Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysyä töissä täysijärkisenä irtisanomisajan?? (6 vko)

Vierailija
29.04.2019 |

Sain torstaina tietää että pomo ei halua antaa minulle uutta sopimusta. Viime kehityskeskustelussa marraskuussa hän sanoi että pidän työpaikkani jos korjaan asiat X, Y, Z liittyen työni hoitoon. Tein aivan kamalasti ylitöitä tuon kehityskeskustelun jälkeen, olin joskus konttorilla yhteentoista saakka, kehityin paljon työssäni, sain hullun määrän projekteja päätökseen. Voitimme jopa kaksi suunnittelukilpailua joita varten tein kaikki materiaalit, osasuunnitelmat ja myös esitelmät. Irtisanomiskeskustelussa toin nämä seikat ilmi, mutta pomo totesi vain että minun on turha yrittää laittaa työtäni positiiviseen valoon.

Tänään olin ekaa kertaa taas toimistolla. Jo ennen työpäivän alkua menin vessaan itkemään ja tämä toistui päivän mittaan. Toimistomanageri soitti minulle perjantain poissaolosta ja aloin itkemään myös puhelimessa kun jouduin selittämään ett:a tulin irtisanotuksi niin en kertakaikkiaan pystynyt tulemaan töihin. Kotiinlähtiessä pomo tuli yrittämään jutella projektiesitelmästä mutta sanoin tylysti että huomenna sitten, naputtelin sähköpostini loppuun ja lähdin (melkein) ovet paukkuen pois.

Miten ihmeessä selviän nämä 6 viikkoa tekemättä itsestäni aivan täyttä idioottia? Olen normaalisti niin rauhallinen ja kärsivällinen mutta nyt olen aivan jaksamiseni reunalla. En halua jättää itsestäni epäasiallista kuvaa mutta en pysty pitämään tunteitani täysin pinnan alla. V--uttaa aivan h--vetisti että kaikki kova työ oli aivan hukkaan heitettyä ja lupaukset työpaikan pitämisestä olivat vain keino tiristää minut kuiviin.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että joku tosissaan kirjoittaa näin yksityiskohtaisia työasioita kehityskeskusteluineen. 

Ei voi olla muuta kuin provo. 

Vierailija
62/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet työt ja kirjalliset tosisteet ylitöistä. Kun on loppupalkka maksettu vaadit ylityöt maksuun. Jos eivät msksa niin oikeuteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihan - anteeksi - hullunkurinen ketju.

Aloittaja tehnyt määräaikaisen työsopimuksen, jota ei nyt jatketa. Piste.

Kirjoitus on selvä provo, johon palstalaiset, ne kaikki kaltoin ja väärin kohdellut - eli suuri osa palstalaisia - uskoi.

Vierailija
64/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä nyt sitten on käynyt?

Vierailija
65/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis töissä arkkitehtitoimistossa?

Nehän ovat kuuluisia mehujen puristamisesta harjoittelijoista ja määräaikaisista. Osakkaat saa rahat, työt teetetään uusilla ja nöyrillä työntekijöillä epärealistisin aikatauluvaatimuksin. Lisäksi johtaminen on huonoa, eikä hyvistä työntekijöistä osata pitää kiinni esimerkiksi palkitsemalla heidät ajoissa. Sitten ihmetellään sormi per seessä, kun aina talosta lähtee se juuri sisään ajettu hyvä työntekijä kesken pahimman dead linen.

Joo, arkkitehtitoimisto kyseessä. Minulle ja muille uusille työntekijöille ei ollut yhtään perehdytystä eikä pomo uhrannut ajatustakaan hyvien projektitiimien kasaamiseen. Esim. kaksr kokenutta (=tuntihinnaltaan kallista) arkkitehtia laitettiin projekti A:ta varten ja sitten ihmeteltiin miksi budjetti venyy ja paukkuu. Projekti B laitettiin kahden vastavalmistuneen (molemmat talossa 0-2 kk) vastuulle ilman kokeneempaa projektijäsentä, tuloksena 20 000 euron tappiot jo luonnosvaiheessa kun piirtämisessä meni paljon kauemmin ja tietokonemalli piti loppujen lopuksi piirtää kokonaan alusta.

Meitä on seitsemän hengen tiimistä lähdössä kaksi jäsentä, toinen ei halua omalla ilmoituksellaan jatkaa töissä.

-ap

Vierailija
66/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kertomuksesi pitää paikkansa, niin pomo luultavasti kokee sinut uhaksi. Tekstin perusteella olet hurja paiskimaan töitä jne. Saattaa esimiestä pelottaa, että alainen on pätevämpi ja muut huomaavat sen, jolloin hänelle saattaa tulla lähtö. Arvaan, että pomosi on nainen, sillä nainen on naiselle susi. Voimia.

Joskus automatkalla pomo tuli kyselleeksi taustastani ja kiinnostuksenkohteistani. Olin kouluaikaan aivan mahdoton nörtti, menin kouluun normaalia nuorempana, harrastuksenikin olivat kuivahkoja ja oppimispainotteisia jne. Vieläkin olen utelias ja opettelen mielelläni uutta, tulin mm. mainitseenneksi että vapaa-ajalla opettelen muutamaa vaikean maineessa olevaa vierasta kieltä. Pomo kysyi tuolla automatkalla onko ÄO:ni joskus mitattu (on) ja myönsin mutta en tietenkään sanonut tuloksia.

Joku pari viikkoa tuosta matkasta pomo tiuskaisi minulle toimistolla kaikkien kuullen että olen varmaan liian älykäs tänne toimistolle. En muista edes mistä oli puhe mutta tuo tiuskaisu jäi häiritsemään, etenkin kun omat intressini töissä olivat vain hyvien projektien aikaansaanti. En antanut häiritä että työkaverini+pomoni juoksevat festareilla ja baareissa ja itse pysyn mieluummin vaikka kotona neulomassa. Luulin että työpaikalla on tarkoitus sietää erilaisia ihmistyyppejä ja katsoa sen ohi että yhteisiä kiinnostuksia ei välttämättä ole. Itse ainakin yritin puhua työkavereiden kanssa heidän teknojuhlistaan, tinderdeiteistä, Temptation Islandeistaan. Olisi ollut kiva jos minun joogani, neulomis- ja vaellusharrastukset ja kieliopinnot olisivat edes joskus saaneet jotain muuta vastakaikua kuin muminaa ja puheenaiheen vaihdon. Aika nopeasti lopetin omista kiinnostuksenkohteista puhumisen töissä.

Ja kohta mennään taas, onneksi on pian viikonloppu.

-ap

Vierailija
67/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on hulvaton! AP:n määräaikainen on päättymässä ihan tavalliseen tapaan, mutta kyse onkin rasismista, syrjinnästä ja ulkomaalaisvihasta itävaltalaisen nimen takia! En voi lakata nauramasta!

Pää pois pepusta AP. Sinusta ei pidetty työpaikassani, ehkä syy löytyy heikosta asenteesta ja suhtautumisesta töihin. Tämä paistaa siitä että palstalla haukut pomon ja juhlivat kollegat, vähättelet omia suuria virheitäsi etkä edes ymmärrä mitä työsopimukset ja määräaikaisuus tarkoittaa. En itse jatkaisi sopimusta näin heikolla osaamisella.

Jos tää on provo niin 6/5, kiitos naurusta!

Vierailija
68/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on hulvaton! AP:n määräaikainen on päättymässä ihan tavalliseen tapaan, mutta kyse onkin rasismista, syrjinnästä ja ulkomaalaisvihasta itävaltalaisen nimen takia! En voi lakata nauramasta!

Pää pois pepusta AP. Sinusta ei pidetty työpaikassani, ehkä syy löytyy heikosta asenteesta ja suhtautumisesta töihin. Tämä paistaa siitä että palstalla haukut pomon ja juhlivat kollegat, vähättelet omia suuria virheitäsi etkä edes ymmärrä mitä työsopimukset ja määräaikaisuus tarkoittaa. En itse jatkaisi sopimusta näin heikolla osaamisella.

Jos tää on provo niin 6/5, kiitos naurusta!

Se itävaltalaisen nimen omaava tyyppi taisi olla joku muu kirjoittaja.

Vierailija
69/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain saikkua.

Vierailija
70/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

saikku ja italialainen lakko.

Vierailija
71/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostaisi tietää, miten moneen työpaikkaan ap on hakenut viimeisen 2 kk aikana, koska hyvissä ajoin ennen määräaikaisen työn loppumista on tapana aloittaa uuden etsiminen. Montako haastattelua? Kuka on suosittelijana - joku entisestä työpaikasta tms.? Miten paljon olet LinkedInissä tuonut esille sitä, että työpanoksesi on vapautumassa muihin tehtäviin?

Olet oman elämäsi uniikki lumihiutale, mutta usko tai älä, älykäs et taida olla. Jos onnistuu tekemään kaikki kertomasi virheet rutiinitehtävissä, niin älykkyys taitaa olla väärä syy sille, että työsuhdetta ei jatketa.

Vierailija
72/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on jo niin sekava että en jaksa alkaa lukemaan koko ketjua läpi. Miten voidaan puhua samalla työsuhteen jatkosta ja irtisanomisesta?

AP:ta ei ilmeisesti ole irtisanottu, vaan hänen määräaikaista ei vaan enää aijota jatkaa.

Alat hakea töitä niin että olet vapaa aloittamaan kun nykyinen työsuhde päättyy, ei se sen kummempaa ole.

Irtisanomistilanne olisi tavallaan helpompi, kun silloin voisi lopettaa nopeamminkin, jos saisi töitä muualta.

Vierailija
73/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitää muuten sanoa työterveydenhuollossa, että saa motivaatiosaikkua aina tarpeen tullen?

Vierailija
74/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus tuntuu niin provolta. Sekoitetaan erilaisia syrjintäteemoja siihen, että määräaikaisuus loppuu. Määräaikaisuuden on tarkoituskin loppua ja on hyvin erikoista, että joku käy kehityskeskusteluja määräaikaisena, kuten myös saa perusteluna sopimuksen uusimattomuuteen henkilön huonon suoriutumisen (mikä vielä ilmeisesti perusteetonta). Määräaikaisuuden peruste on kyllä ihan muu kuin henkilön suoritus.

Kyllä määräaikainenkin käy kehityskeskusteluita, miksi ei kävisi? Määräaikaisuuden peruste ei voi olla henkilön suoriutuminen, mutta hyvinhän se voi olla syy antamatta uutta määräaikaisuutta.

Vierailija
75/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain saikkua.

Määräaikaisen työsuhteen päätyttyä? Minä tein kunnialla loppuun ja sain uuden työn toisesta paikasta työnantajani suosituksesta. 

Vierailija
76/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees! Paha työnantaja ja raskaan työn uurastaja tarina näin työväen juhlan kynnyksellä piristää! Oli pakko lukea koko ketju. Hulvatonta, niinkuin joku totesi. En tiennytkään, että saikkua saa veetutukseen.

Ihme kun sait jatkaa yli koeajan. Mä en olis kyllä kattellut.

Vierailija
77/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees! Paha työnantaja ja raskaan työn uurastaja tarina näin työväen juhlan kynnyksellä piristää! Oli pakko lukea koko ketju. Hulvatonta, niinkuin joku totesi. En tiennytkään, että saikkua saa veetutukseen.

Seitsemän ihmisen tiimistä on lähtenyt vuoden aikana jo viisi ihmistä ja neljä palkattu tilalle. Kohta lähtee vielä kaksi, saavat jäljellejäävät tukehtua töihinsä.

Mielestäni moinen vaihtuvuus ei ole ihan normaalia joten työpaikassa on oltava jotain vikana.

-ap tauolta

Vierailija
78/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus tuntuu niin provolta. Sekoitetaan erilaisia syrjintäteemoja siihen, että määräaikaisuus loppuu. Määräaikaisuuden on tarkoituskin loppua ja on hyvin erikoista, että joku käy kehityskeskusteluja määräaikaisena, kuten myös saa perusteluna sopimuksen uusimattomuuteen henkilön huonon suoriutumisen (mikä vielä ilmeisesti perusteetonta). Määräaikaisuuden peruste on kyllä ihan muu kuin henkilön suoritus.

Kyllä määräaikainenkin käy kehityskeskusteluita, miksi ei kävisi? Määräaikaisuuden peruste ei voi olla henkilön suoriutuminen, mutta hyvinhän se voi olla syy antamatta uutta määräaikaisuutta.

Vastauksestasi päätellen määräaikaisuudet ovat maan tapa. Tietenkin henkilö voi olla syy olla palkkaamatta häntä enää uudelleen, mutta miksi keskustella tästä asiasta, kun soppari on voimassa? Se mitä tapahtuu työnantajan mielessä ei ole minkään sääntelyn piirissä. Työsuojelu taas on.

Vierailija
79/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän ihmisen tiimistä on lähtenyt vuoden aikana jo viisi ihmistä ja neljä palkattu tilalle. Kohta lähtee vielä kaksi, saavat jäljellejäävät tukehtua töihinsä.

Mielestäni moinen vaihtuvuus ei ole ihan normaalia joten työpaikassa on oltava jotain vikana.

-ap tauolta

Tai sitten on epäonnistuttu rekrytoinnissa raskaasti.

-sama

Vierailija
80/101 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut monessa määräaikaisessa työsuhteessa ja joka kerta olen viimeisenä päivänä palauttanut avaimet, kortit, ym ja lähtenyt kotiin. Ei sen kummempaa.

Kyllä se työkkärin porukka sulle töitä löytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan