Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysyä töissä täysijärkisenä irtisanomisajan?? (6 vko)

Vierailija
29.04.2019 |

Sain torstaina tietää että pomo ei halua antaa minulle uutta sopimusta. Viime kehityskeskustelussa marraskuussa hän sanoi että pidän työpaikkani jos korjaan asiat X, Y, Z liittyen työni hoitoon. Tein aivan kamalasti ylitöitä tuon kehityskeskustelun jälkeen, olin joskus konttorilla yhteentoista saakka, kehityin paljon työssäni, sain hullun määrän projekteja päätökseen. Voitimme jopa kaksi suunnittelukilpailua joita varten tein kaikki materiaalit, osasuunnitelmat ja myös esitelmät. Irtisanomiskeskustelussa toin nämä seikat ilmi, mutta pomo totesi vain että minun on turha yrittää laittaa työtäni positiiviseen valoon.

Tänään olin ekaa kertaa taas toimistolla. Jo ennen työpäivän alkua menin vessaan itkemään ja tämä toistui päivän mittaan. Toimistomanageri soitti minulle perjantain poissaolosta ja aloin itkemään myös puhelimessa kun jouduin selittämään ett:a tulin irtisanotuksi niin en kertakaikkiaan pystynyt tulemaan töihin. Kotiinlähtiessä pomo tuli yrittämään jutella projektiesitelmästä mutta sanoin tylysti että huomenna sitten, naputtelin sähköpostini loppuun ja lähdin (melkein) ovet paukkuen pois.

Miten ihmeessä selviän nämä 6 viikkoa tekemättä itsestäni aivan täyttä idioottia? Olen normaalisti niin rauhallinen ja kärsivällinen mutta nyt olen aivan jaksamiseni reunalla. En halua jättää itsestäni epäasiallista kuvaa mutta en pysty pitämään tunteitani täysin pinnan alla. V--uttaa aivan h--vetisti että kaikki kova työ oli aivan hukkaan heitettyä ja lupaukset työpaikan pitämisestä olivat vain keino tiristää minut kuiviin.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamukampa

Vierailija
2/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vain yksi työpaikka, hae toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Ainakin teet juuri niin kuin olet aloittanutkin jo. Minuuttiakaan et tee ylitöitä. Teet vain ne hommat jotka sinulle todella kuuluvat et muuta. Et ylimääräistä.

Kilju, huuda, itke mutta yksin kotona. Töissä koitat olla täysin viilipytty. Vaikeaa tiedän mutta ajattele ettet anna pomolle sitä mielihyvää että näkee sinut ahdistuneena.

Vierailija
4/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.

Vierailija
5/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella olin tulossa sanomaan, että tee vain mahdollisimman vähän ja yritä vaan kovettaa tunteet, mutta tilanne onkin sen verran kreisi, että itse hakisin sairaslomaa. 

Vierailija
6/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet sai kuka - akilkinen srltressireaktio

Vierailija
7/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua.

Vierailija
8/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua

Vierailija
9/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kamala tilanne. Saitko siis jotain perusteluja sille miksei työsuhdettasi jatkettu?

Vierailija
10/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ja siis jos sut on irtisanottu henkilöstä johtuvasta syystä, niin kannattaa soittaa liittoon lakimiehille. Eikös irtisanomisaika ole lisäksi pidempi kuin 6 viikkoa?

Vierailija
11/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet sairaslomaa. Paskat enää tuosta paikasta välität. Kuulostaa siltä että olet ollut vain pelkkä tuotantopanos ja nyt kun sinut on imetty kuiviin saat lähteä. Noin ala-arvoinen työyhteisö ei ansaitse sinua. Lepäilet kotona, tarvittaessa haet mielialalääkkeet, lenkkeilet ja käyt ainakin pariin otteeseen psykoterapiassa purkamassa tuon tilanteen. Kun olet saanut itsesi kasaan niin uutta matoa koukkuun.

Vierailija
12/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli irtisanomisen syy?

Hae saikkua jos et kestä.

Vierailija
13/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinut ap siis irtisanottu vai määräaikaista työsuhdettasi ei ole jatkettu? Ymmärsin että jälkimmäistä jolloin kyse ei ole irtisanomisesta. Paska juttu silti tottakai.

Hyviä neuvoja olet jo saanut. Et tee ylitöitä. Teet vain omat hommat ja nekin minimipanostuksella. Koitat saada lomat tähän työsuhteen loppuun.

Jos nyt kuitenkin sinut on irtisanottu tarkoitatko että syksyllä sait kirjallisen varoituksen? Ja nyt sitten työnantaja totesi ettei muutosta ole tapahtunut ja siksi työsuhteesi irtisanottiin? Siinä tapauksessa lakimies on oikea taho jutella. On hyvin mahdollista että työnantaja on tehnyt kaiken kuten pitääkin mutta kannattaa varmistua asiasta.

Vierailija
14/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vastaa, kun saat hyviä neuvoja? Menet työterveyshuoltoon ja haet sairauslomaa.

Vierailija
15/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt on hieman epäselvää mitä on käynyt. Sanot että pomo ei halua antaa sinulle uutta sopimusta - eli olitko määräaikainen ja sinulle ei nyt anneta jatkoa? Ei sinua silloin irtisanottu - määräaikaisuutesi vain päättyy.

Keskity oman työn rauhalliseen tekemiseen (paino sanalla rauhallinen). Teet hommat hitaasti ja varmasti. Ylitöitä et tee yhtään.

Vierailija
16/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, oliko sinulla määräaikainen työsopimus, jota ei jatkettu, vai toistaiseksi voimassa oleva, josta sinut irtisanottiin henkilökohtaisin perustein?

Vierailija
17/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.

Anoin kertyneet lomat jo irtisanomiskeskustelun aikana, en uskaltanut varata kesälomaani ennen kuin tiesin onko minulla edes töitä kesäkuun jälkeen. Otin heti viimeiset kaksi viikkoa vapaaksi mutta näköjään kertyneitä lomapäiviä onkin jo 22. Voisin ehkä harkita ottavani vielä ekstrapäiviä työsuhteen lopusta, silloin olisi vielä vähemmän viikkoja jaksettavaksi.

Toiselle kysyjälle: strategiani olikin olla tekemättä minuuttiakaan ylitöitä. Olen viime kuukaudet ollut ainakin puoli tuntia ylitöissä joka ikinen h--lvetin päivä - aina lähtien vasta kello kuuden jälkeen. Ajattelin että extra panostus oli kannattanut, ja olin motivoitunut koska näin työni tulokset ja myös omien taitojeni paranevan. Tuntui todella töykeältä töksäyttää pomolle että huomenna palataan asiaan ja olla kiinnostumatta hänen asiastaan. Saa huomenna nähdä ottiko hän nokkiinsa.

-ap

Vierailija
18/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ainakaan tee yhtään ylitöitä. Vapaa-ajalla toki katselet toista työpaikkaa, mikset kahvitauollakin.

Töihin ottaisin itse mukaan ison karkkipussin, ja otat karkin suuhun aina vartin välein. Näin olen itse kestänyt joissakin työpaikoissa. Ei tee hyvää pidemmän päälle, mutta eipä niissä työpaikoissa pääse pitkään olemaankaan.

Vierailija
19/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pääkoppa heittää, niin saat ainakin saikkua.

Itse en saanut työpaikkalääkäriltä saikkua (toimitusjohtaja oli kieltänyt irtisanotuilta sairaslomat), kun minut irtisanottiin, niin hain sitten terveyskeskuksesta. Oli kanssa sellainen ahdistus ja stressi päällä, että olisin ollut töissäkin enemmän kuin hyödytön, olisin käyttänyt kaikkia työkavereitani psyykkaamaan itseäni. Teki muuten hyvää keskittyä vain arkiaskareisiin ja ulkoiluun ja lepoon. Sinäkin ansaitsisit lepoa, jos olet pakertanut pitkään ylitöitä. Et sitten kerännyt ylityötunteja talteen? Esim. sähköisesti, jolloin voisit pitää nekin pois.

Vierailija
20/101 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kamala tilanne. Saitko siis jotain perusteluja sille miksei työsuhdettasi jatkettu?

Pomon perusteena oli että hänellä menee liian paljon aikaa minulle sopivien työtehtävien löytämiseen, projektien läpikäymiseen menee liikaa työtä, en sovi työyhteisöön koska taustani on erilainen, saman syntyperän omaavat (kantaväestö) kuulemma ymmärtävät toisiaan "puolesta sanasta" ja silloin projektit etenevät ihan uudella tasolla.

Viime viikkoina hän oli kehitellyt aivan uusia projektinhallintakeinoja työni johtamiseen, mm. viikkoni töiden jakoa varten hän ohjasi että kahden muun työntekijän pitäisi ensin neuvotella keskenään, sitten hänen kanssaan, ja sitten minun kanssani joka viikko maanantaisin. Tuossahan menee jo koko työpäivä henkilötyövuosia jos tarvitaan kolme kokousta siihen että yhdelle työntekijälle löydetään tekemistä. Minun mielestäni tiimin vetäjän pitäisi olla ihan itsestään ajan tasalla projektien edistymisestä ilman että tarvitaan miljoonaa kokousta että saadaan yhden työntekijän viikoittaiset tehtävät jaettua. Kukaan muu toimistolla ei joutunut läpikäymään moista sirkusta saadakseen työtehtäviä.

Eniten häiritsi kuitenkin tuo erkaannuttaminen ja eristäminen - työsuhteeni ei jatku koska pomo olettaa että hän osaa keskustella telekineettisesti saman syntyperän omaavien kanssa. Pomo sanoi jopa kirjaimellisesti että hän ottaisi toimistolle mielellään vaikka kymmenen ulkomaalaistaustaista, mutta natiivien kanssa sujuu vain niin paljon paremmin. Kuihtukoot sisäsiittoisuuteensa, jos eivät osaa ajatella edes hieman laajemmalla perspektiivillä.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän