Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?

Vierailija
15.04.2019 |

Eikä ymmärretä kuinka niukkaa se on.

Kommentit (289)

Vierailija
161/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on noin 12k kuukaudessa. Siitä jää verojen jälkeen käteen noin 7k. Siitä taas jää asuntolainan jälkeen noin 4k. Siitä menee noin 2k sijoitukseen eläkepäiviä varten eli elämiseen jää noin 2k kuukaudessa. Siitä 800 euroa menee ruokaan, ja harrastuksiin puolestaan noin 400 euroa.

Eli 12k palkasta pakollisten menojen jälkeen jää käteen noin 800 euroa. Sillä jos pitäisi vielä vaimo ja pari muuta lasta elättää, niin kyllä lastensuojelusta oltaisiin pian yhteydessä. Itse käytän tuon 800 euroa mieluummin vaikka ravintolassa käymiseen kuin huutavien lasten ruokkimiseen.

Et ole toimeentulotukea harkinnut tai ruokajonoa? Ihan hirvittää toi sun pärjääminen=D Voimia

Vierailija
162/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas nostalginen olo. Ammattivalittajan ketjuja vuodelta miekka ja kirves pulpahtelee pintaan, ja lukeminen on aina yhtä turvallista.

Mikään ei ikinä muutu, rahat ei riitä, kukaan ei ymmärrä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, söpö sukellus menneisyyden mörskään. Ei ollut vielä "teiniä", oli "lapsi". Muuten tietysti sama meno kuin nykyäänkin.  :)

Vierailija
164/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaakohan Valis itse omat ketjunsa jo otsikosta?

Vierailija
165/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tili on kolme kertaa vaimon tilin kokoinen, nettona.

Minun tililläni me pärjättäis, vaimon ei.

Vierailija
166/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina kaksi tienaamassa ja lapsia kolme. Ei meillä mitkään jättitulot ole, mutta paljosta olisi pitänyt tinkiä, jos yhden tuloilla olisi pitänyt pärjätä. Toki vähän hoitovapaalla olen joutunut olemaan kun hoitopaikkaa ei heti saanut, eikä muuton vuoksi voinut hakea ajoissa. Pari vuotta olen ollut vuorotteluvapaalla. Eka jakso oli jopa ihan kannattavaa, mutta sitten ehtoja huononnettiin.

Ei meillä olisi ostettu kallista omakotitaloa, lomailtu ulkomailla ja kotimaassa, eikä olisi lapset käyneet ratsastamassa, pianotunneilla ja baletissa, jos en olisi ollut töissä. 

Oltaisiin varmasti vain lenkkeilty, piirretty ja rakenneltu palapelejä kotona.

Vierailija
167/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tulon määrästä. Voi pärjätä yhden tuloilla jos on suurituloinen. Mutta yleensä Suomessa perheessä molemmat vanhemmat ovat ansiotyössä. Monesta syystä ja yksi on eläkekertymän kasvattaminen. Jos löhöät kotona, vanhuuseläkettä ei sitten kerry.

Vierailija
168/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen pärjäsi suurperhekin mainiosti yhden tuloilla, vaan sitten Rockefellerien ahneus vei voiton: Rockefellerit alkoivat tuutata feminismiä joka tuutista, naisten piti saada mennä töihin tienaamaan "omaa rahaa" jne.

Tosiasiassa palkat huononivat niin, ettei yhden (yleensä) isän palkka enää riittänytkään valkoisen perheen elättämiseen. Näin saatiin ydinperhe hajoitettua: kumpikin vanhempi tahoilleen töihin, lapset säilöön päiväkotiin ja kouluun, isovanhemmat vanhainkotiin...

Isäni oli Karjalan evakko, ja pystyi työmiehen palkallaan kasvattamaan viisi lastaan ja kustantamaan halukkaille lukion. Äiti oli koko ajan kotirouva.

Etkö ymmärrä että moni nainen haluaa käydä töissä ja saada sitä omaa rahaa?

Vierailija
169/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on noin 12k kuukaudessa. Siitä jää verojen jälkeen käteen noin 7k. Siitä taas jää asuntolainan jälkeen noin 4k. Siitä menee noin 2k sijoitukseen eläkepäiviä varten eli elämiseen jää noin 2k kuukaudessa. Siitä 800 euroa menee ruokaan, ja harrastuksiin puolestaan noin 400 euroa.

Eli 12k palkasta pakollisten menojen jälkeen jää käteen noin 800 euroa. Sillä jos pitäisi vielä vaimo ja pari muuta lasta elättää, niin kyllä lastensuojelusta oltaisiin pian yhteydessä. Itse käytän tuon 800 euroa mieluummin vaikka ravintolassa käymiseen kuin huutavien lasten ruokkimiseen.

Millä alalla ääliö saa 12k? DI taas vai?

Olen asianajaja.

Samoin puolisoni, joka on lentäjä.

Vierailija
170/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hieman ongelmallista, kun ulkkari perheenkin teini haluaa merkkilenkkarit ja rahaa ei ole. Vain yksi perheestä on töissä ja seitsemän elätettävää. Niin mitä sitten tapahtuukaan. 

Vierailija
171/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä pärjätään minun palkalla. Mies vaan hengaa. Brutto 8000e ja käteen jää 4500e. Asumiseen menee 2500e (lyhennys, korko, sähkö, vakuutukset) ja loput jää mukavaan elämään. Ihan jees pärjätään.

Vierailija
172/289 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turhaa verrata miten pärjättiin joskus 50-60 luvulla tai edes vaikkapa 80-luvulla. Ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
173/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla ääliö saa 12k? DI taas vai?

Olen asianajaja.

Samoin puolisoni, joka on lentäjä.

Siis puolisosi on lentävä asianajaja?

Vierailija
174/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 alaikäistä lasta ja minä elätän meidät kaikki, myös 2 koiraa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Hyvin pärjätään. 

Vierailija
175/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole luulo vaan tieto. Eikä tartte olla ees mikää hirveesti tienaava koodaaja vaan ihan perusduunarin palkalla elelee ihan hyvin koko perhe.

Jaa...mun perusduunaripalkkani noin 1400 netto, kyllä aika mahdotonta sillä olis elättää perhettä.

Niin on, riittääkö hädin tuskin omiinkaan tarpeisiinkaan.

Samat rahat saa työmarkkinatuella työtön jollekka maksetaan asunto, terveyskulut, lääkkeet, vesi, sähkö ja mahdollisesti harkinnanvaraisia tukia sekä elatusvelvollisten elatusmaksut maksetaan, saadessa myös lapselle ruokaraha korvausta joka toisen viikonlopun tapaamiseen.

Vierailija
176/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkalla onnistuisi, miehen ei. Meillä on pienet pakolliset menot, eli lähinnä pitäis harkita huveja ja tavaroiden uusimista tarkemmin.

Vierailija
177/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa, ei edes polkupyörää, ei mökkiä. Minä olen lähes minimalisti ja tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Me pärjätään yhdellä palkalla, koska asuntolaina ja yhtiövastike on n 65% mun tuloista.

Ei hirveesti herkutella jne, mutta eletään hyvää elämää

Vierailija
178/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Oon yh ja hoitoalalla ja kahta lasta elätän 

Vierailija
179/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niin on luullut?

Hihasta vedetyt väitteet ketjun aloitukseen on yksi palstan ilmiöistä.

Vierailija
180/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka luulee? No minun mieheni ainakin. Hän käy töissä ja minä saan työmarkkinatukea ja kaikki tienestini menevät ruokaan ja lasten kuluihin ja sitten käyn vielä ruoka-avusta hakemassa ruokaa. Miehen mielestä ilmeisesti ruoka ja lasten kulut eivät ole elättämistä, vaan ainoastaan laskujen maksaminen jonka hän hoitaa. Hänelle jää muutama killinki säästöönkin siinä kun minä seison leipäjonossa. Sitten hän kertoilee kuinka elättää koko perheen. Kun kysyn miksi minun sitten pitää käydä leipäjonossa, niin siihen hän ei osaa vastata, mutta kyllä hänellekin ruoka-apu ruoka kelpaa, vie jopa töihin evääksi niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän