Kamala rivitalopihaelämä
Nyt se taas alkaa. Tykkäsin olla meidän aurinkoisella pikku rivitaloterassilla, mutta en silloin, kun viereiset naapurit on omilla terasseillaan. En osaa rentoutua. Väkisin näkee naapurin puolelle, ja varsinkin kuulee. En halua moikkailla aidan yli. En taida olla kelvollinen rivitaloasuja.
Kommentit (188)
Eniten rivitalossa ahdistaa ajatus jos taloyhtiön asiat joutuu hoitamaan epämiellyttävien ihmisten kanssa eli liian pieni piiri. Ja hyvällä säkällä aina on se vakiokyylä. Siksi sanon ei rivitaloasumiselle.
Meillä korkeat aidat rivitalopihojen välillä, mutta jotkut naapurit haluaa jutella aitojen ylitse. Pyyntö: älkää tehkö niin! Vuosien saatossa useimmat naapurit on onneksi älynneet tämän kirjoittamattoman säännön. Rivarin yhteisillä alueilla tietysti moikataan ja jutellaankin.
Vierailija kirjoitti:
No, jos et halua asua kerrostalossa tai muuttaa ihan maaseudun keskelle, mahdollisuudet pihalla oloon niin, ettei kukaan näe, näy, kuule tai kuulu, ovat aika rajalliset. Anteeksi nyt vaan, mutta aika harvassa paikassa sen omakotitalon pihankaan ympärille saa selllaista kivimuuria rakentaa, etteikö se naapuritontin naapuri näkyisi ja kuuluisi. Kadulla kävelijöistä puhumattakaan.
Meille se paras ratkaisu on koti kerrostalossa kaupungissa ja mökki ihan maalla kaukana "kaikesta."
Eikö tosiaan yhdessäkään rivitalossa ole autotallia? Onko vain parkkipaikka tai autokatos ja sitten ulkovarasto? Se kyllä vaikuttaa sitten meidän perheen muuttohaaveisiin. En ole edes ajatellut asiaa kun nyt asutaan kerrostalossa ja oma autotalli. Ajateltiin muuttaa parin vuoden päästä omaan pihaan mutta autotalli ja mielellään kahden auton talli on jotenkin itsestään selvä mutta eipä olekaan.
En ole kuullut rivarista missä olisi autotalli, kyllä kaikissa on se parkkipaikka ja sitten ulkokatos. Tietysti on sähkötolppa mutta eihän se ole sama asia kuin lämmin autotalli. Jostain pitää luopua ja jotain taas saa tilalle jos valitsee kompromissin.
Vierailija kirjoitti:
Me tyrmättiin täysin sellainen asumismuoto missä ei ole autotallia. Tarvitaan lämmin säilytyspaikka autolle ja moottoripyörille sekä harrastevälineille, maastopyörät ja lasketteluvälineet. En löytänyt silloin kuin haettiin asuntoja y h t ä k ä ä n rivaria, missä olisi autotalli. Ihan käsittämätöntä. Ja kuka hei viittii kuopsuttaa lunta auton päältä joka talvi tai raaskii säilyttää autoa ulkona ruostumassa. Moottoripyöristä puhumattakaan. Omakotitaloissa on autotalli ja kerrostaloissakin löytyy autotallit. Mikä idea on ettei rivarissa tallia ole? Living for dummies?
Lämmin talli nimenomaan altistaa auton korroosiolle, kun kaikki suolapaska pääsee sulana muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tyrmättiin täysin sellainen asumismuoto missä ei ole autotallia. Tarvitaan lämmin säilytyspaikka autolle ja moottoripyörille sekä harrastevälineille, maastopyörät ja lasketteluvälineet. En löytänyt silloin kuin haettiin asuntoja y h t ä k ä ä n rivaria, missä olisi autotalli. Ihan käsittämätöntä. Ja kuka hei viittii kuopsuttaa lunta auton päältä joka talvi tai raaskii säilyttää autoa ulkona ruostumassa. Moottoripyöristä puhumattakaan. Omakotitaloissa on autotalli ja kerrostaloissakin löytyy autotallit. Mikä idea on ettei rivarissa tallia ole? Living for dummies?
Lämmin talli nimenomaan altistaa auton korroosiolle, kun kaikki suolapaska pääsee sulana muhimaan.
Teiden suolaamisesta ollaan varmaan samaa mieltä mutta hei loskapaska puhdistetaan ja annetaan auton kunnolla kuivua. lämpimässä tallissa autolla on mahdollisuus kuivua kun vastaavasti ulkona säilytettävä auto on aina kosteudelle alttiina. Ja se suola kuivuu auton kylkiin ulkonakin ja auringossa jämähtää kiinni aika tiukkaan.
Muuttujia on valtavasti lämpötiloista kosteusprosentteihin ja aina auton vuotuisiin käyttöpäiviin asti. Moottori ja sähkölaitteet ei tykkää kosteudesta, onko oma kärrysi startannut kivasti? Hyvä niin jos lähtee pakkasilla käyntiin nätisti kuopsutuksen jälkeen. Hetki menee tosin kun huurre lähtee ikkunoista. Jos on lämmitettävät peilit niin aina kivempi. Kyllä se vaan kallistuu asiantuntijoidenkin mielestä lämpöiseen talliin mitä meidän perheessä tutkittiin kun tämä asia selvisi. Ihmettelen kyllä että miten kuvitellaan ettei autotalli olisi tarpeen rivarissa mutta niin kai sitte, kallishan se on.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän mun pienestä rivitalon pihasta. Juuri sopivasti tilaa siihen että voin rakennella istutusalueita, ottaa aurinkoa ja voidaan syödä ulkona terassilla. Markiisin voi vetää eteen jos haluaa hieman enemmän yksityisyyttä.
Tykkään että asunnon voi jättää loma ajaksi, eikä tarvitse järjestää erikseen jotakuta kolaamaan pihaa. Asumiskulut edullisemat kuin omakotitalossa kun neliöitä on vähemmän, mutta löytyy se piha, sauna ja terassi.
Yleisestä harhaluulosta huolimatta, omakotitalossa asuminen on usein halvempaa kuin osakkeissa, kun ei tarvii maksaa ylisuuria vastikkeita. Kokemusta on molemmista asumismuodoista.
Tässäpä riittääkin miettimistä kun ollaan omakotitalosta luopumassa. Rivari liian yhteisöllinen, kerrostalo
melualtis. Osaako joku sanoa milloin rakennetut kerrostalot ovat hyvin äänieristettyjä?
En suostuis asua rivarissa, enkä kerrostalossa.ei mitään omaa rauhaa.
Onneksi on riittävän korkea aita, niin naapurin kanssa kumpikin saa olla rauhassa. Joo toki ääni kantaa, mutta ei taida kummankaan jutut olla niin salaisia tai siveettömiä.
Hmmm, ennakkoluulot ja -asenne oli itselläni hieman pielessä ja ehdin jo mutisemaan uteliaista naapureistakin, mut ihan kiva silti. Takapihalla saa olla kutakuinkin rauhassa ja röökinhajuakaan en vielä ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas nimenomaan rivitalossa yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon PARHAAT puolet :)
Oma piha. Meillä on juuri sopiva, ei liian iso eikä liian. Ei hirveetä hoitostressiä, mutta sopivasti pientä puuhaa. Saan kesällä sinne grillini, aurinkotuolini, yrttipenkkini, kesäkukkani ja lasten jalkkismaalin.
Oma etupiha ja autopaikka. Ajan auton suoraan omalle pienelle paikalle oven viereen. Mielettömän näppärää.
Taloyhtiö ja huoltoyhtiö. Hoitaa kaikki asiat, meillä ei mitään vastuuta talotekniikasta. Jos jotain menee rikki, tiedän minne soittaa. Lumityöt ainostaan omasta parkkiruudusta omalta pihalta , joten sen jaksaa hyvin.
Yhteisöllisyys. Meillä talot rakennettu niin, että pihalla saa olla aika rauhassa. Kuitenkin tunnetaan naapurit ja yhtiössä mukava meininki. Se tuo turvallisuuden tunnetta, lisäksi lapsilla runsaasti kavereita.
Meillä hyvä äänieristys, asuntojen välillä ei kuule mitään. Ainoastaan pihalla tietenkin kuulee ääniä naapurinpihalla, mutta aidat ja pensaat kuitenkin antavat vähän yksityisyyttä. Kaikkeen tottuu, myös kerrostalossa pitää kestää asumisen ääniä.
Tilat. Rivitalo vähän keskustan ulkopuolella mahdollisti meille riittävät tilat meidän budjetilla. Riittävät neliöt, terassit, varastot (sisä ja ulko) sekä lasitettu parveke ja oma autopaikka. Silti kätevä matka keskustaan ja töihin.
Sama täällä. Rivitalo on täydellinen vaihtoehto minulle, joka haluan oman pihan - minulla jopa kaksi hyvän kokoista eli 80-luvun rivarin etupiha on sen kokoinen kuin monissa nykyisissä takapiha, ja takapiha sitten oikeasti jo iso, muttei liian vaativa hoitaa - mutten omakotitalon tuomaa täyttä vastuuta ja pakkoa tehdä itse. Kaksi kerrosta tarjoaa sen mahdollisuuden, että makuuhuoneet ja muut ns. asuintilat ovat omassa rauhassa ja vieraita voi kestitä alakerran keittiössä ja olohuoneessa, mikä ei ikinä onnistuisi kerrostalossa. Silti nykyisessä rivarissa on kerrostaloyhtiön edut, kun on isännöitsijä, meillä jopa oma talkkari, eikä infran kunnossapidosta ole itse vastuussa, vaan joku hoitaa esim. putkimiehen paikalle ja auraa kulkuväylien ja parkkipaikan lumet. Toki pienemmissä rivariyhtiöissä joutuu sitten itse tekemään enemmän ja tiedostan, että minulla on ollut hyvää tuuria sekä yhtiön että naapureiden osalta (aivan ihana pieni kyläyhteisö - toki muutamalla pakollisella kylähullulla ja naapurikyttääjäkääkällä varustettuna :D).
Mutta nykyisestä en vaihda mihinkään, ennen kuin on pakko mennä palvelutaloon, sillä sijainti on täydellinen ja asunto, yhtiö ja piha ihan unelmien täyttymys. Eikä tällainen perusintroverttikään joudu olemaan liian sosiaalinen, vaikka tervehdykset aina naapurille huikataan, jos tilanne sellainen on. Mutta ei siitäkään täällä kukaan tee liian isoa numeroa, pitääkö vai eikö pidä tervehtiä ja montako sanaa pitää vaihtaa. Asioista ei pidä myöskään itse lähteä tekemällä tekemään liian vaikeita, miettimällä, että pitäisikö vai eikö pitäisi ja mitä tuokin nyt ajattelee tai ei ajattele ja tarkoittiko tuo ilme tai sana nyt sitä tai tätä - eletään ja annetaan elää, eikä ylianalysoida.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut rivarista missä olisi autotalli, kyllä kaikissa on se parkkipaikka ja sitten ulkokatos. Tietysti on sähkötolppa mutta eihän se ole sama asia kuin lämmin autotalli. Jostain pitää luopua ja jotain taas saa tilalle jos valitsee kompromissin.
Se, että sinä et ole kuullut, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Mm. vanhempani asuvat rivarissa, jossa on oma (kylmä) autotalli jokaisella oman asunnon kohdalla. Joitain vuosi sitten kävin katsomassa asuntoa rivarista, jossa oli päädyssä kaikille lämpimät tallit. Ja paljon muitakin on ainakin täällä Pohjois-Helsingissä, kun olen ohi kulkiessa katsellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et ole kuullut, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Mm. vanhempani asuvat rivarissa, jossa on oma (kylmä) autotalli jokaisella oman asunnon kohdalla. Joitain vuosi sitten kävin katsomassa asuntoa rivarista, jossa oli päädyssä kaikille lämpimät tallit. Ja paljon muitakin on ainakin täällä Pohjois-Helsingissä, kun olen ohi kulkiessa katsellut.
Minä en löytänyt kun pari vuotta haeskelin tosissani, joten ei ole kovin yleinen malli.
Vanhemmillani on rivari ja erittäin sosiaalinen naapuri. Aina pitää olla juttua vääntämässä ja itseäni se vähän häiritsee mutta vanhempia ei millään muotoa. Kerrostaloelämään tottuneelle tuntuu erittäin kummaliselta että naapuri saattaa ohi kävellessään katsoa, ei siis vilkaista, ikkunasta sisään ja morjestaa.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi rivitalossa on ihan mukavaa. Tutustuu naapureihin jne.
Sitten heissä alkaa huomata omituisia piirteitä. Ovat liian tuttavallisia.
Lopulta he alkavat ärsyttää, eikä heille todella haluaisi sanoa kuin korkeintaan moi/ hei.
Asuin joskus puoli vuotta rivarissa ja totesin, että ei sovi myöskään mulle. Tunne oli täysin sama kuin edellisellä henkilöllä. Lisäksi oli vielä se ihmeellinen kilpailu. Parkkipaikalla kilpailtiin perheiden autoilla ja takapihoilla se kilpavarustelu vasta kukoisti. Kerrostalossa voi vaan moikata naapurille ja mennä sitten omille menoilleen, eikä kukaan ole kiinnostunut, millaisella autolla minä lähden aamulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ritarin pihassa terassi rakennettu niin ettei kummaltakaan puolelta naapuri näe terassille. Nurmikkoa voi katsella jos tarpeeksi pitkälle kuikuilevasta. Ihan kuin omakotitalossa asuisi.
Juu ei. Harvassa omakotitalossa naapuri on muutaman metrin päässä terassistasi ja kuulee ihan kaiken, mitä pihassasi höpistään. Edes Hesan (huom sanamuoto tietoinen valinta) perssilmän kokoisilla ok-tonteilla ei naapuri sentään ihan parin metrin päässä niskaan hengitä.
Itse kun haluan omalla tontillani tehdä ihan mitä lystään, eli vaikka huutaa kurkkusuorana alasti keskellä pihaa, niin olenkin valinnut asuinpaikkani sen mukaan, eli asun maalla yli hehtaarin kokoisella tontilla ja lähinpään naapuriin melkein kilometri matkaa.
Rivari on totisesti vihonviimeinen asumismuoto ihmiselle, joka viihtyy paljon pihalla, mutta haluaa olla omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ritarin pihassa terassi rakennettu niin ettei kummaltakaan puolelta naapuri näe terassille. Nurmikkoa voi katsella jos tarpeeksi pitkälle kuikuilevasta. Ihan kuin omakotitalossa asuisi.
Juu ei. Harvassa omakotitalossa naapuri on muutaman metrin päässä terassistasi ja kuulee ihan kaiken, mitä pihassasi höpistään. Edes Hesan (huom sanamuoto tietoinen valinta) perssilmän kokoisilla ok-tonteilla ei naapuri sentään ihan parin metrin päässä niskaan hengitä.
Itse kun haluan omalla tontillani tehdä ihan mitä lystään, eli vaikka huutaa kurkkusuorana alasti keskellä pihaa, niin olenkin valinnut asuinpaikkani sen mukaan, eli asun maalla yli hehtaarin kokoisella tontilla ja lähinpään naapuriin melkein kilometri matkaa.
Rivari on totisesti vihonviimeinen asumismuoto ihmiselle, joka viihtyy paljon pihalla, mutta haluaa olla omissa oloissaan.
Miten "rivari" voi olla "vihonviimeinen" asumismuoto pihalla viihtyvälle, kun kerrostalossa ei ole pihaa ollenkaan? Minä en ainakaan näe rivitalon pihalta kuin viereisen omakotitalon asukkaat silloin harvoin, kun ovat pihallaan. Ja toisaalta kyllä halutessani kuulisin joka sanan, jonka omakotitalonsa pihalla puhuvat, jos vain jostain käsittämättömästä syystä kiinnostaisi.
On ihmisillä yleensä elämäkin. Ei oo tullu ketään "kyyläiltyä", vaikka kerrotalossa asunkin.
Eikä oo tullu mieleen että mua joku viittis "kyyläillä."