Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talo ei mene kaupaksi, epätoivo iskee

Vierailija
05.05.2019 |

Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Meillä on kiva ja nätisti remontoitu, hyvällä ja kauniilla puutarhatontilla oleva talo melko lähellä isohkoa kaupunkia. Talo on ollut myynnissä jo kohta vuoden. Katsojia on käynyt muutamia, eikä yhtään tarjousta ole tehty. Välittäjä on sitä mieltä, että markkinat ylipäänsä ovat tosi hiljaiset ja että mitään varsinaista vikaa ei ole. Pyyntihintamme on jo asetettu alemmaksi kuin hinta, jolla itse talomme seitsemän vuotta sitten ostimme. Ja tässä välissä on kuitenkin tehty paljon ja isohkojakin remontteja. Alan olla epätoivoinen, kun jostain syystä olen pitänyt itsestään selvänä, että talo kyllä tulee myytyä viimeistään nyt tämän kevään aikana. Ei näytä hyvältä. Nyt ei ole taas kuukauteen käynyt katsojiakaan.

Millaisia kokemuksia muilla on? Onko joku muu samassa tilanteessa? Vai onko teillä talokaupat sujuneet sujuvasti ja nopeasti?

En linkitä taloamme tähän kun en oikeastaan kaipaa kommentteja talostamme, vaan ennemminkin vertaiskokemuksia ja tarinoita.

Kommentit (935)

Vierailija
61/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pankkien kiristyneen lainanannon rooli tässä kuviossa? Olen ymmärtänyt, että rahahanoja on kiristetty ja samalla tekevät jatkuvaa riskiarviota asuntojen potentiaalisesta arvonlaskusta ja näin pahentavat tätä maan kahtiajakautumista entisestään.

Holtittomasti vaan lainoja kaikille, kaikki velkaloukkuun. Eikö sitä vasta uutisoitu, että porukalla on aivan hitosti VELKAA. Minua huolestuttaa tällainen.

Vierailija
62/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu on kiinteistösijoittaja ja kertoi että markkinat jäätyivät heti kun Rinne voitti vaalit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka haluaisikaan muuttaa jonnekin Jokelaan?

Vierailija
64/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen myynti on stopannut, äitini ja isäni ovat kaksi vuotta koettaneet myydä remontoitua, viihtyisää kerrostalokolmiotaan tuloksetta.

Me yritettiin myydä kaksi ja puoli vuotta eikä mennyt kaupaksi. Tässä ketjussa mainittu iso kaupunki, keskeisellä sijainnilla. Taloyhtiön isot tempat tehtynä ja hintakin pudotettiin alle 100 000.

Vierailija
65/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, kun monet puhuvat epämääräisistä remonteista. Olen omistanut omakotitalon 20 vuotta. Kirjaan taulukkoon jokaisen remontin, hinnan, käytetyt materiaalit, remontin tekijän jne. Mielestäni normaalia. Ei sitä itsekään muista aina mitä on minäkin vuonna tehnyt

Ei ole tarkoitus myydä taloa.

Vierailija
66/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa yrittivät myydä taloa n 300 000 e:lla - myynti toteutui 225 000 e. Ehtivät ostaa uuden ennen myyntiä...

Vierailija
67/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes stadissa ei saa asuntoa kaupaksi, jos kauppaan on yli 700m matka, tai kouluun pidempi matka. Tai jos bussi/ratikka/metropysäkki on satojen metrien päässä, niin hankalaa on. Vain meren rannan arvo-asunnot ostetaan ilman noita, mutta siinä ostajakunta onkin ihan erilaista.

Vierailija
68/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijainti tai hinta on väärä.

Tässä oikea vastaus. Ja ainoastaan toiseen näistä voi myyjä vaikuttaa. Eli hintaa alas.

Tai ylös.

Vierailija
69/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on kalleimmillaan uutena. Sen jälkeen hinta laskee. Poikkeuksena isojen kaupunkien keskustojen läheisyydessä olevat vanhat isot villat. Myös kerrostalojen hinnat laskevat valmistumisen jälkeen, mutta pysyvät hetken tasaisena, kunnes taas ryhtyvät laskemaan. Poikkeus sääntöön on 1900-luvun alun kerrostalot aivan kaupunkien keskustoissa.

Vierailija
70/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymenlaaksossa tehtaat lopettaneet joten ostajia vähän. Täällä on taloja ollut jopa 5-10 vuotta myymättä. Pitäisi myydä sadalla tonnillla koska nuoret perheet maksaa mieluummin 200 tuhatta designtalosta uudella kaava-alueella kuinka alkaa remontoida vanhaa.

No myy sadalla tonnilla, jos joku hullu ostaa. Minä en ottaisi Kymenlaaksosta omakotitaloa edes ilmaiseksi riesakseni, jos pitäisi itse maksaa ylläpitokustannukset ja kantaa vastuu.

No sinun ei tarvitsekaan ostaa. Ihan samalla tapaa Kymenlaaksossa on ostajia kuin vaikka Etelä-Karjalassa. Kyllä ostajia aina on, vähemmän vain kuin kasvukeskuksissa.

Ongelmana on vain että ihmiset eivät osaa hinnoitella asuntojaan markkinoiden mukaisesti. Markkinoilla määräytyy hinta kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tarjontaa kun on paljon enempi kuin kysyntää niin hinnat tulee alas, mutta sitähän nämä vanhojen talojen myyjät ei osaa ajatella. Mietitään että: "minä ostin tämän silloin 10v sitten 200 000 eurolla niin pitäähän tästä se 220 000 eur saada! Ollaanhan me rempattukin tätä!". Totuus taas olisi että markkinahinta olisi esim. 150 000 euroa.

No, siinähän sitten pitävät taloja myynnissä vuodesta toiseen.

Vierailija
71/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, kun monet puhuvat epämääräisistä remonteista. Olen omistanut omakotitalon 20 vuotta. Kirjaan taulukkoon jokaisen remontin, hinnan, käytetyt materiaalit, remontin tekijän jne. Mielestäni normaalia. Ei sitä itsekään muista aina mitä on minäkin vuonna tehnyt

Tuttavan perhe osti 80-luvulla rakennetun omakotitalon. Talon rakentanut mies (ammatiltaan insinööri) oli itse rakentanut talon ja koonnut siitä lähtien kansioon kaikki mahdolliset taloon liittyvät kuitit, tiedot rakennusmateriaaleista jne jne  ja käyttöohjeet. Kaikki oli dokumentoitu puutarhan istutuksia myöten.

Vierailija
72/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on pakko myydä sillä hinnalla mitä voit saada. Jos saat yli 0 euroa niin olet onnistunut. Toinen vaihtoehto on että joudut maksamaan talon purkamisen. Voit toki yrittää laittaa talosi vuokralle, varaudut siinä siihen että vuokralainen hajoittaa talon lopullisesti. Vielä on mahdollista selvitä pistämällä hinta reilusti muita alemmas jos muut pyytää esim yli 100 tuhatta. He ei tule sitä ikinä saamaan. Asuntoa myydessä ja ostaessa pitää tajuta ettei pyyntihinta kerro mitään alueen hintatasosta suurimmassa osassa suomea. Välittäjän tilanne on mahdoton, asiakas erittäin harvoin suostuu pudottamaan reilusti hintaa. Ne jotka on tehneet sen ovat onnistuneet saamaan edes jotain. Eli valitse haluatko edes jotain tai ei mitään? Se mitä asuntojen kauppahinnat oli joskus, sitä ei kannata yhtään tuijottaa. Olet asunut siinä asunnossa, joten et oikeasti häviä mitään vaikka se hinta olisikin muutama tuhat euroa. 

Vierailija
73/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan perhe osti 80-luvulla rakennetun omakotitalon. Talon rakentanut mies (ammatiltaan insinööri) oli itse rakentanut talon ja koonnut siitä lähtien kansioon kaikki mahdolliset taloon liittyvät kuitit, tiedot rakennusmateriaaleista jne jne  ja käyttöohjeet. Kaikki oli dokumentoitu puutarhan istutuksia myöten.

Menee jo autismin puolelle. Merkkaan minäkin kaikki vanhaan autonrämääni tekemäni remontit ylös, vaikka auton seuraava osoite onkin paalaamo. Mutta tiedänkin olevani lievästi autistinen ja tällainen kirjanpito tuottaa siksi mielihyvää.

Vierailija
74/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee jo autismin puolelle. Merkkaan minäkin kaikki vanhaan autonrämääni tekemäni remontit ylös, vaikka auton seuraava osoite onkin paalaamo. Mutta tiedänkin olevani lievästi autistinen ja tällainen kirjanpito tuottaa siksi mielihyvää.

So. Tuleva ostaja saa sitten nauttia autismin hedelmistä.

Vierailija
75/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan uuden näkökulman tähän.

Nyt maaseutu autioituu ja asuntomarkkinat ovat hyvin kahtia jakautuneet. Mutta asia mitä nyt ei oteta huomioon. Tulevaisuudessa uskon ihmisten muuttavan takaisin maaseudulle ja väljemmille vesille sillä suurissa kaupungeissa ei voi asua, koska turvallisuus tulee heikkenemään.

Rikkaat tulevat asumaan turvallisesti maalla, ja köyhien kohtalo tulee olemaan asuminen turvattomassa kaupungissa. Mikäli vain nykyinen kehitys jatkuu...

Vierailija
76/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymenlaaksossa tehtaat lopettaneet joten ostajia vähän. Täällä on taloja ollut jopa 5-10 vuotta myymättä. Pitäisi myydä sadalla tonnillla koska nuoret perheet maksaa mieluummin 200 tuhatta designtalosta uudella kaava-alueella kuinka alkaa remontoida vanhaa.

No myy sadalla tonnilla, jos joku hullu ostaa. Minä en ottaisi Kymenlaaksosta omakotitaloa edes ilmaiseksi riesakseni, jos pitäisi itse maksaa ylläpitokustannukset ja kantaa vastuu.

Minulle pitäisi maksaa, että ottaisin moisen. Jos olisi rintamamiestalo tai 70-80- luvun omakotitalo, niin minulle pitäisi maksaa aivan hel*vetisti.

Vierailija
77/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sen laittaa vuokralle?

Vierailija
78/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin paljon luottotiedottomia, että asuntomarkkinoilta puuttuu todella iso osa suomalaisista. Laita talo vuokralle? Kun pankit näkee, että vuokra juoksee ja osaatte hoitaa asiat, niin varmasti saatte toisen asuntolainan joltakin pankilta.

Vierailija
79/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea hinta on se myyntivaltti! Olen myynyt unelma sijainnilla, meren rannalta, pientä pintaremppaa saaneen mummon mökin kovaan hintaan ja toisaalta purkukuntoisen rintamamiestalon purkuhintaan. Kummatkin myytiin alle viikossa siitä kun ne laitettiin esittelyyn. Kun hinta on oikea niin potentiaalinen ostaja ei halua jättää kohdetta hankkimatta ja kaupat tapahtuvat nopeasti.

Vierailija
80/935 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/84254dd1-6e09-4b37-8511-6ba…

Tässä esimerkki "nätistä remontista". Myös palstalta löytyi kyseisestä remontista keskustelu. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3417753/mikko-ja-anna-ostivat-tunkkaise…

Just tällaista tarkoitin aiemmin! Että omasta mielestä nätti voi olla oikeasti ihan kamala. Katsokaa nyt noita lattiavalintoja ja tapetteja, jotka ei sovi lattioihin. Ja keittiö...