Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä ihmiset ovat vain kamalan lihavia, jopa nuoret

Vierailija
09.05.2019 |

Katsoin tänään liikennevaloissa, kun lauma nuoria naisia, n. 18-vuotiaita lyllersi suojatien yli. Kaikki ylipainoisia, takapuolet ängetty liian pieniin farkkuihin, joiden vyötärö kiskotti korviin asti ja paita olemattoman pieni.

Ei oo nättiä eikä tuo muoti ole eduksi yhtään :(

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on lihavia ja pahinta on se että sitä on alettu pitää normaalina. Itse kävin lääkärissä vähän aikaa sitten ja lääkäri oli kirjoittanut tietoihini "potilas on erittäin hoikka", vaikka olen 165 cm ja 55 kg, eli täysin normaalipainoinen, enkä mikään epätavallisen hoikka. Kummallista.

Minulle 155 cm pitkälle ja 51 kg painavalle naiselle on sanottu eri lääkäreiden/hoitajien toimesta, että olen hoikka. Näen itseni sopusuhtaisena, kun vatsasta ja jaloista olisi varaa kiinteytyä ja ihannepainoni omasta mielestäni olisi 48 kg. Silloin olen ollut parhaimmillani.

Vierailija
42/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa kun itse pyrkii pitämään itsestään huolta, sillä mun polvet ja selkä ei kestäisi jos mulla olisi yhtään ylipainoa.

Töissä duunikaverit vetää joka tauolla jotain suklaata, kakkua tai keksejä. Jos mitään hyvää ei ole, joku lähtee ostamaan.

Minäkun en töissä näitä syö, kaikki kauhistelee että hyvän sun on kun oot hoikka. Niiiiiin mistähän johtuen....

Ylipaino on kansanterveydellinen ongelma, kun ihmiset sairastuu ja eläköityy elintapojensa myötä. Siitä me muut taas maksetaan.

Eli sikäli se itse paino ei ole ongelma, mutta siitä tulevat terveyshaitat on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama huomio.

Viimeisimmässä Kenen kotona ohjelmassakin 3/4 lihavia.

Kauheinta tietty lihavat lapset

10 miinuspeukuttajaa: oikeastiko olette sitä mieltä etteivät olleet ylipainoisia?

Vierailija
44/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia valokuvia katselemalla huomaa, että ihmiset ovat olleet hoikkia ja urheilullisia.

Esimerkiksi 1970-luvun kuvissa, mm. luokkakuvissa, aniharva lapsi tai nuori on ylipainoinen.

Se oli ennen, mutta nyt...

Vierailija
45/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tietoisesti valinnut olla läski. Siis syödä ja juoda niin että saan siitä paljon mielihyvää päivittäin, vaikka tiedän että se lyhentää elinikääni. Mieluummin makea ja lyhyt elämä kuin pitkä ja kuiva! Minulla ei ole (eikä tule, olen 45 v) lapsia, joten en opeta lapsilleni huonoja elintapoja. En myöskään käytä lainkaan terveydenhuollon palveluja vaan aion kupsahtaa ilman hoitoa sitten kun luonnollinen aika on. Todennäköisesti maksasairauteen kun myös alkon suurkuluttaja olen, ja myös herkkujen mässytys rasittaa maksaa. Se on ihmisen vapaa valinta olla halutessaan myös läski, kun omilla itse tienaamillaan rahoilla syö.

Vierailija
46/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tuntee itsensä kovin pieneksi kun kohtaa (vielä kävelevän) aikuisen ylipainoisen oikeassa elämässä.

Vierailija
47/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla Åbo Akademin ruokalassa. En nähnyt yhtään lihavaa nuorta, päinvastoin. Miksi suomenruotsalaiset ovat niin hoikkia?

Vierailija
48/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kummallista on tapahtunut.

Lievästi ylipainoisesta on tullut normaalipainoinen.

Normaalipainoisesta on tullut hoikka.

Hoikasta on tullut alipainoinen.

Sen sijaan että ihmiset muuttaisivat itseään, he haluavat muuttaa maailman ympärillään hyväksymään Uuden Normaalin jossa he ovat terveissä mitoissa, vaikka oikeasti vyötäröllä on epäterveellinen rasvakerros eikä niitä paljon puhuttuja lihaksiakaan ole.

Vierailija
49/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on perso houkutuksille. Itse syömishäiriöisenä aloin tupakoimaan ja juomaan kahvia yläasteella. Suuri osa täytti tuota houkutusta samalla tavalla tai alkoholilla, ruoalla tai täydellisyyden tavoittelulla. Ainakin meistä tytöistä. 

Vierailija
50/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Edis_Tatli_at_Weigh-in.jpg/250px-Edis_Tatli_at_Weigh-in.jpg

175cm/63,5kg (kuva punnituksesta).

BMI 21,46 = normaalipainoinen.

Ihan turhaa on selitellä kuinka voi niiin hoikka ei varmasti ole lihaksia jne. Läski ei ole lihasta.

Vierailija
51/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI-taulukossa normaalipaino on 18,5-25. Se mikä on terve/normaali juuri sinulle, on yksilöllistä.

Mutta jos katsotaan millä keskipituiset nainen ja mies pääsee ihan sen normaalipainon keskelle, niin:

166cm/60kg

179cm/69,5kg

Melkoista jos näiden mittojen perusteella aletaan puhua hoikista saati sitten laihoista.

Vierailija
52/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että ihmiset muuttaisivat itseään, he haluavat muuttaa maailman ympärillään hyväksymään Uuden Normaalin jossa he ovat terveissä mitoissa, vaikka oikeasti vyötäröllä on epäterveellinen rasvakerros eikä niitä paljon puhuttuja lihaksiakaan ole.

Näin juuri. Kyse kun ei kuitenkaan ole vain ulkonäöstä, vaan ennen kaikkea terveydestä. Olen itse ylipainoinen, painoindeksi siis 25:n ja 30:n välissä, enkä myöskään pidä itseäni normaalipainoisena. Käytännössä tuosta ylipainomäärästä ei liene selvää terveyshaittaa, mutta olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota syömisiini. (Siis ihan lunkisti, tyyliin jos yhdestä pikkuleivästä tulee tyytyväiseksi, miksi ottaisin kaksi kuten ennen.) Ihan viime vuosina olen alkanut useinkin huomaamaan, että olen jonkin porukan normaalipainoisin. Tähän ehkä vaikuttaa sekin, että nykyisin pidetään tiukkoja trikoita tms. ihan painosta riippumatta - itselleni ei tulisi mieleenkään pukeutua kovin tiukasti, vaikkei nyt ihan säkkiinkään kyllä.

Muutoksen huomaa ihan yksittäisissä jutuissakin. Katselinpa tässä yhtenä iltana elokuvaa Mies ja alaston ase, jossa sellainen tainnutusnuoli osuu vahingossa lihavaan naiseen, joka putoaa stadionin yläparvelta roiston niskaan ja näin maailma taas pelastuu. Elokuva on muistaakseni 80-luvulla tehty. Kohtauksen tarkoitettu huumori on kaiketi se, että nuoli osuu joukon selvästi lihavimpaan ihmiseen, oikeaan "tankkiin", mutta nykyvalossa hämmentävää on se, että ainakin Amerikassa (pikku hiljaa myös Suomessa) kyseisen kokoinen nainen ei ole edes mitenkään tosi lihava! Ja kuinka paljon myyntiä esim. 80-luvulla olisi ollut D-mitoitetuilla lastenvaatteilla? Ennen autotkin olivat pienempiä kuin nykyisin, miten niihin olisivat edes mahtuneet nykylihavat? Lapsissa on vieläkin sentään hoikkia, mutta kyllä uimarannoillakin kauhistellaan, kun joltain pikkupojalta vaikka selvästi törröttävät kylkiluut. Tietysti lapsi voi olla vähän pulleampikin ja silti normaalipainoinen, mutta selvästi hoikkia/tosi hoikkia on alettu pitää sairaalloisina. Kyllä meillä se "normaalin" asteikko vaan on alkanut vääristymään. 

Vierailija
53/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kun mennään eteenpäin, niin ollaan samassa tilanteessa kuin jossakin Missourissa tai Alabamassa, jossa ihmiset, joiden BMI on alle 30, ovat alipainoisia tai vähintään laiheliineja.

Vierailija
54/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Kyse kun ei kuitenkaan ole vain ulkonäöstä, vaan ennen kaikkea terveydestä. Olen itse ylipainoinen, painoindeksi siis 25:n ja 30:n välissä, enkä myöskään pidä itseäni normaalipainoisena. Käytännössä tuosta ylipainomäärästä ei liene selvää terveyshaittaa, mutta olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota syömisiini. (Siis ihan lunkisti, tyyliin jos yhdestä pikkuleivästä tulee tyytyväiseksi, miksi ottaisin kaksi kuten ennen.) Ihan viime vuosina olen alkanut useinkin huomaamaan, että olen jonkin porukan normaalipainoisin. Tähän ehkä vaikuttaa sekin, että nykyisin pidetään tiukkoja trikoita tms. ihan painosta riippumatta - itselleni ei tulisi mieleenkään pukeutua kovin tiukasti, vaikkei nyt ihan säkkiinkään kyllä.

