Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista
Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista – #metoo-tyylinen kampanja leviää kuin kulovalkea, sairaaloissa pelätään vaikutuksia
Kommentit (858)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kyllä nämä valittajat. Mikä pakko tehdä lapsia, jos se ei ole kivaa? Synnytys ei ole mikään huviretki, mutta hyvällä valmistautumisella parhaimmillaan jopa hyvä kokemus. Joka tapauksessa - mikä pakko rutista aina ja kaikesta?
Kyse ei ole rutisemisesta, vaan lakisääteisestä itsemääräämisoikeudesta, jota on monissa tapauksissa rikottu, sekä aivan liian yleisestä naisen kivun vähättelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse siitä, etteikö äiti tietäisi synnytyksen olevan kivulias tapahtuma. Kyse on karjuvista, töykeistä, kovakouraisista kätilöistä joille synnyttäjällä ei ole mitään ihmisarvoa. Haukutaan kun hengittää tai ponnistaa väärällä tavalla, pistetään sekava ja kipeä synnyttäjä kävelemään pyörtymispisteessä osastolle...
Olipa toimenpide mikä tahansa nykyisin yritetään saada se potilas mahdollisimman pian liikkeelle. Tämä edistää myös sitä, että suoli ja pissaaminen lähtee sujumaan. Helpompihan sitä olisi toki maata sängyssä passattavana, mutta sitä sinun toipumistasihan siinä ajetaan takaa.
Ainoastaan synnyttäiden vuodeosastolla laitetaan vasta synnyttänyt nainen vaihtamaan itse lakanansa, muilla osastoilla ei. Itsekin pitelin synnystystä seuraavana aamuna sängynpäädystä kiinni ja yritin olla pyörtymättä, kun hoitaja vaihtoi vereen menneet lakanat ja sanoi, että normaalisti tämä pitäisi sinun itse tehdä, mutta tehdään nyt poikkeus, kun olet noin huonossa kunnossa.
Vihdoin näistä aletaan puhua muutenkin kun että olis muka niin harvinaisia! Mä tunnen vaikka kuinka monta jolla on ollut ihan järkyttävä synnytys. Siksi synnytinkin itse sektiolla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kampanja on täyttä roskaa. Väkivalta on tahallista vahingoittamista,näissä tapauksissa on ollut kyse JOSTAIN MUUSTA,muttei väkivallasta. Suurentelemalla ollaan taas menty metsään,tyypillistä tätäpäivää.
Kyllä se on HENKISTÄ väkivaltaa jos huudetaan vihaisesti päin naamaa ettei osaa synnyttää tms. Ja ruumiillista, jos kaivellaan alapäätä niin että sattuu sen varjolla että no kun tämä on synnytys ja näin pitää tehdä.
Voi kultapienu kun ei se synnytys höyhenellä hipsuttamalla suju. Jos sattuu olemaan vielä sen verran tyhmä synnyttäjä joka luulee itse tietävänsä paremmin ja ei osaa saamiaan ohjeita noudattaa. Jotenkinhan sen huomio on saatava ja saada se synnytys etenemään. Mitä sinulle opetettiin synnytysvalmennuksessa synnyttämistä ja sen kulutusta? Tarjottiinko ennen kotiutumista laitokselta mahdollisuutta keskustella synnytyksestäsi ja siinä mieltäpainavista asioista.
Joko olet tottunut, etkä osaa enää edes kyseenalaistaa, että sinua kohdellaan kuin roskaa tai sitten kuvittelet asiat paljon ruusuisemmiksi kuin mitä ne toisten kohdalla ovat olleet todellisuudessa.
Keskustelitko kätilön ,lääkärin tai kenenkään muun kanssa laitoksella synnytyksestäsi, sen kulusta ja siinä mieltäsi painamaan jääneistä asioista? Annoitko palautetta, otitko yhteyttä potilasasiamieheen? Jos et , niin miksi et?
Synnytyksen jälkeinen masennus, hormonivaihtelut, unen puute ja vaatelias vauva vievät niin paljon voimia, että yksinkertaisesti ei jaksa hoitaa noita. Vastasyntyneen kanssa on kädet täynnä töitä eikä vauva välttämättä nuku niin, että ehtisi edes yhtä puhelua hoitaa keskeytymättä. Vai miten hyvin sinulla vauvanhoito ja toipuminen sujuivat?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen synnyttänyt neljä ja joka synnytyksessä minua on kyllä ”käsketty” kätilön taholta eikä se ole kivalta tuntunut. Toisaalta taas ymmärrän sen, että avautumisvaiheen loppupuolella olen ollut ilokaasuhuuruissa tai muuten ihan sekaisin kivusta, joten en ole reagoinut enää millään tavalla muuhun kuin käskyihin. Synnyttäjään voi siis olla vaikea myös saada kontaktia, mutta silti kätilön pitäisi saada jotenkin asia menemään perille. Miten se onnistuu nätisti?
