Miten pysyä töissä täysijärkisenä irtisanomisajan?? (6 vko)
Sain torstaina tietää että pomo ei halua antaa minulle uutta sopimusta. Viime kehityskeskustelussa marraskuussa hän sanoi että pidän työpaikkani jos korjaan asiat X, Y, Z liittyen työni hoitoon. Tein aivan kamalasti ylitöitä tuon kehityskeskustelun jälkeen, olin joskus konttorilla yhteentoista saakka, kehityin paljon työssäni, sain hullun määrän projekteja päätökseen. Voitimme jopa kaksi suunnittelukilpailua joita varten tein kaikki materiaalit, osasuunnitelmat ja myös esitelmät. Irtisanomiskeskustelussa toin nämä seikat ilmi, mutta pomo totesi vain että minun on turha yrittää laittaa työtäni positiiviseen valoon.
Tänään olin ekaa kertaa taas toimistolla. Jo ennen työpäivän alkua menin vessaan itkemään ja tämä toistui päivän mittaan. Toimistomanageri soitti minulle perjantain poissaolosta ja aloin itkemään myös puhelimessa kun jouduin selittämään ett:a tulin irtisanotuksi niin en kertakaikkiaan pystynyt tulemaan töihin. Kotiinlähtiessä pomo tuli yrittämään jutella projektiesitelmästä mutta sanoin tylysti että huomenna sitten, naputtelin sähköpostini loppuun ja lähdin (melkein) ovet paukkuen pois.
Miten ihmeessä selviän nämä 6 viikkoa tekemättä itsestäni aivan täyttä idioottia? Olen normaalisti niin rauhallinen ja kärsivällinen mutta nyt olen aivan jaksamiseni reunalla. En halua jättää itsestäni epäasiallista kuvaa mutta en pysty pitämään tunteitani täysin pinnan alla. V--uttaa aivan h--vetisti että kaikki kova työ oli aivan hukkaan heitettyä ja lupaukset työpaikan pitämisestä olivat vain keino tiristää minut kuiviin.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.
Anoin kertyneet lomat jo irtisanomiskeskustelun aikana, en uskaltanut varata kesälomaani ennen kuin tiesin onko minulla edes töitä kesäkuun jälkeen. Otin heti viimeiset kaksi viikkoa vapaaksi mutta näköjään kertyneitä lomapäiviä onkin jo 22. Voisin ehkä harkita ottavani vielä ekstrapäiviä työsuhteen lopusta, silloin olisi vielä vähemmän viikkoja jaksettavaksi.
Toiselle kysyjälle: strategiani olikin olla tekemättä minuuttiakaan ylitöitä. Olen viime kuukaudet ollut ainakin puoli tuntia ylitöissä joka ikinen h--lvetin päivä - aina lähtien vasta kello kuuden jälkeen. Ajattelin että extra panostus oli kannattanut, ja olin motivoitunut koska näin työni tulokset ja myös omien taitojeni paranevan. Tuntui todella töykeältä töksäyttää pomolle että huomenna palataan asiaan ja olla kiinnostumatta hänen asiastaan. Saa huomenna nähdä ottiko hän nokkiinsa.
-ap
Onhan sinulla kaikista ylitöistä pomon kirjallinen määräys? Jos ei ole, kyse ei ole ylitöistä.
Ja voisitko nyt täsmentää, että mistä ihmeen irtisanomiskeskustelusta on kyse, jos työsuhdetta ei jatketa eikä laki tunne 6 vkon irtisanomisaikaa kuin silloin, kun työnantaja ja työntekijä on siitä yhdessä sopineet.
Anteeksi! Irtisanomiskeskustelulla tarkoitin sitä keskustelua missä pomo ilmoitti ettei halua pitää minua enää tiimissä. Eli siis keskustelua jossa sain tietää että töitä ei ole enää jatkossa. Työsuhteen-ei-jatkumiskeskustelu sitten vaikka virallisesti. Sopimus päättyy kesäkuun lopussa, josta laskin lomaviikot vielä pois koska silloin olen jo vapaa.
Minun näkökulmastani nuo ovat potkut, irtisanominen, töiden loppuminen, minun poistaminen työyhteisöstä. Ihan sama, töihin pitää kuitenkin mennä vielä se 6 viikkoa.
- ap
Muun maailman mielestä tuo on ihan tavallinen määräaikaisen työsuhteen päättyminen. Siihen ei liity muuta dramatiikkaa kuin tuo oma kyvyttömyytesi ymmärtää, että tässä vaiheessa pitäisi jo olla etsimässä uutta työtä sen sijaan että inttäisi haluavansa jatkaa.
