Kamala rivitalopihaelämä
Nyt se taas alkaa. Tykkäsin olla meidän aurinkoisella pikku rivitaloterassilla, mutta en silloin, kun viereiset naapurit on omilla terasseillaan. En osaa rentoutua. Väkisin näkee naapurin puolelle, ja varsinkin kuulee. En halua moikkailla aidan yli. En taida olla kelvollinen rivitaloasuja.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
Näin on talvisaikaan. Keväisin ja kesäisin vaan kaipaa okt:n pihaa, vaikkei muuten kaipaa okt-asumista töineen.
Asumme kerrostalossa maantasalla ja meillä on oma aidattu terassipiha.
Itseasiassa se ei ole teidän, olette omavaltaisesti aidanneet sen.
Jos ei kukaan valita ja olette kuin kusisukassa voitte siellä olla.
Itse_asiassa osakekirjassa ja yhtiöjärjestyksessä on kyllä määritelty kunkin asunnon hallintaan kuuluvat alueet. Maantasalla sijaitsevissa asunnoissa parvekkeen tilalla on usein oma piha.
Tietenkin jos tarkoituksesi oli saivarrella, niin eihän taloyhtiössä osakkaan omaa ole kuin osakkeet.
Vierailija kirjoitti:
Asun asumisoikeus-rivarissa Helsingin Viikissä. En huomaa mitään huonoja puolia asumisessa. Naapureista en tiedä mitään. Pihojen välillä on korkea puuaita joten pihasta ei näe toiseen. En ole itse moikkaaja- ja tutustujatyyppiä eikä kukaan ole yrittänyt sellaiseen pakottaa.
Yhteisten alueiden ja tilojen hoidon hoitaa kiinteistönhuoltofirma. Edes yhtiökokouksiin tms ei tarvi osallistua koska ASO. Omalla pihalla saa tehdä mitä vaan. Itselläni on istutuksia ja sohvaryhmä. Lapsiperheillä on usein trampoliineja ja uima-altaita kesäisin. Koiratkin nauttii kun saavat olla pihassa paljon.
Ei todellakaan saa. Taloyhtiön sääntöjen mukaan mennään ja lisäksi on kaupungin järjestyssäännöt ja rakennusluvat mitä on noudatettava.
Kaksi jälkimmäistä koskee myös okt-asujia.
Vierailija kirjoitti:
Eiks ne terassit vois rakentaa silleen, että ovat vuorovälein aina vastakkaisella puolella taloa? Ei kai sitten...
No mietipä vähän ... Ja sisäänkulku asuntoon aina vuoropuolilta...
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla kun itse haaveilen rivarista, on niin karseaa tämä kerrostaloelämä. Yläkerrassa asuuu norsulauma ja pieni vauva joka huutaa, alakerrassa useita koira jotka räksyttävät siellä yksinään, en tajua muutenkaan tätä että kerrostalossa pidetään koiria. Rapusta kuuluu jatkuvaa kolinaa ja nuoriso ravaa siellä yhtenään, pihassa vedetään röökiä ja on jatkuvia muuttoja.
Luulin että rivarissa näistä pääsisi?
Hanki yksikerroksinen iso päätyasunto, joka on tontin reunalla ja jossa päätyalue kuuluu hallintaasi. Luultavasti saat melko rauhalliset olosuhteet. Tietenkin kannattaa hieman tutkia, minkälaista porukkaa yhtiössä ja etenkin sen ainoan yhteisen seinän takana asuu.
Luhtitalo on hirvein koska matala kerrostalo/rivari yhdistettynä, kulku ikkunoiden alta ja muistuttavat jotain koululaisten asuntoloita. Paritalo juridisesti huonoin vaihtoehto. Rivarissa ja tiuhalla omakotialueella todennäköisesti vähiten rauhaa ja yksityisyyttä ellei ole loistotuuri. Parhaat asumismuodot mielestäni kerrostalo parvekkeella ylimmästä kerroksesta, tai omakotitalo väljältä alueelta esim. maaseutukaavoitus mutta n. 15-20 min isohkon kaupungin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
Voisi ollakin mikäli koiria ja idiootteja keskellä yötä räyhääjiä ei olisi olemassa. Muutin pari vuotta uuteen rivariyhtiöön ja ah tätä ihanaa rauhaa.
Jokaisessa kerrostalossa jossa olen asunut ovat koirat ulvoneet ja haukkuneet. En enää ikinä muuta kerrostaloon. WT on pilannut kerrostalot.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asumismuodot läpi käyneenä voin myös sanoa rivariasumisen olleen syvältä. Nyt on ympyrä sulkeutunut ja elelen taas tyytyväisenä kt-asunnossa.
Kerrostaloasuminen se vasta heleevettiä on. Ihmiskennosto ei ole minua varten.
Vierailija kirjoitti:
Rivari yhdistää kätevästi ok-talon ja kerrostalon huonot puolet. Hyviä en keksi.
Toistelet vain vanhaa hokemaa.
Keksi jotain omaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kerrostalossa jossa olen asunut ovat koirat ulvoneet ja haukkuneet. En enää ikinä muuta kerrostaloon. WT on pilannut kerrostalot.
Tämä kertoo vain sinusta.
Paremman väen taloissa on lunastuspykälät, joilla karsitaan kaltaisesi ei-toivottu aines. Edes rahalla ei pääse osakkaaksi.
Siat pysyköön karsinoissaan.
En haluaisi asua rivitalossa, paritalossa enkä kerrostalossa perheen kanssa. Näistä on kokemusta kerrostalosta ja se oli karsea paikka asua! Oli uteliaita naapureita, äänet kuuluivat asunnoista toiseen ja rappukäytävästä asuntoon. Naapurustossa asui iäkkäitä senioreita, jotka kyttäsivät lapsiperheitä. Parvekkeellakaan ei ollut omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Kerrostalossa ei ollut oleskelu- ja leikkipihaa, vaan lasten kanssa piti aina lähteä muualle leikkimään ja ulkoilemaan. Rivitalot, paritalot ja kerrostalot pitäisi lailla kieltää lapsiperheiltä!
Kerrostalokokemuksen karaisemana on omakotitalossa maaseudulla viihtyisää ja rauhallista! On iso tontti, oma piha ja oma rauha. Omalla pihallaan ja tontillaan saa jokainen olla niin kuin haluaa ja tehdä mitä lystää! Suosittelen aloittajalle lämpimästi omakotitalon hankkimista! Tontin sijainti ja koko on oleellinen tieto. Mitä isompi ja väljempi tontti, sitä parempi! Missä lähimmät naapurit asuvat ja onko naapureihin näkö- ja kuuloyhteyttä? Onko naapuruston välissä kasvillisuutta ja puustoa suojana? Onko rajanaapureilla tonteillaan rakennusoikeutta ja saako naapurustoon rakentaa lisää taloja?
Minä en ole koskaan asunut rivarissa koska se on eniten ennakkoluuloja herättävä asumismuoto. En halua olla tekemisissä naapureiden kanssa enkä käydä missään taloyhtiön kokouksissa. Sitten maantasalla asuminen on inhottavaa, kaikki jutut tirkustelijöistä ja murtovarkaista. Rivarissa viihtyminen on liikaa kiinni hyvistä naapureista, sijoituksen riski kasvaa.
Plussaa on pieni oma piha, kiva näkö- ja kulkuyhteys olohuoneesta terassille, keittiö siinä yhteydessä. Mutta mitä iloa olla pihalla jos naapurit on metelöiviä tai liian tuttavallisia, tai uteliaita. Tylsää kahdessa kerroksessa asuminen, portaissa ravaaminen on hidasta ja epähuomiossa voi olla vaaralistakin. Työ vaatii paljon niin asumisen ja vapaa-ajan pitää olla silkkiä. Omakotitalo tai kerrostalo, molemmissa olen asunut. Nyt ei kiinnosta omakotitalo, liikaa huolehtimista tai siivoamista kahdelle ihmiselle, joilla työ vie aikaa. Nyt on iso läpitalon kerrostaloasunto ylimmässä kerroksessa kahdella parvekkeella, toinen näkymä merelle, ha toinen puistoon. Vaihdettiin helppouden vuoksi. Naapureita ei tunneta ja talo on onneksi hiljainen.
Meillä on riittävän iso asunto rivitalon päädyssä. Ei valittamista. Tervehdin naapureita, jopa toisen taloyhtiön väkeä. Itse asiassa he ovat melkein läheisempiä, kuin oman yhtiön asukkaat.
Seinänaapurilla on peilikuva meidän asunnosta ja ulkona oleskelutilat on kaukana toisistaan. Hyvät välit on hieno asia. Meidän toinen koiramme haukkuu outoja ääniä ja vieraat. Onneksi se ei häiritse naapuria. On koiraihminen hänkin, ilman koiraa nyt.
Asun omakotitalossa, mutta silti saatan jäädä sisälle odottamaan kun näen että naapuri on lähdössä kotoaan. Itteäkin naurattaa... Joskus miehen kanssa kyyristellään kuistilla, että "Juntuset" ehtii lähteä. Ettei ny vaan tarttis moikata saati jutella :)
Asun rivarissa. Taidan kuulua vähemmistöön, sillä viihdyn. Olen viihtynyt jo 13 vuotta. Mukavat naapurit, mukava yhteisö. Kukin saa olla niin vähän tai paljon toisten kanssa tekemisissä kuin haluaa.
Jos naapurilla on vieraita ja he istuvat terassillaan, minä viereisellä terassilla annan heille rauhan eli vetäydyn sisälle tai lähden kävelylle. Ei minua haittaa jos naapurit ovat samaan aikaan terassillaan - haluan vain kunnioittaa heidän hetkeään vieraiden kanssa.
Rivarissa on mukavaa. Yleisellä pihalla moikkaan naapureita ja joskus juttelen pari sanaa säästä tai jostain. Oma takapiha on siitä poispäin metsää ja lampea kohti, siellä saa olla aika rauhassa, ainoa mikä häiritsee on naapurin 80v pappa joka polttaa tupakkaa takapihallaan. Muuten se on kyllä hyvä naapuri, hiljainen, rauhallinen ja ilmeisesti myös vähän huonokuuloinen joten ei häiriinny jos koira haukkuu tai lapset huutaa. Toisesta seinänaapuristakaan ei koskaan kuulu mitään kun meillä on vaan kylppärin ja vessan seinät vastakkain. Vaikka kieltämättä tuntuu vähän oudolle istuskella omalla pihalla kun naapurit juttelee omallaan vieressä, mutta niinhän se kaupungissa menee muissakin asumismuodoissa, kerrostalossa kuulet myös ylä- ja alakerran naapurien jutut ja eikä ne okt pihatkaan täällä järin suuria ole...
Betonibunkkerin jäähdyttäminen on paljon hankalampaa kesällä kuin pienen rivaripätkän. Vaikka mikäs siinä, jos haluaa nukkua +30 asteen lämpötiloissa pahimmillaan viikkoja putkeen. Omakotitalo puolestaan on vähän kuin ottaisi kakkostyön.
Vierailija kirjoitti:
Betonibunkkerin jäähdyttäminen on paljon hankalampaa kesällä kuin pienen rivaripätkän. Vaikka mikäs siinä, jos haluaa nukkua +30 asteen lämpötiloissa pahimmillaan viikkoja putkeen. Omakotitalo puolestaan on vähän kuin ottaisi kakkostyön.
Ootkos kuullut ilmalämpöpumpusta, niitä asennellaan nyt kaikkiin asumismuotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkos kuullut ilmalämpöpumpusta, niitä asennellaan nyt kaikkiin asumismuotoihin.
Olen kuullut. K-taloon sekin on vaikeimmin järjestettävissä.
Tuo on minun seuraava asumistavoite, mielellään parveke länteen.