Muutoksen huomaa ihan yksittäisissä jutuissakin. Katselinpa tässä yhtenä iltana elokuvaa Mies ja alaston ase, jossa sellainen tainnutusnuoli osuu vahingossa lihavaan naiseen, joka putoaa stadionin yläparvelta roiston niskaan ja näin maailma taas pelastuu. Elokuva on muistaakseni 80-luvulla tehty. Kohtauksen tarkoitettu huumori on kaiketi se, että nuoli osuu joukon selvästi lihavimpaan ihmiseen, oikeaan "tankkiin", mutta nykyvalossa hämmentävää on se, että ainakin Amerikassa (pikku hiljaa myös Suomessa) kyseisen kokoinen nainen ei ole edes mitenkään tosi lihava! Ja kuinka paljon myyntiä esim. 80-luvulla olisi ollut D-mitoitetuilla lastenvaatteilla? Ennen autotkin olivat pienempiä kuin nykyisin, miten niihin olisivat edes mahtuneet nykylihavat? Lapsissa on vieläkin sentään hoikkia, mutta kyllä uimarannoillakin kauhistellaan, kun joltain pikkupojalta vaikka selvästi törröttävät kylkiluut. Tietysti lapsi voi olla vähän pulleampikin ja silti normaalipainoinen, mutta selvästi hoikkia/tosi hoikkia on alettu pitää sairaalloisina. Kyllä meillä se "normaalin" asteikko vaan on alkanut vääristymään. 

Juuri näin.

Ja muutos on ollut hämmästyttävän nopea. Kun olin itse parikymppinen, meilläkin oli liikkumisen ja ruokavalion kanssa niin ja näin. Alkoholi maistui vähintään yhtä paljon kuin nyt parikymppisille, ellei enemmänkin.

Silti normi 18-25v tienoilla oli että se yksi "isompi" tyttö tai poika per luokka, muut olivat nykystandardeilla "hoikkia".

Totta kai pienikin ero liikkumisessa kertautuu ajan kanssa, mutta oma fiilikseni on että suurin syypää on herkuttelu (ja ehkä miehillä kaljoittelu?). Sitä harrastetaan useammin ja annoskoot ovat suurempia.

Jossain oli tutkimuskin jonka mukaan enemmistö naisista luopuisi mieluummin seksistä kuin sokeriherkuista. Kuulostaa täysin sairaalta, mutta kyse oli yliopistotasoisesta tutkimuksesta joten kaippa sillä jotain meriittiä oli.

Sokerista on kirjaimellisesti tullut uusi huume.

Vierailija
55/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee ruokapula. Laihat kuolevat ensiksi ja me lihavat senkun porskutamme.

Vierailija
56/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä kun mennään eteenpäin, niin ollaan samassa tilanteessa kuin jossakin Missourissa tai Alabamassa, jossa ihmiset, joiden BMI on alle 30, ovat alipainoisia tai vähintään laiheliineja.

BMI on vain suhdeluku. Sinänsä typerä. Ihmiset olivat vuosisadan alussa paljon lyhyempiäkin, niin miksi ihmiset eivät saisi olla lihavampiakin?

Vierailija
57/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin normipainossa oleva "pullukka" eli en mikään laiheliini. Silti silmään pistää enemmän ja vähemmän lihavat ihmiset. Alle 20 vuotiaan ei todellakaan kuulu olla lihava. Nyt nuoria löllyköitä on vaikka kuinka paljon. Sitten ihmetyttää aivan överin ylipainoiset ihmiset...että kuinka paljon sitä ruokaa pitää lapata päivästä toiseen että saa itsensä siihen kuntoon. Ihan jäätävää.

Vierailija
58/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen to this. Asia on juuri näin. Ylipaino on uusi normaali. Itsekin olen lievästi ylipainoinen, ja aika usein minulta tullaan kysymään laihuusvinkkejä. Ihmiset ovat sokeutuneet lihavuudelle, koska sitä on joka puolella.

Vierailija
59/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sipsien, sokerin ja muun epäterveellisen kovalla verottamisella ole muuta vaikutusta kuin että ihmisillä on entistä vähemmän rahaa ostaa jotain terveellistä, se on nähty monessakin maassa.

Kaikki naiset eivät muuten 165-senttisinä ole parhaimmillaan n. 55-kiloisina, kyllä monilla paras paino on n. 59-62 kg, jopa enemmän (vähintään 25-vuotiaina ja vanhempina), jos siis tavoitellaan terveyttä, fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä, hyvää nukkumista ja kaikinpuolista toimintakykyä. Jos joku on 55-kiloisena miltei alipainoisena parhaimmillaan, niin hän on, mutta se ei koske kaikkia naisia.

Mitä oikein selität ja mitä faktaa sulla on tarjota tämän tueksi, oman mutusi lisäksi? Normaalipainon rajat on määritelty niin, että niiden sisällä pysyvä paino ei ole terveyden ja hyvinvoinnin kannalta millään tavalla haitallinen. 165 senttiselle 55 kg ei ole mikään "miltei alipainoinen".

Vierailija
60/105 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan. Laihuuden ihannointi on sairasta. Pyöreyttä saa olla ihmisellä.

Ootte ihan vialla päästänne.

Hommatkaapa vaikka elämä muiden ulkonäön pohtimisen sijaan.