Tämä. Itse olin n kahdessa ensimmäisessä synnutyksessäni niin kipeä, väsynyt ja ilman kaasupöllyissä, etten yksinkertaisesti tajunnut kätilönpuhetta ja ohjeita. Onneksi oli mies mukana, joka sai ne useasti toistamalla ja kannustamalla menemään mun tajuntaan. Kolmas synnytys oli mukava ja leppoisa ja siinä olin kokoajan kartalla itse missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kampanja on täyttä roskaa. Väkivalta on tahallista vahingoittamista,näissä tapauksissa on ollut kyse JOSTAIN MUUSTA,muttei väkivallasta. Suurentelemalla ollaan taas menty metsään,tyypillistä tätäpäivää.
Kyllä se on HENKISTÄ väkivaltaa jos huudetaan vihaisesti päin naamaa ettei osaa synnyttää tms. Ja ruumiillista, jos kaivellaan alapäätä niin että sattuu sen varjolla että no kun tämä on synnytys ja näin pitää tehdä.
Voi kultapienu kun ei se synnytys höyhenellä hipsuttamalla suju. Jos sattuu olemaan vielä sen verran tyhmä synnyttäjä joka luulee itse tietävänsä paremmin ja ei osaa saamiaan ohjeita noudattaa. Jotenkinhan sen huomio on saatava ja saada se synnytys etenemään. Mitä sinulle opetettiin synnytysvalmennuksessa synnyttämistä ja sen kulutusta? Tarjottiinko ennen kotiutumista laitokselta mahdollisuutta keskustella synnytyksestäsi ja siinä mieltäpainavista asioista.
Joko olet tottunut, etkä osaa enää edes kyseenalaistaa, että sinua kohdellaan kuin roskaa tai sitten kuvittelet asiat paljon ruusuisemmiksi kuin mitä ne toisten kohdalla ovat olleet todellisuudessa.
Keskustelitko kätilön ,lääkärin tai kenenkään muun kanssa laitoksella synnytyksestäsi, sen kulusta ja siinä mieltäsi painamaan jääneistä asioista? Annoitko palautetta, otitko yhteyttä potilasasiamieheen? Jos et , niin miksi et?
En, enkä tiedä edes miksi, mutta se ei minusta poista minulta oikeutta puhua asiasta jälkikäteen, jos koen sen itselleni tärkeäksi ja tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta tikkaaminen puuduttamatta ole tahallista vahingoittamista? Tai se, että varmuudeksi leikataan sulkijalihakseen asti auki, että kätilöllä on enemmän tilaa työskennellä? Tai se, että kesken kivuliaan supistuksen työnnetään käsi sisään, koska on kiire kahville ja halutaan varmistaa, ettei ainakaan täällä tapahtu puoleen tuntiin mitään? Tai se, että edelleen pitää synnyttää yläviistoon, koska se on kätilölle helpoi työasento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeinen masennus, hormonivaihtelut, unen puute ja vaatelias vauva vievät niin paljon voimia, että yksinkertaisesti ei jaksa hoitaa noita. Vastasyntyneen kanssa on kädet täynnä töitä eikä vauva välttämättä nuku niin, että ehtisi edes yhtä puhelua hoitaa keskeytymättä. Vai miten hyvin sinulla vauvanhoito ja toipuminen sujuivat?
No itse juttelin heti laitoksella synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa . Kiitos kysymästä vauvan hoito ja toipuminen ei ollut ongelma ja mies osallistui kiitettävästi niin itse pääsin helpolla. Ymmärrän kyllä että synnytys asennus vaikeuttaa asioita, mutta sitä suuremmalla syyllä sitä keskusteluapua olisi pitänyt hankkia.
Multa pyydettiin synnytyksen jälkeen palautetta että "annatko ysin vai kympin arvosanaksi?"
Noo, ehkä Hyvinkäälle kuuluu tämmöinen hassunhauska hupailu, mutta joku olisi voinut ottaa tuon kommentin puhtaana vttuiluna, varsinkin edeltävät tapahtumat huomioiden.
Synnyttävä ja synnyttäjä on hyvin herkillä ja se vaatii henkilökunnalta äärimmäisen hyvää tilannetajua.
Toki tuo synnärillä tapahtuva simputus valmistaa kivasti siihen, mitä lokaa nyt yleensäkin vanhemmat saa niskaansa siellä sun täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta tikkaaminen puuduttamatta ole tahallista vahingoittamista? Tai se, että varmuudeksi leikataan sulkijalihakseen asti auki, että kätilöllä on enemmän tilaa työskennellä? Tai se, että kesken kivuliaan supistuksen työnnetään käsi sisään, koska on kiire kahville ja halutaan varmistaa, ettei ainakaan täällä tapahtu puoleen tuntiin mitään? Tai se, että edelleen pitää synnyttää yläviistoon, koska se on kätilölle helpoi työasento.
Puudutus ei ole tarpeen koska siellä ei ole tuntoa sillä tavoin. Ainakaan itse en tuntenut muuta kuin sen, että joku kosketteli sitä alapäätä. Minulta ainakin kysyttiin, missä asennossa haluan synnyttää ja olisi ollut apuvälineitä käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse juttelin heti laitoksella synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa . Kiitos kysymästä vauvan hoito ja toipuminen ei ollut ongelma ja mies osallistui kiitettävästi niin itse pääsin helpolla. Ymmärrän kyllä että synnytys asennus vaikeuttaa asioita, mutta sitä suuremmalla syyllä sitä keskusteluapua olisi pitänyt hankkia.
Ei minulle esikoisen aikaan edes kerrottu, että synnytyksen jälkeen kätilön kanssa olisi voinut jutella. Minulla oli yliaikainen raskaus, käynnistetty ja raju synnytys sekä vastavalmistuneen kätilön ensimmäinen synnytys. Kuulin eka kerran asiasta neuvolasta, kun kätilö ihmetteli, miksei asiaa käyty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puudutus ei ole tarpeen koska siellä ei ole tuntoa sillä tavoin. Ainakaan itse en tuntenut muuta kuin sen, että joku kosketteli sitä alapäätä. Minulta ainakin kysyttiin, missä asennossa haluan synnyttää ja olisi ollut apuvälineitä käytettävissä.
Siis miten ihmeessä ei ole tuntoa? Ainakin minä tunsin tikkauksen ja oikein hyvin tunsinkin.
Pakko avata omakin suu aiheesta. Kokemusta on kolmesta synnytyksestä.
Tutkia voi hellin käsin. Mieshenkilöt kätilöistä ja lääkäreistä osaavat tämän lähes 100%. Useat naiset ovat todella kovakouraisia. Miksi näin?
Oma kokemus on että synnyttäjä jää tilanteen ulkopuolelle herkästi. Synnytystä hoitava porukka puhuu keskenään ja tekee asioita ilman että sinä päätät mitään. Keskitytään lapseen. Lapsi on tärkein mutta kyllä olisi hyvä mieli että kokis myös synnyttäjänä itsensä arvokkaaksi. Kuitenkin synnyttäjä on se joka tekee fyysisen työn.
Kipulääkkeen evääminen. Perustellaan jotenkin mutta jälkeenpäin kuulet monesta suusta että tämä ei ole mikään oikea peruste. Mulle laitettiin myös oksitosiinitippa 10cm auki tilanteessa mitään siitä ilmoittamatta tai sen vaikutuksista kertomatta. Kohta alkoi aivan sairaat supistukset. Pitkät ja järkyttävän kivuliaat. Ilman kipulääkkettä lamaannuin ja ponnistin sitten 3h kun kroppa laittoi joka lihaksella hanttiin. Vauva oli tosi pieni, 2,3kg. Episiotomia tehtiin ja imukuppi pelasti vauvan hengen. Puoli vuotta olin "kipeä" henkisesti, fyysisiä vammoja kannan ikäni. Henkinen puoli on kuntoutunut pikkuhiljaa, fysiikka ei parane koskaan.
Traumaattisen synnytyksen vähättely. Edm kokemuksen jälkeen en saanut myötätuntoa tasan keneltäkään. Kun olen seuraavat synnyttänyt sektiolla, molemmat pelkosektioita (+kirjava joukko muita syitä) on mulle myönnetty auliisti ekan synnytyksen karmeus ja siinä tapahtuneet virheet. Koitettu viimeiseen asti käännyttää alatiehen. Luvattu kipulääkettä ja parempaa kohtelua. Harmi että mulla ei ole enää ollu luottamusta eikä rohkeutta lähteä kokeilemaan.
"ennen naiset osas synnyttää" joo, he synnytti omaan tahtiin saunassa ilman oksitosiinia ja kipulääkkeitä. Nykyään synnytys on ihan erilaista. Mennään turvalliseen ympäristöön synnytyksen ajaksi jossa synnyttäjä ei kuitenkaan ole "kuin kotonaan" vaan pikemminkin sattumalta kohdalle osuneiden ihmisten "armoilla". Tästä vois kirjoittaa vaikka kirjan mut ei jaksa nyt.
Mun viimeksi tapaama lääkäri sano et hänel on kaksi lasta. Toinen alakautta ja toinen pelkosektioitu. Sano et yleensä hän ei puhu tästä ääneen kun se hävettää. Tässä miettimistä monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei ole tuntoa? No kerropa se niille naisille, jotka kertovat tunteneensa kovaa kipua tikkaamisen aikana. Että kuvittelivat vaan. Idiootti.
Me katsomme perjantaisin Hakekaa kätilö -sarjaa ja oletamme, että kätilö on ystävällinen, turvallinen ja napakka. Sitten menemme synnyttämään ja huomaamme, että olemme yhteiskunnan pohjasakkaa toiveinemme ja tarpeinemme. Ei kannustusta, ei tilanteen selittämistä, ei vierelläoloa vaan kipujen vähättelyä, tunteiden vähättelyä ja huutoa siitä, että kätilölläkin on oikeutensa hyvään työasentoon, joten älä kuvittelemaan synnyttäväsi lasta synnytystuolissa. Kivunlievitystä ei anneta, koska aina on liian varhaista tai myöhäistä ja todellakin se alapään tikkaaminen tehdään puuduttamatta, koska "eihän tämä nyt enää paljoa satu" ja "nauti nyt vauvasta äläkä tätä mieti".
Moniko mies suostuisi siihen, että sukuelimiä neulotaan ilman kivunlievitystä ja vielä sanotaan, että näin sen tulee ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa vähättelemästä naisten kipua ja naisten kokemuksia. Tuollaiset asenteet ovat iso osa ongelmaa.
Voi kuule, itse olen tämän kolme kertaa kokenut, joten kyllä kyseenalaistan tämän tietämättömyyden ja hysterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse siitä, etteikö äiti tietäisi synnytyksen olevan kivulias tapahtuma. Kyse on karjuvista, töykeistä, kovakouraisista kätilöistä joille synnyttäjällä ei ole mitään ihmisarvoa. Haukutaan kun hengittää tai ponnistaa väärällä tavalla, pistetään sekava ja kipeä synnyttäjä kävelemään pyörtymispisteessä osastolle...
Olipa toimenpide mikä tahansa nykyisin yritetään saada se potilas mahdollisimman pian liikkeelle. Tämä edistää myös sitä, että suoli ja pissaaminen lähtee sujumaan. Helpompihan sitä olisi toki maata sängyssä passattavana, mutta sitä sinun toipumistasihan siinä ajetaan takaa.
Ainoastaan synnyttäiden vuodeosastolla laitetaan vasta synnyttänyt nainen vaihtamaan itse lakanansa, muilla osastoilla ei. Itsekin pitelin synnystystä seuraavana aamuna sängynpäädystä kiinni ja yritin olla pyörtymättä, kun hoitaja vaihtoi vereen menneet lakanat ja sanoi, että normaalisti tämä pitäisi sinun itse tehdä, mutta tehdään nyt poikkeus, kun olet noin huonossa kunnossa.
Voi sua onnekasta, minä jouduin itse siivoaamaan jälkeni. Sänky oli jo veressä ja kun nousin ylös, suorastaan holahti verta ja pari todella isoa hyytymää suoraan lattialle kun se side oli jo täynnä. Jep, hoitaja laittoi minut, juuri aiemmin päivällä synnyttäneet siivoamaan säksättäen siinä vieressä että kyllä minun olisi pitänyt ennakoida tämä ja mennä aiemmin vessaan jne. Olin todella heikossa hapessa, pyörytti ja hyvä kun jalat kantoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei ole tuntoa? No kerropa se niille naisille, jotka kertovat tunteneensa kovaa kipua tikkaamisen aikana. Että kuvittelivat vaan. Idiootti.
Miten siellä olisi tuntoa kun ei siellä ole hermostudtakaan kuin suulla ja ilmeisesti g-pisteessä joillakin. En tosiaan tuntenut mitään ja kahdesti on tilattu jo paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole synnyttänyt, niin minun on helppo suhtautua skeptisesti näihin synnyttäjien avautumisiin, mutta on niitä kuitenkin tullut niin paljon kuultua, että en voi oikeastaan enää olla uskomatta. Mutta miten ja miksi tuo on mahdollista? Miksi juuri synnytyksessä "potilasta" kohdellaan huonosti?
Synnytyksessä se potilas ja tärkeä henkilö on se vauva ja asiat tehdään vauvan vuoksi ja vauvan parhaaksi. Se synnyttävä äiti on vain väline, ei potilas.