Millä perustelet näkemyksen 'oma kansa ensin'?
Aika moni maltillinenkin taho on sitä mieltä että 'oman maan kansalaiset' tulee asettaa rahan- tai vaikkapa hoitopaikkojen jaossa muiden edelle.
Millä perustelet tämän ajatuksen? On selvää, etteivät esimerkiksi Suomen resurssit riitä kaikille maailmassa, mutta miksi syntyminen tietyllä alueella, mihin ei ole itse voinut vaikuttaa, oikeuttaisi yksilön erillisasemaan? Pitäisikö huomioon ottaa myös se, mitä yksilö on itse tehnyt? Onko edellisten sukupolvien tekemä työ asia, jonka perusteella 'oman maan kansalainen' on oikeutettu maailman mittakaavassa suunnattomiin etuihin, vaikkei itse tekisi mitään rakentavaa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa räjähtää pää. Ihan turhaa saivartelua ja viisastelua niin kauan, kun omat asiamme ovat päin helv.ttiä. Emme todellakaan ole velvollisia elättämään kaikkia tänne tulevia.
Taikaseinää ei ole.
Suomalaisilla on asiat itse asiassa hemmetin hyvin ja ihmiset jotka tänne tulee, haluaa nimenomaan elättää itsensä. Toisin kuin monet suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa räjähtää pää. Ihan turhaa saivartelua ja viisastelua niin kauan, kun omat asiamme ovat päin helv.ttiä. Emme todellakaan ole velvollisia elättämään kaikkia tänne tulevia.
Taikaseinää ei ole.Suomalaisilla on asiat itse asiassa hemmetin hyvin ja ihmiset jotka tänne tulee, haluaa nimenomaan elättää itsensä. Toisin kuin monet suomalaiset.
Täällä saa harjoittaa liiketoimintaa ja työlupia irtoaa useimmille, jos on työpaikka.
Valtio on kyllä jäjettömin yksikkö ja vähimmin puolustettavissa. Me asutaan hyvän ja pahan rajalla ja kuvitellaan että valtio se pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikaseinää ei ole.Suomalaisilla on asiat itse asiassa hemmetin hyvin ja ihmiset jotka tänne tulee, haluaa nimenomaan elättää itsensä. Toisin kuin monet suomalaiset.
Asiat on hyvin niin kauan kun niistä pidetään huolta. Hölmöjen käsissä kaikki menetetään ja nopeasti.
Mistä näitä tyhmiä sikiää?
Mieti asiaa uudestaan, kun hoidon tarvettasi mietitään ja vieripedillä on ihminen, jonka sukulaiset eivät ole rakentaneet maata. Tuo ei ole itsekään ollut töissä, mutta hoidetaan ja sinä kuolet.
Meitä on vaan 5 milj. maailmassa eli olemme pieni vähemmistökansa. Kuka meidän puolia pitää jos emme me itse?
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tyhmiä sikiää?
Mieti asiaa uudestaan, kun hoidon tarvettasi mietitään ja vieripedillä on ihminen, jonka sukulaiset eivät ole rakentaneet maata. Tuo ei ole itsekään ollut töissä, mutta hoidetaan ja sinä kuolet.
Siis siinä vieressä on Hakkarais-Teukka, joka on saanut törttöilystä enemmän palkkioita kuin on ikinä maksanut alkoholiveroja?
Hoidon tarvetta ei onneksi määritellä äärioikeiston kabinetissa. Jos määriteltäisiin, Teukka lähtisi uuniin, kuten Lokka nätisti ilmaisee.
Maailma nyt vaan on niin monimuotoinen ja suuri paikka, että on erittäin mahdottomalta tutuva ajatus, että luovuttaisiin valtioista ja jaettaisiin kaikki tasan niin, että ihmiset olisivat edelleen motivoituneita tuottamaan tuotteita ja palveluita (ilman niitä kuollaan sitten kerralla kaikki) ja että he aidosti kokisivat olevansa osa yhteisöä ilman sisäisiä klikkejä ja konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on vaan 5 milj. maailmassa eli olemme pieni vähemmistökansa. Kuka meidän puolia pitää jos emme me itse?
Näin! Kukaan ei kunnioita mitään alistuvaa ja nöyristelevää, vaan meidän täytyy suoraselkäisesti pitää kiinni oikeuksistamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työlläkö? Voin sanoa työni puolesta, että ei pidä paikkaansa, koska Suomessa pärjää muutenkin. Suurin osa ei ole edes kiinnostunut oppimaan kieltä, koska eivät sitä tarvitse. Se nyt vaan on fakta.
No tästä se lähtee:
- Mulla on fyrkkaa rajallinen määrä, omalla työnteolla ansaittua.
- Enemmänkin fyrkkaa voisin haluta, mutta en yksinkertaisesti jaksa työskennellä yli 40h viikossa.
- Voin ruokkia fyrkallani kohtalaisen hyvin 4 ihmistä.
- Niinpä mulla on maksimissaan 2 lasta vaikka enemmänkin olisi kiva. Kova valinta.
- Jos alkaisin ruokkia muitakin kuin omat lapset, itseni ja puolisoni,
koko perhe kärsisi tuota pikaa nälästä. Ja me nälkäiset vanhemmat jaksaisimme tehdä työtä entistä vähemmän
- Tokihan se vtuttaisi sanoa mee pois, jos nälkäinen työtön pyörisi ovellani pyytämässä fyrkkaa ja ruokaa
- etenkin jos sen fyrkan saatuaan se työtön lisääntyisi ja ovella olisi myös sen lapsi
- ja kumpikaan ei olisi ikinä oikeasti kiitollinen
Miksi suomalaiset naiset kouluttautuvat, menevät töihin, maksavat pienestä palkastaan kaikenkaikkiaan yli 70% veroina ja maksuina, hankkivat ja kasvattavat siinä kiireessä ne kaksi tai max kolme lasta, raijaavat ne päivähoitoon päästäkseen maksamaan veroja... Ja tänne tulevat kouluttamattomat ja kouluttamattomiksi jäävät naiset hankkivat ne 8-10 lasta, jotka elätetään ja koulutetaan niiden suomalaisten verorahoilla. Yhtään tuottavaa työtuntia tai vetoeuroa ei synny. Suurin osa lapsista jatkaa samalla uralla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että me muut ajattelisimme yhtä ahtaasti kuin sinä?
Tällä planeetalla on vain yksi tulevaisuus, joka ei rajoitu valtionrajoihin. Kaikki ihmiset haluavat elää, asua, tehdä työtä ja rakastaa.
Mitkään rajat eivät pysäytä ilmastonmuutosta, myrskyjä, nälänhätää.
Se raja, jonka näet kartassa, on MIELIKUVITUSTA.
” ” ” Millä perustelet näkemyksen 'oma kansa ensin'? ” ” ”
Täytyy olla sairas jos tuo tarvitsee perusteluja.
Normaali ihmiselle tuo on aivan itsestään selvyys.
Jos maailma olisi paikka, jossa hyödykkeet olisivat konkreettisia, voitaisiin jakaa ne tasan kaikille. Ja tehdä jako uudelleen aina vaikka kymmenen, viiden tai yhden vuoden välein, koska jo vuodessa olisi syntynyt uusi epätasapaino.
Mutta kun kyse on siitä, että oikeastaan kaikkeen hyödykkeeseen lukuun ottamatta auringonpaistetta tarvitaan ihmisen viitseliäisyyttä ja työtä - hedelmät ja marjatkin pitää käydä poimimassa, ei sitä motivaatiota synny, jos
1. ei hyödy itse mitenkään
2. ei ole mahdollisuus hyödyttää läheisiään
3. ei ole tarvetta ponnistella
4. ei ole mahdollisuutta edetä
eli koko maailma kaatuisi aika nopeasti. Eikä tuohon mennä, koska se sotii vastoin ihmisen perusluontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taikaseinää ei ole.Eihän kukaan todellisuudessa ajattelekaan näin. Niin kauan kuin kritisoidaan mielipiteitä, joita ei ole olemassakaan, ei keskustelussa päästä eteenpäin.
Olen työskennellyt tulijoiden parissa kuusi vuotta, tiedän, mitä he täältä hakevat. Olen irtisanoutunut, aloitan työt muualla. Meitä on useita, jotka eivät jaksa enää. Näistä jankkaaminen on turhaakin turhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma nyt vaan on niin monimuotoinen ja suuri paikka, että on erittäin mahdottomalta tutuva ajatus, että luovuttaisiin valtioista ja jaettaisiin kaikki tasan niin, että ihmiset olisivat edelleen motivoituneita tuottamaan tuotteita ja palveluita (ilman niitä kuollaan sitten kerralla kaikki) ja että he aidosti kokisivat olevansa osa yhteisöä ilman sisäisiä klikkejä ja konflikteja.
No näinhän se on. Aina päädytään siihen, että kansallusvaltioiden aika on edelleen. Ja sitten se, että niillä valtioilla on rajat eikä niiden oikeudet ole koko muun maailman saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
” ” ” Millä perustelet näkemyksen 'oma kansa ensin'? ” ” ”
Täytyy olla sairas jos tuo tarvitsee perusteluja.
Normaali ihmiselle tuo on aivan itsestään selvyys.
Juuri näin.
Millä perustelet:"Minun kotini ensin."
Oletko valmis että ulko-ovi on jatkuvasti auki ja kuka tahansa voi käydä syömässä jääkaapiltasi?
Vai vedätkö rajat kenties omakotitalosi tontin rajoille? Tekemällä kauniin valkoisen aidan, ettei ohikulkija voi tulla nauttimaan keväästä aurinkotuolissasi?
Mihin haluat laittaa sen rajan.
Käsitykseni mukaan suomalaisella ei ole ollut koskaan ongelmaa matkustaa lomalle, tai lähtä töihin ulkomaille.
Ennen Shengeniä ei ollut mitään ongelmaa näyttää passia rajoilla.
Nyt ilmeisesti mielestäsi ei tarvita rajoja. Älä laita ulko-ovea lukkoon kun lähdet töihin että pääsen syömään <3
Ei tulisi mieleenkään ajatella, että suomalaisia pitäisi auttaa ensin. Ennemminkin juuri viimeiseksi, kerta niillä suomalaisilla joilla menee kaikkein huonoiten, menee kuitenkin paljon paremmin kuin useimmilla muilla. Tässä maassa nyt vaan aivopestään ihmisiä itsekkäiksi ja "uhreiksi".