Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista

Vierailija
08.05.2019 |

Yli sata naista avautui karmeista synnytyskokemuksista – #metoo-tyylinen kampanja leviää kuin kulovalkea, sairaaloissa pelätään vaikutuksia

https://yle.fi/uutiset/3-10770193

Kommentit (858)

Vierailija
681/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole synnyttänyt, mutta olen lukenut noita synnyttäneiden naisten kokemuksia, ja sitten mm. HS:n juttuja joissa asiantuntijat vähättelevät kyseisiä kokemuksia. Jotenkin ihan järkyttävää, kuinka naisen kipua ja naisten omia kokemuksia vähätellään. Ei edes haluta uskoa, että näitä asioita olisi voinut tapahtua, vaan aletaan väittämään, että kyse on siitä että naiset odottavat liikaa tai luulevat että synnytys on helppoa. 

Täällä ilmeisesti ajatellaan että koska terveydenhuolto on Suomessa "maailman parasta", niin mitään epäkohtia ei voi olla eikä niistä ainakaan saa puhua. Itse olen kyllä saanut Britanniassa asuessani parempaa terveydenhoitoa kuin Suomessa (ei liity synnyttämiseen niin että siitä en voi sanoa).

Vierailija
682/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-synnyttäneenä naisena mua kiinnostaisi, miksi niin monien mielestä syntyvä lapsi on synnyttävää naista tärkeämpi? Onko nainen kuitenkin monien mielestä pelkkä lapsentekokone, jolle saa tehdä mitä vaan "lapsen edun" nimissä? Omasta mielestäni tämä on hämmentävä ja pelottavakin tapa ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi, että naisten  vatsavaivoja vähätellään moni lääkäri myös tuntuu kuvittelevan, että potilas valehtelee esim. raskauden tai sukupuolitaudin mahdollisuudesta. Eräs kaverini oli neitsyt kun joutui umpparin takia 17 vuotiaana päivystykseen ja lääkäri oli vain jankannut että oletko nyt ihan varma? Ai että onko ihminen varma omasta neitsyydestään?! Kyseessä siis oli uskovainen teini, joka ei edes käyttänyt alkoholia. Ja minulle taas tarjottiin kovasti klamydiaa virtsiksen aikana, vaikka sanoin olevani 100 % varma siitä ettei mies petä enkä minä ainakaan ole pettänyt. Nämä yleislääkärien tekemät alapäätutkimukset myös sattuvat lähes poikkeuksetta ja jos sanoo asiasta, vastaus on ylimielinen "haluatko että sinut tutkitaan vai ei?" Kyllä, haluan selvyyden tähän kipuun mutta voitko olla fistaamatta minua!

Vierailija
684/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäkää kotona jos sairaala on niin kamala paikka.

Vierailija
685/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puolustellaan tätä suomalaista, julkista terveydenhoitojärjestelmää ja kerrotaan, kuinka se on niin kovin ylivertainen lähes kaikkiin maailman maihin verrattuna.

Omaan tuttavapiiriini kuuluu Ranskassa lääkärinä töitä tekevä suomalaisnainen. Hän ei edes harkitse lääkärissä käymistä Suomessa. Hän on suoraan sanonut, että 40 vuotta lääkärinä asioita katseltuaan on Suomi mennyt hoidon laadussa jyrkästi alaspäin.

Perusterveydenhoito ontuu ja pahasti Suomessa. Erikoislääkärille päästäkseen pitää liioitella ja sinnikkäästi vaatia pääsyä. Terveyskeskuksia kutsutaan leikkisästi ”arvauskeskuksiksi”.

Ymmärrän, että terveydenhuollon (ja synnytysten hoitamisen) kritisointi korpeaa lääkäreitä ja hoitajia mutta tosiasia on se, ettei kukaan nykyisestä laadusta omalla rahalla vastaisikaan. Harmi, ettei verotuksen osalta saa kieltäytyä ottamasta osaa julkisen terveydenhoitojörjestelmän tukemiseen. Kun en sitä kuitenkaan käytä.

Vierailija
686/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys oli painajainen. Vauva oli liian iso rakenteelleni (pipo halkaisija 38 cm, minä siro pienikokoinen nainen). Laskeutumisvaihe kesti 4 h ja ponnistaminen tunnin. Koko 4 h ajan en saanut kivunlievitystä ja tuska oli äärimmäisen kova. Koko 5 h yritimme ponnistaa vähän väliä tuloksettomasti ja jatkoin "passiivista ponnistus aihetta". Meinasin menettää tajuntani useamman kerran ja pyysin kivunlievitystä. Sitä ei annettu ettei synnytys hidastu. Olin niin kipeä etten välillä tiennyt missä olin. En jaksanut huutaa. Luulin vain kuolevani sinne. Sektiotoiveeni sivuutettiin. Lopulta 18 h jälkeen sain ponnistettua vauvan ulos repeämien kera ja puoli vuotta kakkasin housuuni. Pissan karkailu jäi sitten seuraksi vuosien ajaksi. Kätilöt tiuskivat synnytyksen ajan. Sain trauman, jota käsittelin 4 eri kätilön kanssa pelkopolilla. 2 synnytys sujui kuin unelma ja sain ystävällisen kätilön. Synnytyksen jälkeen maito nousi kunnolla rintoihin seuraavana päivänä ja vauva oli rinnalla jatkuvasti ja rinnanpäät rikkoutuivat ja vuosivat verta. En pystynyt veren ja kivun takia imettämään. Yövuorossa ollut hoitaja kiukutteli minulle kun pyysin rasvaa nänneihin ja maitoa vauvalle. 5 h ajan vauva halusi tunnin välein maitoa ja hain uutta maitoa ja oieotoin sitä vauvan suuhun sen ajan että rinnanpäät kestivät taas imetyksen. Kätilö nukkui penkillä ja ponkaisi kiukkuisena pystyyn "taasko!!" itkin hänen edessään että tämä on mullekin raskasta kun en pysty imettämään ja vauvalla tiheän imun tarve (luonnollista, että maito nousee kunnolla alussa ja lähtee toiminta käyntiin) ja kätilö sanoi ilkeästi "ei ole mikään itkun asia" ja meni takaisin nukkumaan sanoen 2 kahdelle muulle kätilölle "taas toi sama äiti". Itkin hormonihuuruissa vertavuotavien tissieni kanssa ja kohta huoneeseen tulee kätilö jolle sitten selitän tilanteen ja hän halaa minua ja tuo vielä kaalinlehdet ja auttaa imetyksen kanssa. Tämä tilanne korvasi alun ikävän kokemuksen

Eli jos synnytys menee putkeen on sitten sen jälkeen vielä mahdollisuus bongata näitä sisar hento valkoisia joille tuoreet äidit ovat vain ärsyttävä rasite.

Vierailija
687/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

712 ja siis päänympärys 38 cm, ei suinkaan halkaisija xD

Vierailija
688/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MeToo -kampanjasta poketen tässä kampanjassa media antaa äänen taholle, jota tässä synnytyskampanjassa kritisoidaan. Onpa yllättävää, että joku synnytyslääkäri pitää kampanjaa haitallisena sen lisäämien synnytyspelkojen vuoksi! Pelothan ovat täysin aiheellisia näitä pieleen menneitä synnytysjuttuja luettuaan. Lisää sensuuria Suomeen? Kohta varmaan tehdään rikos siitä, että kehtaa julkista sairaanhoitojärjestelmäämme arvostella.

Sama, kun MeToo -kampanjan suhteen Hesari ja Yle olisivat oitis antaneet suunvuoron Aku Louhimiehelle, jossa tämä kertoo kaiken olleen silkkaa väärinkäsitystä. Tässä on aivan sama asia kyseessä mutta Yle tietysti valtionrahoitteisena mediana joutuu puolustamaan julkista sektoria ja Hesarin puoluekannasta ei tarvitse siitäkään erikseen mainita; sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

Vierailija
689/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-synnyttäneenä naisena mua kiinnostaisi, miksi niin monien mielestä syntyvä lapsi on synnyttävää naista tärkeämpi? Onko nainen kuitenkin monien mielestä pelkkä lapsentekokone, jolle saa tehdä mitä vaan "lapsen edun" nimissä? Omasta mielestäni tämä on hämmentävä ja pelottavakin tapa ajatella.

Tämä on kulttuurinen sokea piste lääketieteessä ilmeisesti.

Lääkärit vannovat valan elämän suojelemisesta, ja koska vauva ei voi omasta puolestaan puhua, he ilmeisesti kokevat olevansa oikeutettuja toimimaan sen vauvan äidin yli, toimenpiteitä selittämättä.

Siinä mielessä jännä juttu että tämähän ei toimi silloin kun on kyse vaikkapa papilloomarokotteista pojille: ne suojaisivat tyttöjä ja naisia enemmän kuin poikia, mutta niitä ei toteuteta koska poika/mies ei itse oman terveytensä kannalta niitä tarvitse.

Ja sama homma miesten e-pillerin kanssa: sivuoireet ovat vakavia, ehkäisty raskaus ei vaikuta miehen terveyteen mitenkään joten miesten e-pillerin kehittely on todettu "epäeettiseksi".

Naisen yli saa kävellä jos on kyse jälkeläisen terveydestä, mutta miehen yli ei voida milloinkaan.

Vierailija
690/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit vannovat valan elämän suojelemisesta, ja koska vauva ei voi omasta puolestaan puhua, he ilmeisesti kokevat olevansa oikeutettuja toimimaan sen vauvan äidin yli, toimenpiteitä selittämättä.

Siinä mielessä jännä juttu että tämähän ei toimi silloin kun on kyse vaikkapa papilloomarokotteista pojille: ne suojaisivat tyttöjä ja naisia enemmän kuin poikia, mutta niitä ei toteuteta koska poika/mies ei itse oman terveytensä kannalta niitä tarvitse.

Ja sama homma miesten e-pillerin kanssa: sivuoireet ovat vakavia, ehkäisty raskaus ei vaikuta miehen terveyteen mitenkään joten miesten e-pillerin kehittely on todettu "epäeettiseksi".

Naisen yli saa kävellä jos on kyse jälkeläisen terveydestä, mutta miehen yli ei voida milloinkaan.

Pojat ja miehet nimenomaan tarvitsisivat papilloomarokotteen oman terveytensä vuoksi, mutta kustannussyistä rokote tarjotaan julkisilla varoilla vain tytöille.

Muuten esitit hyviä pointteja.

Vierailija
691/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi hoitajilta synnytyksen aikana tai sen jälkeen mitään rakettitiedettä, vaan ihan peruskäytöstapoja

Vierailija
692/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kampanja!

Haluaisin kirjoittaa kokemukseni, mutten halua tehdä sitä nimelläni, joten laitsn tähön:

Lähipiirissäni oli alatiesynnytyksessä kuollut vauva, toinen joka sai alatiesynnytyksessä cp-vamman ja kaksi muuta, jotka meinasivat kuolla alatiesynnytyksessä, mutta toinen leikattiin viime hetkellä, toinen joutui tehohoitoon hapenpuutteen takia ja meinasi kuolla sielläkin.

Halusin itse näistä syistä suunnitellun sektion. En pelännyt kipua vaan vauvan turvallisuuden takia. Lääkärit kohtelivat törkeästi ja käyttivät kunnon henkistä väkivaltaa painostaakseen minua alatiesynnytykseen. Kävin läpi pelkopoliprosessin ja sain luvan sektioon. Kuitenkin vielä sen jälkeen, kun olin synnytyslaitoksella jo sisällä, kolme lääkäriä kerääntyi sänkyni viereen psinostamaan minua alatiesynnytykseen ja yritti perua saamani sektiopäätöksen. Itkin siinä vaiheessa jo rankasti, mutta ne lääkärit vain jatkoivat pai ostustaan ympärilläni. Jollain ihme kpnstilla pystyin pitämään puoleni heitä vastaan, enkä antanut periksi. Tehtiin sektio, joka meni täydellisen hyvin.

Kuulin jälkeenpäin, että sen jälkeen vauvalle oli heti sen jälkeen annettu antibiootti varmuuden vuoksi, minulle taas ison leikkaushaavan kanssa ei olisi annettu. Jouduin taistelemaan itselleni sen antibiootinkin vielä leikkauksen vuoksi. Ei ihme, että tilastoissa on paljon suunnitellun sektion jälkeisiä komplikaatioita haavatulehduksina. Niitä oikein aiheutetaan äidille ikäänkuin kiusallaan viimisenä niittinä, kun ovat olleet hankalia ja vaatineet sektion. Vauvalle sen tosiaan antoivat automaattisesti.

Oleellinen puuttui: Miksi antibiootti? Oliko sulla joku bakteeri?

Vierailija
693/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

712 ja siis päänympärys 38 cm, ei suinkaan halkaisija xD

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun niin lantionluiden sisämittoja ei pysty mitenkään päältä päin päättelemään. Sirolla ja pienellä voi olla tilava lantio aivan hyvin.

Vierailija
694/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä myös aivan käsittämätön ja sairas ajattelutapa. Kun lainsäädännöllisestikin nainen menee syntyvää lasta edelle niin kauan, kun on vielä syntymätön ja näin se ainakinvminun mielestä itsestäänselvästi täytyy ollakin. Eikä tämä missään tapauksessa tarkoita sitä, että vauvan saa huoletta tarkoitukselka tappaa kohtuun, vaan että naista hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Aika usein nainen on se, joka kärsii synnytyksestä muutenkin enemmän.

Vierailija
695/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat ja miehet nimenomaan tarvitsisivat papilloomarokotteen oman terveytensä vuoksi, mutta kustannussyistä rokote tarjotaan julkisilla varoilla vain tytöille.

Totta, papilloomavirus ei tiedä onko naisen kurkkussa tai suussa taikka peräsuolessa, nämä syövät ovat lisääntyneet. Kondomikaan ei suojaa papilloomalta.

Vierailija
696/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, papilloomavirus ei tiedä onko naisen kurkkussa tai suussa taikka peräsuolessa, nämä syövät ovat lisääntyneet. Kondomikaan ei suojaa papilloomalta.

Taikka miehen suussa jne piti myös sanomani.

Vierailija
697/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin osallistua synnytystalkoisiin, jos saan suunnitellun sektion!!!

Vierailija
698/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voin osallistua synnytystalkoisiin, jos saan suunnitellun sektion!!

Vierailija
699/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kaikkien marisijoiden myös muistaa, että Suomessa synnytys maksaa muutaman kympin. Yksityisesti perussynnytyksen (ilman komplikaatioita) hinta on useita tuhansia euroja. 

Jos maksaa kymppitonnin palvelusta sata euroa ja lopputuloksena on terve äiti ja lapsi, niin minusta osoittaa aika törkeää kiittämättömyyttä lähteä pikkuasioista julkisesti mäkättämään. Hoitovirheistä taas valitetaan ihan sitä varten luodun menettelyn kautta.

Ja miksi esim. polvileikkauksessa ei nälvitä kuten synnyttäjälle?

Jos pääasia on vain se, että potilas poistuu sairaalasta elossa?

Itse asiassa olen saanut oikein hyvää hoitoa polvileikkauksen yhteydessä, kunhan neljän kuukauden päästä onnettomuudesta viimein pääsin kiireellisessä jonossa leikkaukseen. Hyvää hoitoa sain myös kahdessa jälkimmäisessä synnytyksessäni, kun toiveitani kuunneltiin eikä minulle tai vauvoille tullut komplikaatioita. Sitä vastoin esikoisen syntymän jälkeen jouduin kestämään 20 min opiskelijan onnetonta tikkaamistuherrusta, jossa kipulääkitys ei enää toiminut ja itkuisista pyynnöistäni huolimatta minulle ei annettu esim. paikallista puudutusta. Jälkeenpäin mieskin sanoi, että kauheinta koko synnytyksessä oli katsella, kun uikutin tajunnan rajamailla apua sen 20 min mutta hänkään ei siihen ollut osannut puuttua. Synnytys oli siihen mennessä kestänyt 27 tuntia. Auttoi kummasti, kun seuraavissa raskauksissa esitin sekä kirjallisen että suullisen pyynnön, ettei synnytyssaliini saa tulla opiskelijoita, ja näin myös tapahtui.

Muutamia kuukausia sitten umpilisäkkeeni tulehtui. 8 tuntia kipujen alettua kipu viimein siirtyi oikealle vatsaan, jolloin päätin lähteä päivystykseen. Hieman ennen tätä olin soittanut terveyskeskukseen haukkoen henkeäni tuskissani, mutta aiemman oksenteluni vuoksi hoitaja käski minun pysyä kotona, sillä sairastin kuulemma vain vatsatautia. Kun kysyin, liittyykö siihen voimakas kipu, hoitaja myönsi ettei pitäisi, mutta että taidan olla vain kivulle herkempi. Pääsin sairaalaan 10 tuntia siitä, kun kipu oli alkanut, ja pääsin päivystyksen vuodeosastolle. Siellä kohtasinkin sitten hassunhauskan mieshoitajan, joka seuraavien tuntien ajan vittuili sille, että itkin. "Sattuuko sua tosiaan NOIN paljon" oli kommentti, kun laahustin varovaisesti tärinäkivun takia 80 metrin päähän vessaan antamaan pissinäytettä hänen käsipuolessaan. Hän ei tarjonnut pyörätuolia, jolla minut oltiin tuotu osastolle eikä hän suostunut kuljettamaan minua lähemmäs vessaa sängyllä, jolle minut oli autettu. Kun hän heitti päälleni sairaalavaatteet, jotka käski minun pukea ja lähti, en pystynyt kuin tuijottamaan seinää. Kun hän tuli kohta takaisin enkä ollut pukenut, hän tuhahti ja lähti. Kohta toinen hoitaja tuli ja puki minut. Sen jälkeen sain vain empaattista kohtelua tuolla osastolla, ja 16 tuntia kivun alkamisesta jopa diagnoosin tulehduksesta. 11 tuntia tästä, ja leikkaus alkoi. Kirurgi kertoi seuraavana päivänä, että lisäke oli ollut jo pahasti kuoliossa ja olisi puhjennut hetkenä minä hyvänsä. Onneksi lääkärit osasivat asiansa.

Eli voi sitä ala-arvoista kohtelua saada muulloinkin kuin synnytyksessä. Toivoisin toki, ettei kukaan joutuisi kokemaan sellaista avuttomuuden hetkellään ja ihmettelen, miksi hoitoalalle hakeutuu empatiakyvyttömiä?

Tulen feminazina tähän valittamaan, että hyvin vahva tunne että miehenä olisit saanut erilaista kohtelua. Vatsakivut etenkin tunnutaan naisten kohdalla ohittamaan olan kohautuksella hyvin pitkälti, koska kyllähän nyt naisena niitä vain on. Etkä tietenkään itse ole oman kehosi asiantuntija että osaisit erottaa niitä kuukautiskiertoon liittyvistä kivuista ja kolotuksista, hölmö nainen. Tai sitten oletin sukupuolesi väärin femakkoisuudessani :D

Menin terveyskeskukseen ja sanoin että minulla on verta virtsassa ja minulla on kuumetta niin se luukulla ollut kysyi” onko sinulla kuukautiset? ” !!! Ihan oikeasti ajattelin wtf? kuka sellaista tulisi päivystykseen sanomaan? Ei ollut kuukautiset vaan virtsarakkotulehdus ja verta oli virtsassa kolmen plussan verran, onneksi pääsin lääkäriin ja antibioottikuurille ettei levinnyt munuaisiin.

Vierailija
700/858 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voin osallistua synnytystalkoisiin, jos saan suunnitellun sektion!!

Voin tehdä vaikka viisi lasta, jos saan kaikille sektion! En halua kuolla tai vammautua synnytyksessä ja haluan kyetä paskantamaan normaalisti synnytyksen jälkeenkin. En myöskään halua, että vauvani saa aivovaurion hapenpuutteesta tai imukupista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan