..Se nyt on syistä pienin miksi lapsia kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsen hankkiminen ole itsekästä? Eikö se lapsi usein hankita siitä itsekkäästä halusta saada lapsi, ei se lapsi pyydä lupaa syntyä, vanhempiensa halujen ja himojen tuotos se on. Jotkut tekee lapsia jopa siksi että saa enemmän tukia ja siten tekee lapsen hyötyäkseen. Joku tekee lapsen tietoisesti köyhyyteen ja kurjuuteen, eikö sekin ole itsekästä. Miksi vain lapsettomia pidetään itsekkäinä?
On siinä taas sinunkin ansiosta moni elämään HALUNNUT (voitko todistaa muuta?) lapsi jäänyt syntymättä.
Kaikki elävät olennot pyrkivät elämässään vain lisääntymiseen. Ihminen on ainoa laji, joka ei (enää!) tee aina niin, vaan voi valita ja usein valitseekin lapsettoman elämän. Se kertoo siitä, että ihmisillä on mahdollisuus tehdä elämässään paljon muutakin mielekästä kuin lisääntyä - ja nimenomaanhan köyhät lisääntyvät enemmän, koska muita mahdollisuuksia ei samalla lailla ole kuin hyvinvoivilla länsimaalaisilla. Onko sitten järkevää ja mielekästä olla toteuttamatta elollisen organismin ainoaa tarkoitusta, on eri asia - nautitaan siitä, että valinnan mahdollisuus on, eikä haukuta eri tavoin valitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsia tekevät osaavat hakeutua toistensa seuraan ja arvostavat toisiaan.
Heillä ei ole aikaa täällä vängötä aivopestyjen ihmisten kanssa. Juuri tätä varten teidät aivopestiin jotta ei tarvitse aloittaa 3.maailmansotaa vaan ihan itse vähennätte väestöä.Mitä nuorempana aivopestään sen parempi.Jättäytykää vaan kyydistä, myöhemmin on turha katua. Kun ei maailma oölutkaan niin mustavalkoista vaikka aina maailmassa pahaa tapahtuu myös.Teille pitäisi olla se unelmamaailma jossa kaikki on kivaa! Sittenkö te mitään tekisitte jis esim.olisi rahaa paljon puhdas luonto jne? Sittenhän teidän kultamussukoiden aika menisi vain matkusteluun shoppailuun kalliiisiin harrastuksiin jne. Mikä vitsi. Jättäkää lisääntyminen niille joilla oikeasti vielä on sisua ja rakkautta uhrautua. Vaikka kaikki ei olisikaan aina kivaa! Suomi on melko turvallinen maa enkä usko että jäisimme täysin avuttomiksi minkään ison ongelman kanssa ja teemme parhaamme.
Itse en esim.näe mitään järkeä ostaa velaksi asuntoa ym. jos kukaan biologinen perillinen ei sitä myöhemmin pysty hyödyntämään..Se nyt on syistä pienin miksi lapsia kannattaa tehdä.
Ompa mustavalkoinen, naiivi ja oikeastaan lapsellinen ajatus siitä, miksi ihmiset eivät halua lisääntyä. Älykäs ihminen tajuaa, että syitä on monia. Elämää nähnyt ihminen ja oikeita vaikeuksia nähnyt ymmärtää, että syitä on enemmän kuin yksi. Ja nimenomaan niitä oikeita syitä.
Niitä oikeita syitä ei kannata lähteä selittämään yksinkertaiselle ihmiselle. Tämän asian tajuaa selittämättä ne, jotka eivät syntyneet kultalusikka perseessä ja jotka osaavat käyttää päätänsä.
Koska MINÄNINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!!Minun elämä ja minun napa, ei muiden.MINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!!!!!Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä taas sinunkin ansiosta moni elämään HALUNNUT (voitko todistaa muuta?) lapsi jäänyt syntymättä.
Kirjoituksesi oli sekava, joten en ole varma ymmärsinkö oikein. Ei kaikki syntyvät lapset halua syntyä. En minä olisi halunnut syntyä. Jos nyt saisin päättää, kuolisin ennemmin synnytyksessä. Tai kohtuun.
Kaikkien ihmisten ei missään nimessä pidä lisääntyä.
Nykyään naiset minä mukaanlukien oikeasti mietimme olisimmeko hyviä äitejä tai onko meillä mitään annettavaa äitinä. Minun äitini hankki lapsen, koska niin vain kuului tehdä. Ei hän sopinut äidiksi ollenkaan. Meillä on nyt hyvät välit, kun olen aikuinen. Lapsena hän hermostui kaikesta eikä oikein ikinä ole pitänyt lapsista. Minä olin vielä suhteellisen kiltti lapsi, leikin paljon yksinäni.
Tunnistan itsestäni samanlaisia piirteitä. Hermostun pikkujutuista ja olen koko ajan väsynyt. Minun on vaikea huolehtia itsestäni ja esimerkiksi omasta syömisestä. Vaikka kuvitelmissa olisi miten rauhoitan lapsen keskustelemalla niin näen jo itseni itkupotkuraivareissa lattialla. Vihaan kotitöitä ja rakastan hiljaisuutta. Tarvitsen paljon omaa aikaa.
"Syynä"???
Ei siihen tarvita mitään SYYTÄ. Ei se ole mikään automaatio LMAO.
Älkää kyselkö typeriä...
Parikymppiset ovat ihan lapsia vielä itsekkin. LOL