Talo ei mene kaupaksi, epätoivo iskee
Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Meillä on kiva ja nätisti remontoitu, hyvällä ja kauniilla puutarhatontilla oleva talo melko lähellä isohkoa kaupunkia. Talo on ollut myynnissä jo kohta vuoden. Katsojia on käynyt muutamia, eikä yhtään tarjousta ole tehty. Välittäjä on sitä mieltä, että markkinat ylipäänsä ovat tosi hiljaiset ja että mitään varsinaista vikaa ei ole. Pyyntihintamme on jo asetettu alemmaksi kuin hinta, jolla itse talomme seitsemän vuotta sitten ostimme. Ja tässä välissä on kuitenkin tehty paljon ja isohkojakin remontteja. Alan olla epätoivoinen, kun jostain syystä olen pitänyt itsestään selvänä, että talo kyllä tulee myytyä viimeistään nyt tämän kevään aikana. Ei näytä hyvältä. Nyt ei ole taas kuukauteen käynyt katsojiakaan.
Millaisia kokemuksia muilla on? Onko joku muu samassa tilanteessa? Vai onko teillä talokaupat sujuneet sujuvasti ja nopeasti?
En linkitä taloamme tähän kun en oikeastaan kaipaa kommentteja talostamme, vaan ennemminkin vertaiskokemuksia ja tarinoita.
Kommentit (948)
Malttia tarvitaan asuntokaupoissa. Meillä meni 14 vuotta, että tuli kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen myynti on stopannut, äitini ja isäni ovat kaksi vuotta koettaneet myydä remontoitua, viihtyisää kerrostalokolmiotaan tuloksetta.
Putki- ja viemärirempat taloyhtiössä tekemättä lähes/yli 30v vanhassa talossa? Ei auta vaikka ois muuten miten hienoksi rempattu.
Vierailija kirjoitti:
Voisko sen laittaa vuokralle?
Ei ne laita. Ennemmin pitävät täälläkin tyhjillään ja kulut juoksee. Olisin siisti ja asiallinen vuokralainen, enkä ole koskaan jättänyt vuokraani maksamatta ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen myynti on stopannut, äitini ja isäni ovat kaksi vuotta koettaneet myydä remontoitua, viihtyisää kerrostalokolmiotaan tuloksetta.
Putki- ja viemärirempat taloyhtiössä tekemättä lähes/yli 30v vanhassa talossa? Ei auta vaikka ois muuten miten hienoksi rempattu.
Sitten jos rempat olisi tehty, todennäköisesti tulisit valittamaan, että hinta on liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kohteen arvo tontti miinus purku kustannukset.
Ja taitaa olla asbesti aikana rakennettu joten hatcmatch eli UFO miehet purkaa. Ihanan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa EI KANNATA OSTAA pks ulkopuolelta! Enintään vuokralle jos skutsissa pitää asua. Kesämökit erikseen.
Joo mutta se on pakko ellet halua olla hylkiö. Asun 70000 as kaupungissa ja täällä on oltava omistusasunto, vuokralla asuvat ovat alinta paariaa. Multa kysyttiin työhaastattelussakin että asunko omistusasunnossa vai vuokralla.
Työhaistattelija halusi vain tietää, oletko pankin orja, jonka on pakko saada työpaikka ja maksaa asuntolainaa vai oletko vuokralla ja voit välittömästi lopettaa työpaikassa, jos se osoittautuu epämiellyttäväksi.
Ei ole vain tuosta kyse vaan täällä KAIKKI tarkistaa onko ihminen omistusasuja vai vuokralainen. Vuokralaiset on sit epäilyttäviä tai rupusakkilaisia sillä JOKAISEN kunnon ihmisen on pakko olla omistusasuja.
Asuimme rakentamisen ajan vuuokraöla ja kylläpä saatiin nälvintää. Nyt asutaan sit talossa jota emme saa koskaan myytyä likimainkaan siihen hintaan mitä sen tekeminen maksoi. Mutta ollaan sentään a-luokan ihmisiä eli omisrusasujia.
Hki:ssä kaikki asuu vuokralla siis myös rikkaat mutta pikkukaupungissa ei vuokralaisia ymmärretä. Heti oletus että ovat köyhiä, juoppoja, luottotiedottomia.
Höpöhöpö. Asun todellisessa pikkukaupungissa eikä täällä kukaan ole kiinnostunut asuismuodostani saatikka kysynyt sitä työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"melko lähellä isohkoa kaupunkia"
Tässä ongelmanne. Yhä useampi haluaa nykyään asua yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, tai ainakin kohtuullisen ajomatkan päässä sellaisesta. Tämä kehitys vain kiihtyy tulevina vuosina.
Omakotitalot eivät muutenkaan ole samaan tapaan hyviä sijoituskohteita kuin kerrostaloasunnot, koska niiden huoltaminen käy työstä ja on hankalammin ennustettavaa. Vaatii siis omaa panostamista ja aktiivisuutta. Jotkut hoitavat nämä asiat hyvin, toiset puolestaan eivät. En itse ostaisi tästä syystä omakotitaloa. Olisi liian vaikeaa selvittää, miten edelliset omistajat ovat pitäneet talosta huolta ja tuleeko mahdollisia yllätyksiä jatkossa jonkun menneisyyden laiminlyönnin vuoksi.
Hintapyyntöä määrittäessä kannattaa ihan kokonaan unohtaa mitä itse olette joskus maksaneet. Sen ei pitäisi vaikuttaa hintapyyntöön lainkaan. Sen sijaan kannattaa selvittää, mitä muista lähinnä vastaavista alueella pyydetään, ja erityisesti mitä on pyydetty niistä jotka ovat menneet kohtuullisessa ajassa kaupaksi. Sitten oma hintapyyntö karvan verran tätä tasoa alemmas. Näin saatte talonne myytyä ensimmäiselle ostajalle, joka etsii nimenomaan omakotitaloa ja nimenomaan tuolta alueelta. Tällaiset ostajat ovat aina vain harvemmassa eikä heitä siis välttämättä kovin usein tule markkinoille, joten on tärkeää että hintapyyntö on riittävän houkutteleva, että ne harvat profiiliinne sopivat ostajat aidosti kiinnostuvat kohteestanne.
Suosittelen että tingitte hinnasta reippaasti, koska haaveilemaanne pienemmän hinnan saaminen on kuitenkin paljon parempi kuin se, että myytte taloa useita vuosia ja lopulta saatte vieläkin vähemmän kuin tällä hetkellä saisitte. Markkinat teidän talonne kaltaisille kohteille heikkenevät vuosi vuodelta eli myyminen muuttuu aina vain vaikeammaksi.
Kerrotko minulle oi "asiantuntija" millälailla omakotitalojen huoltaminen käy työstä yhtään sen enempää, kuin kerrostalonkaan? Kaikki samat asiat on tehtävä kerrostalossa, mitkä pitää tehdä omakotitalossakin. Ainut poikkeava seikka tässä on se, että omakotitalossa saat ihan itse päättää, mitkä huolto ja korjaustyöt haluat tehdä itse ja mitkä taas jätät ammattilaisten käsiin. Jos on halua ja osaamista tehdä lähes kaikki itse, niin silloin luonnollisesti säästää asumiskuluissa. Jos taas ei itse osaa eikä halua, niin silloin voi työt jättää ammattilaisille ihan niin kuin kerrostalossakin. Ensiimmäisessä vaihtoehdossa asumiskustannukset luonnollisesti edullisemmat, kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa taas asumiskustannukset suurinpiirtein samaa kuokkaa, kuin kerrostalossa, mutta niin on ne omat työtkin.
Ja itse ei tarvitse tehdä mitään remppaa eikä pihatöitäkään kun asuu vuokralla kerrostaloasunnossa. Ja aina pääsee muuttamaan muualle. Vaikka töitten perässä.
Onkohan Apn talo mennyt kaupaksi ja kuinka kauan kesti myynti?
Meillä sama tilanne, talo ollut vuoden myynnissä, mietitään toista välittäjääkin, mutta nykyisessä ei mun mielestä vikaa. Rankkaa on kun on tavallaan jo luopunut talosta, mutta kaikkea pitää koko ajan tehdä. Huoh!