Miten pysyä töissä täysijärkisenä irtisanomisajan?? (6 vko)
Sain torstaina tietää että pomo ei halua antaa minulle uutta sopimusta. Viime kehityskeskustelussa marraskuussa hän sanoi että pidän työpaikkani jos korjaan asiat X, Y, Z liittyen työni hoitoon. Tein aivan kamalasti ylitöitä tuon kehityskeskustelun jälkeen, olin joskus konttorilla yhteentoista saakka, kehityin paljon työssäni, sain hullun määrän projekteja päätökseen. Voitimme jopa kaksi suunnittelukilpailua joita varten tein kaikki materiaalit, osasuunnitelmat ja myös esitelmät. Irtisanomiskeskustelussa toin nämä seikat ilmi, mutta pomo totesi vain että minun on turha yrittää laittaa työtäni positiiviseen valoon.
Tänään olin ekaa kertaa taas toimistolla. Jo ennen työpäivän alkua menin vessaan itkemään ja tämä toistui päivän mittaan. Toimistomanageri soitti minulle perjantain poissaolosta ja aloin itkemään myös puhelimessa kun jouduin selittämään ett:a tulin irtisanotuksi niin en kertakaikkiaan pystynyt tulemaan töihin. Kotiinlähtiessä pomo tuli yrittämään jutella projektiesitelmästä mutta sanoin tylysti että huomenna sitten, naputtelin sähköpostini loppuun ja lähdin (melkein) ovet paukkuen pois.
Miten ihmeessä selviän nämä 6 viikkoa tekemättä itsestäni aivan täyttä idioottia? Olen normaalisti niin rauhallinen ja kärsivällinen mutta nyt olen aivan jaksamiseni reunalla. En halua jättää itsestäni epäasiallista kuvaa mutta en pysty pitämään tunteitani täysin pinnan alla. V--uttaa aivan h--vetisti että kaikki kova työ oli aivan hukkaan heitettyä ja lupaukset työpaikan pitämisestä olivat vain keino tiristää minut kuiviin.
Kommentit (101)
Pyydä ihan nyt heti alkuun väliaikainen työtodistus, ja sitten hae sairauslomaa loppuajalle. Kun työsuhde virallisesti päättyy, voi hyvä todistuksen saaminen olla hankalampaa. Ja tosiaan jos sulla oli määräaikainen soppari, niin se ei ole irtisanominen, harmittava juttu joka tapauksessa. Tsemppiä jatkoon : )
Kai tajuat, että jokainen pomosi sanoma sana on laiton, jos se on oikeasti ollut niin typerä että ääneen vetoaa syntyperääsi?
Yhteys liiton asianajajaan ja työterveyslääkäriltä saikkua heti. Ja kerrot kaiken mitä äsken kirjoitit myös työterveydessä, niidenkin sanaa voidaan tarvita jos oikeuteen päädytte.
Sinänsä alan kyllä epäillä provoa, kirjoitat niin täydellistä suomea että olet ilman muuta elänyt täällä koko elämäsi. Toki voit silti olla adoptiolapsi Kiinasta tai Vietnamin venepakolaisia, mutta olisi ensimmäinen kerta kun kuulen niiden kokevan syrjintää.
Saitko irtisanomisilmoituksen? Vai onko työsuhde määräaikainen? Aika puppua, et osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut ap siis irtisanottu vai määräaikaista työsuhdettasi ei ole jatkettu? Ymmärsin että jälkimmäistä jolloin kyse ei ole irtisanomisesta. Paska juttu silti tottakai.
Hyviä neuvoja olet jo saanut. Et tee ylitöitä. Teet vain omat hommat ja nekin minimipanostuksella. Koitat saada lomat tähän työsuhteen loppuun.
Jos nyt kuitenkin sinut on irtisanottu tarkoitatko että syksyllä sait kirjallisen varoituksen? Ja nyt sitten työnantaja totesi ettei muutosta ole tapahtunut ja siksi työsuhteesi irtisanottiin? Siinä tapauksessa lakimies on oikea taho jutella. On hyvin mahdollista että työnantaja on tehnyt kaiken kuten pitääkin mutta kannattaa varmistua asiasta.
