Millä perustelet näkemyksen 'oma kansa ensin'?
Aika moni maltillinenkin taho on sitä mieltä että 'oman maan kansalaiset' tulee asettaa rahan- tai vaikkapa hoitopaikkojen jaossa muiden edelle.
Millä perustelet tämän ajatuksen? On selvää, etteivät esimerkiksi Suomen resurssit riitä kaikille maailmassa, mutta miksi syntyminen tietyllä alueella, mihin ei ole itse voinut vaikuttaa, oikeuttaisi yksilön erillisasemaan? Pitäisikö huomioon ottaa myös se, mitä yksilö on itse tehnyt? Onko edellisten sukupolvien tekemä työ asia, jonka perusteella 'oman maan kansalainen' on oikeutettu maailman mittakaavassa suunnattomiin etuihin, vaikkei itse tekisi mitään rakentavaa?
Kommentit (125)
En viitsi töitä tehdä enään kun tänne otetaan näitä elättejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin siinä että onko reilua ostella sitä kamaa sieltä kehitysmaasta ylipäänsä.
No mistäs esim. kännykän ajattelit sitten ostaa?
Meillä oli vielä 15 vuotta sitten hienot Nokia kännykkätehtaat. Missäs ne nyt on? Mikä järki? Vain pakolliset tuotteet pitäisi tuoda. Esim jotkut raaka-aineet jne.
No ala sinä sitten valmistamaan kännyköitä. Nyt vaan on niin, että hyvin monet elektroniikkatuotteet kootaan kolmansissa maissa, joten ilman todella valikoivaa kulutuskäyttäytymistä eettinen ostaminen on käytännössä mahdotonta.
Osoittakaa se käytännössä. Jokainen voi petrata tuolla saralla. Vaikkapa Ikea on täynnä asiakkaita ja Isku huutaa tyhjyyttään. Pieniä tekoja, joita jokaisen on mahdollista tehdä. Ei koko ongelmaa tarvitse ratkaista kerralla.
Se on vähän sama kuin Suomen taistelu ilmaston lämpenemistä vastaan. Voidaan tehdä ja näyttää esimerkkiä, mutta mikään ei muutu, muuta kuin oma ahdinkomme. Jos minä alan ostamaan kalliita kotimaisia tuotteita, mikään ei muutu paitsi että menen vararikkoon ja saan hyvän omatunnon.
Kyllä se muuttuisi. Ihan yhtä lailla kaikki keski-ikäiset ja vanhemmat muistavat, miten se muuttui, kun lakkasimme ostamasta suomalaista. Globalisaatio ei toki poistu, mutta turhan krääsän ja ala-arvoisten tuotteiden materiaalinhaaskausongelma vähenisi.
Olen maksanut Suomeen veroja niin pitkään, että sairastuessani syöpään tunsin vain pientä syyllisyyttä siitä, että yhteiskunta elättää minua.
Toisenlaisella taustalla tilanne olisi ollut erilainen.
Vaikka kaikki maailman rahat jaettaisi tasan koko maailman väestön kesken, niin viikon päästä jotkut olisivat puilla paljailla ja toiset rikkaita.
En jaksanut näin joutavaa ketjua lukea, mutta jos ei osaa tai pysty tekemään mitään, niin ei voi paljon vaatia.
Eri asia sairaat tai vammaiset, joista on pidettävä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Enää olisi hankalampi tilanne. Etenkin, jos olisit joskus tehnyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on suomalaisten rakentama ja ylläpitämä maa, miksi meidän pitäisi vastaanottaa tänne muunmaalaisia elämään meidän verovaroillamme?
Tänne on aina tullut muualta ihmisiä ja perustanut yrityksiä ja järjestänyt palveluja, joita sinäkin ilolla käytät. Taivaasta ei ole pudotettu ihmisiä, joihin on kiinnitetty "suomalainen"-lappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on suomalaisten rakentama ja ylläpitämä maa, miksi meidän pitäisi vastaanottaa tänne muunmaalaisia elämään meidän verovaroillamme?
Tänne on aina tullut muualta ihmisiä ja perustanut yrityksiä ja järjestänyt palveluja, joita sinäkin ilolla käytät. Taivaasta ei ole pudotettu ihmisiä, joihin on kiinnitetty "suomalainen"-lappu.
Suurin osa nykyisistä tulijoista ei perusta minkäänlaisia yrityksiä eikä järjestä paleluita.
Perssuolinkainen toistaa Mestarinsa paskapuheita papukaijana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykyisistä tulijoista ei perusta minkäänlaisia yrityksiä eikä järjestä paleluita.
Höpö höpö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustavat pääasiassa itselleen ja omalle viiteryhmälleen (ruokakauppa, vaatteet, ravintolat, rahanlähetyspalvelut, järjestetyt matkat), mikä todistaa sen, että ihminen ei pysty olemaan globaali olento vaan tuntee yhteyttä pienemmässä viitekehyksessä ja on valmis palvelemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisemmin ne järjestävät kuin joku Persujen keskivertoäänestäjä.
Asun yhden tunnetuimman maahanmuuttajakeskittymän vieressä. Kyllä tässä tulee huomattua, että ei heitä kiinnosta me, miksi meidän pitäisi ihan hirveästi kiinnostua heistä. He ovat tyytyväisiä siitä, että heillä on paikka, mihin voivat perustaa oman yhteisönsä yhteisön sisään. Niin kauan kuin pysyvät siellä hengissä, ovat tyytyväisiä keskenään.
Sehän on rikos, että tunkeutuu toiseen maahan ja alkaa varastamaan toisen maan rahoja omiin tarkoituksiinsa. Siinä jo moraali sanoo, että tämä on väärin. Varastamista on myös rikkailta varastaminen.
Suomalaiset itse määrittelevät juurikin vaaleissa, miten tulonsiirtoja heidän maksamistaan veroista maksetaan. Maksaja päättää, mihin verorahat menevät. Rahat kannattaa käyttää viisaasti ja rahahanat sulkeutuvat, jos rahoja käytetään väärin. Rahalla tätä maailmaa hallitaan, joten on turha nillittää, ettei maksajalla ole oikeutta päättää, mihin rahoja käytetään.
Kyllä sinä voit talsia meille syömään meidän ruokiamme, mutta ainoastaan jos me sallimme sen! Toistaiseksi sinulle ei ole kutsua esitetty...
Verorahat eivät ole yhteisiä, ne ovat veronmaksajien rahoja. Jos joku maan ulkopuolelta tuleva haluaa hyötyä tästä potista, olisi tosiaan syytä ruveta ainakin "luutaa heiluttamaan" yhteiseksi hyväksi.
Voiko tämmöistä edes kysyä? Tahdotko itse jakaa omastasi kaikille vaatimatta vastapalvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Onko edellisten sukupolvien tekemä työ asia, jonka perusteella 'oman maan kansalainen' on oikeutettu maailman mittakaavassa suunnattomiin etuihin, vaikkei itse tekisi mitään rakentavaa?
Ei tietenkään maailmanmittakaavassa ja suunnattomiin etuihin, varsinkin jos ei tee mitään asioiden eteen...
Ei tietenkään edes oman maansa mittakaavassa jos ei tee riittävästi mitään hyödyllistä sen eteen...
Eikä ole tietenkään pidä olla oikeutettu toisen maan kansalaisten etuihin jos ei ole tämän toisen maan kansalainen ja varsinkin jos on jo tuhonnut oman maansa...
Vierailija kirjoitti:
Tahdotko itse jakaa omastasi kaikille vaatimatta vastapalvelusta?
Usein nämä "jakajat" ovatkin ostamassa hyvää omaatuntoa jakamalla toisten omaa... ja aika usein jakamassa toisten omaa myös itselleen...
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Opiskelin teknillisessä yliopistossa ja tein kesätöitä 16v alkaen 25-vuotiaaksi asti. Tökkii liian pahasti herätä aamuviideltä töihin 8 tunniksi ja koittaa opiskellakin kun tietää että kokonaiset klaanit saavat ilmaiselätyksen sukupolvesta toiseen (90-luvun somalit) maksamistani veroista.
Mitä pahaa siinä sitten on jos heittäydyn myös tukiverkon varaan ja jätän opinnot kesken? Ei minulla ole enää kiinnostusta rakentaa elintasoa omalla työlläni.
Ja noille jotka vänisee että miksi pitäisi kantasuomalaiselle maksaa tukia yhtään enempää kuin maahantunkeutujille, niin minun vanhempani ovat sentään 40 vuotta maksaneet tähän maahan veroja, ja isovanhempani rakentaneet tätä maata. Tulijat tulivat kirjaimellisesti valmiin pöydän ääreen.
Se on vähän sama kuin Suomen taistelu ilmaston lämpenemistä vastaan. Voidaan tehdä ja näyttää esimerkkiä, mutta mikään ei muutu, muuta kuin oma ahdinkomme. Jos minä alan ostamaan kalliita kotimaisia tuotteita, mikään ei muutu paitsi että menen vararikkoon ja saan hyvän omatunnon.