Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylläisyyden tunne

Vierailija
02.10.2024 |

Söin tunti sitten lounaaksi itsekokoamani fetasalaatin, jossa oli fetaa (75g), pähkinöitä (10g), oliiviöljyä (1 rkl), 10 kalamataoliivia (20g), kidneypapuja (30g) sekä salaattia, tomaattia ja paprikaa. Käytin ainekset vaaan kautta ja energiamääräksi sain 522 kilokaloria.

Ihan järkevä lounas mielestäni istumatyötä tekevälle 180-senttiselle keski-ikäiselle (reilusti ylipainoiselle) naiselle, vaikka kalorit toki aika kovat salaatiksi.

Mutta kertokaa, miksi minulla on taas/yhä nälkä!? Ja ei, tämä ei ole mielitekoa, vaan maha murisee ja kurnii. Nälkä on siis ihan aito fyysinen tuntemus nyt. söin normaalin aamupalan (2 ruisleipää kalkkunalla) aamulla, joten sekään ei selitä.

Onko teillä muilla samaa? Miten kylläisyyden tunnetta voisi lisätä fiksusti/fiksuilla valinnoilla? Ainoa mitä keksin tähän, on että salaatti kylmänä ruokana ei tuo samanlaista tyydytystä/kylläisyyden tunnetta kuin esim. keitto, mutta miten voi fysiologisesti olla mahdollista tuntea nälkää tuollaisen salaatin syömisen jälkeen? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö kaipaa hiilihydraatteja?

Vierailija
2/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää papujen osuutta ja vähemmän fetaa? Rasva ja proteiini eivät itsessään ilmeisesti niin hyvin pidä nälkää  ilman riittävää kuitua. 

Sosekeittoa on muistaakseni tutkittu ja todettu, että se pitää nälkää paremmin kuin sama keitto soseuttamattomana. Keitto on oikeasti hyväksi muutenkin ilmeisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vatsasi sanoo, että ei tällä määrällä saa tätä rasvakerrosta ylläpidettyä. Sellaista se laihdutus on, nälän tunnetta on siedettävä. Kuppi mustaa kahvia tai (sokeritonta) kaakaota auttaa, saat ohjattua huomion vatsastasi muualle. Muutaman viikon kun pystyt jättämään sen vatsasi vähemmälle huomiolle, niin paino putoaa kuin itsestään. Jotenkin oksettavaa, miten se vatsa on joillekin maailman keskipiste. Peiliin katsomalla varmaan näet, ettet ole nälkään kuolemassa, vaikka vatsa muuta väittäisikin

Vierailija
4/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää papujen osuutta ja vähemmän fetaa? Rasva ja proteiini eivät itsessään ilmeisesti niin hyvin pidä nälkää  ilman riittävää kuitua. 

Sosekeittoa on muistaakseni tutkittu ja todettu, että se pitää nälkää paremmin kuin sama keitto soseuttamattomana. Keitto on oikeasti hyväksi muutenkin ilmeisesti. 

Kiitos, tämä on varmasti hyvä vinkki. Kävin ravitsemusterapeutilla kaksi kertaa ylipainon vuoksi, ja sieltä ei käteen jäänyt oikein muuta kuin suositus ottaa kuitulisä käyttöön. Täytynee panostaa tähän taas uudelleen, en ole vielä saanut sitä normaaliksi osaksi ruokailua.

Vierailija
5/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaista soopaa seilttää, ettei painon pudotessa tulisi nälän tunnetta? Totta kai tulee. Kroppa on tottunu lihomaan ja kun suunta vaihtuu, muutokseen tottuminen ottaa aikansa ja se sisältää myös mielitekoja. Ihme lihavien paapomista tuollainen epätoivoinen yritys kehittää jotain nälätöntä dieettiä. Ei onnistu. Koittakaa vaan kestää, niin me muutkin ollaan kestetty ja kestetään päivittäin, ettei tule ylensyöntikiksejä

Vierailija
6/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venynyt mahalaukku kuten mulla. Ei täyty millään ja koko ajan on nälkä. Normaalipainoinen nainen olen. 

Vierailija
7/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sose on ruuansulatukselle kevyempää, ja ruuansulatus kuluttaa energiaa. Mitä raskaampaa ruokaa syö ja myös mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän kroppa vaatii ja pyytää ruokaa. Pointti on siinä, että siihen nälän tunteeseen ei tarvitse reagoida. Sitä voi kärvistellä vaikka viikon ilman, että kuolee nälkään. Jos on tosi lihava, niin vaikka 50

Ainoa asia, mikä kannattaa huomioida on se, että rasva varastoi myrkkyjä. Eli kun se rasva lähtee kehosta liukenemaan, vapautuvat kaikki myrkytkin ja haisu on sen mukainen. Noh, elämä on. Sitä saa mitä tilaa. Ahneella on kakkainen loppu, jne.

Vierailija
8/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venynyt mahalaukku kuten mulla. Ei täyty millään ja koko ajan on nälkä. Normaalipainoinen nainen olen. 

Kyllä se siitä palautuu, kun ei venyttele sitä koko ajan ylensyömällä. Palautuvathan raskausvatsatkin. Koittakaa nyt vaan kestää ja keskittyä muihin asioihin, kuin siihen vatsaan

Vierailija
9/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vatsasi sanoo, että ei tällä määrällä saa tätä rasvakerrosta ylläpidettyä. Sellaista se laihdutus on, nälän tunnetta on siedettävä. Kuppi mustaa kahvia tai (sokeritonta) kaakaota auttaa, saat ohjattua huomion vatsastasi muualle. Muutaman viikon kun pystyt jättämään sen vatsasi vähemmälle huomiolle, niin paino putoaa kuin itsestään. Jotenkin oksettavaa, miten se vatsa on joillekin maailman keskipiste. Peiliin katsomalla varmaan näet, ettet ole nälkään kuolemassa, vaikka vatsa muuta väittäisikin.

Oletpa ilkeä. Tuliko sinulle nyt hyvä mieli? Jos olisin läheisesi tai vaikka työkaverisi, niin puhuisitko minulle kasvokkain samalla tyylillä?

Lisäksi et selkeästi ymmärtänyt mitä kirjoitin. Ongelma ei ole huomion kääntäminen vatsasta pois, vaan fyysinen nälän tunne, joka ei näytä talttuvan asiallisella ravinnolla. Kukaan ei jaksa vapaaehtoisesti sietää jatkuvaa näläntunnetta pitkään, se ei voi olla kestävän painonhallinnan ratkaisu. Ja näin on myös lukuisissa lihavuustutkimuksissa todettu. Liian alhaiset kalorimäärät nostavat riskiä ahmimiseen ja pidemmällä aikavälillä nostavat painon lähtöpainoa lihavampiin lukemiin.

Vierailija
10/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä palautuu, kun ei venyttele sitä koko ajan ylensyömällä. Palautuvathan raskausvatsatkin. Koittakaa nyt vaan kestää ja keskittyä muihin asioihin, kuin siihen vatsaan

On kuule ihan fysiologinen poikkeavuus joka tutkittu ja diagnosoitu. En ylensyö, enkä ole koskaan ollut ylipainoinen eli itse en jättimahaani ole hankkinut. 

Vierailija
11/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vatsasi sanoo, että ei tällä määrällä saa tätä rasvakerrosta ylläpidettyä. Sellaista se laihdutus on, nälän tunnetta on siedettävä. Kuppi mustaa kahvia tai (sokeritonta) kaakaota auttaa, saat ohjattua huomion vatsastasi muualle. Muutaman viikon kun pystyt jättämään sen vatsasi vähemmälle huomiolle, niin paino putoaa kuin itsestään. Jotenkin oksettavaa, miten se vatsa on joillekin maailman keskipiste. Peiliin katsomalla varmaan näet, ettet ole nälkään kuolemassa, vaikka vatsa muuta väittäisikin.

Oletpa ilkeä. Tuliko sinulle nyt hyvä mieli? Jos olisin läheisesi tai vaikka työkaverisi, niin puhuisitko minulle kasvokkain samalla tyylillä?

Lisäksi et selkeästi ymmärtänyt mitä kirjoitin. Ongelma ei ole huomion kääntäminen vatsasta pois, vaan fyysinen nälän tunne, joka ei näytä talttuvan asiallisella ravinnolla. Kukaan ei jaksa vapaaehtoisesti sietää jat

Tuo vatsan paapominen on nimenomaan se ongelman juuri ja syy. Ensin sitä on paapottu sokerilla, nyt tehdään hirveä numero ruokien mittailusta ja vatsan tuntemusten anaalisoinnista. Huomio pitää ohjata muualle ja antaa sen vatsan olla nälkäisenä, kyllä se siihen tottuu. Ja turha ulista mistään ilkeydestä, kyllä minä olen eläissäni kuunnellut ihan tarpeeksi ilhavien ihmisten ilkeilyä koska kuvittelevat koko maailman pyörivän heidän ympärillään samalla tavalla kuin heidän elämänsä pyörii vatsojensa ympärillä, kuin mitkäkin aikuisvauvat.

Vierailija
12/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuule ihan fysiologinen poikkeavuus joka tutkittu ja diagnosoitu. En ylensyö, enkä ole koskaan ollut ylipainoinen eli itse en jättimahaani ole hankkinut. 

Lääkärithän kehittelevät diagnooseja ihan sen perusteella, mistä he saavat rahaa. Lihavat ovat hyvä kohderyhmä, sillä maksavat kaikesta huomiosta. Ja kyllä, kaikkeen löytyy diagnoosi ja jos ei löydy, niin jotakin vähän siitä vierestä, niin asiakkaalle tulee tärkeä ja hyvä mieli.

Vierailija
13/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aika lailla tottumuskysymys. Esim. jos olet tottunut syömään tukevamman lämpimän aterian, niin kyllä siitä nälkä tulee ilman, ennen kuin totut uuteen. Jos nyt haluat totutella. Voihan sitä tehdä niinkin päin, että syö lounaalla tukevamman aterian, ja ehkä päivälliseksi sen salaatin, jos omalle kropalle on helpompi silloin olla vähemmillä kaloreilla. 

Toinen juttu on, että jos on paljon ylipainoa, nälkä- ja kylläisyyshormonit on sekaisin, ja nälkää ei tällöin voi millään välttää vaan sitä on pakko vain kestää jos laihduttaa haluaa. Mä olen laihduttanut yhteensä 58 kg, ja kyllä piti vaan sietää nälkää ja heikotusta paljon, ymmärtää että kropan mielestä on nälänhätä ja se tekee kaikkensa saamaan mut syömään niin että saan menetetyn rasvan takaisin, mutta en voi antaa periksi. Ravitsemusterapeutti varoitti siitä, että laihdutuksen jälkeenkin kestää vielä vuoden tai pari, että nälkä- ja kylläisyyshormonit normalisoituu, ja niin se tosiaan oli. 

Vierailija
14/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi et selkeästi ymmärtänyt mitä kirjoitin. Ongelma ei ole huomion kääntäminen vatsasta pois, vaan fyysinen nälän tunne, joka ei näytä talttuvan asiallisella ravinnolla. Kukaan ei jaksa vapaaehtoisesti sietää jat

Ei se kestäkään loputtomiin, vain sopeutumisvaiheen. Kun ei reagoi tunkemalla vatsaan lisää ruokaa, vaan antaa nälän vaan olla, se menee kyllä ohi. Sitten jos ei saa unta sen vuoksi, että nälättää, voi syödä vaikka 1 banaanin. Päivällä kyllä kestää ihan hyvin kurnivaakin vatsaa.

Ja todellakin on kestävän painonhallinnan salaisuus. Himoja tulee aina, läpi elämän. Mitä enemmän niille antautuu, sitä enemmän lihoo ja sitä vaikeammaksi niiden vastustaminen käy. Mitä vähemmän niistä välittää, sitä heikommaksi himon tunne käy. Mutta ei se lopu koskaan, edelleen tulee itsellekin himoja. Ensin voi ottaa vaikka merisuolanokareen ja juoda lasin vettä, ja sitten puolen tunnin päästä syödä yhden kananmunan. Näin opetat kehoasi, että se nälän rääkyminen ei auta, ja että siihen reagoidaan monipuolisella, ravinteikkaalla RAVINNOLLA eikä millään kiihottavalla sokerimätöllä.

Vierailija
15/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on aika lailla tottumuskysymys. Esim. jos olet tottunut syömään tukevamman lämpimän aterian, niin kyllä siitä nälkä tulee ilman, ennen kuin totut uuteen. Jos nyt haluat totutella. Voihan sitä tehdä niinkin päin, että syö lounaalla tukevamman aterian, ja ehkä päivälliseksi sen salaatin, jos omalle kropalle on helpompi silloin olla vähemmillä kaloreilla. 

Toinen juttu on, että jos on paljon ylipainoa, nälkä- ja kylläisyyshormonit on sekaisin, ja nälkää ei tällöin voi millään välttää vaan sitä on pakko vain kestää jos laihduttaa haluaa. Mä olen laihduttanut yhteensä 58 kg, ja kyllä piti vaan sietää nälkää ja heikotusta paljon, ymmärtää että kropan mielestä on nälänhätä ja se tekee kaikkensa saamaan mut syömään niin että saan menetetyn rasvan takaisin, mutta en voi antaa periksi. Ravitsemusterapeutti varoitti siitä, että laihdutuksen jälkeenkin kestää vielä vuoden tai pari, että nälkä- ja kylläisyys

Juuri näin. Peilistä voi käydä tarkistamassa, onko nälkäkuolema lähellä, kun kehon tuntemuksiin ei voi luottaa.

Vierailija
16/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärithän kehittelevät diagnooseja ihan sen perusteella, mistä he saavat rahaa. Lihavat ovat hyvä kohderyhmä, sillä maksavat kaikesta huomiosta. Ja kyllä, kaikkeen löytyy diagnoosi ja jos ei löydy, niin jotakin vähän siitä vierestä, niin asiakkaalle tulee tärkeä ja hyvä mieli.

Eikö mene jakeluun? En ole, enkä ole koskaan ollut ylipainoinen. Diagnoosi on helppo kun vertaa minun mahalaukkua normaaliin. 

Vierailija
17/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBBE ja OMAD.

Vierailija
18/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy todeta, että sekä laihdutukseen että ruuanlaittoon liittyvissä keskusteluissa täällä on poikkeuksellisen törkeä sävy, ja se on erikoista tietäen, miten törkeä sävy täällä on kutakuinkin aina. 

Vierailija
19/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan liikaa salaattia, liian vähän rasvaa ja proteiinia. Ei mullakaan salaatilla lähde nälkä vaikka söisin 5 litran saavin. Lopulta ehkä vain lopettaa syömisen, kun ei ehdi puputtaa niin paljon, mutta 20 minuutin päästä on aivan kiljuva nälkä.

Vierailija
20/21 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen juttu on, että jos on paljon ylipainoa, nälkä- ja kylläisyyshormonit on sekaisin, ja nälkää ei tällöin voi millään välttää vaan sitä on pakko vain kestää jos laihduttaa haluaa. Mä olen laihduttanut yhteensä 58 kg, ja kyllä piti vaan sietää nälkää ja heikotusta paljon, ymmärtää että kropan mielestä on nälänhätä ja se tekee kaikkensa saamaan mut syömään niin että saan menetetyn rasvan takaisin, mutta en voi antaa periksi. Ravitsemusterapeutti varoitti siitä, että laihdutuksen jälkeenkin kestää v

Väitteessä, että ylipainon vuoksi nälkä- ja kylläisyyshormonit ovat "sekaisin", on osittain totuutta, mutta se ei tarkoita, että nälkää on vain "pakko kestää" laihtumisen aikana. Hormonit, kuten leptiini ja greliini, jotka säätelevät nälkä- ja kylläisyystuntemuksia, voivat todellakin olla häiriintyneitä huomattavan ylipainon yhteydessä.

Vaikka hormonitoiminta voi olla epätasapainossa, on olemassa keinoja hallita näläntunnetta ja tukea painonpudotusta ilman, että nälkää tarvitsee sietää jatkuvasti:

Riittävä proteiinin ja kuitupitoisten ruokien syönti voi lisätä kylläisyyttä ja pitää nälkää loitolla pidempään.

Hitaat hiilihydraatit ja rasvat auttavat tasapainottamaan verensokeria ja vähentävät nälän tunnetta.

Liikunta voi parantaa hormonitasapainoa, kuten leptiiniherkkyyttä ja aineenvaihduntaa.

Uni ja stressinhallinta vaikuttavat myös hormonitasapainoon. Huono uni lisää greliiniä ja heikentää leptiiniherkkyyttä, mikä voi pahentaa näläntunnetta.

Johtopäätös:

Ylipainon aiheuttama hormonien epätasapaino voi tehdä näläntunteen hallitsemisesta vaikeampaa, mutta nälkä ei ole jotain, mitä on "pakko sietää" painonpudotuksen aikana. Optimoimalla ruokavalion ja elämäntavat, nälkää voidaan hallita ja painonpudotus onnistuu ilman jatkuvaa nälän sietämistä.

Tässä Chat GPT:n vastaus väitteesesi, uskon kyllä enemmin AI:ta kuin anonyymiä verkkokeskustelijaa.