Kamala rivitalopihaelämä
Nyt se taas alkaa. Tykkäsin olla meidän aurinkoisella pikku rivitaloterassilla, mutta en silloin, kun viereiset naapurit on omilla terasseillaan. En osaa rentoutua. Väkisin näkee naapurin puolelle, ja varsinkin kuulee. En halua moikkailla aidan yli. En taida olla kelvollinen rivitaloasuja.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
Näin on talvisaikaan. Keväisin ja kesäisin vaan kaipaa okt:n pihaa, vaikkei muuten kaipaa okt-asumista töineen.
Asumme kerrostalossa maantasalla ja meillä on oma aidattu terassipiha.
Itseasiassa se ei ole teidän, olette omavaltaisesti aidanneet sen.
Jos ei kukaan valita ja olette kuin kusisukassa voitte siellä olla.Itse_asiassa osakekirjassa ja yhtiöjärjestyksessä on kyllä määritelty kunkin asunnon hallintaan kuuluvat alueet. Maantasalla sijaitsevissa asunnoissa parvekkeen tilalla on usein oma piha.
Tietenkin jos tarkoituksesi oli saivarrella, niin eihän taloyhtiössä osakkaan omaa ole kuin osakkeet.
Jos noin tosiaan on. On uusi asia mulle.
Kuullostaa kyllä että yhdistää aika huonosti kerros ja rivitalo asunnon ominaisuudet. Toivottavasti hinnassa huomioitu, reilulla alennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Betonibunkkerin jäähdyttäminen on paljon hankalampaa kesällä kuin pienen rivaripätkän. Vaikka mikäs siinä, jos haluaa nukkua +30 asteen lämpötiloissa pahimmillaan viikkoja putkeen. Omakotitalo puolestaan on vähän kuin ottaisi kakkostyön.
Ootkos kuullut ilmalämpöpumpusta, niitä asennellaan nyt kaikkiin asumismuotoihin.
Olen kuullut. K-taloon sekin on vaikeimmin järjestettävissä.
Johan oli tyhmä kommentti.
Kuinka niin? Ei se kaikkiin vanhoihin taloihin edes onnistu. Olen asunut kaksiossa, missä ei ollut omaa parveketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Betonibunkkerin jäähdyttäminen on paljon hankalampaa kesällä kuin pienen rivaripätkän. Vaikka mikäs siinä, jos haluaa nukkua +30 asteen lämpötiloissa pahimmillaan viikkoja putkeen. Omakotitalo puolestaan on vähän kuin ottaisi kakkostyön.
Ootkos kuullut ilmalämpöpumpusta, niitä asennellaan nyt kaikkiin asumismuotoihin.
Kuinka niin? Ei se kaikkiin vanhoihin taloihin edes onnistu. Olen asunut kaksiossa, missä ei ollut omaa parveketta.
Koska kerrostaloasuja voi valita sen asunnon mihin se onnistuu. Onhan se sinunkin ikävä asua homeisessa rivitalossa missä ei ole huolehdittu salaojituksesta ja tuuletuksesta, sekä annettu tasakaton lahota ja valuttaa vedet rakenteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kerrostaloasuja voi valita sen asunnon mihin se onnistuu. Onhan se sinunkin ikävä asua homeisessa rivitalossa missä ei ole huolehdittu salaojituksesta ja tuuletuksesta, sekä annettu tasakaton lahota ja valuttaa vedet rakenteisiin.
Ahaa, nyt rinnastat jo rakennus- ja suunnitteluvirheitä rakennuksien väistämättömiin ominaisuuksiin. Todellakin saa valita ja nykyistä asuntoa vastaavassa kerrostalohuoneistossa olisi koneellinen ilmastointi jäähdytyksellä ja lämmön talteenotolla.
Rivitalo on huono versio omakotiasumisesta kun rahat ei muuhun riitä. Yleensä nuorien ihmisten ensimmäinen valinta kun säästetään omakotitaloon.
Suomalaisten rivitalojen kosteus- ja homevauriot johtuvat yleisimmin rakennusvirheistä. Melkein joka toisessa talossa on jonkinasteisia kosteusvaurioita. Joka kymmenennessä kosteusvaurio on niin vakava, että se voi johtaa terveyshaittoihin.
Minä pidän mun pienestä rivitalon pihasta. Juuri sopivasti tilaa siihen että voin rakennella istutusalueita, ottaa aurinkoa ja voidaan syödä ulkona terassilla. Markiisin voi vetää eteen jos haluaa hieman enemmän yksityisyyttä.
Tykkään että asunnon voi jättää loma ajaksi, eikä tarvitse järjestää erikseen jotakuta kolaamaan pihaa. Asumiskulut edullisemat kuin omakotitalossa kun neliöitä on vähemmän, mutta löytyy se piha, sauna ja terassi.
Suomalainen arvostaa omakotitaloa, omaa rauhaa ja järven rantaa. Suomalaisen mielenmaisemaan kuuluu juhannuskoivut ja sauna, linnunlaulu ja hiljaisuus. Joulurauha ja valkea lumipeite, pulkkamäki lapsille omassa pihassa ja kotiovelta hiihtämään. Omakotitalossa on mukavaa, jos talo on maaseudulla, haja-asutusalueella ja isolla tontilla. Kaava-alueella on liian pienet tontit - 1000 neliötä ja jopa pienempiä. Kaupungissa halutaan ahtaa omakotitalot minimaalisille tonteille. Mitä rauhaa siinä on, kun uteliaat naapurit kyttäävät naapureitaan omilta pihoiltaan ja ikkunoistaan?
Rivitalo ei sovi asumismuodoksi kenellekään. Ja haluaako joku oikeasti asua paritalossa? En ymmärrä paritalon ideaa, mikä se mahtaa olla? Kerrostalo on karu lapsiperheelle. Kerrostalo sopii opiskelijalle, sinkulle ja pariskunnalle ilman lapsia. Kerrostalo on hyvä asumismuoto yli 65-vuotiaille eläkeläisille, jotka eivät jaksa omakotitaloa hoitaa. Lasten kanssa on kerrostalossa hankala asua.
I love omakotitalo kirjoitti:
En haluaisi asua rivitalossa, paritalossa enkä kerrostalossa perheen kanssa. Näistä on kokemusta kerrostalosta ja se oli karsea paikka asua! Oli uteliaita naapureita, äänet kuuluivat asunnoista toiseen ja rappukäytävästä asuntoon. Naapurustossa asui iäkkäitä senioreita, jotka kyttäsivät lapsiperheitä. Parvekkeellakaan ei ollut omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Kerrostalossa ei ollut oleskelu- ja leikkipihaa, vaan lasten kanssa piti aina lähteä muualle leikkimään ja ulkoilemaan. Rivitalot, paritalot ja kerrostalot pitäisi lailla kieltää lapsiperheiltä!
Kerrostalokokemuksen karaisemana on omakotitalossa maaseudulla viihtyisää ja rauhallista! On iso tontti, oma piha ja oma rauha. Omalla pihallaan ja tontillaan saa jokainen olla niin kuin haluaa ja tehdä mitä lystää! Suosittelen aloittajalle lämpimästi omakotitalon hankkimista! Tontin sijainti ja koko on oleellinen tieto. Mitä isompi ja väljempi tontti, sitä parempi! Missä lähimmät naapurit asuvat ja onko naapureihin näkö- ja kuuloyhteyttä? Onko naapuruston välissä kasvillisuutta ja puustoa suojana? Onko rajanaapureilla tonteillaan rakennusoikeutta ja saako naapurustoon rakentaa lisää taloja?
Rivitalo pitää valita oikein. Meillä on päätyasunto ja iso piha. Aita naapurin suuntaan on niin korkea, ettei siitä näe yli. En ikinä moikkaa naapuria takapihalla, etupihalla kylläkin.
Asunnon hinnalla saisi saman kokoisen omakotitalonkin. En kuitenkaan halua huolehtia yksin OK-talosta, mutta pieni oma piha on kuitenkin kiva olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti. Moikkaa ja se siitä.
Tai ole rebel ja näytä keskaria 🖕
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
marco.mari.on.paras.
No, jos et halua asua kerrostalossa tai muuttaa ihan maaseudun keskelle, mahdollisuudet pihalla oloon niin, ettei kukaan näe, näy, kuule tai kuulu, ovat aika rajalliset. Anteeksi nyt vaan, mutta aika harvassa paikassa sen omakotitalon pihankaan ympärille saa selllaista kivimuuria rakentaa, etteikö se naapuritontin naapuri näkyisi ja kuuluisi. Kadulla kävelijöistä puhumattakaan.
No, itse asun kerrostalossa ja mulle olisi lähes sama missä asuisin kunhan en joutuisi kuuntelemaan naapureiden töminää ja pissanlorinaa pitkin asuntoa. Jos äänet rajoittuisi vaan ulkopuolelle, niin hyvä. Mutta luulen, just että rivitalossa vaikka se voisi olla lottovoitto tähän verrattuna joltain kantilta (jos seinäeristys hyvä), niin kiroisin jossain vaiheessa tuollaista eli se tuntuisi kompromissilta verrattuna omakotitaloon. Siksi olen siirtänyt suuren haaveeni suoraan ok-taloon. En muutenkaan ole mitenkään erityisen sosiaalinen mitä tulisi naapureihin, en koe että ne tuo mitään iloa vaan päinvastoin ne vie useimmiten mielenrauhan.
Ymmärrän pointtisi siis mitä tulee tuohon rentoutumiseen... En varmaan pystyisi kunnolla minäkään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on paras.
Näin on talvisaikaan. Keväisin ja kesäisin vaan kaipaa okt:n pihaa, vaikkei muuten kaipaa okt-asumista töineen.
Asumme kerrostalossa maantasalla ja meillä on oma aidattu terassipiha.
Itseasiassa se ei ole teidän, olette omavaltaisesti aidanneet sen.
Jos ei kukaan valita ja olette kuin kusisukassa voitte siellä olla.
Aivan, kerrostalossa et omista seiniäkään, etkä mitään muuta kuin sen ilman, joka on huoneissa.
Omakotitalossa omistat kaiken (ettet asu vuokratontilla), mutta silti joudut maksamaan valtiolle kiinteistöveroa useita satasia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Pistä köynnökset tai nopeakasvuiset puut rajalle
Mitkä olisivat nopeakasvuisimpia ja parhaita??
Meillä on mökki kaukana naapureista omassa rauhassa. Jos en halua nähdä ketään enkä kuulla muiden ihmisten meteliä, menen sinne. Kaupunkiasunnoksi rivitalo sopii hyvin.
Mulle taas nimenomaan rivitalossa yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon PARHAAT puolet :)
Oma piha. Meillä on juuri sopiva, ei liian iso eikä liian. Ei hirveetä hoitostressiä, mutta sopivasti pientä puuhaa. Saan kesällä sinne grillini, aurinkotuolini, yrttipenkkini, kesäkukkani ja lasten jalkkismaalin.
Oma etupiha ja autopaikka. Ajan auton suoraan omalle pienelle paikalle oven viereen. Mielettömän näppärää.
Taloyhtiö ja huoltoyhtiö. Hoitaa kaikki asiat, meillä ei mitään vastuuta talotekniikasta. Jos jotain menee rikki, tiedän minne soittaa. Lumityöt ainostaan omasta parkkiruudusta omalta pihalta , joten sen jaksaa hyvin.
Yhteisöllisyys. Meillä talot rakennettu niin, että pihalla saa olla aika rauhassa. Kuitenkin tunnetaan naapurit ja yhtiössä mukava meininki. Se tuo turvallisuuden tunnetta, lisäksi lapsilla runsaasti kavereita.
Meillä hyvä äänieristys, asuntojen välillä ei kuule mitään. Ainoastaan pihalla tietenkin kuulee ääniä naapurinpihalla, mutta aidat ja pensaat kuitenkin antavat vähän yksityisyyttä. Kaikkeen tottuu, myös kerrostalossa pitää kestää asumisen ääniä.
Tilat. Rivitalo vähän keskustan ulkopuolella mahdollisti meille riittävät tilat meidän budjetilla. Riittävät neliöt, terassit, varastot (sisä ja ulko) sekä lasitettu parveke ja oma autopaikka. Silti kätevä matka keskustaan ja töihin.
Me tyrmättiin täysin sellainen asumismuoto missä ei ole autotallia. Tarvitaan lämmin säilytyspaikka autolle ja moottoripyörille sekä harrastevälineille, maastopyörät ja lasketteluvälineet. En löytänyt silloin kuin haettiin asuntoja y h t ä k ä ä n rivaria, missä olisi autotalli. Ihan käsittämätöntä. Ja kuka hei viittii kuopsuttaa lunta auton päältä joka talvi tai raaskii säilyttää autoa ulkona ruostumassa. Moottoripyöristä puhumattakaan. Omakotitaloissa on autotalli ja kerrostaloissakin löytyy autotallit. Mikä idea on ettei rivarissa tallia ole? Living for dummies?
Kaupunkiasuntona rivitalo sopii meille, vehreä takapiha ja pensaita sekä kukkia. Sopivan suojaavat aidat ympärillä, ei näy naapureita. Joskus puheensorinaa ja grillauksen tuoksuja sekä tupakan hajuja, mutta ei haittaa. Naapureita moikataan, mutten rupea aidan yli huutelemaan, vaan annan naapureiden olla rauhassa pihoillaan. Kesäaikaan ollaan paljon mökillä ja siellä saa sitten olla ihan omassa rauhassa, naapurit kaukana.