Miehet jotka ei kasvakaan isyyteen? Kuinka kauan naisen pitää silti tukea sitä kasvua?
Meillä on pieni lapsi, joka täytti tänään 7 kk. Lapsi on yhdessä toivottu, kävimme jonkun aikaa jopa lapsettomuushoidoissa ennen kuin yhden keskenmenon jälkeen raskaus onnistui. Mieheni on vastuullinen, kotitöitä tekevä hyvä mies, joka oli pitkään haaveillut perheestä. No ilmeisesti perhe ei sitten ollutkaan sitä mitä oletti. Tai lapsi. Tai isyys. Mies ei ole lapsen syntymän jälkeen halunnut juurikaan viettää aikaa lapsensa kanssa, ei hoitaa häntä jne. On mieluummin harrastuksissaan kuin lapsen kanssa. Lapsen kanssa ollessa ei tiedä mitä tehdä vauvan kanssa eikä tiedä mitä tehdä, jos vauvalla on vaikka itku, nälkä, märkä vaippa tms. Tai tietenkin oikeasti tietää, mutta se ei missään hänen tekemisissään näy. Ei halua olla kahden lapsen kanssa, koska silloin joutuisi hoitamaan häntä eikä voisi vain uppoutua netflixiin sohvalle. Olen väsynyt tähän, ja pettynyt myös. Olen yrittänyt ymmärtää miestä ja sitä, että isyys on iso muutos jne ja antaa miehen tehdä asiat omalla tavallaan (vaikka se oma tapa on netflix ja sylissä vauva jonka märkä vaippa vuotaa yli eikä mies sitä vaihda).
Olen puhunut neuvolassa tästä, ja siellä aina sanotaan, että "joillakin miehillä kestää kasvaa isyyteen" ja "naisen pitää vain olla ymmärtäväinen ja kärsivällisesti vain tukea sitä isyyteen kasvamista, jos se ottaa aikansa". Minusta kylläkin tuntuu, että se terveydenhoitaja sanoo noin, koska hänen pitää sanoa noin, mutta oikeasti ymmärtää minun pettymystä hyvin eikä esim. ystäväänsä käskisi vain tukemaan isyyteen kasvamista loputtomiin.
Miksi joillakin miehillä kestää niin kauan "kasvaa" isyyteen? Ja kuinka kauan naisen pitää sitä vain tukea??!! Olen nyt tukenut sitä tasan 7 kk eikä sitä kasvua ole tapahtunut. Mitä nämä miehet ovat, jotka halusivat perheen, mutta eivät kasvakaan isyyteen?? Eikö ne kasvaisi, jos haluaisivat kasvaa?? Ja miksi naisen tehtävä on tukea ja tukea sitä kasvua? Miksei riitä, että nainen huolehtii omasta äitiydestään???
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala hötkyilemään. Se että mies katsoo miluummine netfliksiä kuin 7kk vauvaa ei ole mitenkään verrannollinen siihen millainen isä hänestä tulee kun lapsi kasvaa. Moni isä alkaa isäilemään vasta sitten kun lapsi tajuaa puhetta ja sen kanssa voi jotain jo tehdä. Sinun ei tarvitse "tukea isäksi kasvamista" pakottamalla miestä vauvan kanssa vuorovaikutuskontaktiin, arvostelemalla, syyllistämällä ja painostamalla isää siinä vieressä. Jos jätät vauvan isän kanssa vaikka päiväksi kahden, niin mistä tiedät mitä siellä on tapahtunut sinun ollessasi poissa, että on vain tv:tä katsottu? Ettet vain hengittäisi jatkuvasti isän niskaan arvostellen ja moittien mitä kaikkea hän tekee väärin?
Mitä v€ttua?! Vanhemmuus ei ole mitään rusinat pullasta-hommaa jossa vastuuta voi alkaa ottamaan sitten kun itsestä siltä tuntuu ja lapsi on itselle viihdyttävä. Entä jos äitikin päättää että nääh, palataan asiaan sitten kun mukula pesee itse pyykkinsä? Ai niin, äidillehän ei tätä suoda vaan koppi pitää ottaa heti.
Näin se on. Et sinä voi pakottaa ketään toimimaan asioissa niin kuin juuri sinä haluat, etkö ole tätä vielä oppinut? Jos sinä teet lapsia, niin sinä hoidat niitä, ei sen kummempaa. Et voi itkeä isää, mummoa naapuria ketään siihen että hänen on nyt ihan pakko tehdä niin kuin sinä sanot, tuntea niin kuin sinä käsket, ja niin pois päin. Luulisi että tämän sanoo järki, mutta ei näytä sanovan monellekaan teistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko auttanut ja opastanut häntä mitä pitää tehdä? Ei kaikki miehet automaattisesti osaa lasta hoitaa, vaikka se oma onkin. Ja ehkä hän ei tiedä miten noin pienen kans ollaan, pelkää että lapsi menee rikki tms.
Mistäse se tuore äiti on nämä opit saanut, ja mikä estää miestä etsimästa tietoa samasta lähteestä? Miksi sen tiedon tarjoilu on naisen vastuulla?
Äideillä on äidinvaisto ja tietää automaattisesti mitä tehdä.
''
Tuota veruketta luistella vauvanhoidosta se munkin ex käytti, eikä millään uskonut, että munkin oli vaan kokeiltava, mikä hiljensi itkut milloinkin. "Hoida sä, kun osaat äitinä paremmin." Pah.
Ei isyys ole mikään luonnollinen olotila,se vain tulee aktin sivutuotteena.
Taitaa ap sinullakin olla päässä vikaa kun olet moisen hirviömäisen pershedelmän pyöräyttänyt? Hoida nyt itse se pentusi ja heivaa mies mäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan lähde _viikonlopuksi_ mihinkään ja jätä vauvaa kädettömän, vieraaksi jääneen isän kanssa. Miten empatiakyvyttömät ihmiset tätä ehdottavat?! Ei ole vauvan syy että aikuinen mies ei ole tehtävänsä tasalla. Viikonloppu on aivan liian pitkä aika olla ilman tuttua hoitajaa tuossa iässä. Osallistuva isä on tuttu hoitaja, ap:n vauvan isä ei.
Höpöhöpö taas. Lapsi pärjää isänsä kanssa tutussa paikassa , tutun isän kanssa ihan varmasti viikonlopun. Toki eihän sitä lasta kannata jättää isälle viikonlopuksi mikäli EI HALUA antaa miehelle mahdollisuutta pärjätä, vaan äiti haluaa nyt vain erota, ja psite, ja kulkea täällä hakemassa ponninta päätökselle erota huonosta isästä. Tuolla vauvalla ja sen isällä ON suhde, se vain ei ole äidille mieleinen suhde. Kyllä vauva tietää että isä on tuttu hoitaja, ja ett äisä on hänen isänsä, vaikka äidistä ei siltä tuntuisikaan. Hyvä äiti, ole hyvä äiti, äläkä omi lapsesi tunteita omiksesi, äläkä yritä päättää omista lähtökohdistasi vauvasi ajatuksia isästä, vauvasi on pieni, mutta hän tietää kyllä kuka isä on, vaikka sinusta isä olisikin paska, se on lapsellesi tärkeä. Totta kai voit antaa isän ja lapsen olla keskenään.
Isä on tuttu hoitaja vaikkei lasta ole hoitanut ollenkaan? Joopa joo.
On se lapselle tuttu, usko pois. Jännä että jopa ihan tuntemattomat kävelevät isän ja lapsen yli tietäen heidän ajatuksensa ja tunteensa :D
Mutta sinähän teet aivan samaa? Päätät vauvan puolesta että hänellä on turvallinen olo ap:n kuvauksen mukaisen isän kanssa. Et tiedä ap:n tilanteesta yhtään enempää kuin muutkaan, ja pelkkä siittiön toimittaminen, elatusvelvollisuus tai samoissa tiloissa oleskelu ei ratkaise sitä että vauva tuntee tyypin tutuksi, turvalliseksi isäkseen. Ei tuon ikäinen tiedä mitä on isyys, se tietää kuka vastaa tarpeisiin ja kenen seurassa on hyvä olla, that's it. Kun kyse on vauvasta, isä ei saa anteeksi yhtään enempää kuin naapurin Reijo, kyse on vauvan tarpeisiin vastaamisen synnyttämästä turvallisuuden tunteesta ja kiintymyssuhteesta. Biologinen tai juridinen isyys ei merkitse vauvalle mitään, hoiva merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala hötkyilemään. Se että mies katsoo miluummine netfliksiä kuin 7kk vauvaa ei ole mitenkään verrannollinen siihen millainen isä hänestä tulee kun lapsi kasvaa. Moni isä alkaa isäilemään vasta sitten kun lapsi tajuaa puhetta ja sen kanssa voi jotain jo tehdä. Sinun ei tarvitse "tukea isäksi kasvamista" pakottamalla miestä vauvan kanssa vuorovaikutuskontaktiin, arvostelemalla, syyllistämällä ja painostamalla isää siinä vieressä. Jos jätät vauvan isän kanssa vaikka päiväksi kahden, niin mistä tiedät mitä siellä on tapahtunut sinun ollessasi poissa, että on vain tv:tä katsottu? Ettet vain hengittäisi jatkuvasti isän niskaan arvostellen ja moittien mitä kaikkea hän tekee väärin?
Mitä v€ttua?! Vanhemmuus ei ole mitään rusinat pullasta-hommaa jossa vastuuta voi alkaa ottamaan sitten kun itsestä siltä tuntuu ja lapsi on itselle viihdyttävä. Entä jos äitikin päättää että nääh, palataan asiaan sitten kun mukula pesee itse pyykkinsä? Ai niin, äidillehän ei tätä suoda vaan koppi pitää ottaa heti.
Näin se on. Et sinä voi pakottaa ketään toimimaan asioissa niin kuin juuri sinä haluat, etkö ole tätä vielä oppinut? Jos sinä teet lapsia, niin sinä hoidat niitä, ei sen kummempaa. Et voi itkeä isää, mummoa naapuria ketään siihen että hänen on nyt ihan pakko tehdä niin kuin sinä sanot, tuntea niin kuin sinä käsket, ja niin pois päin. Luulisi että tämän sanoo järki, mutta ei näytä sanovan monellekaan teistä.
Älä viitsi olla alentuva. Tiedän tasan tarkkaan etten voi aikuista pakottaa jos tätä ei nappaa jakaa vastuuta ja työtaakkaa. Mutta minun ei myöskään tarvi sietää vapaamatkustajia. Vastaavasti vätys mies ei voi olettaa, että joku ottaa kopin hänen vastuustaan mukisematta. Jos ei huvita, ei pidä ihmetellä jos löytää itsensä ulkoruokinnasta joku päivä. Ihan on ollut oma valinta, kuunteleeko toisen väsymystä ja kyllästymistä ja menee oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, vai istuuko omassa mua ei huvita-kuplassaan. Lopulta yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi on itse mieltä tilanteesta?
Ei halua keskustella tästä aiheesta. Olen monta kertaa aloittanut keskustelun, mutta hän keksii jonkun tekosyyn, että ei ehdi juuri silloin keskustella. Eli aihe on selvästi hänelle niin arka, että ei halua puhua siitä. Sen verran on sanonut, että perhearki jotenkin ahdistaa. Ap
Ilmeisesti ei ole tottunut vastuuseen. Jätä heidät viikoksi keskenään.
On nämä miehet säälittäviä. Ihan kuin ei naista ahdistaisi, mutta naiset hoitavat homman silti, perse ja tissit kipeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halua keskustella tästä aiheesta. Olen monta kertaa aloittanut keskustelun, mutta hän keksii jonkun tekosyyn, että ei ehdi juuri silloin keskustella. Eli aihe on selvästi hänelle niin arka, että ei halua puhua siitä. Sen verran on sanonut, että perhearki jotenkin ahdistaa. Ap
On nämä miehet säälittäviä. Ihan kuin ei naista ahdistaisi, mutta naiset hoitavat homman silti, perse ja tissit kipeinä.
Viikoksi?! SE EI OLE HUONEKASVI VAAN VAUVA! Vauva jolle tulee ikävä äitiä ja pelko ettei äiti koskaan palaa.
Ja ilmeisesti kaikki olettaa että 7kk vauvaa ei imetetä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikoksi?! SE EI OLE HUONEKASVI VAAN VAUVA! Vauva jolle tulee ikävä äitiä ja pelko ettei äiti koskaan palaa.
Yleensä 7kk ei enää imetetä vaan juo pullosta ja syö muutakin ruokaa.
Jos äiti opastaa ja tarjoaa neuvoja, hän silloin ESTÄÄ isää toimimasta omalla tavallaan ja VAATII vain yhdenlaista toimintamallia. Jos taas isä ei tee yhtään mitään ilman neuvoja ja opastusta, äidin pitäisi kuitenkin tukea siinä isäksi kasvamisessa. Helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko auttanut ja opastanut häntä mitä pitää tehdä? Ei kaikki miehet automaattisesti osaa lasta hoitaa, vaikka se oma onkin. Ja ehkä hän ei tiedä miten noin pienen kans ollaan, pelkää että lapsi menee rikki tms.
Mistäse se tuore äiti on nämä opit saanut, ja mikä estää miestä etsimästa tietoa samasta lähteestä? Miksi sen tiedon tarjoilu on naisen vastuulla?
Toivottavasti tämä oli sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan lähde _viikonlopuksi_ mihinkään ja jätä vauvaa kädettömän, vieraaksi jääneen isän kanssa. Miten empatiakyvyttömät ihmiset tätä ehdottavat?! Ei ole vauvan syy että aikuinen mies ei ole tehtävänsä tasalla. Viikonloppu on aivan liian pitkä aika olla ilman tuttua hoitajaa tuossa iässä. Osallistuva isä on tuttu hoitaja, ap:n vauvan isä ei.
Höpöhöpö taas. Lapsi pärjää isänsä kanssa tutussa paikassa , tutun isän kanssa ihan varmasti viikonlopun. Toki eihän sitä lasta kannata jättää isälle viikonlopuksi mikäli EI HALUA antaa miehelle mahdollisuutta pärjätä, vaan äiti haluaa nyt vain erota, ja psite, ja kulkea täällä hakemassa ponninta päätökselle erota huonosta isästä. Tuolla vauvalla ja sen isällä ON suhde, se vain ei ole äidille mieleinen suhde. Kyllä vauva tietää että isä on tuttu hoitaja, ja ett äisä on hänen isänsä, vaikka äidistä ei siltä tuntuisikaan. Hyvä äiti, ole hyvä äiti, äläkä omi lapsesi tunteita omiksesi, äläkä yritä päättää omista lähtökohdistasi vauvasi ajatuksia isästä, vauvasi on pieni, mutta hän tietää kyllä kuka isä on, vaikka sinusta isä olisikin paska, se on lapsellesi tärkeä. Totta kai voit antaa isän ja lapsen olla keskenään.
Mikäli isä on raskausajan elänyt samassa kämpässä kuin raskaana oleva äiti niin vauva tuntee isänsä kuten myös sisaruksensa äänien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin, eikö miehesi ole lukutaitoinen vai onko hänellä vaikeuksia kullun ymmärtämisessä ellei laiskuuttaan viitsi lukasta , miten tuon ikäistä hoidetaan. Netflix kyllä uppoaa! Sinä itse mahdollistat kaiken tämän ja ukko menee siitä mistä aita on matalin. Jatka vaan samaan malliin ja valita. Teet lisää lapsia ja hoidat ihan yksin ne kaikki. Kyllä olet tyhmä.
Itse keksisin harrastuksen ja lähtisin parina iltana viikossa säännöllisesti esim salille j
juuri silloin ,
kun on iltasyötön ja nukkumaanmenon aika lapsella. Saman tekisin viikonloppuna yhtenä päivänä aamupäiväruuan aikaan ja silloin ,kun lapsi on laitettava päikkäreille. Kerrot vain mitä ruokaa antaa ja heität vaipat viereen . Jos ei siitä selviä mies,niin ei ole täysillä varustettu tai sitten täysi lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat. Minulla neljä lasta, joista kaksi jo täysi-ikäisiä, eikä mulla edelleenkään oikeestaan mitään hajua mitä oon tekemässä näitä kasvattaessani. Ihan samat vaistot on isilläkin. Tai ois ainakin oltava.
Hankala tilanne. Olen itse isä ja isänvaisto heräsi kyllä heti eka sekunnista. Öisin kävin tarkistelemassa että vauva vielä hengittää:)
Älä vaan jätä lasta yksin isän kanssa jos tämä ei ole homman tasalla. Ehkä se isänvaisto sieltä joskus löytyy. Nalkuttaminen ja pakottaminen tuskin auttaa, yritä toimia hienovaraisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 7kk ei enää imetetä vaan juo pullosta ja syö muutakin ruokaa.
Nyt en jaksa kaivaa tuoreita tilastoja esille, onko 7-kuisista yli vai alle puolet imetettyjä, mutta joka tapauksessa niin merkittävä osa että on outoa ettei se tule näissä vinkeissä esiin. Varsinkin kun suositeltava imetyksen kesto on vähintään se 1v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli isä on raskausajan elänyt samassa kämpässä kuin raskaana oleva äiti niin vauva tuntee isänsä kuten myös sisaruksensa äänien perusteella.
Okei, mites se "hoitaja"-osuus? Vaikka vauva tuntisi 3-10-vuotiaan sisaruksensa äänen, ei se tee sisaruksesta kelvollista hoitajaa. Eikä pelkkä tuttu ääni riitä isyyteenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lapselle tuttu, usko pois. Jännä että jopa ihan tuntemattomat kävelevät isän ja lapsen yli tietäen heidän ajatuksensa ja tunteensa :D
Mutta sinähän teet aivan samaa? Päätät vauvan puolesta että hänellä on turvallinen olo ap:n kuvauksen mukaisen isän kanssa. Et tiedä ap:n tilanteesta yhtään enempää kuin muutkaan, ja pelkkä siittiön toimittaminen, elatusvelvollisuus tai samoissa tiloissa oleskelu ei ratkaise sitä että vauva tuntee tyypin tutuksi, turvalliseksi isäkseen. Ei tuon ikäinen tiedä mitä on isyys, se tietää kuka vastaa tarpeisiin ja kenen seurassa on hyvä olla, that's it. Kun kyse on vauvasta, isä ei saa anteeksi yhtään enempää kuin naapurin Reijo, kyse on vauvan tarpeisiin vastaamisen synnyttämästä turvallisuuden tunteesta ja kiintymyssuhteesta. Biologinen tai juridinen isyys ei merkitse vauvalle mitään, hoiva merkitsee.
Vauvan hoito ei ole rakettitiedettä, joten normaali mies selviää siitä kyllä, oli isä tai ei. LApsi ei vaurioidu ollessaan viikolopun tutun isänsä seurassa, kaikkea muuta. Nämä ovat faktoja, eivätkä pohjaudu sinun tuntemuksiisi mitenkään. Tämä on myös helposti todistettavissa jättämällä lapsi isänsä kanssa vaikkapa vuorokaudeksi ihan kahdestaan. Mikäli on lisääntynyt jollain tavalla k-ehitysvam-maisen miehen kanssa, niin olisi pitänyt miettiä jo ennen lisääntymistä se tosiasia, että kun mies on kehvari, tarvitsee äiti ja koko perhe kunnon tukiverkot ennen lisääntymistä. Olisi myös kannattanut miettiä kannattaako kehvarin kanssa edes lisääntyä.
Kysykääpä näiltä mimosa-isiltä, joiden psyyke ei kestä lastenhoitoa, että mitä tapahtuisi jos äiti olisi yhtäkkiä poissa pelistä, esim. kuolisi liikenneonnettomuudessa. Mitä nämä vässykät sitten tekisivät? Kenelle kiikuttaisivat lapsen hoidettavaksi?
En mää käsitä nykymiehiä. Yhteisellä päätöksellä, yhteisestä tahdosta tehdään lapsia. Sitten kun lapsi syntyy käperrytäänkin kuoreensa ja heittäydytään yhdeksi lapseksi lisää. Ja sitten itketään kun vaimo uupuu ja kyllästyy kantamaan kaiken yksin ja lähtee kävelemään. Tiedän kaveripiiristä montakin tapausta. Ja ei, kaikki miehet eivät ole tällaisia. Sitten on myös moderneja, täyspäisiä isiä jotka ovat mukana täysillä ensiparkaisusta.
Ei kannattaisi ehkä sinunkaan lisääntyä idi-oottien kanssa?? Tyhmyys kun periytyy.