Kun toinen haluaa säästää ja toinen tuhlata - onko suhteella mitään mahdollisuuksia?
Muuten suhde on hyvä, mutta otsikossa kuvattu ongelma alkaa häiritä vähitellen asioita. En ole mikään äärimmäisen nuuka itse, mutta pyrin pistämään rahaa sivuun pahan päivän varalle. Toinen taas tuhlaa kaiken heti kun saa. Palkasta ei jää hänellä mitään yli, kaikki laitetaan menemään. Mitä isompi tili, sitä enemmän tuhlausta. Olen yrittänyt puhua asiasta että jos vähän laittaisi sivuun ja suunnittelisi tulevaa, mutta ei.
Onko tässä järkeä lähteä muuttamaan yhteen tai muutenkaan? Pelkään että en vaan kestä sitä tuhlaamista ja siitä tulee ongelmia.
Kommentit (51)
Ei ole järkeä. Jos tuo ärsyttää ja vaikuttaa elämääsi jo seurustellessa, yhteistaloudessa menee sunkin rahat.
Ärsyttää että esim uuteen autoon pitää laittaa rahat, mutta sen jälkeen valitetaan kun rahat ei meinaa riittää muuhun. Olen sanonut että uutta autoa ei varmaan kannata ostaa jos vanhakin toimii. Että nekin rahat voi laittaa vaikka säästöön niin sitten ei rahat ole vähissä koko ajan. Hän ei vaan osaa ajatella asiaa, en tiedä mikä siinä on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa yhteen, niin hän tuhlaa sinunkin rahasi. Vippaako jo tilipäivän alla?
Ei hän minulta vippaa, mutta tuskailee ennen tiliä kun rahat käy vähiin. Siten kun tulee tili, unohtaa tämän kärsimyksen ja pistää kaiken menemään. Sitten taas sama juttu hetken päästä ja tuskailee. Hänen palkkansa ei ole edes mikään pieni, se on kolmanneksen enemmän kuin minulla, mutta hänellä ei jää mitään säästöön kun taas itsellä jää helpostikin.
ap
Mulle tuo on aina ollut kynnyskysymys suhteissa. Itse olen taloudellinen rahankäyttäjä ja miehet yleensä olleet niitä, joilla tili tuli tili meni. Siinä käy sitten niin, että mies tuhlaa omat rahansa omiin juttuihinsa ja sitten yrittää lokkeilla minun ruuillani. En näe sellaisella suhteella tulevaisuutta, joten ne suhteet ovat loppuneet siihen.
Miksi edes mietit tätä enää? Et sinä saa aikuista ihmistä muuttumaan. Joko siedät ja lopetat valituksen, tai eroat eikä tartte enää valittaa. Itse en sietäisi.
Ei siitä mitään tule. Anna olla. Ei nuo tuhlarit pääse tavoistaan etkä sinä kestä sitä että se idiootti polttaa rahansa silmiesi edessä ja sitten vonkuu kun rahat on loppu.
Ei ole kotona oppinut käyttämään rahaa viisaasti. Meillä on ollutsamansuuntainem ongelma suhteen alkuaikoina, tosin en osannut silloin itsekään käyttää rahaa fiksusti.
Nykyään meillä on omat tilit ja lisäksi taloustili johon molemmat siirtää rahaa+ sitä saa käyttää vain ruokaa, pesuaineisiin yms yhteisiin menoihin. Ehdota hänelle että avaa aluksi eri tilin johon laittaa joka kk ja loput saa käyttää viikkobudjetin avulla kunhan laskut on ensin maksettu.
Muuttakaa yhteen vasta sitten kun tämä toimii ja rahaa jää sivuunkin
Kai sä ymmärrät, että susta tulee se pääasiallinen kaiken maksaja?
Jos nyt muutat niin pidät omat tilisi ja miehelle et hiisku sanaakaan säästöistäsi, muuten se keksii jonkun isomman jutun mihin sun on ehdottomasti "lainattava" ja oot kauhee tyttöystävä ja ihminen kun et lainaa.
Tai sä hoidat ne raha asiat hänenkin puolesta, annat budjetin niinko pikku lapselle viikkorahat. Jotkut tekee näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes mietit tätä enää? Et sinä saa aikuista ihmistä muuttumaan. Joko siedät ja lopetat valituksen, tai eroat eikä tartte enää valittaa. Itse en sietäisi.
No hän on muuten erinomainen ja pidän hänestä todella. Mutta tämä tuhlaaminen on se ongelma.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän minulta vippaa, mutta tuskailee ennen tiliä kun rahat käy vähiin. Siten kun tulee tili, unohtaa tämän kärsimyksen ja pistää kaiken menemään. Sitten taas sama juttu hetken päästä ja tuskailee. Hänen palkkansa ei ole edes mikään pieni, se on kolmanneksen enemmän kuin minulla, mutta hänellä ei jää mitään säästöön kun taas itsellä jää helpostikin.
ap
Mitä jos tilipäivänä aina "lainaat" häneltä jonkun satasen ja maksat takasin kun rahat on loppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mihin hän tuhlaa, näetkö sen ?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kotona oppinut käyttämään rahaa viisaasti. Meillä on ollutsamansuuntainem ongelma suhteen alkuaikoina, tosin en osannut silloin itsekään käyttää rahaa fiksusti.
Nykyään meillä on omat tilit ja lisäksi taloustili johon molemmat siirtää rahaa+ sitä saa käyttää vain ruokaa, pesuaineisiin yms yhteisiin menoihin. Ehdota hänelle että avaa aluksi eri tilin johon laittaa joka kk ja loput saa käyttää viikkobudjetin avulla kunhan laskut on ensin maksettu.
Muuttakaa yhteen vasta sitten kun tämä toimii ja rahaa jää sivuunkin
Tuohan kuulostaa siltä kuin sinä olisit ukkosi edunvalvoja tai joku vastaava. Kyllä aikuisen ihmisen pitää sen verran hallita itseään että ei tuhlaa rahojaan kuin hullu. Jos ei onnistu niin ei se ole toisen tehtävä kaitsea toista kuin pikkulasta.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että susta tulee se pääasiallinen kaiken maksaja?
Jos nyt muutat niin pidät omat tilisi ja miehelle et hiisku sanaakaan säästöistäsi, muuten se keksii jonkun isomman jutun mihin sun on ehdottomasti "lainattava" ja oot kauhee tyttöystävä ja ihminen kun et lainaa.
Tai sä hoidat ne raha asiat hänenkin puolesta, annat budjetin niinko pikku lapselle viikkorahat. Jotkut tekee näinkin.
Hommaa itsellesi eri pankkiin tili jonne säästät. Älä kerro tästä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mihin hän tuhlaa, näetkö sen ?
En minä hänen tiliotteitaan ole tutkinut, mutta aika paljon erilaiseen materiaan sitä rahaa menee. Hänellä ei ole alkoholi- tai peliongelmaa, vaan surkea rahankäyttötaito. Tai välinpitämätön.
ap
Täällä tuollainen pariskunta, minä olen se tuhlaava osapuoli. Haluaisin olla säästäväinen, mutta en vain osaa olla törsäämättä. Siinä missä puolisolle kertyy kymppitonneja tilille, minulla kertyy vain velkaa luottokortille :( Yhdessä ollaan oltu pitkään, on lapsia ja asuntolaina, ja yhteiset menot olen tuhlailusta huolimatta hoitanut aina kunnialla.
Eli on mahdollista saada toimiva parisuhde, mutta se vaatii paljon rakkautta ja joustamista puolin ja toisin. Mutta jos mies käyttää aina omat rahansa muuhun ja kaikki yhteiset kulut jäävät ap:n maksettavaksi, ei ehkä kannata jatkaa suhdetta. Silloin kyse ei ole parisuhteesta vaan hyväksikäytöstä.
Voi ap; ymmärrän! Olen ollut naimisissa kohta 30 vuotta, meillä alussa sama ongelma! Kumpikaan ei osannut käyttää rahaa: toinen EI käyttänyt lainkaan, toinen tuhlasi kaiken. Pihi tienasi noin 70% yhteisistä rahoista, tuhlari 30%.. Vuosikymmenien aikana tuhlari löysi sisäisen säästövaihteen ja tienaa nyt liki kolme kertaa pihin verran JA rahat sijoitetaan.Etelä kutsuu kun eläke alkaa
Ei mies- tai naislapsen kanssa kannata vakavasti seurustella. Järkevä rahankäyttö on yksi aikuisuuden merkki.
Tili tulee, tuhlaa ja vaikertaa kunnes taas tulee tili. Sama kuvio kuin alkoholistilla, heti kun kankkunen unohtuu, alkaakin suu jo napsaa. Kyseessä on Ongelma.
Suhteessa oman kokemuksen mukaan toimii vain yhteinen talous. Olen monesti ollut siinä tilanteessa, että toinen tuhlaa rahat, eikä ole varaa tehdä ikinä mitään kivaa yhdessä, tai jopa joutunut elättämään toista kun rahat on mennyt zalandoon tms. Nykyisen kanssa on sopimus, että molemmat laittaa yhteiselle tilille 1300e/kk, sieltä maksetaan yhteiset menot ja lomamatkat ym.