Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on ja Purra vaan nauraa hallituksessa saksien kanssa.
Tämä keskusteluketju on avattu keväällä 2019. Mutta mitäpä katkera vasemm1stolainen faktoista välittäisi, kun pääsee kylvämään vihakommenttejaan.
Oikeistoa äänestänyt työtätekevä luulee olevansa parempi ihminen kuin "työläinen",koska sattuu olemaan kunnan tai valtion palkkalistoilla ja ei ota huomioon kuka sen palkkarahan kerää. Me kaikki veroa maksavat.
Ihan normaalia elää yhden palkalla. EI ne suuret tulot vaan pienet menot. Toisen palkasta ei jää kuin ruvet, kun verrataan siihen, että maksaa työmatkakulut, lastenhoito ym. ym. Toisen ollessa aina käytettävissä kotona, säästyy mieletön määrä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Entä tuleva eläkkeesi?
Ai vitsit mua aina naurattaa tää eläkekortti. Ajatteleeko joku ihan oikeasti, että 30 vuoden päästä kun olis mullakin eläkkeeseen oikeus sitä enää saa? Että kukaan 1980-luvulla tai sen jälkeen syntynyt enää mitään eläkettä saisi? Eiköhän se systeemi ole romutettu jo ennen sitä.
Niin ja sen takia on yhtä tyhjän kanssa käydä töissä? Mites päivittäinen eläminen ja kulujen maksaminen? Ai niin kun mies elättää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yh:na pärjään ihan hyvin. Mutta olisi ehkä eri juttu jos tuossa sitten joku elätettävä aikuinen vielä pyörisi jaloissa. Toki jos siitä ei muuta kuluja olisi kuin +200e/kk ruokakuluja niin ehkä sitten menisi...
Ehkä hyvä budjetoida vähän myös vessanpaperiin, shampooseen ja lämpimään veteen. Ainakin 250 e/kk. Jos käyttää miesnäyttelyissä, pitää lisäksi hankkia asuja ja käyttää trimmaajalla.
Niukkaa elämä on melko suhteellinen käsite.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se vähän tiukkaa tekee mutta ei meillä mahdotonta, miehellä on tuplasti parempi palkka kuin minulla joten pitäisi luopua vain semmoisista asioista jotka ei niin välttämättömiä ole.
Palstan teemaan liittyen sinun pitäisi erota ja alkaa elää omannäköistä elämää.
Sossutuet on antanut sen illuusion, että erota voi joams siltä tuntuu ja lapset voi kasvattaa yksinkin. Nyt kun sossurahat loppuu niin totuus alkaa paljastua yhdelle jos toiselle. En minä neuvoja lähde antamaan, jokainen on oman onnensa seppä.
Tiukkaa tekee, kun en itse saanut valmistumisen jälkeen töitä niin kuin ajattelin. Mies töissä, mutta hänelläkin lomautuksia tulossa. Onneksi saan ansiosidonnaista vaikka ei se ole kovin suuri, kun se lasketaan ajalta, kun olin paljon sairaslomalla ja osapäivätyössä. Meillä onneksi yksi lapsi ja hänen menonsa saadaan maksettua. Ei haeta mitään tukia joten ihan omillaan pärjätään ja ei saataisikaan miehen palkka bruttona sen verran hyvä + minun ansiosidonnainen päälle.. Itse haen töitä monta tuntia päivässä ja siltikään ei haastatteluun pääse. Toivoisin ettei ole iästäni kiinni, mutta taitaa siinäkin olla osasyy. Täytän tänä vuonna 50 ja jos voisin lähtisin edelliselle alalleni takaisin töihin, koska ravintolatöihin pääsee aina, mutta valitettavasti en niitä töitä voi enää tehdä.
Ruokakulut on vedetty ihan minimiin ja oikeastaan ei ole mistä säästää. Meillä ei ole kalliita harrastuksia ja teinin harrastukset lähinnä partiota niin niistä ei kustannuksia pahemmin tule paitsi leireistä, mutta nekin kohtuuhintaisia. Ruokaa on riittävästi ja muuten ollaan terveitä eli kai pitäisi olla tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Kotirouville muistutus siintä että mikä on nyt auvoisaa saattaa kostaantua. Ei elämä ole pelkästään tätä hetkeä.
Tarttee sitä vanhanakin pystyä asumaan ja olemaan.
Vaikka mies vaihtaisi nuorempaan tai kuolisi tai sairastuisi.
Alkaa olemaan suuntautuminen että kohta on 50 luvun kotirouva ihanne vallassa.
Se kotona olo on lasten etu. Kotitöitä riittää ja niitä voi yhdessä lastenkin kanssa tehdä. Se etu siinä että tunnet ja tiedät omat lapsesi.
Jos naimisiin mennessä ajattelee jo että tulee ero, niin kannattaako mennäkään. Toisaalta maailman henki on mennyt niin materialistiseen suuntaan ettei mitään rajaa.
Hyvänen aika, moni kuolee ennenkuin edes on lähelläkään eläke ikää.
Jos ajattelee että puoliso kuolee, niin kannattaa harkita vakuutusta. Sukulaiseni mies kuoli yllättäin ja hän jäi yksin alle kolmevuotiaiden kanssa. Olivat juurikin muuttaneet isompaan omistusasuntoon. Kyllä hänestä yksinhuoltajaksi tuli sanoisin erittäin varakas, mitään ei puuttunut lapsilta eikä häneltä, kävi myös töissä myöhemmin. Ei se puolison menettäminen yhtään helpompaa ole mutta vakuutusraha kyllä helpotti.
Me ollaan nyt kolme vuotta eletty vain minun tuloilla kun mies on perustamassa omaa yritystä joka ei vielä tuota yhtään mitään.
Vähän on pitänyt yksinkertaistaa elämää, mutta ihan hyvin me ollaan pärjätty.
Tottakai pystyy. Jokainen kunnon mies tienaa sen verran, että sillä rahalla elätetään vaimo kotona ja jokunen lapsi. Jos ei kykene tienaamaan seillaisia summia, sitten syyllinen löytyy peilistä.
T: Konetekniikan DI, oma startup ja pari myytyä yritystä.
Kyllä vielä jotenkin pärjää,, jos on molemmilla työ , ja palkka tuloja.
Tai sitten se toinen tienaa tuplat verrattuna normi Duunariin..
Mutta mitä tulevaisuudessa ?? Kohta alkaa raju , etenkin
Duunareiden palkkojen halpuutus ,, kun EKn pääministeri
Häkämies on sen niin suunnitellut,, ja 30% kansasta rakastaa
tätä uutta uljasta suomen ( pakkovallan ) mallia,,
Paluu 50-60 luvulle on tapahtumassa,, ja tapahtuu,,, Näin ollen
Duunarille jää asuin vaihtoehdoksi se "hella huone" eli nykyisin
se pikku riikkinen yksiö,, Kun palkat on EK hallituksen toimesta
puolitettu ,, niin pankit ovat myyneet nämä Duunareiden ns.
omistus asunnot huutokaupalla eniten tarjoavalle (puoli ilmaiseksi )
Kun nyt maa on saatettu , ja saatetaan totaaliseen kaaokseen ,,
etenkin työ väen ja muiden pienempi tuloisten osalta,, ( lue, EKoolle arvottomat )
Niin yhtä hyvin voitaisiin perustaa uusi uljas hallitus pelkästään suur yritys
johtajista !!! Näin ollen mikään ei olisi hyvän Bisneksen esteenä !!
Ja kansalaiset saisivat tehdä hyödyllistä työtä " Aadolffin " malliin !!!
( Meillä ei ole "ala arvoisia " muita kansan ryhmiä,, niin markkinavoimat
luo tällä omalla hallituksellaan näitä Aadolfin työläisiä osasta Duunareita,,
Kuten , työttömät , sairaat , eläkeläiset ,, ym. huonosti tuottavat yksilöt )
Alkukin on jo hyvällä mallilla ,, yli 30% kansasta kannattaa tätä
markkinavoimien ylivallan oikeutta lain säätämiseen,, ,,
Kaikki nuoremmat , jos ikinä mahdollista,, muuttakaa täältä
johonkin Euroopan Sivistys valtioon,, Täällä odottaa vain synkkä
markkina voimien , harvain vallan tulevaisuus,, Mallia , Venäjä,,
Vain niillä nuorilla on tulevaisuus täällä , jotka ovat syntyneet rikkaiksi,,
Ja vanhemmat saa näin ollen ostettua "pienokaisilleen" hyvän viran..
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä se meillä onistuisi, vaikka vaan mun tuloilla jos tarve olisi. 5 henkinen perhe, mun bruttotulot 5000e/kk. Miehen tulot onkin sitten kaiken kansan ihmeteltävänä joka vuosi.
Miten tuolla viisi henkeä muka pärjäisi teidän nykyisissä puitteissa? Itselläni brutto yli kuusi tonnia ja netto noin 4000 € eikä kyllä sillä nykyistä asuntolainaa maksettaisi ja kahta autoa pidettäisi. Toki pärjättäisiin jos muutettaisiin pois meidän keskusta-asunnosta ja vaihdettaisiin julkisiin. Miehen palkalla kyllä pärjättäisiin nykyisessäkin ihan hyvin, löytyy myös listoilta vuosittain.
Tuo "oman onnen seppä " on vain tämän EKoo hallituksen suosikkien
etu oikeus !! Mutta , kun markkinavoimat alkaa todella "säästämään" ,
niin moni "oman onnen seppäkin" tulee kokemaan kovan kohtalon,,
Suuri elintason lasku lankeaa etenkin yhteiskunnan palveluksessa
oleville , EI korkeamman tason virkailijoille,,, Markkinavoima EKoo
hallitus ei halua kustantaa ( pyrogratian ) virkamies koneistoa,,
Nämäkin toimet yksityistetään tuottavaan muotoon,, ( pieni palkkaisille )
Kun EKoo aloittaa palkkojen uus jaon , moni ihailijakin tulee raskaasti pettymään
Paluu sinne 60 luvun tasolle !!! Palkka nyky rahassa 1500 -2500 € / kuukausi !!
Ja jos ei muuten tapahdu , niin tämä EKoon yksin valtias ns. hallitus
voi määrätä tämän kirjoittamalla pakolla noudatettavaa lakiin,, Työ laki , ja palkat ,,
Jos joku jotain "kaunista" kuvittelee,,, Suomi on nyt siirtynyt pakko vallan ,
harvain vallan alle,, Epä poliittisilla toimijoilla EK on totaalinen valta kirjoittaa laki tekstiä,,,
Tavallisen palkansaajan elämä ei ole ollut näin uhattuna , sitten sota vuosien,,
Silloin tosin uhka tuli maan rajojen ulkopuolelta,,,
onnistuu, kunhan elättävä osapuoli ei ole palkkatöissä, vaan yrittäjä joka nostaa palkkaa vain tietyn verran ja loput verottomina osinkoina. Palkkatyön verotus on vedetty tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä se meillä onistuisi, vaikka vaan mun tuloilla jos tarve olisi. 5 henkinen perhe, mun bruttotulot 5000e/kk. Miehen tulot onkin sitten kaiken kansan ihmeteltävänä joka vuosi.
Miten tuolla viisi henkeä muka pärjäisi teidän nykyisissä puitteissa? Itselläni brutto yli kuusi tonnia ja netto noin 4000 € eikä kyllä sillä nykyistä asuntolainaa maksettaisi ja kahta autoa pidettäisi. Toki pärjättäisiin jos muutettaisiin pois meidän keskusta-asunnosta ja vaihdettaisiin julkisiin. Miehen palkalla kyllä pärjättäisiin nykyisessäkin ihan hyvin, löytyy myös listoilta vuosittain.
Eiköhän tuo aiempi kommentti ollut vain provo. 5k tuloilla ei perhettä elätetä. Sillä voi tulla yksin toimeen, jos ei asu kaupungissa. Voi tietysti olla, että tällä 5k-mammalla on vanhempien ostama asunto, joka tietenkin helpottaa "omilla tuloilla pärjäämistä".
Tulot > Menot = Luulisi pärjäävän
Menot > Tulot = Ei pärjää pidemmän päälle
Jos nämä suhteuttaa, niin eiköhän. Tosin tulot voivat olla niin pienet, että apujenkin kanssa menee vääjäämättä miinukselle. Tosin Suomessa uskoisin apujen kanssa joten kuten olevan mahdollista kärvistellä vaikka tulot olisivat pienet.
Voimia arkeen kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Ööö? Noinhan käy nykymaailmassa aika usein. Mikä siinä on niin ihmeellistä?
Missä piireissä tuollaista?!
Itse en tiedä yhtään perhettä tai pariskuntaa, jotka eläisi noin nykyään. 50-luvulla taisi olla yleistä. Oma äitini ja molemmat isoäitinikin ovat olleet täysin työelämässä.
Toki monet saa lapsia ja sitten toinen on puoli vuotta kerrallaan vanhempainvapaalla, mutta siinähän on kuitenkin ansiosidonnainen päiväraha ja kestää vaan hetken.
Mun palkkatulot on sellaiset, että kyllä niillä pärjäisin kahden lapsen kanssa. Varmaan mieskin menis tässä sivutsaa jos hänellä olisi edes joku pieni työkkäriraha. Pikkasen sais elellä niukemmin ja harkita rahankäyttöä, mutta onnistuisi.
Mulla on palkkatulojen lisäksi kuitenkin vielä lapsilisä ja eläketuloja, niin elellään ihan mukavasti.
Huomio. Kuka sinut elättää vanhempana tai tulee ero. Ero voi tulla sinusta,riippumattomasta syystä.