En saanut edes kirjallista varoitusta. Sain kehityskeskustelussa aivan kamalaa palautetta ihan yllättäen ja jo silloin aloin pelkäämään työpaikkani puolesta. Papereissa oli myös laiton ehdotus - 6 kk sopimus (lyhyempi kuin eka sopimukseni) annettiin 3 kk "koeajalla" jolloin olisin voinut parantaa suoritustani. Tuon takia teinkin töitä kuin hullu.
Kehityskeskustelupapereissa lukee kirjaimellisesti:
Menee hyvin:
Ahkera työntekijä
Pitää parantaa:
Vähemmän yksityiskohtiin tarttumista, enemmän isojen linjojen ohjausta
-(> mielestäni pääasiassa projektinvetäjän velvollisuus, eikä assistentin joka saa kaikki käskyt ko. pomolta!!!)
Teknisen tietotaidon parannus
->(paransin huomattavasti, työkaveritkin noteerasivat)
Prosessinohjaus isoista linjoista yksityiskohtiin
->(paransin siinä määrin mitä assistentti voi vaikuttaa isompien projektien hoitoon)
Pitää olla enemmän osa tiimiä
->(parani paljon, vaikka minulla ei ole mitään yhteistä kenenkään kollegan kanssa)
Nyt torstaina pomo sanoi että olen tehnyt todella paljon töitä, tulokset näkyvät, mutta hän ei halua pitää minua tiimissä. Asiasta ei ole kirjallista vahvistusta ja keskustelustamme ei ole mitään muistiinpanoja tai ylös kirjattuja syitä miksi työsuhdettani ei haluta uusia. Määräaikaisillahan ei tätä edes velvoiteta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.
Anoin kertyneet lomat jo irtisanomiskeskustelun aikana, en uskaltanut varata kesälomaani ennen kuin tiesin onko minulla edes töitä kesäkuun jälkeen. Otin heti viimeiset kaksi viikkoa vapaaksi mutta näköjään kertyneitä lomapäiviä onkin jo 22. Voisin ehkä harkita ottavani vielä ekstrapäiviä työsuhteen lopusta, silloin olisi vielä vähemmän viikkoja jaksettavaksi.
Toiselle kysyjälle: strategiani olikin olla tekemättä minuuttiakaan ylitöitä. Olen viime kuukaudet ollut ainakin puoli tuntia ylitöissä joka ikinen h--lvetin päivä - aina lähtien vasta kello kuuden jälkeen. Ajattelin että extra panostus oli kannattanut, ja olin motivoitunut koska näin työni tulokset ja myös omien taitojeni paranevan. Tuntui todella töykeältä töksäyttää pomolle että huomenna palataan asiaan ja olla kiinnostumatta hänen asiastaan. Saa huomenna nähdä ottiko hän nokkiinsa.
-ap
Onhan sinulla kaikista ylitöistä pomon kirjallinen määräys? Jos ei ole, kyse ei ole ylitöistä.
Ja voisitko nyt täsmentää, että mistä ihmeen irtisanomiskeskustelusta on kyse, jos työsuhdetta ei jatketa eikä laki tunne 6 vkon irtisanomisaikaa kuin silloin, kun työnantaja ja työntekijä on siitä yhdessä sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat, että jokainen pomosi sanoma sana on laiton, jos se on oikeasti ollut niin typerä että ääneen vetoaa syntyperääsi?
Yhteys liiton asianajajaan ja työterveyslääkäriltä saikkua heti. Ja kerrot kaiken mitä äsken kirjoitit myös työterveydessä, niidenkin sanaa voidaan tarvita jos oikeuteen päädytte.
Sinänsä alan kyllä epäillä provoa, kirjoitat niin täydellistä suomea että olet ilman muuta elänyt täällä koko elämäsi. Toki voit silti olla adoptiolapsi Kiinasta tai Vietnamin venepakolaisia, mutta olisi ensimmäinen kerta kun kuulen niiden kokevan syrjintää.
En ole asunut Suomessa koko elämääni, olen opiskellut kaikki diplomini täällä ja kukaan ei ole ikinä tehnyt syntyperästäni numeroa. Minulla on ulkomaalainen nimi ja lievä aksentti, mutta en koe itseäni niin ulkomaalaiseksi että siitä pitäisi tehdä numeroa. Työhönottaessa pomo oli täpinöissään että hän olikin halunnut ulkomaalaisen työntekijän ja naispuolisen ihmisen vahvistamaan tiimiä mutta en tullut noteeraamaan tätä sen isompana juttuna silloin. Työsuhteen aikana asia tuli ilmi aika ajoin kun pomo halusi laittaa eri esitelmien projektitiimeihin aina ainakin yhden naisen (minut, vaikka en tulisi edes työskentelemään ko. projektien parissa)
En kyllä enää ikinä halua minkään firman suvaitsevaisuusmaskotiksi.
- ap
Missä asioissa teit työtehtäväsi puutteellisesti? Teitkö virheitä?
Eli määräaikainen työsuhde päättyy, et sopinut joukkoon. Et ole irtisanottu.
Työpaikkasi ja pomosi kuulostavat niin myrkyllisiltä, että taitaa olla ihan hyvä asia että työsuhteesi tuollaisessa paikassa loppuu.
Mitä ihmettä on puolen tunnin ylityöt?
Tervetuloa työttömän ihanaan arkeen! Saa nukkua pitkään ja lojua sohvan pohjalla syleksimässä kattoon. Kesäkin tulee sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä voitko pitää kertyneet lomat pois ennen lähtöäsi. Niitä pitäisi kuitenkin olla kertyneenä useamman viikon verran. Helpottaisi ainakin vähän.
Anoin kertyneet lomat jo irtisanomiskeskustelun aikana, en uskaltanut varata kesälomaani ennen kuin tiesin onko minulla edes töitä kesäkuun jälkeen. Otin heti viimeiset kaksi viikkoa vapaaksi mutta näköjään kertyneitä lomapäiviä onkin jo 22. Voisin ehkä harkita ottavani vielä ekstrapäiviä työsuhteen lopusta, silloin olisi vielä vähemmän viikkoja jaksettavaksi.
Toiselle kysyjälle: strategiani olikin olla tekemättä minuuttiakaan ylitöitä. Olen viime kuukaudet ollut ainakin puoli tuntia ylitöissä joka ikinen h--lvetin päivä - aina lähtien vasta kello kuuden jälkeen. Ajattelin että extra panostus oli kannattanut, ja olin motivoitunut koska näin työni tulokset ja myös omien taitojeni paranevan. Tuntui todella töykeältä töksäyttää pomolle että huomenna palataan asiaan ja olla kiinnostumatta hänen asiastaan. Saa huomenna nähdä ottiko hän nokkiinsa.
-ap
Onhan sinulla kaikista ylitöistä pomon kirjallinen määräys? Jos ei ole, kyse ei ole ylitöistä.
Ja voisitko nyt täsmentää, että mistä ihmeen irtisanomiskeskustelusta on kyse, jos työsuhdetta ei jatketa eikä laki tunne 6 vkon irtisanomisaikaa kuin silloin, kun työnantaja ja työntekijä on siitä yhdessä sopineet.
Anteeksi! Irtisanomiskeskustelulla tarkoitin sitä keskustelua missä pomo ilmoitti ettei halua pitää minua enää tiimissä. Eli siis keskustelua jossa sain tietää että töitä ei ole enää jatkossa. Työsuhteen-ei-jatkumiskeskustelu sitten vaikka virallisesti. Sopimus päättyy kesäkuun lopussa, josta laskin lomaviikot vielä pois koska silloin olen jo vapaa.
Minun näkökulmastani nuo ovat potkut, irtisanominen, töiden loppuminen, minun poistaminen työyhteisöstä. Ihan sama, töihin pitää kuitenkin mennä vielä se 6 viikkoa.
- ap
Törkeetä, näytä pebaa kun lähdet ja tiedä ettei se työpaikka ansainnut sinua!
Määräaikaisia työsuhteita tulee ja menee. Ei kaikkia voi miellyttää. Nyt vain uutta paikkaa hakemaan.
Varmaankin saat pidettyä kaikki lomasi, niin ei tarvitse kestää kuin pari viikkoa töissä.
Ei sua irtisanottu, määräaikaisuuttasi ei vain jatkettu. Se on täysin sallittua.
Toki ymmärrän että ketuttaa huolella. Minä tekisin vain pakolliset ja nekin vähän vasemmalla kädellä. Pitäisin lisäksi kaikki kertyneet lomat pois.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen alussa olin liian arka kyseenalaistamaan pomoa tai tuomaan omia ajatuksiani julki. Tein mitä ihmeellisempiä dokumentteja ja esitelmiä, mutta ajattelin niiden kai kuuluvan sitten tämän lafkan tyyliin. En ikinä saanut noista dokumenteista huonoa palautetta ja itsekin ihmettelin miten työelämän taso voi olla niin paljon matalammalla kuin yliopiston.
Suoranaisia virheitä tein useammankin, mutta näitä sattuu kaikille. Mallinsin kerran yhden rakennuksen 1,5 m liian lyhyeksi ja huomasin virheen vasta kuukausien päästä (mitat olivat korjattavissa 30 min työllä). Toisen kerran laitoin pohjoisnuolet piirustuksiin väärinpäin. Kerran työkaveri lähetti minulle vanhentuneet puutarhapiirustukset ja piirsin sen pohjalta väärän kokoiset terassit koko taloyhtiölle. En aina tiedä kaikkia erikoissanoja ja joskus tekstiin tulee kielioppivirheitä. Nämä eivät ole mitään maailman kaatavia virheitä, eikä assistentin voida olettaa osaavan ihan kaikkea.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tämä päivittäinen ylitöiden (tai siis ilmeisesti liukumasaldon kerryttäminen) voidaan nähdä työelämässä myös negatiivisena asiana. Tällainen työntekijä ei anna itsestään tehokasta kuvaa kun ei suoriudu töistään normaalin työajan puitteissa, vaan joutuu jäämään joka päivä yliajalle.
Nyt ekaksi, kuten joku tuolla jo mainitsi, niin hankit väliaikaisen työtodistuksen! Ja sitten vaikkapa saikulle tai teet minimäärän töitä. Jas itten pidät kesäloman ja hankit uuden duunin. Muista pyytää joku työkaveri mahdolliseksi suosittelijaksi työpaikaltasi (joku jonka kanssa olet työskennellyt paljon ja jonka kanssa olet tullut toimeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen alussa olin liian arka kyseenalaistamaan pomoa tai tuomaan omia ajatuksiani julki. Tein mitä ihmeellisempiä dokumentteja ja esitelmiä, mutta ajattelin niiden kai kuuluvan sitten tämän lafkan tyyliin. En ikinä saanut noista dokumenteista huonoa palautetta ja itsekin ihmettelin miten työelämän taso voi olla niin paljon matalammalla kuin yliopiston.
Suoranaisia virheitä tein useammankin, mutta näitä sattuu kaikille. Mallinsin kerran yhden rakennuksen 1,5 m liian lyhyeksi ja huomasin virheen vasta kuukausien päästä (mitat olivat korjattavissa 30 min työllä). Toisen kerran laitoin pohjoisnuolet piirustuksiin väärinpäin. Kerran työkaveri lähetti minulle vanhentuneet puutarhapiirustukset ja piirsin sen pohjalta väärän kokoiset terassit koko taloyhtiölle. En aina tiedä kaikkia erikoissanoja ja joskus tekstiin tulee kielioppivirheitä. Nämä eivät ole mitään maailman kaatavia virheitä, eikä assistentin voida olettaa osaavan ihan kaikkea.
- ap
Oot siis suunnitteluavustaja tms? Kyllä niille töitä löytyy, kaupungille ja konsulteille haetaan säännöllisesti töihin. Ja vaikka oot ilmeisesti talopuolella töissä, niin kannattaa laittaa hakemusta myös infrarakentamisen paikkoihin jos osuu vastaan, koska niiden valmiita osaajia ei jonoksi asti ole ja piirtotaito kuitenkin auttaa pitkälle.
Noi virheet on sellaisia, ettei tosiaan maailma kaadu ja projektipäällikönkin ne pitäisi huomata. Tai siis meillä ainakin mun tekemät kuvat menee projektipäällikön kautta eteenpäin, niin ne tulee vilkaistua, ettei siellä ole mitään tyhmiä mokia.
Työterveyslääkärille mars ja selität hänelle tilanteen. Sanot, että olet aivan loppu ja itket hänelle kaikki murheesi. Saat ainakin 2 viikkoa heti sairaslomaa ja sen jälkeen menet uudestaan hakemaan jatkoa, koska et ole vieläkään toipunut. Tsemppiä! Olen niin sun puolellas ja toivon, ettei sun tarvitse mennä ko. työhön enää ollenkaan.