Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perustelet näkemyksen 'oma kansa ensin'?

Vierailija
12.04.2019 |

Aika moni maltillinenkin taho on sitä mieltä että 'oman maan kansalaiset' tulee asettaa rahan- tai vaikkapa hoitopaikkojen jaossa muiden edelle.

Millä perustelet tämän ajatuksen? On selvää, etteivät esimerkiksi Suomen resurssit riitä kaikille maailmassa, mutta miksi syntyminen tietyllä alueella, mihin ei ole itse voinut vaikuttaa, oikeuttaisi yksilön erillisasemaan? Pitäisikö huomioon ottaa myös se, mitä yksilö on itse tehnyt? Onko edellisten sukupolvien tekemä työ asia, jonka perusteella 'oman maan kansalainen' on oikeutettu maailman mittakaavassa suunnattomiin etuihin, vaikkei itse tekisi mitään rakentavaa?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on vaan 5 milj. maailmassa eli olemme pieni vähemmistökansa. Kuka meidän puolia pitää jos emme me itse?

Miksi kuvittelet, että me muut ajattelisimme yhtä ahtaasti kuin sinä?

Tällä planeetalla on vain yksi tulevaisuus, joka ei rajoitu valtionrajoihin. Kaikki ihmiset haluavat elää, asua, tehdä työtä ja rakastaa.

Mitkään rajat eivät pysäytä ilmastonmuutosta, myrskyjä, nälänhätää.

Se raja, jonka näet kartassa, on MIELIKUVITUSTA.

Ei ole vaan konkretiaa.

Ehkä joku päivä rajat poistuvat. Silloin alkaa väkivalta ja vahvin päättää.

Vierailija
62/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskoo Raamattuun niin sielläkin jo ammoisina aikoina ihmiset halusivat yhdistää kaikki kansat ja ottaa käyttöön yhteisen kielen, mutta Jumala hajotti kansat omilleen, omiksi kielikseen ja kansoikseen. Eli edes lähimmäisenrakkauden vaade kristinuskossa ei edellytä luopumista siitä, että saa olla kansallistunne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kansa on järkeviä. Jos persuista irak on turvallinen ja itähelsinki vaarallinen persut pitäisi siirtää irakiin.

Vierailija
64/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tästä se lähtee:

-  Mulla on fyrkkaa rajallinen  määrä, omalla työnteolla ansaittua.

- Enemmänkin fyrkkaa voisin haluta, mutta en yksinkertaisesti jaksa työskennellä yli 40h viikossa.

- Voin ruokkia fyrkallani kohtalaisen hyvin 4 ihmistä.

- Niinpä mulla on maksimissaan 2 lasta vaikka enemmänkin olisi kiva. Kova valinta.

- Jos alkaisin ruokkia muitakin kuin omat lapset, itseni ja puolisoni,

koko perhe kärsisi tuota pikaa nälästä. Ja me nälkäiset vanhemmat jaksaisimme  tehdä työtä entistä vähemmän

- Tokihan se vtuttaisi sanoa mee pois, jos nälkäinen työtön pyörisi ovellani pyytämässä fyrkkaa ja ruokaa

- etenkin jos sen fyrkan saatuaan se työtön lisääntyisi ja ovella olisi myös sen lapsi

- ja kumpikaan ei olisi ikinä oikeasti kiitollinen

Hienosti kuvattu, olet oikeassa.

Osuit asian ytimeen ilman viisastelua.

Vierailija
65/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koksa maailmassa ei ole kaikkialla samat käytännöt. Sinä päivänä kun ovat, minä vaadin itselleni matkaliput karibialle jossa makoilen rannalla ja nostan globaalia perustuloa.

Siihen asti joudun tekemään täällä töitä ja elättämään itseni lisäksi suomalaiset työhalut... korjaan työkyvyttömät lois... korjaan kansalaiset. Tai ainakin osan sellaisesta.

Vierailija
66/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iranilainen yhteisökin on persujen puolella. He vastustavat holtitonta maahantuloa.

Vierailija
67/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kansa on järkeviä. Jos persuista irak on turvallinen ja itähelsinki vaarallinen persut pitäisi siirtää irakiin.

Järkeviä, niinkö? Monikulttuurinen?

Vierailija
68/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on vaan 5 milj. maailmassa eli olemme pieni vähemmistökansa. Kuka meidän puolia pitää jos emme me itse?

Miksi kuvittelet, että me muut ajattelisimme yhtä ahtaasti kuin sinä?

Tällä planeetalla on vain yksi tulevaisuus, joka ei rajoitu valtionrajoihin. Kaikki ihmiset haluavat elää, asua, tehdä työtä ja rakastaa.

Mitkään rajat eivät pysäytä ilmastonmuutosta, myrskyjä, nälänhätää.

Se raja, jonka näet kartassa, on MIELIKUVITUSTA.

Tehdä työtä? :D Nyt pistit pahan.

Tuo on MIELIKUVITUSTA.

Vierailija
69/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että olet Irakista? Jos kansasi on niin järkevä niin miksi siellä on niin vaaralliset olot?

Vierailija
70/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus on hyvä esimerkki kysymyksestä että kuinka 1 hullu voi esittää kysymyksiä mihin 10 viisasta ei kykene vastaamaan.

Vierailija
71/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ettei jokin maa voi olla turvallinen toisille ja turvaton toisille? Minusta näin voi olla jo kaupungin sisällä.

Väitän esimerkiksi että minulla olisi suurempi todennäköisyys tulla ryöstetyksi tallinnassa ollessani räkäkännissä kuin paikallisella. Sama juttu vaikkapa jossain Bronxissa keskellä yötä. Tai missä tahansa jossa voi eksyä "väärälle alueelle"

Tekeekö se näistä alueista automaattisesti sellaisia ettei siellä paikalliset pärjää aivan mainiosti?

Vierailija
72/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaus on hyvä esimerkki kysymyksestä että kuinka 1 hullu voi esittää kysymyksiä mihin 10 viisasta ei kykene vastaamaan.

Olet oikeassa, absurdeihin kysymyksiin ei ole oikeita vastauksia. Esim. Miksi maapallo on pyöreä?

Vierailija
73/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koksa maailmassa ei ole kaikkialla samat käytännöt. Sinä päivänä kun ovat, minä vaadin itselleni matkaliput karibialle jossa makoilen rannalla ja nostan globaalia perustuloa.

Siihen asti joudun tekemään täällä töitä ja elättämään itseni lisäksi suomalaiset työhalut... korjaan työkyvyttömät lois... korjaan kansalaiset. Tai ainakin osan sellaisesta.

Niin, tänne on saatava lisää elättejä. Omat ei riitä.

Vierailija
74/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että olet Irakista? Jos kansasi on niin järkevä niin miksi siellä on niin vaaralliset olot?

Täh, persuthan ovat juuri sitä mieltä että siellä on turvallista. Mutta itiksessä vaarallista. Jos saadaan irakista jengi pois sodan jaloista, ja saadaan persut turvalliseen irakiin niin win win.

Vierailija
75/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaiset naiset kouluttautuvat, menevät töihin, maksavat pienestä palkastaan kaikenkaikkiaan yli 70% veroina ja maksuina, hankkivat ja kasvattavat siinä kiireessä ne kaksi tai max kolme lasta, raijaavat ne päivähoitoon päästäkseen maksamaan veroja... Ja tänne tulevat kouluttamattomat ja kouluttamattomiksi jäävät naiset hankkivat ne 8-10 lasta, jotka elätetään ja koulutetaan niiden suomalaisten verorahoilla. Yhtään tuottavaa työtuntia tai vetoeuroa ei synny. Suurin osa lapsista jatkaa samalla uralla.

Ehkä suomalainen sisu yrittää vielä nostaa päätään. :)

Vaikka kieltämättä aika epätoivoista tämä on.

Vierailija
76/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on suomalaisten rakentama ja ylläpitämä maa, miksi meidän pitäisi vastaanottaa tänne muunmaalaisia elämään meidän verovaroillamme? Ei vaarini taistellut sodassa sen takia, että luopuisimme itsenäisyydestämme heti, kun joku vaan sitä pyytää. Itsenäisyyden menetystähän se tarkoittaa, jos tänne voi tulla kuka tahansa mistä tahansa lakki kourassa.

Miksi minun verovarojani ohjataan henkilöille, jotka eivät tee elettäkään rakentaakseen ja ylläpitääkseen tätä maata, vain siksi että he ovat syntyneet täällä? Ei Suomessa syntyminen ole mikään ansio.

Kukaan ei halua tietenkään luopua ansaitsemattomista eduistaan, se on inhimillistä

Nuo kuvailemasi ihmiset ovat harvassa. Muista ettei ne rahat, työpaikka ja tulot ole itsestäänselvyys. Tiedä vaikka itse jonain päivänä tarvitset niitä muiden roposia.

Vierailija
77/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, absurdeihin kysymyksiin ei ole oikeita vastauksia. Esim. Miksi maapallo on pyöreä?

Ei se taida ihan olla...

https://www.avaruus.fi/uutiset/maa-ja-lahiavaruus/talta-nayttaa-maan-mu…

mutta jatka toki...

Vierailija
78/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä riittäisi rahat jos kaikki ois oikeutettu samoihin etuuksiin kaikkialla?

Kuten sanottua, ei riitäkään. Mutta kysymys oli, miksi rahat jaettaisiin passin perusteella?

Koska me -suomalaiset- voimme ja haluamme näin tehdä.

Ei elämä ole mikään prosessi jossa parhaimat perustelut keksinyt voittaa. Onneksi.

Vierailija
79/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahat jaettaisiin millään perusteella? Mikä oikeus jollain globaalilla verottajalla olisi lompakollesi?

Vierailija
80/125 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on suomalaisten rakentama ja ylläpitämä maa, miksi meidän pitäisi vastaanottaa tänne muunmaalaisia elämään meidän verovaroillamme? Ei vaarini taistellut sodassa sen takia, että luopuisimme itsenäisyydestämme heti, kun joku vaan sitä pyytää. Itsenäisyyden menetystähän se tarkoittaa, jos tänne voi tulla kuka tahansa mistä tahansa lakki kourassa.

Miksi minun verovarojani ohjataan henkilöille, jotka eivät tee elettäkään rakentaakseen ja ylläpitääkseen tätä maata, vain siksi että he ovat syntyneet täällä? Ei Suomessa syntyminen ole mikään ansio.

Kukaan ei halua tietenkään luopua ansaitsemattomista eduistaan, se on inhimillistä

Nuo kuvailemasi ihmiset ovat harvassa. Muista ettei ne rahat, työpaikka ja tulot ole itsestäänselvyys. Tiedä vaikka itse jonain päivänä tarvitset niitä muiden roposia.

Moni tosiaan pitää työtään ja elintasoaan itsestäänselvyytenä ja täysin omana ansionaan. Kyse on myös yhteiskunnastamme ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Itsekin olen keskituloinen ja aina ollut töissä, mutta pidän itseäni onnekkaana ja olen kiitollinen että pärjään näin hyvin. Verot eivät ole itselleni mikään ongelma niin kauan kuin itsellenikin jää sopivasti käteen. Koskaan ei tosiaan tiedä kuka joutuu yhteiskunnan tukien varaan. Kuitenkaan paljoa ylimääräisiä tuettavia emme tänne pysty ottamaan.