Kukaan ei halua pitää tiimissään sellaista, joka istuu joka ilta pitkään toimistolla eikä saa töitään tehtyä normiajassa.
Siis tosissaanko täällä neuvotaan, että määräaikaisen työsuhteen päättyessä haetaan saikkua sen sijaan että haettaisiin uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asioissa teit työtehtäväsi puutteellisesti? Teitkö virheitä?
Työsuhteen alussa olin liian arka kyseenalaistamaan pomoa tai tuomaan omia ajatuksiani julki. Tein mitä ihmeellisempiä dokumentteja ja esitelmiä, mutta ajattelin niiden kai kuuluvan sitten tämän lafkan tyyliin. En ikinä saanut noista dokumenteista huonoa palautetta ja itsekin ihmettelin miten työelämän taso voi olla niin paljon matalammalla kuin yliopiston.
Suoranaisia virheitä tein useammankin, mutta näitä sattuu kaikille. Mallinsin kerran yhden rakennuksen 1,5 m liian lyhyeksi ja huomasin virheen vasta kuukausien päästä (mitat olivat korjattavissa 30 min työllä). Toisen kerran laitoin pohjoisnuolet piirustuksiin väärinpäin. Kerran työkaveri lähetti minulle vanhentuneet puutarhapiirustukset ja piirsin sen pohjalta väärän kokoiset terassit koko taloyhtiölle. En aina tiedä kaikkia erikoissanoja ja joskus tekstiin tulee kielioppivirheitä. Nämä eivät ole mitään maailman kaatavia virheitä, eikä assistentin voida olettaa osaavan ihan kaikkea.
- ap
Tämäkö on sinun mielestä joku pikkuvirhe joita "vaan sattuu kaikille"? No ei ihme jos ei työsopimusta jatkettu, huh huh. Kuukausien aikana sille rakennukselle keretään esim. valaa perustukset ym. ja sitten huomaat että oho, tulipa vähän lyhyt.
Se että sinä tietokoneella naputat sen oikean kokoiseksi 30 minuutissa ei tarkoita että se betonikakku siellä maastossa yllättäen pitenee 1,5 metriä kun tallennat tiedoston cadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.
Anoin kertyneet lomat jo irtisanomiskeskustelun aikana, en uskaltanut varata kesälomaani ennen kuin tiesin onko minulla edes töitä kesäkuun jälkeen. Otin heti viimeiset kaksi viikkoa vapaaksi mutta näköjään kertyneitä lomapäiviä onkin jo 22. Voisin ehkä harkita ottavani vielä ekstrapäiviä työsuhteen lopusta, silloin olisi vielä vähemmän viikkoja jaksettavaksi.
Toiselle kysyjälle: strategiani olikin olla tekemättä minuuttiakaan ylitöitä. Olen viime kuukaudet ollut ainakin puoli tuntia ylitöissä joka ikinen h--lvetin päivä - aina lähtien vasta kello kuuden jälkeen. Ajattelin että extra panostus oli kannattanut, ja olin motivoitunut koska näin työni tulokset ja myös omien taitojeni paranevan. Tuntui todella töykeältä töksäyttää pomolle että huomenna palataan asiaan ja olla kiinnostumatta hänen asiastaan. Saa huomenna nähdä ottiko hän nokkiinsa.
-ap
Onhan sinulla kaikista ylitöistä pomon kirjallinen määräys? Jos ei ole, kyse ei ole ylitöistä.
Ja voisitko nyt täsmentää, että mistä ihmeen irtisanomiskeskustelusta on kyse, jos työsuhdetta ei jatketa eikä laki tunne 6 vkon irtisanomisaikaa kuin silloin, kun työnantaja ja työntekijä on siitä yhdessä sopineet.
Anteeksi! Irtisanomiskeskustelulla tarkoitin sitä keskustelua missä pomo ilmoitti ettei halua pitää minua enää tiimissä. Eli siis keskustelua jossa sain tietää että töitä ei ole enää jatkossa. Työsuhteen-ei-jatkumiskeskustelu sitten vaikka virallisesti. Sopimus päättyy kesäkuun lopussa, josta laskin lomaviikot vielä pois koska silloin olen jo vapaa.
Minun näkökulmastani nuo ovat potkut, irtisanominen, töiden loppuminen, minun poistaminen työyhteisöstä. Ihan sama, töihin pitää kuitenkin mennä vielä se 6 viikkoa.
- ap
Muun maailman mielestä tuo on ihan tavallinen määräaikaisen työsuhteen päättyminen. Siihen ei liity muuta dramatiikkaa kuin tuo oma kyvyttömyytesi ymmärtää, että tässä vaiheessa pitäisi jo olla etsimässä uutta työtä sen sijaan että inttäisi haluavansa jatkaa.
Kukaan ei halua pitää tiimissään sellaista, joka istuu joka ilta pitkään toimistolla eikä saa töitään tehtyä normiajassa.
Ihan hyvä pointti. Tuntuu jotenkin nurinkuriselta että enemmän työskentely on negatiivinen asia, eihän siinä voita kuin työnantaja joka saa enemmän työtä samalla maksetulla palkkasummalla.
Toisekseen, en halua jäädä tähän työpaikkaan kirveelläkään, haluan vain käyttäytyä jotakuinkin normaalisti työsuhteen loppuajan. Asiasta jauhaminen av:lla näyttää auttavan.
- ap
Sen verran jatkan, että meillä on työntekijä Kreikasta, Hollannista ja Venäjältä eikä niistä ketään olla edes harkittu pois potkittaviksi, vaikka varsinkin kreikkalaisella on kieli- ja mentaliteettiongelmia. Me vaan todetaan sen olevan oliiviöljykansaa kun itse ollaan rypsiöljykansaa ja sit jatketaan niin kuin ennenkin. Kaikki kolme kuitenkin osaa työnsä ja periaatteessa sopeutuneet hyvin kantaväestön sekaan. (Täysin samoja töitä tekee yht. 25 ihmistä, koko yksikössä on 80 ihmistä eikä muita ulkomaalaistaustaisia, mutten silti usko että noita olisi otettu vaan kiintiön takia.)
-40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut ap siis irtisanottu vai määräaikaista työsuhdettasi ei ole jatkettu? Ymmärsin että jälkimmäistä jolloin kyse ei ole irtisanomisesta. Paska juttu silti tottakai.
Hyviä neuvoja olet jo saanut. Et tee ylitöitä. Teet vain omat hommat ja nekin minimipanostuksella. Koitat saada lomat tähän työsuhteen loppuun.
Jos nyt kuitenkin sinut on irtisanottu tarkoitatko että syksyllä sait kirjallisen varoituksen? Ja nyt sitten työnantaja totesi ettei muutosta ole tapahtunut ja siksi työsuhteesi irtisanottiin? Siinä tapauksessa lakimies on oikea taho jutella. On hyvin mahdollista että työnantaja on tehnyt kaiken kuten pitääkin mutta kannattaa varmistua asiasta.
En saanut edes kirjallista varoitusta. Sain kehityskeskustelussa aivan kamalaa palautetta ihan yllättäen ja jo silloin aloin pelkäämään työpaikkani puolesta. Papereissa oli myös laiton ehdotus - 6 kk sopimus (lyhyempi kuin eka sopimukseni) annettiin 3 kk "koeajalla" jolloin olisin voinut parantaa suoritustani. Tuon takia teinkin töitä kuin hullu.
Kehityskeskustelupapereissa lukee kirjaimellisesti:
Menee hyvin:
Ahkera työntekijä
Pitää parantaa:
Vähemmän yksityiskohtiin tarttumista, enemmän isojen linjojen ohjausta
-(> mielestäni pääasiassa projektinvetäjän velvollisuus, eikä assistentin joka saa kaikki käskyt ko. pomolta!!!)
Teknisen tietotaidon parannus
->(paransin huomattavasti, työkaveritkin noteerasivat)
Prosessinohjaus isoista linjoista yksityiskohtiin
->(paransin siinä määrin mitä assistentti voi vaikuttaa isompien projektien hoitoon)
Pitää olla enemmän osa tiimiä
->(parani paljon, vaikka minulla ei ole mitään yhteistä kenenkään kollegan kanssa)
Nyt torstaina pomo sanoi että olen tehnyt todella paljon töitä, tulokset näkyvät, mutta hän ei halua pitää minua tiimissä. Asiasta ei ole kirjallista vahvistusta ja keskustelustamme ei ole mitään muistiinpanoja tai ylös kirjattuja syitä miksi työsuhdettani ei haluta uusia. Määräaikaisillahan ei tätä edes velvoiteta.
-ap
Hyväksyitkö tuon laittoman sopimuksen? Jos, niin työsuhde oikeus katkaista heti, ilman irtisanomisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen alussa olin liian arka kyseenalaistamaan pomoa tai tuomaan omia ajatuksiani julki. Tein mitä ihmeellisempiä dokumentteja ja esitelmiä, mutta ajattelin niiden kai kuuluvan sitten tämän lafkan tyyliin. En ikinä saanut noista dokumenteista huonoa palautetta ja itsekin ihmettelin miten työelämän taso voi olla niin paljon matalammalla kuin yliopiston.
Suoranaisia virheitä tein useammankin, mutta näitä sattuu kaikille. Mallinsin kerran yhden rakennuksen 1,5 m liian lyhyeksi ja huomasin virheen vasta kuukausien päästä (mitat olivat korjattavissa 30 min työllä). Toisen kerran laitoin pohjoisnuolet piirustuksiin väärinpäin. Kerran työkaveri lähetti minulle vanhentuneet puutarhapiirustukset ja piirsin sen pohjalta väärän kokoiset terassit koko taloyhtiölle. En aina tiedä kaikkia erikoissanoja ja joskus tekstiin tulee kielioppivirheitä. Nämä eivät ole mitään maailman kaatavia virheitä, eikä assistentin voida olettaa osaavan ihan kaikkea.
- ap
En alastasi ymmärrä yhtään mitään, mutta näin ummikon näkökulmasta nuo mainitsemasi virheet eivät kuulosta pieniltä. Vaan aivan todella suurilta, joilla voi olla hyvin kauaskantoiset ja kalliit seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
- ap
Ihan hyvä pointti. Tuntuu jotenkin nurinkuriselta että enemmän työskentely on negatiivinen asia, eihän siinä voita kuin työnantaja joka saa enemmän työtä samalla maksetulla palkkasummalla.
Toisekseen, en halua jäädä tähän työpaikkaan kirveelläkään, haluan vain käyttäytyä jotakuinkin normaalisti työsuhteen loppuajan. Asiasta jauhaminen av:lla näyttää auttavan.
- ap
Siis työnantaja saa enemmän aikaasi, ei välttämättä työsuorituksia.
Oliko määräaikaiselle työsuhteelle edes lailliset perusteet vai miksi ei ollut toistaiseksi voimassa oleva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tämäkö on sinun mielestä joku pikkuvirhe joita "vaan sattuu kaikille"? No ei ihme jos ei työsopimusta jatkettu, huh huh. Kuukausien aikana sille rakennukselle keretään esim. valaa perustukset ym. ja sitten huomaat että oho, tulipa vähän lyhyt.
Se että sinä tietokoneella naputat sen oikean kokoiseksi 30 minuutissa ei tarkoita että se betonikakku siellä maastossa yllättäen pitenee 1,5 metriä kun tallennat tiedoston cadissa.
Kuukausien aikana rakennuttaja ehti raapia kasaan alustavan budjetin alijäämäroposia, kunta sai nillittää sisäänkäynnin ulkomuodosta, maisemasuunnittelija piirsi pihalle kiemuraisia polkuja, kaavoittaja mietti miten kauaksi tiestä uskalsi antaa meidän laittaa rakennuksen. Isot projektit piirretään vaihettain eikä kertarysäyksellä ja projektien kulku mitataan kuukausissa. Ja rakennuttajat piirtävät omat piirustuksensa ihan itse, mitään ei aleta rakentamaan ennen kuin kaikkien osapuolten mallit on linkattu yhteen.
1,5 metrin ero tuli kun unohtui lisätä väliseinien paksuus á 250 mm asuntojen leveyteen heti ekassa luonnosmallissa. Huomasin eron vasta luonnosvaiheen loppupuolella kokonaismittoja tarkistettaessa ja tietysti korjasin oikeat mitat heti seuraaviin piirustuksiin (= ensimmäiseen viralliseen piirustussettiin). Big deal.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Riippuu minkä vaiheen kuvista on kyse. Jos on suunnitteluvaiheesta kyse, hyvin ehtii korjata kuukausien päästäkin, kun mitään ei ole vielä maastoon tehty. Urakkavaiheessakin voi hyvin ehtiä vielä riippuen siitä missä vaiheessa pohjatyöt on. Riippuu kanssa miten kuva täsmää muihin eli mikä todennäköisyys jollain muulla on huomata että joku ei täsmää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
En alastasi ymmärrä yhtään mitään, mutta näin ummikon näkökulmasta nuo mainitsemasi virheet eivät kuulosta pieniltä. Vaan aivan todella suurilta, joilla voi olla hyvin kauaskantoiset ja kalliit seuraukset.
No joku pohjoisnuoli, kyllä se talo pitää osata sijoittaa maastoon ilmankin - todella pieni moka se ainakin oli. :D
Oletko siis töissä arkkitehtitoimistossa?
Nehän ovat kuuluisia mehujen puristamisesta harjoittelijoista ja määräaikaisista. Osakkaat saa rahat, työt teetetään uusilla ja nöyrillä työntekijöillä epärealistisin aikatauluvaatimuksin. Lisäksi johtaminen on huonoa, eikä hyvistä työntekijöistä osata pitää kiinni esimerkiksi palkitsemalla heidät ajoissa. Sitten ihmetellään sormi per seessä, kun aina talosta lähtee se juuri sisään ajettu hyvä työntekijä kesken pahimman dead linen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis töissä arkkitehtitoimistossa?
Nehän ovat kuuluisia mehujen puristamisesta harjoittelijoista ja määräaikaisista. Osakkaat saa rahat, työt teetetään uusilla ja nöyrillä työntekijöillä epärealistisin aikatauluvaatimuksin. Lisäksi johtaminen on huonoa, eikä hyvistä työntekijöistä osata pitää kiinni esimerkiksi palkitsemalla heidät ajoissa. Sitten ihmetellään sormi per seessä, kun aina talosta lähtee se juuri sisään ajettu hyvä työntekijä kesken pahimman dead linen.
No ei kyllä kukaan työnantajaansa kunnioittava ihminen lähde kesken pahimman dead linen vaikka mikä tilanne olisi. Hommat hoidetan ja sitten joskus katsellaan kun on aikaa jos on jotain hampaan kolossa. Ei ihme etteikö suomessa liike elämä pyöri.
Voi elämä sentään. Ap:lla siis oli määräaikainen työsopimus. Sitä ei jatkettu. Ja nyt pitäisi sakoitta loppuaika.
Elämä on. Määräaikainen sopimus on juuri sitä. Määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli irtisanomisen syy?
Hae saikkua jos et kestä.
Sinähän omien sanojesi mukaan korjasit ne asiat ja enemmänkin, mitä pomosi pyysi, olit ylitöissäkin.
Jos irtisanomisesi on laiton, sen voi riitauttaa, kysy liitostasi näistä asioista.
Tämä aloitus tuntuu niin provolta. Sekoitetaan erilaisia syrjintäteemoja siihen, että määräaikaisuus loppuu. Määräaikaisuuden on tarkoituskin loppua ja on hyvin erikoista, että joku käy kehityskeskusteluja määräaikaisena, kuten myös saa perusteluna sopimuksen uusimattomuuteen henkilön huonon suoriutumisen (mikä vielä ilmeisesti perusteetonta). Määräaikaisuuden peruste on kyllä ihan muu kuin henkilön suoritus.
Nykyään ihmiset eivät kehtaa kysellä liitosta koska työnantajat ovat niin röyhkeitä ja ystävällisen hyväksikäyttäviä samaan aikaan.
Siksi on hyvä tekosyy olla kuulumatta liittoon, kun ollaan niin ihmispelkoisia ettei osata ottaa omia oikeuksia käsiin.
Älkää pitäkö liian hyviä välejä johtoportaaseen, jos he riistävät. Menkää liittoon ja ilmoittakaa aina kaikista epäkohdista niin herrat saavat kunnolla sormilleen ja tietävät paikkansa!
Toivotaan että ap kuuluu edes liittoon. Nykyään nuoret eivät tajua.
Jos kertomuksesi pitää paikkansa, niin pomo luultavasti kokee sinut uhaksi. Tekstin perusteella olet hurja paiskimaan töitä jne. Saattaa esimiestä pelottaa, että alainen on pätevämpi ja muut huomaavat sen, jolloin hänelle saattaa tulla lähtö. Arvaan, että pomosi on nainen, sillä nainen on naiselle susi. Voimia.
Hankala uskoa. Minulla on ikää jo 45v, ulkomaalainen nimi (isä on Itävallasta), mutta eipä minua ole ikinä mihinkään palkattu siksi, että olisin ulkomaalainen nainen. Ei kukaan palkkaa osaamatonta töihin vain siksi, että tarvitaan maskotti.