Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2 sisarusta, äiti oli meidän kanssa kotona 10 vuotta samalla kun insinööri-isä oli töissä, 2 velatonta uudehkoa autoa, ulkomailla käytiin vuosittain. Talosta maksoivat lainan pois juuri kun täyttivät 40. Että kyllä vaan elättää, kun on hankkinut hyvän työpaikan itselleen. Jos kyseessä olisi vaikka abc:n kokki niin tilanne olisikin ollut varmaan hieman eri.
No eipä nuo insinöörit nykyään enää pahemmin tienaa, niitä on nytkin hemmetisti työttöminä kun mikään duuni ei kelpaa arvon herrasväelle.
Miksi pitäis mennä paskaa lapioimaan, jos on DI?
Voisit siina lapiodessasi kehitellä maailmaamulistavan paskankäyttötavan, kun kerran DI olet=D
Näihin kommentteihin että ei pitäisi hankkia lapsia jos ei ole varaa olen itse lapseton, mutta arvostan niitä jotka hankkii lapsia vaikka pienillä tuloilla. Oletteko ajatelleet kuka teidän eläkkeet maksaa, ja ne on pikkasen kalliimpi lasku? Ollaan nyt jo eläkepommissa ja kohta ei ole veronmaksajia kattamassa meidän eläkkeitä. Hieman lyhytnäköistä kommentointia
Mun palkka on noin 12k kuukaudessa. Siitä jää verojen jälkeen käteen noin 7k. Siitä taas jää asuntolainan jälkeen noin 4k. Siitä menee noin 2k sijoitukseen eläkepäiviä varten eli elämiseen jää noin 2k kuukaudessa. Siitä 800 euroa menee ruokaan, ja harrastuksiin puolestaan noin 400 euroa.
Eli 12k palkasta pakollisten menojen jälkeen jää käteen noin 800 euroa. Sillä jos pitäisi vielä vaimo ja pari muuta lasta elättää, niin kyllä lastensuojelusta oltaisiin pian yhteydessä. Itse käytän tuon 800 euroa mieluummin vaikka ravintolassa käymiseen kuin huutavien lasten ruokkimiseen.
Ihmettelin, että miten talouden realiteeteistä muistuttavat kommentit saavat heti alapeukkua. Sitten ymmärsin, että tähän aikaan päivästä ruutujen ääressä on varmasti tavallista enemmän kotiäitejä, jotka ovat kotona muiden lasten kanssa jalat sohvapöydällä kaukosäädin kainalossa. Muistan itsekin miten lapsena tuntui ärsyttävältä, kun aikuiset väittivät että rahat eivät riitä kaikkeen.
Kappas. Ammattivalittajan ketju vuodelta 2019. Eikä mikään ole muuttunut.
Onneksi emme tehneet lapsia, kummankaan tuloilla ei perhettä elättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää hyvin, riippuu ihan tuloista. Mä olen kotirouvana, lapset jo teinejä. Olen mukana hyväntekeväisyydessä kyllä aktiivisesti. Miehen tulot 12-15 k/kk. Ei nyt mitään ökyelämää voida viettää, kun verottaja vie niin suuren osan, mutta pärjätään ihan mukavasti.
Ihan mukavasti, joopa joo. Jos kk-tulot 15000€ niin se on mun 10 kk tulo :/
Vierailija kirjoitti:
Onneksi emme tehneet lapsia, kummankaan tuloilla ei perhettä elättäisi.
Sama täällä. Hyvä että kahden ihmisen tuloilla saadaan itsemme ruokittua ja katto pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei tunnu olevan mitään käsitystä, mitä eläminen maksaa. Täälläkin väitetään, että 6000 euron kuukausipalkalla pystyy elättämään vaikka minkälaisen perheen. Minä asun yksin ja joutuisin myymään kotini, jos palkkani tippuisi 6000 euroon. Kun ei ole koskaan saanut palkkaa, ei välttämättä ymmärrä, että palkasta puolet menee verottajalle. Kyllä perhe tarvitsee kaksi työssäkäyvää aikuista; yhdellä aikuisella ei vain tule toimeen.
Suomessa on paljon töitä joissa nettopalkka liikkuu 1500-1800 euron paikkeilla. Esim vartija, kokki, tarjoilija, postin työntekijä, myyjä, kukkakauppias, puutarhuri, tuotantotyöntekijä, leipuri, lastentarhanopettaja, henkilökohtainen avustaja, koulunkäynninavustaja ja siivooja saavat suunnilleen tuon verran käteen, varsinkin jos ei ole täysiä tunteja tai lisiä nostamassa palkkaa niin ansiot jää pieneksi. Sinulla tulot on isommat kuin kahdella työsdäkäyvällä duunarilla (juu tiedän että verot on myös kovemmat), mutta ihan varmasti pystyisit ylläpitämään ihan siedettävää elintasoa. Me 4 hengen perhe elettiin muutaman vuoden minun palkallani (2200 brutto) ja lapsilisillä kun mies opiskeli uuden ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Näihin kommentteihin että ei pitäisi hankkia lapsia jos ei ole varaa olen itse lapseton, mutta arvostan niitä jotka hankkii lapsia vaikka pienillä tuloilla. Oletteko ajatelleet kuka teidän eläkkeet maksaa, ja ne on pikkasen kalliimpi lasku? Ollaan nyt jo eläkepommissa ja kohta ei ole veronmaksajia kattamassa meidän eläkkeitä. Hieman lyhytnäköistä kommentointia
Ei nen tyhmät sellaista osaa ajatella, liian vaikea yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on noin 12k kuukaudessa. Siitä jää verojen jälkeen käteen noin 7k. Siitä taas jää asuntolainan jälkeen noin 4k. Siitä menee noin 2k sijoitukseen eläkepäiviä varten eli elämiseen jää noin 2k kuukaudessa. Siitä 800 euroa menee ruokaan, ja harrastuksiin puolestaan noin 400 euroa.
Eli 12k palkasta pakollisten menojen jälkeen jää käteen noin 800 euroa. Sillä jos pitäisi vielä vaimo ja pari muuta lasta elättää, niin kyllä lastensuojelusta oltaisiin pian yhteydessä. Itse käytän tuon 800 euroa mieluummin vaikka ravintolassa käymiseen kuin huutavien lasten ruokkimiseen.
Huonosti sinä raha-asiasi silloin hoidat. Vaikka trollihan sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla ääliö saa 12k? DI taas vai?
Jos kaikki kotitalouden nettotulot on 2100 euroa, niin summa riittää kolmen henkilön tarpeisiin. Neljäs perheenjäsen tarkoittaa toimeentulotuen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti sinä raha-asiasi silloin hoidat. Vaikka trollihan sinä olet.
Tuossa se raha-asioiden hoito on yllä kuvattu, jos löydät sieltä jotain kritisoitavaa. Se vaan tulee monelle yllätyksenä, että ei siitä palkasta verojen ja pakollisten menojen jälkeen jää niin paljon käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla ääliö saa 12k? DI taas vai?
Olen asianajaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki kotitalouden nettotulot on 2100 euroa, niin summa riittää kolmen henkilön tarpeisiin. Neljäs perheenjäsen tarkoittaa toimeentulotuen tarvetta.
Huomaan, että viestisi on trollaus, mutta vastaan silti, ettei joku kuvittele tämän pitävän paikkansa. Kolmehenkinen perhe tarvitsisi vähintään 60-neliöisen asunnon (ja sekin olisi erittäin ahdas kolmelle hengelle). Sellainen saattaisi nyt asuntojen hintojen laskettua maksaa 400k-500k. Olettaen, että kuvitteellisen esimerkin perhe ei ole saanut mukavaa perintöä, asuntoa varten täytyy ottaa laina. 2100 euroa kuukaudessa ei riitä edes asuntolainan lyhentämiseen saatika muihin pakollisiin elinkustannuksiin. Eli tämä sepustuksesi ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se vähän tiukkaa tekee mutta ei meillä mahdotonta, miehellä on tuplasti parempi palkka kuin minulla joten pitäisi luopua vain semmoisista asioista jotka ei niin välttämättömiä ole.
Mun mieheni on tosi pienipalkkainen. Ei ollut silloin kun tavattiin ja lapsi tehtiin. Ei näillä nykyisillä tuloilla olisi yhtään lasta tehty.
Voiko olla totta, että lapsia tehdään varallisuuden mukaan. Puuttuu järki, jos ei osata / tajuta etukäteen että elämä tuo kaikkea sattumaa ja myös ikävää tullessaan. Tulot voi pienentyä, sairastua joku perheenjäsen, onnettomuudet tai ihan mitä tahansa joka sekoittaa taloutta.
No on ollut neitseellinen synnytys, jos ei ole toista maksajaa. Jos on jäänyt leskeksi, niin silloin kyllä yhteiskunta on auttanut.
Eikö Marinin halliustuskaan auttanut tätä aloittajaa?
Ollaan eletty näin vuosikausia. Ei ole ollut puutetta rahasta missään vaiheessa.