Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista

Vierailija
08.05.2019 |

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista – #metoo-tyylinen kampanja leviää kuin kulovalkea, sairaaloissa pelätään vaikutuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10770193

Kommentit (858)

Vierailija
701/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-synnyttäneenä naisena mua kiinnostaisi, miksi niin monien mielestä syntyvä lapsi on synnyttävää naista tärkeämpi? Onko nainen kuitenkin monien mielestä pelkkä lapsentekokone, jolle saa tehdä mitä vaan "lapsen edun" nimissä? Omasta mielestäni tämä on hämmentävä ja pelottavakin tapa ajatella.

Tämä on kulttuurinen sokea piste lääketieteessä ilmeisesti.

Lääkärit vannovat valan elämän suojelemisesta, ja koska vauva ei voi omasta puolestaan puhua, he ilmeisesti kokevat olevansa oikeutettuja toimimaan sen vauvan äidin yli, toimenpiteitä selittämättä.

Siinä mielessä jännä juttu että tämähän ei toimi silloin kun on kyse vaikkapa papilloomarokotteista pojille: ne suojaisivat tyttöjä ja naisia enemmän kuin poikia, mutta niitä ei toteuteta koska poika/mies ei itse oman terveytensä kannalta niitä tarvitse.

Ja sama homma miesten e-pillerin kanssa: sivuoireet ovat vakavia, ehkäisty raskaus ei vaikuta miehen terveyteen mitenkään joten miesten e-pillerin kehittely on todettu "epäeettiseksi".

Naisen yli saa kävellä jos on kyse jälkeläisen terveydestä, mutta miehen yli ei voida milloinkaan.

Noh, jaa, enpä kyllä usko monien näistä tapauksista johtuvan lääkärin etiikasta, joka noin muutenkin näyttää valitettavan monilla olevan aika kyseenalaisella pohjalla (esim. määrätään suuremman riskin lääkkeitä, vaikka vähemmänkin haitallisia olisi edullisesti markkinoilla - miksi?). Lisäksi naisenkin elämä on elämä. Lisäksi, niinkuin tässäkin ketjussa on todettu, ei ole tarkoitus vastakkainasetella äidin ja vauvan terveyttä, ja hyvinvoiva äiti on myös vauvan etu.

Vierailija
702/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voin osallistua synnytystalkoisiin, jos saan suunnitellun sektion!!

Voin tehdä vaikka viisi lasta, jos saan kaikille sektion! En halua kuolla tai vammautua synnytyksessä ja haluan kyetä paskantamaan normaalisti synnytyksen jälkeenkin. En myöskään halua, että vauvani saa aivovaurion hapenpuutteesta tai imukupista.

Viittä lasta ei välttämättä saa sektiolla jos kohtu poistetaan jo kolmannen kohdalla kun se repeää arvistaan.

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/5/duo11530

https://yle.fi/uutiset/3-10595392

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-ai…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi halunnut kuin yhden lapsen mutta sekin jäi tekemättä siksi, etten rupea synnyttämään alakautta ja ennenaikaisen synnytyksen riski on aina olemassa. Suomessa odotutetaan sektioäitejäkin ihan viimeiseen saakka.

Pidä tunkkisi, Suomen valtio kera julkisen sektorin.

Vierailija
704/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaksi synnyttänyt alateitse ja vain hyviä kokemuksia. Samoin usealla synnyttäneellä tutullani, yksi on sanonut saaneensa töykeää kohtelua tullessaan synnyttämään, mutta sekin oli vain yhden kätilön toimesta ja muut olivat täysin asiallisia. Kiitos KYSin kätilöille siis hyvästä työstä! Itseasiassa se synnytys on ollut paras osa koko raskautta, kaikkine kipuineenkin

😍

Vierailija
705/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kaksi synnyttänyt alateitse ja vain hyviä kokemuksia. Samoin usealla synnyttäneellä tutullani, yksi on sanonut saaneensa töykeää kohtelua tullessaan synnyttämään, mutta sekin oli vain yhden kätilön toimesta ja muut olivat täysin asiallisia. Kiitos KYSin kätilöille siis hyvästä työstä! Itseasiassa se synnytys on ollut paras osa koko raskautta, kaikkine kipuineenkin

😍

Minäkin haluan kiittää KYSin kätilöitä hienosta työstä (ja ehkä myös pikkuisen katsoa, että montako alapeukkua siitä lävähtää...)

