Kamala rivitalopihaelämä
Nyt se taas alkaa. Tykkäsin olla meidän aurinkoisella pikku rivitaloterassilla, mutta en silloin, kun viereiset naapurit on omilla terasseillaan. En osaa rentoutua. Väkisin näkee naapurin puolelle, ja varsinkin kuulee. En halua moikkailla aidan yli. En taida olla kelvollinen rivitaloasuja.
Kommentit (188)
joo tuo oli hirveää.. ikinä ei voinu olla rauhassa. Sen takia ostettii omakotitalo ja täällä ei onneks oo naapureita ihan lähellä, ihana metsän rauha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
Näin on talvisaikaan. Keväisin ja kesäisin vaan kaipaa okt:n pihaa, vaikkei muuten kaipaa okt-asumista töineen.
Asumme kerrostalossa maantasalla ja meillä on oma aidattu terassipiha.
Itseasiassa se ei ole teidän, olette omavaltaisesti aidanneet sen.
Jos ei kukaan valita ja olette kuin kusisukassa voitte siellä olla.
Pistä köynnökset tai nopeakasvuiset puut rajalle
Vierailija kirjoitti:
Pistä köynnökset tai nopeakasvuiset puut rajalle
Jos tämä oli vinkki ap:lle, niin se ei auta, koska pihat näissä taloissa on sellaiset postimerkin kokoiset terassipihat, joiden välissä on lauta-aita. Eihän kukaan voisi muuten noilla terasseilla olla ollenkaan, ei edes ne yhteisölliset ja kunnolliset ulospäinsuuntautuneet rivariasukit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En pystynyt asumaan rivarissa.
Ihan hirvein asumismuoto!
Siksi se on myös HALVIN asumismuoto.
Itse olen viihtynyt rivarissa jo lähemmäs 10 vuotta! Meillä rauhallinen ja pieni rivariyhtiö jossa kaikki tuntee toisensa ainakin ulkonäöltä. Seinänaapureiden kanssa aina jutellaan kun etupihalla törmätään, joskus joku järjestää jotain kynttiläkutsuja johon olen saattanut kohteliaisuudesta mennä. Meillä on päätyasunto jossa metsä vastassa toisella puolella, ei läpikulkua mihinkään. Takapihalla saa olla rauhassa, jos naapuri on pihalla yhtäaikaa niin moikataan ja se on siinä (jos ei mitään tärkeää asiaa ole). Tiedän että jotain kränää on joillain noilla naapureilla keskenään (eläkeläisiä tässä suurin osa), mutta toisesta korvasta ulos juoruilut tms. Kone tekee lumityöt ja itselle jää vain pienen pihaläntin ylläpito. Tämä sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut rivitalossa, omakltitalossa, luhtitalossa ja kerrostalossa.
Se on niin kiinni naapureista millaiset asuinolot saa. On ollut uteliaita, kyttääjiä, ilkeitä ja mukavia naapureita.
Huikein oli omakotitalossa asuessamme oleva rööhöttävä naapuri joka puuttui talomme rakentamiseen, pihamme laittoon, omalla nurmikollamme kävelyyn (näyttää heidän ikkunasta katsoen rumalle, kun on tallatun näköistä nurmikkoa)
Vaan nyt asumme vuokralla viime vuonna valmistuneessa kerrostalossa ja tämä on ihan parasta. En ole nähnyt yhtäkään naapuriani, kukaan ei tunge keskustelemaan ja saamme elää aivan rauhassa.
Selvitäpä, asutko kuitenkin vanhainkodissa..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirvein asumismuoto!Siksi se on myös HALVIN asumismuoto.
Ei ole. Kerrostalokämppä on halvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä tyhmä luulisi ja väittäisi..
Eipä nuoria pareja ainakaan tunnu naapureiden tekemiset kiinnostavan pätkän vertaa. Ehkä eläkeläiset, kotiäidit ja työttömät kaipaavat enemmän kontaktia. Ihan rauhassa saa olla ja ei meitä kiinnosta ihosyövän hankkiminen takapihalla joten hyvin vähän aikaa siellä tulee vietettyä. Muutama istutus on omaksi iloksi.
Minä asun rivarissa, päätyasunto, väliaidat ovat niin korkeat ettei yli näe. Minun asuntoni on porrastettu eri linjaan kuin kaksi muuta asuntoa, joten pihani on katseilta suojattuna.
Kerrostaloon muuttaisin vain ylimpään kerrokseen, enkä sinnekään kuin pakon edessä.
Omakotitaloni oli liian iso minulle kun lapset lähtivät maailmalle. Jos löytäisin hyvän pienen tontin tästä kaupungin keskustasta rakennuttaisin n. 80 neliön talon itselleni, mutta tontin löytäminen on vaikeaa.
Tämä on tällähetkellä paras mitä löysin, isoja päätyasuntoja on täällä harvoin tarjolla, ne jotka vapaana on, ovat liian kaukana keskustasta.
Naapureita tuskin näen, seitsemän asunnon yhtiössä ei liikennettä kovasti ole.
Minä tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen kerrostalon ja okt:n huonoina puolina, jotka ovat kaikki myös rivitalossa, tosin ehkä eri mittakaavassa:
KT:
- naapureita on paljon ja heidän joukossaan voi olla häiriköitä, möykkääjiä, päihdeongelmaisia, ei voi tietää etukäteen
- ei ole pihaa, jonne voi päästää lapset ja koirat rauhassa juoksemaanOKT:
- pihatyöt, lumityöt (rivarissa pahimmillaan myös yhteisten alueiden talkkarivuorot, jos ei huoltoyhtiö hoida)
- turvattomuus, kun ollaan maantasalla ja ovelle voi tulla kuka vaan, houkuttelevaa varkailleMeillä on rivitalossa omakotitalot ympärillä eli naapureita on yhtä paljon kuin omakotitaloissa. Rivitalossahan nimenomaan on piha. Kaksikerroksiset tietenkin erikseen. Huoltoyhtiö hoitaa yhteiset alueet ja oman ison pihan takiahan tähän muutettiin. Ei kiinnosta viettää kesäiltoja missään ranskalaisella parvekkeella.
Murtoja tehdään eniten kerrostaloihin ja ihan yhtä lailla kerrostalon ovelle voi tulla kuka vaan. Ei tämä tietenkään pelokkaille nysvääjille sovi.
Kai sinä ymmärrät, että sinulla on vain läntti aidattua nurmea kaupunkiolosuhteissa mitä myös pihaksi kutsutaan?
Kyllä ymmärrän. 300 neliön puutarha ei ole ideaalitilanne, mutta tällä alueella omakotitontit ovat yleisesti n. 500 neliöisiä eli talo ja autopaikka huomioiden ei juuri enempää jää. Pointtiasi sen sijaan en ymmärtänyt. :D
Vertasin vaan rivitalon nurmikkoplänttiäsi omaan pihaani, hehtaarin tontti, aitta, savusauna, komea navetta ja vanha maatalo. Vieressä 24 hehtaaria peltoa ja metsää. Ja traktorivaja.
Mutta kun kaikki eivät halua asua syrjässä peltojen keskellä, minä tulisin hulluksi tuommoisessa paikassa. Huh, huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarin kokoinen neliöiltään sekä saunallinen ja parvekkeelliben kerrostalokämppä samalta alueelta kun rivari on lähes aina kalliiimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen kerrostalon ja okt:n huonoina puolina, jotka ovat kaikki myös rivitalossa, tosin ehkä eri mittakaavassa:
KT:
- naapureita on paljon ja heidän joukossaan voi olla häiriköitä, möykkääjiä, päihdeongelmaisia, ei voi tietää etukäteen
- ei ole pihaa, jonne voi päästää lapset ja koirat rauhassa juoksemaanOKT:
- pihatyöt, lumityöt (rivarissa pahimmillaan myös yhteisten alueiden talkkarivuorot, jos ei huoltoyhtiö hoida)
- turvattomuus, kun ollaan maantasalla ja ovelle voi tulla kuka vaan, houkuttelevaa varkailleMeillä on rivitalossa omakotitalot ympärillä eli naapureita on yhtä paljon kuin omakotitaloissa. Rivitalossahan nimenomaan on piha. Kaksikerroksiset tietenkin erikseen. Huoltoyhtiö hoitaa yhteiset alueet ja oman ison pihan takiahan tähän muutettiin. Ei kiinnosta viettää kesäiltoja missään ranskalaisella parvekkeella.
Murtoja tehdään eniten kerrostalo
ihin ja ihan yhtä lailla kerrostalon ovelle voi tulla kuka vaan. Ei tämä tietenkään pelokkaille nysvääjille sovi.Olisiko jotain lähdettä tuolle väitteellesi ”murtoja tehdään eniten kerrostaloihin”?
Voit katsoa alueellisten tilastojen kärkisijat ja tehdä päätelmät, onko niissä kerros- vai pientaloja. En ala niitä sinulle valmiiksi pureskelemaan.
Eli ei kannata ostaa rivitaloa Kalliosta, oukei. Jotenkin narkkarialue ei kovin kiinnostele asuinpaikkana. Katso myös sinä mitä jätät rivitalon pihallesi, ei kannata ainakaan pihakalusteita tai polkupyöriä pitää pihalla. Usein murtoväline löytyy sieltä omakoti- tai rivitalon takapihalta.
Kiitos huolenpidostasi. Pyöräni on saanut olla rauhassa sen jälkeen, kun se siirtyi kerrostalon pyörävarastosta rivitalon takapihalle. Jos sinulla on tarvetta pihakalusteilleni, saat ne kyllä, jos nätisti pyydät ja itse viet pois. Kerrostaloasujana et kuitenkaan ehkä tarvitse niitä ranskalaisella parvekkeellasi. :)
Kuka sanoi, että asun kerrostalossa? Huvittaa vain pullistelijat. Joilla kuitenkaan ei niin kovin paljoa pullisteltavaa ole. No mutta kukin tyylillään ja tontillaan. Mukavaa kesää pikku tontillesi!
Niin, tässähän ei tainnut kukaan pullistella, vaan oikoa luutuneita käsityksiä kerros- ja rivitaloasumisen hyvistä ja huonoista puolista. Jokainen täysijärkinen luultavasti ymmärtää omakotitalon maaseudulla olevan ylivoimainen vaihtoehto noihin kahteen verrattuna.
Minulla oli iso omakotitalo maaseudulla, isolla tontilla, ja se oli kyllä suoraan per seestä. Mitään muuta en ehtinyt kesällä tehdä, kun leikata nurmikkoa ja hoitaa pihaa, talvella sitten riesana lumityöt.
Ja ymmärrettävästi se ei sijainnut lähellä keskustaa, Neljä kilsaa oli matkaa joka paikkaan , nyt kirjastoon, kauppoihin, Alkoon, terveyskeskukseen, terveysasemalle, kouluille, teatteriin jne. 200 - 800 metriä, kävellen hoituu asiat ja lenkille voi mennä erikseen, kunnon hikilenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarin kokoinen neliöiltään sekä saunallinen ja parvekkeelliben kerrostalokämppä samalta alueelta kun rivari on lähes aina kalliiimpi.
Hissi nostaa kerrostalokämppien hintaa. Minä en ymmärrä noita laitettuja parvekkeita, eihän siellä olla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hissi nostaa kerrostalokämppien hintaa. Minä en ymmärrä noita laitettuja parvekkeita, eihän siellä olla ulkona.
Lasitettu parveke on ihana. Pyykin kuivaus onnistuu ja kalusteet ja matot ovat aina kuivat.
Roskia ei lentele tuulen mukana, isoimmat ötököt ja linnut pysyvät poissa, kissan omistajat voivat olla huoletta, lasitus myös suojaa parvekkeen pintoja.
Äänetkään eivät niin hyvin kuulu viereiselle partsille. Ylöspäin kyllä joissain kuuluu, on kuin sellainen tuulitunneli. Tupakan savu tulee myös helposti ylös, kun ei pääse ulos jos lasit ovat kiinni. Mutta sekin hoidettavissa, jos alakerrassa asuu fiksu ihminen.
Voi hyvin käyttää vaikka eräänlaisena varastonakin, siis tavaroille jotka eivät homehdu.
Mä laitoin omalleni joulukuusen ja siihen valot. Naapurit matki välittömästi :D
Syksyisin tuo lisää oleskeluaikaa todella pitkään. Tomaatitkin kasvavat hienosti, jos aurinkoa riittää. Kerran sain valtavat auringonkukat menestymään hienosti. Salaattia ja yrttejä voi kans laittaa. Sade ei piiskaa. Yksi huone lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, luin 'lasitettuja parvekkeita' :d Nooh tulihan niidenkin hyvät puolet tässä kerrattua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihan usko, että samalla alueella rivari olisi halvempi kuin kerrostalosunto. Kyllä rivarissa piha tai terassi ja ylipäänsä se asumismuoto maksaa enemmän. Ettette nyt vaan vertailisi erilaisia sijainteja? Esim. keskusta-alueilla harvemmin on rivareja ollenkaan, sen sijaan kerrostaloasunnon ovat kalliimpia kuin syrjäisemmät rivarit keskeisen sijainnin takia.
Ikävä kuulla kun itse haaveilen rivarista, on niin karseaa tämä kerrostaloelämä. Yläkerrassa asuuu norsulauma ja pieni vauva joka huutaa, alakerrassa useita koira jotka räksyttävät siellä yksinään, en tajua muutenkaan tätä että kerrostalossa pidetään koiria. Rapusta kuuluu jatkuvaa kolinaa ja nuoriso ravaa siellä yhtenään, pihassa vedetään röökiä ja on jatkuvia muuttoja.
Luulin että rivarissa näistä pääsisi?
Trampoliinit molemmilla puolilla. Huuto alkaa yhdeksältä ja loppuu yhdeksältä.
T. Vielä rivarissa, kerrostalo hakusessa