Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?

Vierailija
15.04.2019 |

Eikä ymmärretä kuinka niukkaa se on.

Kommentit (289)

Vierailija
181/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka luulee? No minun mieheni ainakin. Hän käy töissä ja minä saan työmarkkinatukea ja kaikki tienestini menevät ruokaan ja lasten kuluihin ja sitten käyn vielä ruoka-avusta hakemassa ruokaa. Miehen mielestä ilmeisesti ruoka ja lasten kulut eivät ole elättämistä, vaan ainoastaan laskujen maksaminen jonka hän hoitaa. Hänelle jää muutama killinki säästöönkin siinä kun minä seison leipäjonossa. Sitten hän kertoilee kuinka elättää koko perheen. Kun kysyn miksi minun sitten pitää käydä leipäjonossa, niin siihen hän ei osaa vastata, mutta kyllä hänellekin ruoka-apu ruoka kelpaa, vie jopa töihin evääksi niitä.

Jätä viikoksi ostamatta mitään ja sanot miehelle että hoitaa, kun hän kerran elättää teidät. Varmaan siinä ajassa jo huomaa että menee ruokailuunkin rahaa.

Vierailija
182/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen pärjäsi suurperhekin mainiosti yhden tuloilla, vaan sitten Rockefellerien ahneus vei voiton: Rockefellerit alkoivat tuutata feminismiä joka tuutista, naisten piti saada mennä töihin tienaamaan "omaa rahaa" jne.

Tosiasiassa palkat huononivat niin, ettei yhden (yleensä) isän palkka enää riittänytkään valkoisen perheen elättämiseen. Näin saatiin ydinperhe hajoitettua: kumpikin vanhempi tahoilleen töihin, lapset säilöön päiväkotiin ja kouluun, isovanhemmat vanhainkotiin...

Isäni oli Karjalan evakko, ja pystyi työmiehen palkallaan kasvattamaan viisi lastaan ja kustantamaan halukkaille lukion. Äiti oli koko ajan kotirouva.

Etkö ymmärrä että moni nainen haluaa käydä töissä ja saada sitä omaa rahaa?

Kannattaako lapsia hankkia, jos oma raha on tärkeää. Silloin se on kaikkinensa on tärkeää ja lapset sivuseikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut vuosia kotona ja mies elättää. Eikä tee edes tiukkaa, nytkin ruetaan remontoimaan taloa.

Laitat jotain ittellesi sukanvarteen. Jos ero tulee niin sun on elätettävä ittes, eikä työantaja välttämättä arvosta kotiäitinä oloa.

Entä tuleva eläkkeesi?

Vierailija
184/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on ja Purra vaan nauraa hallituksessa saksien kanssa.

Vierailija
185/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Entä tuleva eläkkeesi?

Ai vitsit mua aina naurattaa tää eläkekortti. Ajatteleeko joku ihan oikeasti, että 30 vuoden päästä kun olis mullakin eläkkeeseen oikeus sitä enää saa? Että kukaan 1980-luvulla tai sen jälkeen syntynyt enää mitään eläkettä saisi? Eiköhän se systeemi ole romutettu jo ennen sitä. 

Vierailija
186/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouville muistutus siintä että mikä on nyt auvoisaa saattaa kostaantua. Ei elämä ole pelkästään tätä hetkeä.

Tarttee sitä vanhanakin pystyä asumaan ja olemaan.

Vaikka mies vaihtaisi nuorempaan tai kuolisi tai sairastuisi.

Alkaa olemaan suuntautuminen että kohta on 50 luvun kotirouva ihanne vallassa.

Vierailija
187/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Entä tuleva eläkkeesi?

Ai vitsit mua aina naurattaa tää eläkekortti. Ajatteleeko joku ihan oikeasti, että 30 vuoden päästä kun olis mullakin eläkkeeseen oikeus sitä enää saa? Että kukaan 1980-luvulla tai sen jälkeen syntynyt enää mitään eläkettä saisi? Eiköhän se systeemi ole romutettu jo ennen sitä. 

Näitten vastaajien iät on mahdotonta arvioida. Harva kirjottaa ikänsä.

Vierailija
188/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisi kyllä, mutta ymmärrän että ei ole yleinen tilanne. Nimittäin pelkästään minun tuloillani ei pärjättäisi ikipäivänä. Mutta toinen tienaa sen verran hyvin, ettei tekisi tiukkaakaan. Olen kuitenkin korkeakoulutettu niin eipä sitä viitsi kokonaan kotirouvaksi heittäytyä.

Vierailija
189/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me elettäis ihan samaa elintasoa pelkästään miehen palkalla. Minun pieni palkka on vain lisänä ja kerryttää minulle kuitenkin jonkunlaista eläkettä, molemmilla jää säästöön.

Vierailija
190/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouville muistutus siintä että mikä on nyt auvoisaa saattaa kostaantua. Ei elämä ole pelkästään tätä hetkeä.

Tarttee sitä vanhanakin pystyä asumaan ja olemaan.

Vaikka mies vaihtaisi nuorempaan tai kuolisi tai sairastuisi.

Alkaa olemaan suuntautuminen että kohta on 50 luvun kotirouva ihanne vallassa.

No joo, mulla itselläni on ammatti jossa kysyntää riittää vaikka hautaan asti tekisin, muutama vuosi tai vuosikymmen poissa työelämästä ei haittaa. 

Mutta siis. On olemassa erilaisia vakuutuksia, rahastoja, avioehto, ihan perinteinen säästäminen jne. millä voi sitä talouttaan yrittää turvata. Enkä todellakaan luota siihen, että tulevaisuudessa saisin yhteiskunnalta mitään tukia, kun en ole tähänkään asti saanut. 

Vierailija
191/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu tuloista ja menoista. Tietty. Ei jokaisen palkalla pärjää, mutta jos asuu vaikka vuokrakaksiossa/kolmiossa (esim 800,- saa melko kivoja, paitsi isojen kaupunkien ydinkeskustoista) ja toisella on bruttotulot 4000, niin väittäisin että sillä esim 3-4 henkinen perhe kyllä pärjää. Ei jää hirveästi liikaa, mutta elämisen kyllä kattaa.

Aika paljon on ulkopuolelta paineita, että mikä pitäisi olla elintaso. Kun me miehen kanssa asuttiin kaksin ok-talossa 80neliötä, (minusta aivan riittävä kahdelle!) niin saatiin kyllä kuulla USEALTA että "en mä kyllä asuisi tällaisessa" "no voihan tätä sitten laajentaa" "tajusin just, ettei täällä sitten olekaan ihan näin ahdasta kun me vieraat lähdetään" ...v***u mitä kommentteja oikeasti, toisen kodista.

Koti sellainen josta me tykättiin ja aivan riittävä, eikä edes ollut lapsia. Mutta silti on tuollainen käsitys todella monella, että joku 80 neliötä ei missään nimessä riitä. Edes pariskunnalle. 

Vierailija
192/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kyllä se meillä onistuisi, vaikka vaan mun tuloilla jos tarve olisi. 5 henkinen perhe, mun bruttotulot 5000e/kk. Miehen tulot onkin sitten kaiken kansan ihmeteltävänä joka vuosi.

En usko. Jos näin olisi et kertoisi siitä. Eikä kenenkään tulot ole tasan 5000.  ONISTUMISTA toivottaen ...

Miten ei kenenkään tulot ole tasan 5000? Itsellä on usein ollut palkka tasatonneja koska meilllä on talon tapa antaa palkankorotukset tasatonneihin ja viisiinsatoihin.  

Vierailija
193/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka luulee? No minun mieheni ainakin. Hän käy töissä ja minä saan työmarkkinatukea ja kaikki tienestini menevät ruokaan ja lasten kuluihin ja sitten käyn vielä ruoka-avusta hakemassa ruokaa. Miehen mielestä ilmeisesti ruoka ja lasten kulut eivät ole elättämistä, vaan ainoastaan laskujen maksaminen jonka hän hoitaa. Hänelle jää muutama killinki säästöönkin siinä kun minä seison leipäjonossa. Sitten hän kertoilee kuinka elättää koko perheen. Kun kysyn miksi minun sitten pitää käydä leipäjonossa, niin siihen hän ei osaa vastata, mutta kyllä hänellekin ruoka-apu ruoka kelpaa, vie jopa töihin evääksi niitä.

Mä luulin että mun mies on joskus kusipää, mutta on näköjään pahempiakin. Ainakaan mun tampio ei rakasta rahaa noin paljon, että laittaa puolison leipäjonoon! sen sijaan että itse ostaisi! 

Vierailija
194/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen pärjäsi suurperhekin mainiosti yhden tuloilla, vaan sitten Rockefellerien ahneus vei voiton: Rockefellerit alkoivat tuutata feminismiä joka tuutista, naisten piti saada mennä töihin tienaamaan "omaa rahaa" jne.

Tosiasiassa palkat huononivat niin, ettei yhden (yleensä) isän palkka enää riittänytkään valkoisen perheen elättämiseen. Näin saatiin ydinperhe hajoitettua: kumpikin vanhempi tahoilleen töihin, lapset säilöön päiväkotiin ja kouluun, isovanhemmat vanhainkotiin...

Isäni oli Karjalan evakko, ja pystyi työmiehen palkallaan kasvattamaan viisi lastaan ja kustantamaan halukkaille lukion. Äiti oli koko ajan kotirouva.

Etkö ymmärrä että moni nainen haluaa käydä töissä ja saada sitä omaa rahaa?

Kannattaako lapsia hankkia, jos oma raha on tärkeää. Silloin se on kaikki

Töissä ehtii käydä kun lapset on eskarissa tai koulussa. Esim.

Pikkulapsiaika on oikeasti aika lyhyt, vain muutama vuosi. Ja sen menettämisen tajuaa vasta kun se jo menetettiin. 

Vierailija
195/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka luulee? No minun mieheni ainakin. Hän käy töissä ja minä saan työmarkkinatukea ja kaikki tienestini menevät ruokaan ja lasten kuluihin ja sitten käyn vielä ruoka-avusta hakemassa ruokaa. Miehen mielestä ilmeisesti ruoka ja lasten kulut eivät ole elättämistä, vaan ainoastaan laskujen maksaminen jonka hän hoitaa. Hänelle jää muutama killinki säästöönkin siinä kun minä seison leipäjonossa. Sitten hän kertoilee kuinka elättää koko perheen. Kun kysyn miksi minun sitten pitää käydä leipäjonossa, niin siihen hän ei osaa vastata, mutta kyllä hänellekin ruoka-apu ruoka kelpaa, vie jopa töihin evääksi 

Mistä teitä marttyyreitä oikein sikiää? Kai peset omilla hiuksilla vessan, ainakin jos mies käskee?

Vierailija
196/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Entä tuleva eläkkeesi?

Nykyiset nuoret äidit ja isät pääsee eläkkeelle vasta 70-vuotiaana. Tai vielä myöhemmin. Sitten kun lapset on isompia ja aikuinen lähtee takaisin työelämään, voi hyvin alkaa säästämään siihen rakkaaseen eläkkeeseensä, josta täällä niin moni ulkopuolinen on huolissaan. Työelämässä ehtii olla KYMMENIÄ vuosia. Säästöjä ehtii kerryttää ihan riittämiin vaikka pienistäkin tuloista. Lapset sen sijaan on pieniä vain muutaman vuoden ajan. Niihin vuosiin kannattaa panostaa, jos perheellä vain suinkin on mahdollisuus. Kumpi vanhempi tahansa. 

Vierailija
197/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla, muissa länsimaissa toimii hyvin ja Suomessakin ennen vanhaan. Nykyään työt teetetään veronmaksajien kustannuksella hätäaputöinä ja työnantajat ajattelevat, että työntekijä voi hakea sosiaaliavustusta, että tulee toimeen. Palkka on ikään kuin jotain lasten viikkorahaa, millä saa ostaa jotain pientä ekstraa itelleen. 

Vierailija
198/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on ja Purra vaan nauraa hallituksessa saksien kanssa.

Tämä keskusteluketju on avattu keväällä 2019. Mutta mitäpä katkera vasemm1stolainen faktoista välittäisi, kun pääsee kylvämään vihakommenttejaan.  

Vierailija
199/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutun mies on miljonääri ja ne teki 2 lasta, jotta rahat riittää. Yllätti tämä kommentti, kun ihan tavis elämää elävät kulujen suhteen. 

Vierailija
200/289 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:na pärjään ihan hyvin. Mutta olisi ehkä eri juttu jos tuossa sitten joku elätettävä aikuinen vielä pyörisi jaloissa. Toki jos siitä ei muuta kuluja olisi kuin +200e/kk ruokakuluja niin ehkä sitten menisi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi