”Raskaus ei ole sairaus” ja laskeva syntyvyys
Olen alkanut ymmärtää tätäkin ilmiötä paremmin vasta ensimmäisen oman raskauden myötä.
Koko alkupuolen elämästäni olen kuullut näitä erilaisia mielipiteitä siitä, millaista on olla raskaana ja miten siihen pitäisi suhtautua, ja muodostanut sellaisen käsityksen että totuus on jossain siellä mielipiteiden ääripäiden välillä. Olen olettanut, että raskaana oleminen aiheuttaa ehkä jossain vaiheessa vähän turvotusta ja alkupuolella muutaman kerran ehkä huvittavaa pahoinvointia. Muuten sitten on itsestä kiinni että meneekö mammamoodiin ja ”unohtaako” vauvahuumassa aikaisemmat liikuntaharrastukset tai ammatilliset intohimot. Pidinkin ihan itsestään selvänä, että minulla ainakin elämä jatkuu normaalisti lapsesta huolimatta kun kerran tahtoa on.
Todellisuus on jotain ihan muuta. Voin ihan rehellisesti sanoa, että minulla oli 3 kuukautta alussa samanlainen olo kuin norovirustartunnan toisena päivänä. Olisin voinut nukkua melkein kellon ympäri ja jatkuvasti oksetti. Lisäksi minuun tarttuivat kaikki kiertävät kausiflunssat, vaikka normaalisti en sairasta. Mutta koska en ollut sairaana, töihin piti mennä joka päivä. Väsymyksestä ja huonosta olosta johtuen töiden tekeminen vaati noin 1,5 kertaa sen panoksen mitä terveenä. Neuvolassa kehuttiin että vointini vaikuttaa ihan normaalilta, ja että minun kannattaisi pyrkiä lisäämään liikuntaa niin mieliala paranisi. Tuossa vaiheessa siis pelkkä portaiden nouseminen sai sydämen hakkaamaan ja silmissä mustenemaan. (Ennen raskautta juoksin 5 km lenkkejä 3-4 krt/vko).
Kun pahoinvointi viimein loppui, alkoikin allergiakausi. Raskaana ei saa käyttää kaikkia niitä lääkkeitä mitä normaalisti. En ole nukkunut yhtäkään yötä kunnolla sen jälkeen kun pähkinäpuun kukinta alkoi vaikka kaikki apukonstit käytössä. Väsymys alkaa tehdä hulluksi. Töistä suoriutuminen alkaa olla vaikeaa, en vain jaksa ajatella ja suunnitella kunnolla nukkumatta. Neuvolassa kehotetaan kuuntelemaan omaa kehoa ja lepäämään kun siltä tuntuu. Miten? Vuorokaudessa eivät riitä tunnit jos yritän tehdä työni ja lisäksi levätä tarpeeksi.
Kaikki tämä vaikuttaa vain minun työstä suoriutumiseeni. Lapsen isä ja hänen työnantajansa pääsevät ilman mitään haittoja. Miten voi vielä 2019 olla niin, että pätkätyössä olevan naisen työllistyminen raskauden jälkeisenä aikana on kiinni lähinnä siitä miten huonovointisena hän pystyi painamaan 100 % tulosta ja teeskentelemään tervettä? Yhteiskunnalta ei tule tähän mitään kädenojennusta. Tästähän seurauksena on se, että jos nainen todella haluaa säilyttää mahdollisuudet tehdä mieleistään työuraa, hän ei lisäänny, ei ainakaan toista kertaa. Ja tämä on todella iso valinta, Ainakin itselläni mielekkään työn säilyttäminen on keskeinen osa elämänlaatua.
Kommentit (447)
Raskaus ei ole sairaus ja sen voi valita. Jättäkää ihmeessä väliin, jos tuntuu liian kovalta hommalta jo pelkkä odottaminen. Tietää kyllä, millaisen kasvatuksen heikon vanhemman lapsi saa: "Huuda yhteiskuntaa apuun ja valita aina, kyllä ne muut hoitaa..."
Sisu on muinaisjäänne näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus ja sen voi valita. Jättäkää ihmeessä väliin, jos tuntuu liian kovalta hommalta jo pelkkä odottaminen. Tietää kyllä, millaisen kasvatuksen heikon vanhemman lapsi saa: "Huuda yhteiskuntaa apuun ja valita aina, kyllä ne muut hoitaa..."
Sisu on muinaisjäänne näköjään.
Mistä sen etukäteen tietää millainen raskaus olisi tulossa? Mun eka raskaus oli ihanaa aikaa, migreeni parantui, selkävaivat vähenivät olin todella energinen ja synnytys oli ihana. Toka raskaus olikin sitten vähän hankalampi, mutta mistä sen olisi voinut tietää etukäteen?
En tiedä, mihin oikeisiin vaikeuksiin tarkalleen ottaen viittaat, mutta jos ne liittyvät lapsiin tai työn ja perheen yhdistämisen ongelmiin, ne ”oikeatkin” vaikeudet kasaantuvat lähes sataprosenttisesti naisten harteille. Ei siis riitä, että naiset kestävät fyysisesti ja henkisesti raskaan raskausajan, vaan lisäksi he kantavat päävastuun lapsista ja kaikista ”oikeista” vaikeuksista koko loppuelämän. Heille kasaantuvat myös työelämän vaikeudet niiden lasten saamisen vuoksi, vaikka niillä lapsilla teoriassa onkin kaksi vanhempaa.[/quote]
So what, mitä tommonen iniseminen meitä naisia auttaa?? Naiset on AINA hoitaneet kodin ja lapset. Tämä asia ei tule muuttumaan. Naisten tulee ymmärtää mikä vastuu on tehdä lapsia. Turha odottaa miehiltä apuja tai sitä ehkäisyn käyttöä. Naisen valinta ja "vahinkoraskauksen" sanojille, jälkiehkäisy on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pätkätyöläinen kun tulin raskaaksi. Minulle oli lupailtu vakinaistamista ennen raskautta. En ollut yhtään päivää poissa töistä koko työsuhteeni aikana, vaikka alussa oli raskauspahoinvointia. Hoidin työni normaalisti. Loppuraskauden olin energinen ja jaksoin töissä niin kauan kuin lakisääteinen loma oli pakko aloittaa. Määräaikaista työsuhdettani ei kuitenkaan vakinaistettu, koska sain lapsen.
Minulle kävi ihan samalla tavalla - aiemmista lupauksista huolimatta minua ei vakinaistettu, koska olin raskaana. Tästä vielä kerrottiin muutama viikko ennen kuin olin jäämässä äitiyslomalle ja olin niin stressaantunut tilanteessa, että jouduin äitiyspolin päivystykseen ennen aikaisten supistusten takia. Onneksi vauva syntyi lopulta terveenä. Silloin päätin, että minkään työpaikan takia en enää vaaranna lasteni tai perheeni hyvinvointia. Pitäkööt tunkkinsa.
Äitini oksenteli lähes koko raskausajan minua odottaessaan ja isä valitti, kun äidistä ei ollut apua tilan töissä. Kun synnyin äiti päätti ettei toista lasta tule, vaikka isä olisi tahtonut yrittää poikaa "tilan perijää", äiti oli sanonut että jos sellainen vahinko käy hän kaivaa sen henkarilla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jokainen raskaus kyllä ON SAIRAUS. Joka raskaudessa hyperemesis rli se norovirustartunnan toinen päivä JOKA PÄIVÄ 9 kk ajan. Oksentelen vielä synnärilläkin ja se ei lopu vielä edes lapsen syntymään. Vasta kun istukka poistuu, 9 kk piina loppuu.
Nyt neljäs raskaus ja taas laatta lentää päivöstä toiseen, viikosta toiseen ja kuukaudesta toiseen.
Yksikään mies ei tällaiseen suostuisi.Ja ei, tähän ei ole lääkkeitä. On kokeiltu postafenit, primperanit, akupunktipt, vyöhyketerapiat, osteopatiat... laatta vaan lentää, primperanilla vähän cvähemmän mutta kuitenkin...
Miksi pitää tehdä noin monta lasta jos raskausaika on noin helvettiä? Sinullakin jo neljäs tulossa. Eikö yksi tai kaksi riitä? Nyt on kyllä ihan itseaiheutettu tilanne.
Katsos kun jotkut rakastavat lapsia ja ovat epäitsekkäästi valmiita kärsimään kopua ja tuskaa lapsen takia. Sitä sinä idari et itsekkyydessäsi ja näsäviisastelussasi voi ymmärtää.
T. Muös hyperemeesistä kärsinytMaksa sitten itse kulut ja lopeta vaatimasta työnantajaa ja yhteiskuntaa maksamasta niitä.
Hah hah typerys. Vuositulot mulla 80 000 ja maksan veroa yli 30 000. Maksan taatusti veroina enemmän kuin SINÄ tienaat. Tiedätkö että moni usean lapsen äiti on akateeminen ja hyvässä työssä?
Olen se, kenen viesti oli lainauksissa, mutta en viimeisin kirjoittaja.
Tiedätkö, minäkin olen akateeminen ja tienaan jopa enemmän kuin sinä. Uskon kyllä, että monet äidit ovat akateemisia ja hyväpalkkaisia. Ainoa ero meissä on se, että sinä olet äiti ja minä en. Jos hankkiutuu toistuvasti raskaaksi ja jo edelliset raskaudet ovat olleet vaikeita, ei pidä valittaa raskausvaivoista ja muusta mitä joutuu kestämään. Raskaaksi tuleminen ja raskauden jatkaminen on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin yksi isoimpia syitä, miksi en luultavasti hanki lapsia. Mistään ei saa ymmärrystä. Jos olisi kotona muutaman vuoden, koska pikkulapsiaika on raskasta, olisi turha kuvitella enää tekevänsä tutkintoa vastaavia töitä.
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Tosi monet tuttavapiiristäni ovat koulutusta vastaavissa töissä ja tienaavat hyvin, ja ihan ovat normaalit perhevapaat käyttäneet ja lapsiakin on useampi. Itsekin olin kolmen lapsen kansda vaihtelevasti kotona ja nyt koulutustani vastaavassa työssä. ( en siis nyt mitenkään ota kantaa siihen, ettet aio hankkia lapsia vaan siihen, ettei työuran todellakaan tarvitse tyysätä perhevapaisiin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jokainen raskaus kyllä ON SAIRAUS. Joka raskaudessa hyperemesis rli se norovirustartunnan toinen päivä JOKA PÄIVÄ 9 kk ajan. Oksentelen vielä synnärilläkin ja se ei lopu vielä edes lapsen syntymään. Vasta kun istukka poistuu, 9 kk piina loppuu.
Nyt neljäs raskaus ja taas laatta lentää päivöstä toiseen, viikosta toiseen ja kuukaudesta toiseen.
Yksikään mies ei tällaiseen suostuisi.Ja ei, tähän ei ole lääkkeitä. On kokeiltu postafenit, primperanit, akupunktipt, vyöhyketerapiat, osteopatiat... laatta vaan lentää, primperanilla vähän cvähemmän mutta kuitenkin...
Miksi pitää tehdä noin monta lasta jos raskausaika on noin helvettiä? Sinullakin jo neljäs tulossa. Eikö yksi tai kaksi riitä? Nyt on kyllä ihan itseaiheutettu tilanne.
Katsos kun jotkut rakastavat lapsia ja ovat epäitsekkäästi valmiita kärsimään kopua ja tuskaa lapsen takia. Sitä sinä idari et itsekkyydessäsi ja näsäviisastelussasi voi ymmärtää.
T. Muös hyperemeesistä kärsinytMaksa sitten itse kulut ja lopeta vaatimasta työnantajaa ja yhteiskuntaa maksamasta niitä.
Hah hah typerys. Vuositulot mulla 80 000 ja maksan veroa yli 30 000. Maksan taatusti veroina enemmän kuin SINÄ tienaat. Tiedätkö että moni usean lapsen äiti on akateeminen ja hyvässä työssä?
Tiedätkö, minäkin olen akateeminen ja tienaan jopa enemmän kuin sinä. Uskon kyllä, että monet äidit ovat akateemisia ja hyväpalkkaisia. Ainoa ero meissä on se, että sinä olet äiti ja minä en. Jos hankkiutuu toistuvasti raskaaksi ja jo edelliset raskaudet ovat olleet vaikeita, ei pidä valittaa raskausvaivoista ja muusta mitä joutuu kestämään. Raskaaksi tuleminen ja raskauden jatkaminen on oma valinta.
Eri
Etkö sinä koskaan valita mistään elämässäsi? Et koskaan harmittele vaikka pitkiä tai kiireisiä työpäiviä tai loman loppumista? Sinua ei ärsytä viedä autoa huoltoon tai jonottaa kaupassa.
Mikä siitä raskaudesta tekee sellaisen ettei sen tuomia vaivoja saisi valitella, vai sovellatko tuota valittamattomuuden sääntöä kaikkeen elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, minäkin olen akateeminen ja tienaan jopa enemmän kuin sinä. Uskon kyllä, että monet äidit ovat akateemisia ja hyväpalkkaisia. Ainoa ero meissä on se, että sinä olet äiti ja minä en. Jos hankkiutuu toistuvasti raskaaksi ja jo edelliset raskaudet ovat olleet vaikeita, ei pidä valittaa raskausvaivoista ja muusta mitä joutuu kestämään. Raskaaksi tuleminen ja raskauden jatkaminen on oma valinta.Eri
Etkö sinä koskaan valita mistään elämässäsi? Et koskaan harmittele vaikka pitkiä tai kiireisiä työpäiviä tai loman loppumista? Sinua ei ärsytä viedä autoa huoltoon tai jonottaa kaupassa.
Mikä siitä raskaudesta tekee sellaisen ettei sen tuomia vaivoja saisi valitella, vai sovellatko tuota valittamattomuuden sääntöä kaikkeen elämiseen?
Kyllä minäkin valittelen joitain tilanteita silloin tällöin, mutta ne ovat asioita joihin en voi itse vaikuttaa. Todella ihmettelen naisia, joilla on jo ennestään ollut vaikeita raskauksia ja silti hankkiudutaan tietoisesti uydelleen raskaaksi ja sitten valitetaan.
Raskaus ei itsessään ole sairaus, mutta voi aiheuttaa monia sellaisia. Saikkua pitäisi hakea rohkeammin ja kainostelematta. Omissa raskauksissani olen ollut todella pahoinvoiva koko raskauden ajan, onnekseni ekassa raskaudessa en vielä ollut työelämässä, mutta toisessa piti sinnitellä töissä pahoinvoinnin ja oksentelun kanssa. Saikkua en ymmärtänyt hakea, joten en tiedä, miten helpolla sitä olisi myönnetty. Jälkikäteen olen miettinyt, että olisin kyllä ollut levon tarpeessa. Olo oli hyvänä päivänä sama kuin jos olisi ollut krapulassa ja huonona päivänä kuin päällä olisi ruokamyrkytys, ja tätä jatkui kuukausitolkulla. Ilmapiiri oli kuitenkin mielestäni hyvä ja kannustava niin töissä, neuvolassa kuin lähipiirissäni. Ja edelleen onnekseni oma mieheni on halunnut hoitaa lapsia kotona usean vuoden ajan, kun minä olen tehnyt töitä ihmetyksen ohellakin. Melkoinen ihmemies ilmeisesti, kun tätäkin ketjua lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, minäkin olen akateeminen ja tienaan jopa enemmän kuin sinä. Uskon kyllä, että monet äidit ovat akateemisia ja hyväpalkkaisia. Ainoa ero meissä on se, että sinä olet äiti ja minä en. Jos hankkiutuu toistuvasti raskaaksi ja jo edelliset raskaudet ovat olleet vaikeita, ei pidä valittaa raskausvaivoista ja muusta mitä joutuu kestämään. Raskaaksi tuleminen ja raskauden jatkaminen on oma valinta.Eri
Mikä siitä raskaudesta tekee sellaisen ettei sen tuomia vaivoja saisi valitella, vai sovellatko tuota valittamattomuuden sääntöä kaikkeen elämiseen?Kyllä minäkin valittelen joitain tilanteita silloin tällöin, mutta ne ovat asioita joihin en voi itse vaikuttaa. Todella ihmettelen naisia, joilla on jo ennestään ollut vaikeita raskauksia ja silti hankkiudutaan tietoisesti uydelleen raskaaksi ja sitten valitetaan.
Mikset sitten vältä niitä tilanteita joista valitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon sen myytin, ettei raskaus ole sairaus, HUS:n Naistenklinikalla on ällistyttävä määrä raskauden vuoksi tiputukseen ja pakolliseen vuodelepoon sekä ympärivuorokautiseen tarkkailuun määrättyjä naisia.
Raskaushan kuormittaa elimistöä ja päänuppia, joten se voi mm. laukaista maksasairauden, joka voi johtaa sikiön kohtukuolemaan ja on äidille sietämätöntä jatkuvan kutinan vuoksi, aiheuttaa raskausmyrkytyksen, joka on hoitamattomana tappava niin äidille kuin lapselle ja myös aiheuttaa niin pahan oksentelun, että nainen on pakko ottaa osastolle tippaan.
Kaksos- ja monikkoraskaus on aina hengenvaarallista, koska siihen liittyy kohdun repeämisriski.
Raskaus voi myös laukaista psykoosin.
Miehen on helppo sanoa, ettei raskaus ole sairaus, kun yhtään miestä ei ole raskauteen tai synnytykseen kuollut. Päivittäin maailmassa menehtyy noin 830 naista ehkäistävissä oleviin, raskauteen tai synnytykseen liittyviin syihin lähde: (YK:n inhimillisen pääoman indeksi).
Ihmisiä kuolee enemmän nauruun kuin synnytyksiin
No voi voi, älä sitten naura. Ei varmaan ole vaikeaa sinulle.
830 x 365 = 302950 eli 0,3 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä huomaa ettei miehiä paljon ole ainakaan tässä keskustelussa. Mä olen niin kyllästynyt näihin valittajiin, ollaan poissa töistä "kun tää raskaus on niin kauheata". Älkää tehkö niitä lapsia, jos on noin vaikeaa.
Raskausaika on pierun turaus siinä ajassa mitä kestää saada lapset aikuisikään. Tulette huomaamaan että jos raskausaika on "niin vaikeaa" niin ne oikeat vaikeudet on vasta edessäpäin.
En tiedä, mihin oikeisiin vaikeuksiin tarkalleen ottaen viittaat, mutta jos ne liittyvät lapsiin tai työn ja perheen yhdistämisen ongelmiin, ne ”oikeatkin” vaikeudet kasaantuvat lähes sataprosenttisesti naisten harteille. Ei siis riitä, että naiset kestävät fyysisesti ja henkisesti raskaan raskausajan, vaan lisäksi he kantavat päävastuun lapsista ja kaikista ”oikeista” vaikeuksista koko loppuelämän. Heille kasaantuvat myös työelämän vaikeudet niiden lasten saamisen vuoksi, vaikka niillä lapsilla teoriassa onkin kaksi vanhempaa.
Sitten ei niitä lapsia kannata hankkia jos se on noin vaikeata.
Harva kai niitä tahallaan hankkii vaan niitä vaan tulee oikein käytetystä ehkäisystä huolimatta. Suurin osa ihmisistä taitaa olla vahinkoja, joiden äiti ei vain raaski tehdä aborttia tai siihen on jo liian myöhäinen ajankohta raskaudessa.
Monilla on liian ruusuinen kuva raskaudesta, kuvitellaan että se menee kuin saippuaoopperassa ja hymyilevä hehkeä odottaja sipsuttelee raskausajan läpi korkkareilla. Sekä tulevalle isälle, että odottajalle itselleen voi tulla ikävänä yllätyksenä oksenteleva, itkuinen , väsynyt, turvonnut, kutiseva ja kipuileva odottava äiti. Oksennus lentää kun työkaverit keittää kahvia tai aviomies paistaa muikkuja, uni tulee vaikka vessanpytyllä istuessa, selkään sattuu ja jalat turpovat.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oksenteli lähes koko raskausajan minua odottaessaan ja isä valitti, kun äidistä ei ollut apua tilan töissä. Kun synnyin äiti päätti ettei toista lasta tule, vaikka isä olisi tahtonut yrittää poikaa "tilan perijää", äiti oli sanonut että jos sellainen vahinko käy hän kaivaa sen henkarilla ulos.
Jos neuvolassakaan ei puututtu, niin olettaisin että olet syntynyt 70-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ylipäätään naisen oletetaan hoitavan raskaus samaan aikaan täysillä mutta kuitenkin ns. toisella kädellä; pitää tehdä kaikki oikeat valinnat (ruoka, liikunta, henkisyys, töiden järjestely jne.) mutta kuitenkin niin, etteivät ne häiritse muuta elämää tippaakaan. Jos ihminen olisi vatsataudissa, kukaan ei olettaisi hänen olevan töissä jos hän kävisi oksentamassa vartin välein, mutta raskaana olevalle se on "normaalia". Muualla maailmassa WHO:n määritelmä anemialle on, että ferritiiniarvo tippuu alle kolmenkymmenen, Suomessa raja on kymmenen- me teemme asiat vaikka sitten pää kainalossa, väliäkö sillä että anemia koskettaa yleensä juurikin tyttöjä ja naisia.
Lääkärissä ketään ei kiinnosta sinun vointisi, jossei se liity suoraan vauvaan. Sama synnytyksessä: pihdataan kivunlievitystä tai äidille mukavampia tapoja synnyttää, jotta kätilön olisi mahd. helppo työskennellä vauvan vastaanottamisessa ym. Synnytyksen jälkeen sitä kaipaisi lepoa, onhan synnytystä verrattu maratooniinkin- vaan etpäs sitä saa! Sinne vaan huoneeseen viiden-kuuden muun tuntemattoman äidin ja vauvan kanssa, toivottavasti saat unta. Kivunlievitys on Panadolia, lakanat vaihdetaan itse ja pyyhkeitä saa yhden. Josset saa haettua ruokaasi, et syö. Sairaalasta ei pääse minnekään jos vauvalla ei ole kaikki hyvin, mutta äidiltä riittää, että sen suoli toimii. :) Kuin eläimillä.
Kotona sitten hoidat yksin lapsesi ja kodin jne. eikä apuna yleensä ole ketään. Siinä missä aiemmat ikäluokat saivat apua omilta vanhemmiltaan ja/tai kotiavustajalta, nykyään pitää tehdä kaikki yksin ja itse. Neuvolassa kytätään että varmasti teet kaiken kuten pitääkin ja kirjataan nuhtelevasti ylös, jos erehdyit antamaan korviketta kun väsyit pumppaamiseen tai, luoja paratkoon, sorruit velliin/maissisoseeseen puoli viikkoa liian aikaisin!
Tätä rataa se jatkuu ja jatkuu. Sitten kun yleinen ilmapiiri on se, ettei lapsi saisi näkyä tai kuulua missään, onkin tosi kiva synnyttää tähän maahan uusia suomalaisia.
Anemian määritelmä on että hemoglobiini tippuu alle viitearvon, seerumin ferritiinillä ei mitata anemiaa vaan rautavarastoja. Rautavarastojen eli ferritiinin osalta katsotaan että arvon ollessa alle 15 tarkoittaa se aikuisella riittämättömiä rautavarastoja. Anemia aiheutuu vasta kun on raudanpuutos. Ferritiini voi olla vaikka 3 eikä silti ole raudanpuutosanemiaa vielä, varastot ovat vain lopussa mutta puutteen puolella ei vielä olla. Puute on vasta kun varastot ovat loppu ja mennään jo puutteen puolelle eli punasolujen koko pienenee ja hemoglobiinin määrä veressä menee alle viitteen. Anemiaa voi aiheutua toki muistakin syistä kuin raudanpuutteesta.
Sunnytyskipu voidaan poistaa tarvittaessa kokonaankin riittävällä epiduraalilla jos sen pyytää ajoissa ja se on mahdollista laittaa.
Korviketta voi alkaa antaa heti kun haluaa.
Vela N36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä huomaa ettei miehiä paljon ole ainakaan tässä keskustelussa. Mä olen niin kyllästynyt näihin valittajiin, ollaan poissa töistä "kun tää raskaus on niin kauheata". Älkää tehkö niitä lapsia, jos on noin vaikeaa.
Raskausaika on pierun turaus siinä ajassa mitä kestää saada lapset aikuisikään. Tulette huomaamaan että jos raskausaika on "niin vaikeaa" niin ne oikeat vaikeudet on vasta edessäpäin.
En tiedä, mihin oikeisiin vaikeuksiin tarkalleen ottaen viittaat, mutta jos ne liittyvät lapsiin tai työn ja perheen yhdistämisen ongelmiin, ne ”oikeatkin” vaikeudet kasaantuvat lähes sataprosenttisesti naisten harteille. Ei siis riitä, että naiset kestävät fyysisesti ja henkisesti raskaan raskausajan, vaan lisäksi he kantavat päävastuun lapsista ja kaikista ”oikeista” vaikeuksista koko loppuelämän. Heille kasaantuvat myös työelämän vaikeudet niiden lasten saamisen vuoksi, vaikka niillä lapsilla teoriassa onkin kaksi vanhempaa.
Sitten ei niitä lapsia kannata hankkia jos se on noin vaikeata.
Harva kai niitä tahallaan hankkii vaan niitä vaan tulee oikein käytetystä ehkäisystä huolimatta. Suurin osa ihmisistä taitaa olla vahinkoja, joiden äiti ei vain raaski tehdä aborttia tai siihen on jo liian myöhäinen ajankohta raskaudessa.
No esim. E-pillereiden teho on 99,7% sisältäen käyttäjän virheet eli unohdetut pillerit yms. Eli e-pilleriehkäisyllä vain 3 ihmistä tuhannesta on vahinkoja. Ja on tehokkaampiakin ehkäisyjä joita ei rasita edes käyttäjän virheet esim. hormonikierukka.
Minä sain vakinaisen paikan, vaikka tulin määräaikaisen sopparin aikana raskaaksi. Pomo otti/ottaa tasa-arvoisen kohtelun tosissaan. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Kersat OVAT sairaus !
Toosasta pullahtava tai pahimmillaan, pullahteleVAT pillukakat, ovat sairaus pahimmasta päästä. Ainoastaan silloin ne ei ole, kun se niitä vääntävä nainen maksaa ITSE kaikki niistä aiheutuvat kulut JA huolehtii kitisemättä omat tuotoksensa.
Näin ainakin sinun kohdallasi 👍mutta onneksi parannus vääjäämättä jossain vaiheessa koittaa.
No mutta suomalaisia ei haittaa että heidän väestönsä hiipuu ja saharan eteläpuolinen väestö valtaa suomen.