Vierailija
706/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi, että naisten  vatsavaivoja vähätellään moni lääkäri myös tuntuu kuvittelevan, että potilas valehtelee esim. raskauden tai sukupuolitaudin mahdollisuudesta. Eräs kaverini oli neitsyt kun joutui umpparin takia 17 vuotiaana päivystykseen ja lääkäri oli vain jankannut että oletko nyt ihan varma? Ai että onko ihminen varma omasta neitsyydestään?! Kyseessä siis oli uskovainen teini, joka ei edes käyttänyt alkoholia. Ja minulle taas tarjottiin kovasti klamydiaa virtsiksen aikana, vaikka sanoin olevani 100 % varma siitä ettei mies petä enkä minä ainakaan ole pettänyt. Nämä yleislääkärien tekemät alapäätutkimukset myös sattuvat lähes poikkeuksetta ja jos sanoo asiasta, vastaus on ylimielinen "haluatko että sinut tutkitaan vai ei?" Kyllä, haluan selvyyden tähän kipuun mutta voitko olla fistaamatta minua!

No kyllä ! Vieläkin vit""aa se   vanhempi mieslääkäri, joka väitti ylimielisesti näkevänsä että minulla on tippuri. Naamastako sen muka  näkee, olisi pitänyt tehdä valitus... Kaiken lisäksi tämä hurmaava lääkäri olisi halunnut tehdä gynetutkimuksen, sanoin ehdottoman ein!

Ja  pissatulehdus siis oli.

Vierailija
707/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😍

Minäkin haluan kiittää KYSin kätilöitä hienosta työstä (ja ehkä myös pikkuisen katsoa, että montako alapeukkua siitä lävähtää...)

Ei niitä alapeukkuja anneta siksi, etteikö kenelläkään saisi olla hyvää kokemusta. Mutta kun ne hyvät kokemykset ovat ainoat, mistä SAA puhua ja mistä puhutaan ja ne huonot lakaistaan maton alle äidit syyllistäen, niin niiden tuomisen tähän keskusteluun on vähän aiheetonta. Meistä jokainen on kuullut, että synnytys voi olla oikein onnistunut ja meistä jokainen tietää, että henkilökunnassa - kuten kaikilla aloilla - on sekä hyvä/päteviä että sinne täysin sopimattomia ihmisiä. 

Ideana onkin saada puhua suoraan ja avoimesti niistä huonoista jutuista ja siitä huonosta kohtelusta sekä suoranaisesta väkivallasta, mitä jotkut naiset kohtaavat. Kyllä meitä muistutellaan ihan tarpeeksi jo siitä, että synnytys voi olla oikein onnistunutkin kokemus, mutta ei se vaan ole nyt tämän keskustelun pointti. 

Vierailija
708/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viittä lasta ei välttämättä saa sektiolla jos kohtu poistetaan jo kolmannen kohdalla kun se repeää arvistaan.

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2014/5/duo11530

https://yle.fi/uutiset/3-10595392

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-ai…

Juurikin näin. Ei se sektio mikään oikotie onneen ole vaikka osassa synnytyksiä välttämätön.

Kyllä tää kampanja mun mielestä ihan aiheellinen on. Harmi että lääkärit ja kätilöt kokevat sen synnytysväkivallasta keskustelun niin loukkaavana. Ehkä siinä on liikaa kärjistystä rakentavan keskustelun pohjaksi.

Fakta kuitenkin on että myös sairaalassa on huomattavan epäpätevää henkilökuntaa niinkuin kaikilla muillakin työpaikoilla. Miten saataisiin homma toimimaan siten etteivät heitä lasta pesuveden mukana.

Ei se tilanne miksikään muutu, ellei siitä voi julkisesti keskustella.

Vierailija
709/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi, että naisten  vatsavaivoja vähätellään moni lääkäri myös tuntuu kuvittelevan, että potilas valehtelee esim. raskauden tai sukupuolitaudin mahdollisuudesta. Eräs kaverini oli neitsyt kun joutui umpparin takia 17 vuotiaana päivystykseen ja lääkäri oli vain jankannut että oletko nyt ihan varma? Ai että onko ihminen varma omasta neitsyydestään?! Kyseessä siis oli uskovainen teini, joka ei edes käyttänyt alkoholia. Ja minulle taas tarjottiin kovasti klamydiaa virtsiksen aikana, vaikka sanoin olevani 100 % varma siitä ettei mies petä enkä minä ainakaan ole pettänyt. Nämä yleislääkärien tekemät alapäätutkimukset myös sattuvat lähes poikkeuksetta ja jos sanoo asiasta, vastaus on ylimielinen "haluatko että sinut tutkitaan vai ei?" Kyllä, haluan selvyyden tähän kipuun mutta voitko olla fistaamatta minua!

Sanos muuta! Tarvitsin sairaslomaa pahoihin kuukautiskipuihin, työpaikkani kun vaati päivänkin poissaolosta todistuksen sairaudesta. Puhelimessa aikaa varatessani naishoitaja vaan jankkaa, että kyllä se kuule voi olla raskaus tai kohdun ulkopuolinen raskaus! Minä Hoo Moilasena siinä mutisen, että en ole viiteen vuoteen edes nähnyt alastonta miestä, että mitenhän se nyt raskaus olisi? Kauheesti sain vääntää ja olin sentään 25-vuotias.

Nainenhan ei koskaan voi itse tietää mitä hänen elämässään tai kropassaan tapahtuu.

Vierailija
710/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytyksen läpikäyneenä luen huuli pyöreänä näitä juttuja! Mulla synnytys on ollut näköjään, toisen asteen repeämästä huolimatta, aivan toisenlainen kokemus... Olen myös ollut seksuaaliväkivallan uhri ja siksi tuntuu brutaalilta verrata synnytyskokemusta väkivallan kokemukseen. 

Vierailija
711/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksen läpikäyneenä luen huuli pyöreänä näitä juttuja! Mulla synnytys on ollut näköjään, toisen asteen repeämästä huolimatta, aivan toisenlainen kokemus... Olen myös ollut seksuaaliväkivallan uhri ja siksi tuntuu brutaalilta verrata synnytyskokemusta väkivallan kokemukseen. 

Synnytys on tutkitusti todennäköisemmin traumaattisempi tapahtuma kuin raiskaus, juuri synnytysväkivallan takia. Kuulostaa hurjalta, mutta on ikävä kyllä totta. Todella monet äiti kärsii vuosikausia traumaperäisestä stressihäiriöstä synnytyksen takia.

Synnytysväkivalta on maailmanlaajuisesti yksi iso naisvihan ilmentymä, jonka varjolla naisia kidutetaan. Googleta esim. mitä irlannissa tehtiin vielä vähän aikaa sitten, sahattiin naisten luita ilman puudutusta synnytyksen aikana.

Siitä on alettu puhua vasta nyt, ja siitä puhuminen ja sen esille tuominen on maailmanlaajuista tällä hetkellä.

Vierailija
712/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöpäsairaalle potilaalle ei puhuta kivun olevan luonnollista? Miksi ihmisiä nukutetaan leikkauksissa vaikka heidät voitaisiin vain sitoa kiinni leikkauspöytään? Miksi ylipäätään sairauksia hoidetaan ja puututaan herkkään "luonnon kiertokulkuun"? Miten synnytys eroaa edellä mainituista? Niin, miehet eivät synnytä.

Minusta on todella brutaalia, että sivistysvaltioksi itseään tituleeraavassa maassa nainen ei itse voi valita synnytystapaansa. Pelko oman seksuaaliterveyden menettämisestä ei ole mikään kintaalla viitattava pikku juttu sekään vaan ihan oikea syy haluun olla synnyttämättä alakautta.

Vierailija
713/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöpäsairaalle potilaalle ei puhuta kivun olevan luonnollista? Miksi ihmisiä nukutetaan leikkauksissa vaikka heidät voitaisiin vain sitoa kiinni leikkauspöytään? Miksi ylipäätään sairauksia hoidetaan ja puututaan herkkään "luonnon kiertokulkuun"? Miten synnytys eroaa edellä mainituista? Niin, miehet eivät synnytä.

Niinpä, itselläni puudutettiin yhden tikin vaatinut alue, koska se tikkaaminen sattuu....

Samalla naisten jo jauhelihaksi jauhettua alapäätä ei tarvitse puuduttaa kymmenien tikkien ajaksi, koska (???), kipu kuuluu synnytykseen...naisten pitää vaan kestää jne.

Vierailija
714/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta! Tarvitsin sairaslomaa pahoihin kuukautiskipuihin, työpaikkani kun vaati päivänkin poissaolosta todistuksen sairaudesta. Puhelimessa aikaa varatessani naishoitaja vaan jankkaa, että kyllä se kuule voi olla raskaus tai kohdun ulkopuolinen raskaus! Minä Hoo Moilasena siinä mutisen, että en ole viiteen vuoteen edes nähnyt alastonta miestä, että mitenhän se nyt raskaus olisi? Kauheesti sain vääntää ja olin sentään 25-vuotias.

Nainenhan ei koskaan voi itse tietää mitä hänen elämässään tai kropassaan tapahtuu.

Tuo hemmetin raskauden epäily on kyllä ihan kummallista ja tuntuu olevan suurin piirtein ainoa mahdollinen oireita aiheuttava tila naisella. Ei aikuiset naiset tyhmiä ole ja tietävät kyllä meillä täällä Suomessa vallan mainiosti miten sellainen saa alkunsa. Todella kiva selitellä yksityiskohtia alkaen, että anteeksi kun en ole harrastanut seksiä herran aikoihin, juu en edestä enkä takaa...

Vierailija
715/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän vallan hyvin, että näin intiimit asiat voi hyvinkin tuntua nimenomaan väkivallalta. Käytännössä mitä eroa siinä on, kuin hyväksikäytöllä jos saa epäasiallista kohtelua. Kovakouraisia kivuliaita tutkimuksiksi kutsuttuja ronkkimisia, jotka voisi tehdä hellemminkin jos vain viitsisi, vieraiden ihmisten yllätystunkeutumisia kehosi intiimeihin osiin varoittamatta ja mahdollisesti naljaillen perään yms yms. Missä tahansa muussa tilanteessa tuo olisi juurikin sitä väkivaltaa, mutta synnyttävällä naisella se verhoutuu terveyden hoitamiseen. Unohtamatta puutteellista kivunlievitystä esim tikkauksessa. Minusta jo se, että paita tullaan repimään auki ja puristelemaan tissejä on jo kammottavaa.

Minua inhottaa jo ajatus pelkästä gynekologisesta tutkimuksesta, koska koen sen vastenmielisenä mitä en halua kokea. Pelkään juurikin epäasiallista ja kovakouraista kohtelua, tuntemusteni vähättelyä, mikä ei kuulu intiimeihin asioihin missään tilanteessa. Ja sitäkin hoetaan hokemasta päästyään miten naisten on suurin piirtein pakko alistua siihen, tai muuten kuolet. Kylläpä tulee olo, että saan päättää omista asioistani rauhassa.

Vierailija
716/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan keskustelu vie. Meillä on perinteisesti ollut todella edullinen, kustannustehokas ja turvallinen synnytyssairaalaverkosto, joka on nyt tehostettu liukuhihnaksi.

Yksi mahdollisuus on, että valinnanvapauden nimissä yhteiskunta alkaa tukea kotisynnytyksiä matalan riskin synnyttäjillä, jotka asuvat lähellä sairaaloita. Tällöin alalle saattaisi kehittyä yksityisiä toimijoita.

Itse olen synnyttänyt kolmesti sairaalassa toivomallani tavalla (luomuna), mutta tiedän monien kokeneen, ettei heidän toiveitaan kuunneltu.

Hyviä pointteja! Liukuhihna on kuvaava: muutama iso synnytyssairaala hoitaa jatkossa kaikki 40000 synnytystä. Suomessa syntyy vain noin 100 lasta päivässä. Kuinka monta sairaalaa näin pientä määrää varten sitten tarvitaan?

Oma kokemus kolmen lapsen synnyttäneenä on semmoinen että kätilöt ja osastolla olevat hoitajat jäävät etäisiksi, eivätkä ota kunnolla lämmintä kontaktia. Äitien levosta ei välitä kukaan, valoja räpsitään huoneisiin mielivaltaisina aikoina, puhutaan lujaa vaikka äidin yrittää nukkua jne. Koko systeemissä haiskahtaa ajatus ja toimintamalli, ettei synnyttäneen äidin hyvinvointi ole tietyn minimin yli yhtään tärkeää.

Olisi hyvä jos yksityisen alan kätilöitä tulisi alle: kylmän ja tympeän kätilön työt loppuisi varmasti alkuunsa.

Vierailija
717/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itselläni puudutettiin yhden tikin vaatinut alue, koska se tikkaaminen sattuu....

Samalla naisten jo jauhelihaksi jauhettua alapäätä ei tarvitse puuduttaa kymmenien tikkien ajaksi, koska (???), kipu kuuluu synnytykseen...naisten pitää vaan kestää jne.

Vähän miehenä vituttaa että tätä laitetaan yksistään meidän syyksi. Kyllä näitä ylilyöntejä ja virhearviointeja on terveydenhuollossa muuallakin ja siihen on potilaiden itse reagoitava ja vaadittava parempaa, niin kuin tässä nyt tehdäänkin.

Vierailija
718/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo hemmetin raskauden epäily on kyllä ihan kummallista ja tuntuu olevan suurin piirtein ainoa mahdollinen oireita aiheuttava tila naisella. Ei aikuiset naiset tyhmiä ole ja tietävät kyllä meillä täällä Suomessa vallan mainiosti miten sellainen saa alkunsa. Todella kiva selitellä yksityiskohtia alkaen, että anteeksi kun en ole harrastanut seksiä herran aikoihin, juu en edestä enkä takaa...

Niin tuttua! Itse en saanut mennä röntgeniin, ennenkuin tekivät raskaustestin. Ei auttanut selitys, että seksiä en ollut harrastanut yli 9 kuukauteen, että eiköhän se mahdollinen vauva olisi jo ulkona. Vai saunan lauteiltako sitä raskaaksi tullaankin....

Mutta kuitenkin, yleinen asenne tuntuu olevan, että nainen on täysin holhottava yksilö, joka ei tiedä omasta kehostaan mitään, ei voi tietää omaa parastaan, eikä missään nimessä voi sanoa vastaan, kun asiantuntija/holhooja hänen puolestaan asiat päättää. Ja että kehtaavat vielä valittaa tästä!

Vierailija
719/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän miehenä vituttaa että tätä laitetaan yksistään meidän syyksi. Kyllä näitä ylilyöntejä ja virhearviointeja on terveydenhuollossa muuallakin ja siihen on potilaiden itse reagoitava ja vaadittava parempaa, niin kuin tässä nyt tehdäänkin.

Patriarkaalisella yhteiskunnalla ja yhteiskunnan misogynialla ei tarkoiteta YKSITTÄISIÄ MIEHIÄ.

Se on yhteiskunnan rakenne, josta kärsii kaikki, ja sitä ylläpitää kaikki yhteiskunnassa, esim. naiset on usein niitä, jotka vaatii tyttärilleen y.pärileikkauksen, naiskätilöt on usein niitä naisten kiduttajia synnytyksissä jne.

Me voidaan kaikki, miehet ja naiset, yhdessä purkaa yhteiskunnan rakennetta, joka on johtanut esim. synnytysväkivaltaan.

Vierailija
720/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuitenkin, yleinen asenne tuntuu olevan, että nainen on täysin holhottava yksilö, joka ei tiedä omasta kehostaan mitään

Tällä on todella pitkä perinne.

Vielä vähän aikaa sitten naiset kasvatettiin sellaisiksi, että ne lääkärissäkin näytti aikuisina naisina nukelta esim. mihin niitä sattuu, koska ne ei saaneet tietää mitään omasta kehostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän