Vierailija

En ymmärrä. Ja varsinkin vanhemmassa sukupolvessa tuntuu nyrpistelyä aiheuttavan.
Myös naisissa, ei ainoastaan miehissä.

Toinen juttu on tämä hokeminen, että lapsi päättää ruokavaliostaan, mutta kuitenkin mamma mättää lapsen lautaselle vain ja ainoastaan lihaversiota, koska kasvisversio on mamman mielestä "hyi, en syö".

Eikö se lapsi saa päättää siitä lihan syönnistä varhaisessa vaiheessa ollenkaan? Vain siitä syökö kasvisruokaa vai ei?

Kasvisruokapäivät kouluissa ja päiväkodeissa ovat vanhemmille liikaa tai ainakin siltä näyttää, että valtaosalle ottaa koville syödä kerran viikossa kasvisruokaa.

Olen sekasyöjä ja pidän perheelle kasvisruokapäiviä, ainoa joka nurisee asiasta on kebabilla kasvatettu poikapuoli.

Sivut

Kommentit (95)

Vierailija

Samaa olen ihmetellyt, sitä lihaa ei ole pakko kenenkään syödä. Proteiinia saa kyllä muualtakin, vai mikä sen lihan syönnin tarkoitus muuten on?

Mieheni on ollut kasvissyöjä jo lähes alle kouluikäisestä, piilotteli aina nakkeja ja makkaraviipaleita lapsena. Koulussa söi jo kasvisruokaa. Harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja työkin on fyysinen.

Vierailija

Mikäs siinä jos haluaa kuolla ravinnon puutteeseen. Varsinkin lapset. Näistä tulee vähän väliä uutisia missä vanhemmat pahoinpitelee lastaan väkisin syöttämällä vegaanistaroskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olipa uusi ja innovatiivinen aloitus. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä uutta se tuo mukanaan.

Ja miksiköhän. Olisikohan ihan siksi, kun jotakin näkee paljon siihen turtuu eli tämä on ihan luonnollinen vastareaktio, siihen s a a t a n a l l i s e e n syyllistämiseen,  joka kohdistuu sekäsyöjiin.

Ja joo joo poikapuolellasi on ihan paska mutsi.

Vierailija

Koska sitä pakko-tuputetaan ihmisille.

Minä olen myös kasvisruokapäiviä silloin tällöin pitävä sekasyöjä jonka mielestä jokaisen pitäisi saada syödä mitä itse haluaa. Sitten kun tätä ideologiaa aletaan tunkemaan muiden kurkusta alas niin mennään metsään.

Miksi pitäisi olla joku kasvisruokapäivä? Eikö kasvisruokia voi esim. kouluissa kohdella niin kuin muitakin ruokia, eli kokeillaan meneekö sitä ja jos ei kelpaa niin poistetaan ruokalistalta? Kasvisvaihtoehtohan löytyy kuitenkin aina sitä haluaville, mutta miksi yrittää pakottaa ne, jotka eivät sitä halua, myös syömään sitä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos haluaa kuolla ravinnon puutteeseen. Varsinkin lapset. Näistä tulee vähän väliä uutisia missä vanhemmat pahoinpitelee lastaan väkisin syöttämällä vegaanistaroskaa.

Siis nyt ei puhuttu vegaanisesta ruokavaliosta. Älä sotke käsitteitä. Jos ei syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa ei jää mistään paitsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis nyt ei puhuttu vegaanisesta ruokavaliosta. Älä sotke käsitteitä. Jos ei syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa ei jää mistään paitsi.

Todellakin jää paljon ravintoa jos ei syö lihaa. Juuri Lauri Markkanen valittaa väsymystä ja uupumusta. Lääkärit sanoivat sen johtuvan kasvisruokavaliosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olipa uusi ja innovatiivinen aloitus. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä uutta se tuo mukanaan.

Ja miksiköhän. Olisikohan ihan siksi, kun jotakin näkee paljon siihen turtuu eli tämä on ihan luonnollinen vastareaktio, siihen s a a t a n a l l i s e e n syyllistämiseen,  joka kohdistuu sekäsyöjiin.

Ja joo joo poikapuolellasi on ihan paska mutsi.

Tämä syyllistämisjuttu on kyllä mielenkiintoista. Useimmat kasvissyöjät kun eivät arvostele toisten ihmisten syömisiä. Toki joku kiihkeä ja ajatusmaailmaltaan mustavalkoinen teini voi näin tehdä, mutta pitääkö teinien jutut ottaa niin vakavasti? Mä olen suosinut kasvisruokaa 90-luvun loppupuolelta asti, mieheni on ollut kasvissyöjä 90-luvun alusta, kokemusta siis on. Voin kertoa, että moni kokee syyllistämisenä jo sen, että saa kuulla jonkun olevan kasvissyöjä. Sitten aletaan puolustelemaan itseään, v ttuilemaan porkkananpurennasta ja vänkäämään, että eikö sinunkin nyt pitäisi ottaa tätä makkaraa. Ja tässä nyt siis kyse aikuisista, ei teineistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska sitä pakko-tuputetaan ihmisille.

Minä olen myös kasvisruokapäiviä silloin tällöin pitävä sekasyöjä jonka mielestä jokaisen pitäisi saada syödä mitä itse haluaa. Sitten kun tätä ideologiaa aletaan tunkemaan muiden kurkusta alas niin mennään metsään.

Miksi pitäisi olla joku kasvisruokapäivä? Eikö kasvisruokia voi esim. kouluissa kohdella niin kuin muitakin ruokia, eli kokeillaan meneekö sitä ja jos ei kelpaa niin poistetaan ruokalistalta? Kasvisvaihtoehtohan löytyy kuitenkin aina sitä haluaville, mutta miksi yrittää pakottaa ne, jotka eivät sitä halua, myös syömään sitä?

Yleisiin terveyssuosituksiinhan nämä perustuvat. Samasta syystä koulussa tarjotaan maitoa juomaksi. Joka päivä on lihaa, vaikka sitä ei ravitsemuksellisesti ole mitään syytä päivittäin syödä. Kasvisten määrää tulisi edelleen lisätä ruokavaliossa ja koulussa se olisi helppo toteuttaa, jos kotona syödään ranskalaisia ja nakkeja. En ymmärrä mitä haittaa tästä olisi, päinvastoin. Kaikki muuttuu, myös ravitsemussuositukset.

Vierailija

En jaksa miettiä otsikon kysymystä. Olen kolmekymppinen mies joka syö paljon lihaa, mutta kannatan erittäin paljon kaikkea kasvisruokailuun liittyvää ihan vain siitä syystä että jotkut ärsyyntyy kasvispakotuksesta.

Go lihavero!

Vierailija

Ei haittaa muiden kasvissyönti. Haittaa, jos muuta ruokavaihtoehtoa ei ole tarjolla - en ole vielä elämässäni hyvää ja täyttävää kasvisruokaa saanut (vatsa ei kestä papuja kuin hyvin pienissä määrin, soijalle olen allerginen).

Vierailija

Joitain ihmisiä ärsyttää se, että joku tekee eri lailla kuin itse.

Tämä on kasvisruuan kohdalla outoa ehkä siksi, että eihän normaali lihansyöjäkään syö ainoastaan lihaa. Lihansyöjä on normaalisti sekasyöjä, eli lautasella on kasviksia, salaattia, perunaa, riisiä ja osa lihaa. Jos joku jättää sen lihan pois, niin mitä sitten?

Ehkä tämä saattaa jotain ärsyttää siksi, että kasvisruokailijalle täytyy kuitenkin järjestää jotain muuta ruokaa ja miettiä tarjoiluja jos kutsuu kylään.

Olemme kasvispainotteisesti syövä sekasyöjäperhe ja yksi teineistä on kokonaan kasvisruokailija. Pääosin syömme kasvisruokaa koko perhe, koska ei ole järkeä valmistaa kahta eri ruokaa/päivä kun kaikille käy kasvisruokakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Todellakin jää paljon ravintoa jos ei syö lihaa. Juuri Lauri Markkanen valittaa väsymystä ja uupumusta. Lääkärit sanoivat sen johtuvan kasvisruokavaliosta.

No kerro toki mistä jää paitsi? olen ollut kasvissyöjä (en vegaani), syön maitotuotteita ja kananmunia, koko ikäni ja ei ole mitään väsymystä eikä uupumusta.

Vierailija

Mikä tahansa ruokavalio tuntuu herättävän närää nykyisin. Siihen on ihan selkeä syy. Jokaista niitä tuputetaan ainoana oikeana terveyden ja maailman pelastavana kikkakuutosena, vaikka vajaa apinakin tajuaa että mitään yleispätevää kaikille sopivaa patenttiratkaisua ei ole olemassakaan. Kaikki tuputtamalla tarjottu yleensä närästää.

Mieluummin näkisin että annetaan yleispätevät ohjeet kuinka koostaa eri ruokavalioita terveellisesti ja järkevästi, ilman että hehkutetaan kuinka kaikkien tulisi syödä näin ja saavuttaa nirvana.

Vierailija

Mulle on ihan yks lysti mitä muut syö. Olet itse sekasyöjä mutta välillä pelkkä kasvisruoka on tosi hyvää, meillå kaikki syö lihaa mutta 3v. Lapsi syö aivan yhtä hyvällä ruokahalulla kasviksiakin.

Vierailija

Kai ne pelkää oikeasti että nakkipakettiin mätkäistään joku lisävero tms. Tosi outoa että jaksetaan loukkaantua toisen syömättä jättämisistä!
Aiemminkin täällä totesin että kuinka moni lihansyöjä olisi valmis metsästämään, nylkemään ja valmistamaan omat liharuokansa?
T. Sekaani

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En jaksa miettiä otsikon kysymystä. Olen kolmekymppinen mies joka syö paljon lihaa, mutta kannatan erittäin paljon kaikkea kasvisruokailuun liittyvää ihan vain siitä syystä että jotkut ärsyyntyy kasvispakotuksesta.

Go lihavero!

Mielestäni mielummin kasvisveroale kuin lihavero. Ruoka on Suomessa jo muutenkin liian kallista.

Vierailija

En tiedä. Itse syön pääasiassa kasvisruokaa - en ole vegaani, koska syön välillä lihaa, ja maitotuotteita ihan säännöllisesti. Aika monesti jollakulla on jotain sanottavaa lounaastani työpaikalla. Ja ei - minä en saarnaa kenellekään. Ymmärrän kyllä sen, että joku voi olla sitä mieltä, että ruokavalioni on jotenkin puutteellinen, mutta rehellisesti - kuinka moni sekasyöjä miettii mitenkään erityisesti oman ruokansa hiven- ja kivennäisainepitoisuuksia? Ei, lihasta ei kaikkea saa, ja kasviksista saa moniakin hyödyllisiä ravintoaineita.

En ole koskaan kysynyt keneltäkään, mikä heitä närästää eikä se edes kiinnosta. Antaa ihmisten haukkua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kai ne pelkää oikeasti että nakkipakettiin mätkäistään joku lisävero tms. Tosi outoa että jaksetaan loukkaantua toisen syömättä jättämisistä!
Aiemminkin täällä totesin että kuinka moni lihansyöjä olisi valmis metsästämään, nylkemään ja valmistamaan omat liharuokansa?
T. Sekaani

Jäis lihat syömättä jos liha saadakseen ruoka pitäisi itse tappaa. En osaisi nylkeä ja paloitella. Kalastaa voisin. Ei kyllä haittaisi elää ilman lihaa jos sitä ei olisi, kasvisruoka on hyvää.

T. Kasvispainotteinen sekaani

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No kerro toki mistä jää paitsi? olen ollut kasvissyöjä (en vegaani), syön maitotuotteita ja kananmunia, koko ikäni ja ei ole mitään väsymystä eikä uupumusta.

Juuri tämä närästää. Mistä minä nyt jään paitsi eli tätä oman pään pyhää totuutta julistetaan, kuin jotain evankeliumia. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat