Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on todellinen köyhyys? Sitäkö että ei oo varaa harrastuksiin, leffoihin ja lomamatkoihin?

Kommentit (391)

Vierailija
281/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei oo varaa ruokaan ei edes kirpparivaatteisiin. En usko koska jos et oo töissä saat perustyökkärirahaa, asumistukea, stadissa Hursti jakaa ruokakasseja ja kai seurakunnastakin jotain saa. 

Aika usein ne köyhät kuitenkin ovat ylipainoisia. Veden juominen lie lihottanut, kun ei kerran ole varaa ruokaan.

Ei sitten tullut yhtään budjettia, josta näkisi miten ei ole kerta vuoteen lapsen luokkaretkeen laittaa 5 e. En kyllä odottanutkaan, yhdessäkään köyhyysvalituksessa ei koskaan ole mukana budjettia.

Olen kerran muinoin antanut johonkin ketjuun tarkan budjetin. Ei tuohon sen suurempaa matematiikkaa tarvitse kuin se että asumisen ja elämisen kulut ylittävät tuet. - Kiviä heiteltiin tyypillisesti lapsimäärästä, "Steriloi itsesi ja jälkiabortoi lapsesi" (sen verran lapsiperhe vihaa täynnä oleva palsta). --Toinen oli oman asunnon lyhennys mikä sai ihmisten vihan nousemaan. 500€ kk lyhennystä vanhasta talosta jonka arvo oli ostettaessa n. 100 000€. Kaikinpuolin hyvä talo ja taloudellisesti järkevä valinta sillä tuohon hintaan ei asuta vuokralla ja tulevaisuudessa voikin olla että asunto olisi velaton. Eihän se todellakaan paranna taloustilannetta jos muutamme vuokralle ja 700- 800€ menee vuokraan. Mutta köyhä ei saisi omistaa mitään.

- Auto, tämä oli palstan mukaan myös turha, ja pitäisi myydä talon kanssa pois ja muuttaa kaupunkiin jossa työ. (Eikä huomioida että kaupungissa sitä vasta kalliit vuokrat onkin) eikä ne bussiliputkaan ilmaisia ole.

- Ja viimeinen mihin takerruttiin oli se että kun emme hae/saa toimeentulotukea niin omaa typeryyttä eikä oikeasti voida olla köyhiä koska oikea köyhä myisi kaiken omaisuuden ja siirtyisi toimeentulotuen piiriin. En ala tänne sitä erittelemään miksi emme hae/saa. Aika moni on sen tuen ulkopuolella vaikka tulot ovat pienemmät kuin raja.

Tämä palsta ei ole mikään talousneuvojien kohtaamispalsta. Tästäkin ketjusta huomaa että hyvin moni sinun lisäksesi ei tosiaan voi ymmärtää sitä että jos budjetti paukkuu jo useamman kk monta sataa miinukselle, rahaa ei vain ole. Ei haluta ymmärtää että tuo 5€/vuoteen ei tosiaan ole ainoa kulu jota lapsiperheessä tulee. KAIKKI YLIMÄÄRÄINEN on karsittava. Kaikki.

Täällä joku heitti että Tokmannista saa croksit 2€:lla. Meillä on ensi viikolla lapsella koulussa maastojuoksukisat eikä lapsella ole lenkkareita. Täällä eilen mietittiin jääkö lapsi kokonaan pois koulusta ja pitää "sairaspäivän" vai saadaanko jostakin hankittua ne lenkkarit ennen tuota? Nämä on oikeita ongelmia joillekin.

Tai kun koulu järjestää laskettelu/kylpyläretken joka vuosi. Täällä puhutaan että kai köyhät ymmärtää etteivät voi harrastaa samoja harrastuksia kuin hyvätuloiset? Tottakai ymmärretään ja kotonahan tuo menisi, mutta kun koulussa kerrotaan retkestä ja jaetaan laput, käsketään käyttää kotona ja kysyä ketkä lähtee? Lapset puhuvat keskenään ketkä menee ja millä porukalla. Siinä on todella surkea homma jokaikinen vuosi tuoda se pettymys lapselle. Vajaa 10% oppilaista jää koululle hiihtämään. Tässä tuodaan se eriarvoisuus taas lasten elämään vaikka meillä ei olisi mitään tarvetta harrastaa laskettelua.

Kun ei ole rahaa, sitä leikataan kaikesta mistä voi. Ruokaan jää mitä jää ja loput haetaan leipäjonosta. Ei sähköstä, vedestä ja asumisesta enää säästä. Vakuutuksia ei ole mitään turhia (koti, auto) edes irtaimistoa ei ole vakuutettu lapsista puhumattakaan. Kaikki on ylhäällä ja monta vuotta sitten jo katsittu kaikki mistä karsia voi. Tuloja täytyisi saada lisää. Sen verran ollaan tässä tuloja ja menoja pyöritelty että olemme varmasti menot karsittu jo minimiin. Kokoaikainen oikea työ olisi ainoa ulospääsy tästä. Edes toiselle. Tällä hetkellä koko perheeseen tulee palkkatuloa nettona 1020€.

Tää on niin totta! Meillä menee myös usein miinukselle. Vuokralle emme silti muuta asumistuen vuoksi, järkevämpää on maksaa omaa. Tästä toki tällä palstalla kivitetään välittömästi vaikka vuokra tulisi kalliimmaksi kuin oman asunnon maksaminen. Ja auton arvo on maksimissaan 2000€ ja mies tarvitsee sitä päästäkseen töihin joten sen myyminen ei tule kyseeseen. Elämme alle tt-tukien rajan mutta mieluummin kituutamme köyhinä kuin myymme omaisuutemme ja lapsille ei jäisi perinnöksi mitään. Meidän lapsilukumme on maltillisesti 2kpl. Jos olisin nähnyt tulevaisuuteen että menetän työkykyni tapaturmassa niin meillä ei olisi lapsia ollenkaan mutta heidät on tehty silloin kun olimme molemmat töissä, samoin asunto ja auto on ostettu silloin.

Vierailija
282/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika ikävää jos talous on niin huonolla mallilla ettei ole 5e rahaa antaa luokkaretkelle. Mielenkiintoista olisi nähdä tällaisen perheen tiliotteet.

Miksi näin huonoihin elinoloihin ihmiset tekee lapsia?

Kyllä minä ainakin haluan opettaa lapselle eri kulttuureja, tarjota erilaisia harrastuksia ja kokemuksia. Jos olisin syrjäytynyt ja varaton niin kyllä ne lapset olisin jättänyt tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sille äidille käy kun tuet loppuu kun lapset kasvaa. Joutuuko muuttamaan pois asunosta kun tuet tippuu? Eihän niitä lapsia enää niin helposti saa yli 40-vuotiaana. Mites tämän jälkeen jos mieskin yhteiskunnan rahoilla elelee. Tuleeko kriisi?

Yleensä muuttavat pienempään asuntoon, koska asumistuki pienenee. 

Vierailija
284/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika ikävää jos talous on niin huonolla mallilla ettei ole 5e rahaa antaa luokkaretkelle. Mielenkiintoista olisi nähdä tällaisen perheen tiliotteet.

Miksi näin huonoihin elinoloihin ihmiset tekee lapsia?

Kyllä minä ainakin haluan opettaa lapselle eri kulttuureja, tarjota erilaisia harrastuksia ja kokemuksia. Jos olisin syrjäytynyt ja varaton niin kyllä ne lapset olisin jättänyt tekemättä.

Niin miksi voi itku ja nyyh miksi. En minä vaan. Katsokaa mua. Tehkää kuten minä. Miksi sairastutte, miksi miehesi sairastuu, saa potkut, ottaa eron? En mä vaan, mutta sinä, kehtaattekin ja vielä valitatte. Voi nyyh.

Vierailija
285/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi enää matkustella joka vuosi makaamaan ja lihomaan jonnekki rantalomille? Säästäkää rahaa ja maapalloa älkääkä lennelkö ympäriinsä ainakaan joka vuosi. Meidän lapset tulee olemaan niitä luokan ainoita, jotka ei ainakaan lentokoneessa ole olleet. Ei rahan takia, vaan järjellisen valinnan takia. 

Vierailija
286/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sille äidille käy kun tuet loppuu kun lapset kasvaa. Joutuuko muuttamaan pois asunosta kun tuet tippuu? Eihän niitä lapsia enää niin helposti saa yli 40-vuotiaana. Mites tämän jälkeen jos mieskin yhteiskunnan rahoilla elelee. Tuleeko kriisi?

Kustannukset pienenee huomattavasti. Meillä iso perhe ja "iso" talo. Ei ole ajatuskaan että pidetään huoneita tyhjillään sitten kun lapset muuttanut pois, ehdottomasti muutamme pienempään ja halvempaan. Töiden vastaanottaminen myös helpompaa kun ei tarvitse miettiä lasten päivähoitoaikoja, esikoululaisen ip järjestelyitä, kouluuntutustumisia, vanhempainiltoja, lasten sairastamisia ym. Status työmarkkinoillakin paranee huomattavasti kun ei ole pieniä lapsia. En ole yhtään huolissani tuosta ajasta jos vain olen vielä terve! Silloin on aikaa ja vapauttaa tehdä vaikka mitä. Esimerkkinä, voin vaikka lähteä opiskelemaan 150km päähän. Nyt ei ole sellaista mahdollisuutta.

Vierailija
287/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi nuo että väkisin asutaan omistusasunnoissa on kyllä niin typeryyttä ja itsekästä. Ihan kun se lapsi nyt nauttisi siitä perinnöstä (vanha tod. Näk ei juuri minkään arvoinen okt) minkä saa joskus 45 vuoden päästä mikäli koko talo ei ole siinä vaiheessa purkukuntoinen.

Lenkkareita saa ihan ilmaiseksi esim. Hope ry, kirkko, sossu, facebookin autetaan kun voidaan- palstat. Todella ikävää että lapselle ei edes kenkiä hommata että saisi osallistua koululiikuntaan. Nyt hattukouraan ja kyselemään.

Anteeksi nyt vaan mutta itse myisin vaikka itseäni että saisin perustarpeet lapselle.

Ja nuo "talous kaatui pyykinpesukoneeseen" lätinät on niin nähty. Käytettynä saa koneita 20e hintaan ja voi saada ilmaiseksikin kun vaan nöyrtyy ja kertoo ongelmistaan.

Itse ainakin ennakoin lapsen kannalta talousasiat kuntoon. Esim. Henkivakuutus, kunnon säästöt, testamentit ym. Ilmeisesti neuvolassa ei anneta mitään apuja talouden hallintaan kun täällä ollaan aivan kujalla.

Vierailija
288/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mikä nyt on köyhyyttä, oli normaalia arkea vielä 70-luvulla. Ja saisi olla nytkin. Mutta ymmärrän, että pahalta se tuntuu ja köyhältäkin, kun ei mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Lastemme ollessa koululaisia, itkin usein kun lapset kysyivät, että milloin me mennään jonnekin lomamatkalle, kun kaikki luokkakaverit olivat taas lomalla olleet ties missä. Samoin tuli itku, kun opelta tuli viestiä, että nyt pitää olla ensi viikolla sukset, luistimet tms. ja ei ollut ikinä varaa ostaa uusia. Onneksi on kirpparit ja meidän urheiluvälinekaupassa on myytävänä käytettyjä luistimia. Lapset kävi ilmaisissa kerhoissa, lomalla käytiin peräti uimahallissa uimassa ja kesällä tehtiin retkiä lähiseudulle.

Kaikesta huolimatta meidän lapset sanoo nyt aikuisena, että heillä oli niin onnellinen lapsuus, kun tehtiin aina kaikkea kivaa yhdessä. Leivottiin, askarreltiin, pelattiin lautapelejä, luettiin jne. Ja hyvinhän nuo on onneksi pärjänneet ja paikkansa löytäneet. Lohdutan itseäni ajattelemalla, että meillä elettiin ekosti jo ennenkuin siitä höyryttiin tähän malliin kuin nykyään. 

Meillä vuosiansiot perheessä yli 100K ja silti lapset luistelee viiden euron kirpputoriluistimilla.

Miksi ihmeessä ostaisin uudet kun hyväkuntoisia saa noin halvalla?

Myös ulkokengät ja takit hankin kirpparilta sekä polkupyörät torista satasella. Mielummin laadukkaat merkkikamat kätettynä kun uudet halpiskamat. Lomalennot satasella norskista ja iltaisin ostan punaset laput ilta-alennuksella. Asuntovelka on maksettu ja mökkivelkakin melkein, kohta pitäisi toinen auto uusia, lasten harrastuksiin panostetaan niihin meneekin  reilu 500e/kk.

Vierailija
289/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi nuo että väkisin asutaan omistusasunnoissa on kyllä niin typeryyttä ja itsekästä. Ihan kun se lapsi nyt nauttisi siitä perinnöstä (vanha tod. Näk ei juuri minkään arvoinen okt) minkä saa joskus 45 vuoden päästä mikäli koko talo ei ole siinä vaiheessa purkukuntoinen.

Lenkkareita saa ihan ilmaiseksi esim. Hope ry, kirkko, sossu, facebookin autetaan kun voidaan- palstat. Todella ikävää että lapselle ei edes kenkiä hommata että saisi osallistua koululiikuntaan. Nyt hattukouraan ja kyselemään.

Anteeksi nyt vaan mutta itse myisin vaikka itseäni että saisin perustarpeet lapselle.

Ja nuo "talous kaatui pyykinpesukoneeseen" lätinät on niin nähty. Käytettynä saa koneita 20e hintaan ja voi saada ilmaiseksikin kun vaan nöyrtyy ja kertoo ongelmistaan.

Itse ainakin ennakoin lapsen kannalta talousasiat kuntoon. Esim. Henkivakuutus, kunnon säästöt, testamentit ym. Ilmeisesti neuvolassa ei anneta mitään apuja talouden hallintaan kun täällä ollaan aivan kujalla.

Olen myös miettinyt, että tosi pahassa tilanteessa m... öisin ehkä itseäni, vaan maksaisiko kukaan ikääntyvälle yh:lle? Pitäisi olla joku tosi luottotyyppi. Huono mallihan se lapsille olisi, mutta maailma on kova ja jos on valmiiksi alinta sakkaa, niin mikä siinä olisi luottomiehen maksellessa? Olisi sentään mies ja rahaa, ai että, kun ei enää itkettäisi.

Vierailija
290/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pensku kirjoitti:

Sitten jos esimerkiksi toimeentulotuesta säästämällä pystyy rahoittamaan jonkin harrastuksen itselleen, niin vähän nihkeetä on ihmisten suhtautuminen siihenkin. Harva sanoo että osaan käsitellä rahaa, jos onnistun esimerkiksi säästämään itselleni auton ja vähän bensoihinkin toimeentulotuesta. On muuten absurdi tilanne muutenkin sellainen, toimeentulotukea hakiessa ei saisi olla omaisuutta, mutta entä jos hankkii sen omaisuuden toimeentulotuella? Itse olen tehnyt näin, enkä koe tehneeni mitään väärää. Olen elänyt toimeentulotuella 28 vuotta enemmän tai vähemmän, se ei ole minulle mikään väliaikainen tukimuoto vaan koko elämä, koko elämäni kestävä tulo. Esimerkiksi ajatus, etten saisi koko elämäni aikana hankkia autoa, on minulle täysin absurdi sekä kohtuuton. Sehän olisi kuin eläisi jossain kommunismissa. Kyllä tuista säästöön jää, jos osaa elää ja on pienet kulut, lapseton, halpa kämppä, jne.

Tätä on köyhyys, tällaisia kysymyksiä jatkuvasti.

Toimeentulotukihakemuksessa kysytään joka kerta, onko minulla auto. Joudun valehtelemaan jokaista hakemustani täyttäessä, koska ei se Kelan parikymppinen opiskelija ymmärtäisi yhtään mitään, lukisi vain pykäliä. Se, mitä minä hankin säästämällä enkä pimeillä tuloilla, ei kuulu kellekään. Tervetuloa köyhyyteen.

Tuolla ylempän joku kyseli, että mitä tuon yo. kirjoittaja on sitten tehnyt koko elämänsä. Miksi kukaan haluaisi elää koko elämänsä tt-tuella?

En siis ole tuo kirjoittaja, mutta tilannehan on nyt oikeasti se, ettei nykysysteemissä palkallisia töitä enää koskaan riitä kaikille. Poliitikot eivät vain tunnu haluavan keskustella asiasta.

Kun Suomessa on työttöminä dippainsseja ja tohtoreita, joiden työllisyystilanne kuitenin globaalisti on vielä hyvä, niin jotain on pahasti vialla. Yksi syy saattaa olla, että oikeistovetoisten hallitusten aikana on Suomesta viety satoja miljoonia pääomaa veroparatiiseihin ja se kaikki on pois maan taloudesta. 

Nyt uuden hallituksen aikana nähdään, onko näin ja alkaako tilanne korjaantua. Jos ei, Suomi on finito.

Yksi syy on tähän on se,ettei kaikki työt kelpaa,kun ei oo pakko,tulee toimeen muutenkin, helposti siitä tulee elämän tapa.

Jep. Sitten kun siellä kotona on oltu 5 v, ei olla enää työkykyisiä, työelämä on mennyt eteenpäin. Eipä sellaista kukaan kyllä palkkaakaan.

Ei ymmärretä, että paskaduunista voi vaihtaa parempaan, mutta pitkäaikaistyötön on ja pysyy kortistossa.

On tuossa tottakin, mutta ikävä kyllä on myös niin, että paskaduunista pääsee erittäin usein korkeintaan muihin paskaduuneihin, jollei kouluttaudu lisää.

Mua suorastaan veetuttaa tuo paskaduuneista puhuminen! Jokainen työ on tärkeää. Ylimielinen asenne ihmisiltä joilla ei useinkaan ole minkäälaista koulutusta. Heti pitäis päästä suurille palkoille ja mielellää ei tarvis tehdä oikein mitään. Malli,että saman toimeentulon saa kotona makaamalla tekee ihmisestä valikoivan jolla on varaa luokitella joku työ paskaduuniksi. Sitten kitistään jottei oo varaa siihen ja tuohon, elintaso pitäis olla sama, kuin työssä käyvillä, niilläkin jotka jaksaa lähtee siihen paskaduuniinkin. Eräille vaan on tärkeää elättää itse itsensä ja kustantaa omat menonsa itse.

Ei, jokainen työ ei ole tärkeää. Esimerkiksi puhelinmyynti.

Paskaduuni on työ, josta saatavalla palkalla ei elä. Esimerkiksi puhelinmyynti.

Samaa mieltä. Jos pelkkää puhelinmyyntiä, en ottaisi työtä, mutta jos sisältyy paljon muuta myös, sitten ihan jees. Jees.

Vierailija
291/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi enää matkustella joka vuosi makaamaan ja lihomaan jonnekki rantalomille? Säästäkää rahaa ja maapalloa älkääkä lennelkö ympäriinsä ainakaan joka vuosi. Meidän lapset tulee olemaan niitä luokan ainoita, jotka ei ainakaan lentokoneessa ole olleet. Ei rahan takia, vaan järjellisen valinnan takia. 

Samaa mieltä. Jatkuva matkustelu on jo aika white träshiä. Missä vastuullisuus?

Vierailija
292/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, niin mekin ennakoitiin juuri lasten vuoksi kunnon säästöt että voisivat huoletta opiskella! No enpä tiennyt että nyt niistä rangaistaan ja jos emme kituuttaen eläisi alle ttt-rajan niin nyt söisimme niitä lapsille isolla vaivalla säästettyä rahoja. En ole lainkaan kujalla vaan hyvin ennakoinut mutta siinä vaiheessa kun jokin menee todella pieleen niin niistä rahoista on vain haittaa.

Vierailija
293/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako. Suomessa oli köyhiä viimeksi 50-70 luvuilla, mutta ei sen jälkeen.

Harrastaa voi IHAN ILMAISEKSI, niin tehtiin Lyyli-tädin lapsuudessakin, kun ei ollut juuri mitään!

Terv. Lyyli-täti

Just näin. Aivan kuin kallis harrastus ois OIKEA ainoa oikea.

Ilmaisharrastukset ovat surkeita. Tampereella oli koulun jälkeen mahdollisuus ilmaisharrsstuksiin. Vetäjät olivat kerrassaan huonoja. Eivät ammattilaisia, vaan jotain opinnäytetyötä tai muuten vaan jotain nuoria opiskelijoita.

Lapseni kävi muutamaa kerhoa. Kävin jokaista hetken seuraamassa. Se oli lähinnä turhanpäiväistä oleilua. Ei mitään tavoitteellisuutta ja skarppia toimintaa.

Lapsellani oli myös maksullisia harrastuksia. Baletti ammattilaisen johdolla oli loistavaa.

Vierailija
294/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mikä nyt on köyhyyttä, oli normaalia arkea vielä 70-luvulla. Ja saisi olla nytkin. Mutta ymmärrän, että pahalta se tuntuu ja köyhältäkin, kun ei mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Lastemme ollessa koululaisia, itkin usein kun lapset kysyivät, että milloin me mennään jonnekin lomamatkalle, kun kaikki luokkakaverit olivat taas lomalla olleet ties missä. Samoin tuli itku, kun opelta tuli viestiä, että nyt pitää olla ensi viikolla sukset, luistimet tms. ja ei ollut ikinä varaa ostaa uusia. Onneksi on kirpparit ja meidän urheiluvälinekaupassa on myytävänä käytettyjä luistimia. Lapset kävi ilmaisissa kerhoissa, lomalla käytiin peräti uimahallissa uimassa ja kesällä tehtiin retkiä lähiseudulle.

Kaikesta huolimatta meidän lapset sanoo nyt aikuisena, että heillä oli niin onnellinen lapsuus, kun tehtiin aina kaikkea kivaa yhdessä. Leivottiin, askarreltiin, pelattiin lautapelejä, luettiin jne. Ja hyvinhän nuo on onneksi pärjänneet ja paikkansa löytäneet. Lohdutan itseäni ajattelemalla, että meillä elettiin ekosti jo ennenkuin siitä höyryttiin tähän malliin kuin nykyään. 

Meillä vuosiansiot perheessä yli 100K ja silti lapset luistelee viiden euron kirpputoriluistimilla.

Myös ulkokengät ja takit hankin kirpparilta sekä polkupyörät torista satasella. Mielummin laadukkaat merkkikamat kätettynä kun uudet halpiskamat. Lomalennot satasella norskista ja iltaisin ostan punaset laput ilta-alennuksella. Asuntovelka on maksettu ja mökkivelkakin melkein, kohta pitäisi toinen auto uusia, lasten harrastuksiin panostetaan niihin meneekin  reilu 500e/kk.

Lapseni ratsastaa Helsingissä, voitte kuvitella että on tosi kallista. Käyn itse töissä eli meillä on siihen kyllä juuri ja juuri varaa kun lapseni sitä rakastaa mutta jostain muusta asiasta tingitään.

Samassa ratsastusryhmässä käy luokkakaveri jonka äiti reilu parikymppinen yh-opiskelija ja äiti itse sanoo että voi vitsi kun pitää taas anoa nämä ratsastusmaksut ei millään jaksaisi- tyylisesti.

Pelastetaan lapset ry siis maksaa heille ratsastustunnit. Minusta on tosi hienoa että vähävaraisen lasen perhekin saa ratsastaa mutta välillä kirpaisee herätä kuudelta töihin joka arkiaamu miehen kanssa. Tämä luokkakaveri asuu kadun toisella puolella kaupaungin asunnossa jossa on parveke ja sauna. Me tässä tien toisella puolella vanhemmassa asunnossa jonka ostimme 260 000e ja maksamme sitä vielä 18vuotta pois.

Lapsen äidin rahan käyttö on häiritsevän holtitonta. Lapsella Iphone ja kaikki vaatteet tyyliin tommy Hilfigeriä. Ilmeisesti on kyllä sitten maksuongelmia ja rahasta tiukkaa mutta kyllä sitä on kulunutkin kaiken maailman turhuuksiin.

Vierailija
295/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako. Suomessa oli köyhiä viimeksi 50-70 luvuilla, mutta ei sen jälkeen.

Harrastaa voi IHAN ILMAISEKSI, niin tehtiin Lyyli-tädin lapsuudessakin, kun ei ollut juuri mitään!

Terv. Lyyli-täti

Just näin. Aivan kuin kallis harrastus ois OIKEA ainoa oikea.

Ilmaisharrastukset ovat surkeita. Tampereella oli koulun jälkeen mahdollisuus ilmaisharrsstuksiin. Vetäjät olivat kerrassaan huonoja. Eivät ammattilaisia, vaan jotain opinnäytetyötä tai muuten vaan jotain nuoria opiskelijoita.

Lapseni kävi muutamaa kerhoa. Kävin jokaista hetken seuraamassa. Se oli lähinnä turhanpäiväistä oleilua. Ei mitään tavoitteellisuutta ja skarppia toimintaa.

Lapsellani oli myös maksullisia harrastuksia. Baletti ammattilaisen johdolla oli loistavaa.

Lisään: ja yleisurheilu sitä pitkään harrastaneen innokkaan ohjaajan johdolla myös hyvää. Ja kuvataidekoulu, joka oli hyväksytty taidekasvatukseksi.

Mutta kaikki ilmainen oli huonoa. Partio oli maksullinen ja sekin oli huonoa. (kaiken huippu, kun kerran lippukunnanjohtaja oli sijaistamassa sudenpentulaumassa. Joku oli saanut vertavuotavan haavan polveensa ja johtaja puhdisti sitä multaisella ratamonlehdellä. Kun vieressä olisi ollut mahdollisuus pestä vesijohtovedellä. (rata olla on toki aikoinaan hoidettu haavoja, mutta puhtailla ja hauteena))

Vierailija
296/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ns köyhiä mutta silti lapsilla on oma poni.

Vierailija
297/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien yh-äitien kadehtiminen on aika säälittävää.

Itsekkin ratsastin lapsena ja on kyllä mahtava harrastus. Mahtavaa että säätiöt tukee lasten harrastuksia.

Meilläkin on paljon rahaa mutta silti aijon todellakin ostaa kaikki luistimet ym. Divarista. Niin vähän aikaa on yksi koko käytössä että turhaa ostaa aina uusia.

Vierailija
298/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ratsastaa Helsingissä, voitte kuvitella että on tosi kallista. Käyn itse töissä eli meillä on siihen kyllä juuri ja juuri varaa kun lapseni sitä rakastaa mutta jostain muusta asiasta tingitään.

Samassa ratsastusryhmässä käy luokkakaveri jonka äiti reilu parikymppinen yh-opiskelija ja äiti itse sanoo että voi vitsi kun pitää taas anoa nämä ratsastusmaksut ei millään jaksaisi- tyylisesti.

Pelastetaan lapset ry siis maksaa heille ratsastustunnit. Minusta on tosi hienoa että vähävaraisen lasen perhekin saa ratsastaa mutta välillä kirpaisee herätä kuudelta töihin joka arkiaamu miehen kanssa. Tämä luokkakaveri asuu kadun toisella puolella kaupaungin asunnossa jossa on parveke ja sauna. Me tässä tien toisella puolella vanhemmassa asunnossa jonka ostimme 260 000e ja maksamme sitä vielä 18vuotta pois.

Lapsen äidin rahan käyttö on häiritsevän holtitonta. Lapsella Iphone ja kaikki vaatteet tyyliin tommy Hilfigeriä. Ilmeisesti on kyllä sitten maksuongelmia ja rahasta tiukkaa mutta kyllä sitä on kulunutkin kaiken maailman turhuuksiin.

Tämä esimerkkisi on erittäin osuva tähän, mikä minua harmittaa:

Sinä olet säästänyt ja hommannut omaisuutta, kun tuo toinen on saanut kaiken tukina.

Jos sinä sitten joku päivä joutuisitkin pitkäaikaistyöttöksi, niin joutuisit ennen toimeentulotukea käyttämään kaiken vaivalla tienaamasi. Tai elämään surkealla peruspäivärahalla. (jotain 500 € käteen kuussa.) Sen päälle ei yhtään mitään. (Ei edes asumistukea, jos asut omassa ok-talossa. Kerrostalossa voi saada. Katosin oman perheeni tiedoilla laskurilla)

Vierailija
299/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, niin mekin ennakoitiin juuri lasten vuoksi kunnon säästöt että voisivat huoletta opiskella! No enpä tiennyt että nyt niistä rangaistaan ja jos emme kituuttaen eläisi alle ttt-rajan niin nyt söisimme niitä lapsille isolla vaivalla säästettyä rahoja. En ole lainkaan kujalla vaan hyvin ennakoinut mutta siinä vaiheessa kun jokin menee todella pieleen niin niistä rahoista on vain haittaa.

Saahan ne piilotettua.

Vierailija
300/391 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma!!

Mikä puolue ajaisi sitä, että toimeentulotukeen vaikuttaisi vaan tulot, ei omaisuus.

Kohtuutonta, että joudumme kituuttamaan, kun meillä on mökki ja talo ja vuokralle annettu yksiö (säästetty lapsiamme varten) Emme saa tt-tukea.

Jos lapset saavat kunnollisen uraputken, lahjoitamme kaiken heille ja saamme tuet. Aivan pimeää. Pakko luopua kaikesta, jotta saa tukia.

Tuhlannutta palkitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän