Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysyä töissä täysijärkisenä irtisanomisajan?? (6 vko)

Vierailija
29.04.2019 |

Sain torstaina tietää että pomo ei halua antaa minulle uutta sopimusta. Viime kehityskeskustelussa marraskuussa hän sanoi että pidän työpaikkani jos korjaan asiat X, Y, Z liittyen työni hoitoon. Tein aivan kamalasti ylitöitä tuon kehityskeskustelun jälkeen, olin joskus konttorilla yhteentoista saakka, kehityin paljon työssäni, sain hullun määrän projekteja päätökseen. Voitimme jopa kaksi suunnittelukilpailua joita varten tein kaikki materiaalit, osasuunnitelmat ja myös esitelmät. Irtisanomiskeskustelussa toin nämä seikat ilmi, mutta pomo totesi vain että minun on turha yrittää laittaa työtäni positiiviseen valoon.

Tänään olin ekaa kertaa taas toimistolla. Jo ennen työpäivän alkua menin vessaan itkemään ja tämä toistui päivän mittaan. Toimistomanageri soitti minulle perjantain poissaolosta ja aloin itkemään myös puhelimessa kun jouduin selittämään ett:a tulin irtisanotuksi niin en kertakaikkiaan pystynyt tulemaan töihin. Kotiinlähtiessä pomo tuli yrittämään jutella projektiesitelmästä mutta sanoin tylysti että huomenna sitten, naputtelin sähköpostini loppuun ja lähdin (melkein) ovet paukkuen pois.

Miten ihmeessä selviän nämä 6 viikkoa tekemättä itsestäni aivan täyttä idioottia? Olen normaalisti niin rauhallinen ja kärsivällinen mutta nyt olen aivan jaksamiseni reunalla. En halua jättää itsestäni epäasiallista kuvaa mutta en pysty pitämään tunteitani täysin pinnan alla. V--uttaa aivan h--vetisti että kaikki kova työ oli aivan hukkaan heitettyä ja lupaukset työpaikan pitämisestä olivat vain keino tiristää minut kuiviin.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee paljon kalliita virheitä.

Vierailija
82/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ap on tehnyt jo ennen ohjettasi. Siksi työsuhdetta ei jatketakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut monessa määräaikaisessa työsuhteessa ja joka kerta olen viimeisenä päivänä palauttanut avaimet, kortit, ym ja lähtenyt kotiin. Ei sen kummempaa.

Kyllä se työkkärin porukka sulle töitä löytää.

Työkkäri ehdottelee työpaikkoja. Tasan samoja mitä itse löydät netistä. Ei työkkäri ole vuosiin enää töitä kenelkekään antanut.

Vierailija
84/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisnuolet väärinpäin - pikainen tsekkaus google mapsista ja nuolet pyöräytetään oikeaan suuntaan. Aikaa meni 5 min.

Terasseilta puuttuu roskapönttöjen paikka. Meili puutarhasuunnittelijalle ja terassitasot oikeankokoisiksi kun vahvistus on saapunut. Aikaa meni pari tuntia.

Väliseinien paksuus puuttui asuntojen leveydestä. Tsekkaus dokumentaatiosta mitkä linjat olivatkaan määrääviä ja ikkunoiden molemmin puolin puolet leveydestä, kuten oli tarkoituskin. Aikaa meni se 30 min.

Kyllä näistä nyt ainakin seurasi maailmanloppo ja Euroopanlaajuinen finanssikriisi, kun määräaikainen suunnitteluassistentti oikein kehtasi tehdä Virheitä projektien luonnosvaiheessa. Ennenkuulumatonta.

-ap

Vierailija
85/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämän kirjoittaja sama henkilö joka aiemmin kertoi kuluttavansa aikaansa päivällä turhiin ja keksittyihin näpertelyihin ja sitten illalla jäi ylitöihin tekemään niitä oikeita päivähommiaan. Kun ei muuten pystytty kirjaamaan tunteja laskutukseen tai jotain sellaista. Kun pomo keksi koko ajan jotain uusia projekteja.

Tuntuu yhtä sekavalta ja epäuskottavalta tekstiltä.

Jos on ollut määräaikainen sopimus niin sitä ei nyt ole jatkettu.

Muuten en ymmärtänyt noista hienoista termeistä mitä pomon kanssa oli puhuttu, etnisiin syihin en osaa sanoa myöskään mitään.

Itävalta nyt on kuitenkin Eurooppaa, jos olet siis itävaltalainen niin ei luulisi olevan kovin vaikea sulautua mukaan suomalaiseen tiimiin.

Vierailija
86/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen sekoilua tämä on, jos saa kenkää niin ok. Siinä tietysti on usein myös omaa vikaa ja se aiheuttaa typerää kirjoittelua....

Vierailija
87/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kamala tilanne. Saitko siis jotain perusteluja sille miksei työsuhdettasi jatkettu?

Pomon perusteena oli että hänellä menee liian paljon aikaa minulle sopivien työtehtävien löytämiseen, projektien läpikäymiseen menee liikaa työtä, en sovi työyhteisöön koska taustani on erilainen, saman syntyperän omaavat (kantaväestö) kuulemma ymmärtävät toisiaan "puolesta sanasta" ja silloin projektit etenevät ihan uudella tasolla.

Viime viikkoina hän oli kehitellyt aivan uusia projektinhallintakeinoja työni johtamiseen, mm. viikkoni töiden jakoa varten hän ohjasi että kahden muun työntekijän pitäisi ensin neuvotella keskenään, sitten hänen kanssaan, ja sitten minun kanssani joka viikko maanantaisin. Tuossahan menee jo koko työpäivä henkilötyövuosia jos tarvitaan kolme kokousta siihen että yhdelle työntekijälle löydetään tekemistä. Minun mielestäni tiimin vetäjän pitäisi olla ihan itsestään ajan tasalla projektien edistymisestä ilman että tarvitaan miljoonaa kokousta että saadaan yhden työntekijän viikoittaiset tehtävät jaettua. Kukaan muu toimistolla ei joutunut läpikäymään moista sirkusta saadakseen työtehtäviä.

Eniten häiritsi kuitenkin tuo erkaannuttaminen ja eristäminen - työsuhteeni ei jatku koska pomo olettaa että hän osaa keskustella telekineettisesti saman syntyperän omaavien kanssa. Pomo sanoi jopa kirjaimellisesti että hän ottaisi toimistolle mielellään vaikka kymmenen ulkomaalaistaustaista, mutta natiivien kanssa sujuu vain niin paljon paremmin. Kuihtukoot sisäsiittoisuuteensa, jos eivät osaa ajatella edes hieman laajemmalla perspektiivillä.

- ap

Pyydäpä nuo irtisanomisperusteet kirjallisesti. Sitten näytät ne liitolle tai työsuojeluvaltuutetulle.

joko sulle joudutaan tarjoamaan duunia takaisin, jos etninen syntyperä on ainoa irtiperuste, tai sitten saat kunnon korvaukset laittomasta irtisanomisesta.

Pomosi on muokka, ammattitaidoton esimieheksi.

Vierailija
88/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kamala tilanne. Saitko siis jotain perusteluja sille miksei työsuhdettasi jatkettu?

Pomon perusteena oli että hänellä menee liian paljon aikaa minulle sopivien työtehtävien löytämiseen, projektien läpikäymiseen menee liikaa työtä, en sovi työyhteisöön koska taustani on erilainen, saman syntyperän omaavat (kantaväestö) kuulemma ymmärtävät toisiaan "puolesta sanasta" ja silloin projektit etenevät ihan uudella tasolla.

Viime viikkoina hän oli kehitellyt aivan uusia projektinhallintakeinoja työni johtamiseen, mm. viikkoni töiden jakoa varten hän ohjasi että kahden muun työntekijän pitäisi ensin neuvotella keskenään, sitten hänen kanssaan, ja sitten minun kanssani joka viikko maanantaisin. Tuossahan menee jo koko työpäivä henkilötyövuosia jos tarvitaan kolme kokousta siihen että yhdelle työntekijälle löydetään tekemistä. Minun mielestäni tiimin vetäjän pitäisi olla ihan itsestään ajan tasalla projektien edistymisestä ilman että tarvitaan miljoonaa kokousta että saadaan yhden työntekijän viikoittaiset tehtävät jaettua. Kukaan muu toimistolla ei joutunut läpikäymään moista sirkusta saadakseen työtehtäviä.

Eniten häiritsi kuitenkin tuo erkaannuttaminen ja eristäminen - työsuhteeni ei jatku koska pomo olettaa että hän osaa keskustella telekineettisesti saman syntyperän omaavien kanssa. Pomo sanoi jopa kirjaimellisesti että hän ottaisi toimistolle mielellään vaikka kymmenen ulkomaalaistaustaista, mutta natiivien kanssa sujuu vain niin paljon paremmin. Kuihtukoot sisäsiittoisuuteensa, jos eivät osaa ajatella edes hieman laajemmalla perspektiivillä.

- ap

Pyydäpä nuo irtisanomisperusteet kirjallisesti. Sitten näytät ne liitolle tai työsuojeluvaltuutetulle.

joko sulle joudutaan tarjoamaan duunia takaisin, jos etninen syntyperä on ainoa irtiperuste, tai sitten saat kunnon korvaukset laittomasta irtisanomisesta.

Etninen syntyperä ei ollut ainoa irtisanomisperuste mutta miksi ihmeessä se piti tuoda edes esille koko keskustelussa? Ei punatukkaisellekaan aleta selittämään että minä tummahiuksinen pomo nyt tulen paremmin toimeen toisten tummahiuksisten kanssa. Tai että jousimiehenä nyt et kyllä sovi firman kulttuuriin vaikka heitä mieluusti palkkaisinkin.

Isoimpana ongelmana koko työsuhteen ajan oli pomon kanssa työskentely ja silloin koko työsuhteen tulevaisuus onkin jo taputeltu. Koko viimeisen puolen vuoden ajan minulle on heitetty mitä mahdottomampia vaatimuksia jo on tuntunut siltä että pomo on vain odottanut minun tekevän kohtalokkaan virheen jonakin päivänä että pääsee irtisanomaan minut. Olo on ollut kuin peuralla ajovaloissa, monen kuukauden ajan, yli 40 tuntia viikossa!

-ap

Vierailija
89/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työantaja arvostaa sinua ja työpanostasi noin vähän, niin saikuttaisin mahdollisimman paljon.

Vierailija
90/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hijab paahan ja alat uhittelemaan, huutamaan ja uhkailemaan niin johan tulee suomen vellihousuille kusi sukkaan ja ylennyksia alkaa satelemaan, sut pyydetaan ja tietty politiikkaan.  Oot ollu liian matalalla profiililla aikaisemmin ja ei sua oo otettu tosissaan kun oot ollu liian hiljainen hiironen, sua ei oo osattu lokeroida ja tunnistaa moniosaajaksi.

Vierailija
91/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit olla ilman lääkärintodistusta esim. 2 päivää poissa, otat parin päivän saikkuja vaikka kuumeen vuoksi..

Vierailija
92/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni, kun irtisanottiin, taloudelliset ja tuotannolliset syyt, meinasi myös pitää lomat ekana. Sitten tajusi siihen loppuu palkanmaksu . Piti lomat viimeisenä, sai näin ollen pitempään olla töissä.

Teki vikat ajat sen, mitä piti. Mutta esim kun alkoi projekti, sanoi hänen työsopimus loppuu ennen projektia, ei halua osallistua.

Avoimesti haki töitä työaikana, mikä onkin sallittua ja kävi työhaastatteluissa.

Koita kestää, vaikka vaikeaa onkin.

Vierailija
93/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni, kun irtisanottiin, taloudelliset ja tuotannolliset syyt, meinasi myös pitää lomat ekana. Sitten tajusi siihen loppuu palkanmaksu. Piti lomat viimeisenä, sai näin ollen pitempään olla töissä.

Teki vikat ajat sen, mitä piti. Mutta esim kun alkoi projekti, sanoi hänen työsopimus loppuu ennen projektia, ei halua osallistua.

Avoimesti haki töitä työaikana, mikä onkin sallittua ja kävi työhaastatteluissa.

Tässä on täydellinen esimerkki aivan järjettömän surkeasta tekstistä. "Sitten tajusi siihen loppuu palkanmaksu." "alkoi projekti, sanoi hänen työsopimus loppuu"

Ei oikeasti voi olla noin vaikeaa 😑

Vierailija
94/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni, kun irtisanottiin, taloudelliset ja tuotannolliset syyt, meinasi myös pitää lomat ekana. Sitten tajusi siihen loppuu palkanmaksu . Piti lomat viimeisenä, sai näin ollen pitempään olla töissä.

Eli tämä viesti suomen kielellä ja KUNNOLLA kirjoitettuna:

Kun siskoni irtisanottiin, hän meinasi myös pitää lomat ensimmäisenä. Kuitenkin hän tajusi, että siihen loppuu palkan maksu. Hän piti lomat viimeiseksi ja sai näin ollen olla pidempään töissä. Viimeiset ajat siskoni teki sen mitä piti. Mutta esim. kun alkoi projekti, sisko sanoi että hänen työsopimuksensa loppuu ennen projektia eikä halua osallistua.

Vierailija
95/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tuossa tilanteessa maailman paskin työntekijä, eli motivaationi olisi vahvasti miinusmerkkinen ja se myös näkyisi työn jäljessä. Luonnollisesti ei minuuttiakaan töitä yli normityöajan ja saikkuakin saattaisi pukata aika tiuhaan. Jos pomo kerran on noin mulkku kuin mitä kuvauksessa kerrotaan, niin tuskinpa tuolta on suositteluja tulossa muutenkaan.

Vierailija
96/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että eikö kannattaisi ajatella sitä millaisen työtodistuksen pomolta saa. Ja lausunnon, puoltaako pomo vai sanooko ettei kannata tästä työntekijää missään nimessä ottaa.

Jos nyt vielä on mahdollista hiukan parantaa kuvaa itsestään tulevaa työpaikkaa ajatellen, niin ei ainakaan pätkäsaikuttelu, töiden väittely ja veemäinen käytös paranna sitä, mitä pomo sanoo aloittajast jos ja kun seuraava työpaikka sitä kysyy.

Vierailija
97/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisen viestin perusteella, oliko tuota toimittamaasi työpanosta ehkä odotettu huomattavasti aiemmin kuin se lopulta saatiin ulos?

Mutta toisaalta, itse en kyllä jaksaisi panostaa firmaan joka on kertonut että 6 (tai x) viikon päästä töitä ei enää ole. Mielestäni siinä vaiheessa on heidän ongelmansa miten he aikovat ratkaista kysymyksensä x-ajan jälkeen, eikä irtisanomisen alla olevilta työntekijöiltä oikein muutakaan voi olettaa. Useat yritykset "antavatkin" ihmisten olla tulematta töihin yt:eiden jälkeen, sama keissi usein myös jos joku irtisanoutuu omaehtoisesti. Työnkuvaan liittyy asiakaskontaktia, mikä tässä on varmasti useimmilla firmoilla isoimpana huolea.

Vierailija
98/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajalle 97, ja kaikille muille joita askarruttaa sama kysymys. Työntekijän oikeudet tässä mielikuvani mukaan, voivat olla muuttuneet joten korjatkaa jos meni väärin.

Työntekijä saa vaatia, ja hänelle kuuluu antaa, työtodistus. Työtodistukseen riittää maininta työnkuvasta sekä työnkestosta, ja on myös työntekijän oikeus saada työtodistus jossa ei ole arvioitu suoritusta.

Toisaalta työntekijällä on myös oikeus pyytäessään saada työtodistus, jossa hänen työsuorituksestaan ja sen arvioista kerrotaan sanallisesti.

Työntekijällä on siis aina oikeus työtodistukseen, mutta huonon työtodistuksen sijaan hän on oikeutetu pyytämään todistusta pelkällä työn kestolla ja työnkuvalla. Jos työpaikka on ollut huono tai vähintäänkin henkilölle sopimaton, tämä on se suositeltu vaihtoehto. Työnantaja ei voi antaa työntekijää hylkivää työtoditusta, jos työntekijä vaatii että todistuksessa tulee olla vain työajan kesto ja työnimike.

Vierailija
99/101 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asioissa teit työtehtäväsi puutteellisesti? Teitkö virheitä? 

Työsuhteen alussa olin liian arka kyseenalaistamaan pomoa tai tuomaan omia ajatuksiani julki. Tein mitä ihmeellisempiä dokumentteja ja esitelmiä, mutta ajattelin niiden kai kuuluvan sitten tämän lafkan tyyliin. En ikinä saanut noista dokumenteista huonoa palautetta ja itsekin ihmettelin miten työelämän taso voi olla niin paljon matalammalla kuin yliopiston.

Suoranaisia virheitä tein useammankin, mutta näitä sattuu kaikille. Mallinsin kerran yhden rakennuksen 1,5 m liian lyhyeksi ja huomasin virheen vasta kuukausien päästä (mitat olivat korjattavissa 30 min työllä). Toisen kerran laitoin pohjoisnuolet piirustuksiin väärinpäin. Kerran työkaveri lähetti minulle vanhentuneet puutarhapiirustukset ja piirsin sen pohjalta väärän kokoiset terassit koko taloyhtiölle. En aina tiedä kaikkia erikoissanoja ja joskus tekstiin tulee kielioppivirheitä. Nämä eivät ole mitään maailman kaatavia virheitä, eikä assistentin voida olettaa osaavan ihan kaikkea. 

- ap

Tämäkö on sinun mielestä joku pikkuvirhe joita "vaan sattuu kaikille"? No ei ihme jos ei työsopimusta jatkettu, huh huh. Kuukausien aikana sille rakennukselle keretään esim. valaa perustukset ym. ja sitten huomaat että oho, tulipa vähän lyhyt.

Se että sinä tietokoneella naputat sen oikean kokoiseksi 30 minuutissa ei tarkoita että se betonikakku siellä maastossa yllättäen pitenee 1,5 metriä kun tallennat tiedoston cadissa.

Kyllähän jokaisessa suunnittelutoimistossa on laadunvarminnus eli ei mitään aleta valamaan vielä sen perusteella, että joku ASSARI mallintaa jotain väärin. Kuitenkin pääsuunnitttelija on vastuussa noista suunnitelmista ja hän ne (ja moni muu) toki käy läpi.

Ap:n hommat eivät kyllä kuulosta miltään assarin hommilta, vaan ihan suunnittelijan töiltä. Ja jos on vielä yliopistokoulutus, niin ehkä tosiaan kannattaa lähteä johonkin muualle.

Vierailija
100/101 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mitkä irtisanomisperusteet? Työsuhde on määräaikainen. Uutta ei tehdä.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme