Kannattaako ostaa asumisoikeusasunto?
Jos vaihtoehtona ovat vain vuokrakämpät, joissa asuu paljon ongelmaista porukkaa ja asunnont eivät ole yhtä kivoja. Yksityiseltä vuokraaminen ei tunnu turvalliselta ja pitkäaikaiselta ratkaisulta kuitenkaan.
Ja lapset on jo tehty ja omillaan. Ei ole mahdollisuuksia ostaa omaakaan. N49 ja M50
Kommentit (22)
Rippuu paikkakunnasta ja järjestysnumerosta että kannattako.
Eipä tuossa paljon menetäkään jos se asumioikeusmaksu ei tuota ongelmaa. Senhän saa kyllä takaisin kun muuttaa asunnosta pois.
Tampere kyseessä ja katsottaisiin sellainen, missä edullinen vastike. Sijoittaa voisi joku 30 000 siihen asomaksuun.
Miksei. Me ollaan mietitty ihan meidän lapsiperheelle asumismuodoksi asumisoikeutta (toistaiseksi vielä vuokralla), kun realiteetit sen suhteen, mihin kahdella keskituloisella palkansaajalla ilman perintöjä tai takaajia on varaa Helsingissä. Ajattelen, että se on lapsillekin palvelus saada kasvaa mukavalla ja turvallisella asuinalueella palveluiden äärellä ja vähän väljemmässä asunnossa.
Meillä on pari vuotta vanha aso kolmio pääkaupunkiseudulla. Vastike on huomattavasti halvempi kuin vastaavan kokoisissa vuokra-asunnoissa, mutta puitteet mielestäni mukavammat. Paras päätös meille ennen oman ostoa. Nyt aso hommaan tutustuneena, en enää siiryisi vuokralle, mutta toiseen aso asuntoon voisin muuttaa.
Kannattaa silloin kun:
Haluat jonnekin kalliimmalle alueelle, josta et saisi muuten ostettua asuntoa.
Jos vastike ei ole vuokraa kalliimpi ko alueella. Yleensä se on 10-15% halvempi.
Haluat asua talossa, joka ei ole vaarassa muuttua airbnb hotelliksi. Alivuokraukset pitää ilmoittaa aso-yhtiölle ja sinun pitää todella asua siellä.
Sulla on hyvä varausnumero, että saat sen haluamasi kohteen.
Itse muutin asoon vuokra-asunnostas puoli vuotta sitten. Ennen muuttoani asuntoon tehtiin pintaremontti ja vaihdettiin uudet keittiökoneet, koska vanhemmat asunnot ei muuten mene. Vuokrani aleni 100 euroa. Sijainti parani todella paljon, eli olen alueella, josta omaa en voisi ostaa. Minulla oli tarvittava pesämuna eli aso-maksu. Ei ole niskassa isoa lainaa, ja jos haluan muuttaa pois, on vain normaali kk irtisanomisaika. Talossa on pesutuvat ja lisäksi sain oman saunan. Kooltaan asunto on ihan sama kuin vuokra-asuntoni.
Eli kyllä voin suositella vuokra-asunnon vaihtoehtona. Omistusasunnon vaihtoehtona vain silloin, jos et muuten pääse haluamallesi alueelle tai jos olet airbnbn-helvetissä.
Ainakin pääkaupunkiseudulla kannattaa. Aso, jossa asun, on merenranta-alueella keskellä omistustaloja. Vastike kaksiosta 550 euroa ja asumisoikeusmaksun indeksikorotus on jo muutaman vuoden sisällä noussut melkein 1000 euroon.
Eihän ne ihan tuosta vain ole otettavissa.
Mulla on about 10 vuotta vanha varausnumero, jonka otin suhteessa exäni kanssa. Onkohan vielä pätevä? ap.
Itse asun asumisoikeusasunnossa. Ei velkaa. En enää vaihtaisi muuhun asumismuotoon. Tulee noin 150€/kk halvemmaksi kuin samanlainen vuokra-asunto. Omaa osaketta en ole koskaan halunnut. Tällä systeemillä ei tarvitse kärvistellä missään kaupungin vuokrakämpissä epämääräisten ihmisten keskellä.
Eihän niitä osteta itselle. Eikä niitä pääse muutenkaan valitsemaan tuosta noin vaan.
Tampereella saatte jonottaa aika kauan ennen kuin asuntoa tarjotaan.
En ostaisi, se vastike on aivan hirveän hintainen. Omaa kokemusta ei ole, mutta kaverilla oli, ja vuokrakämpässä olisi päässyt paljon halvemmalla - tai omassa. Sitten hän ei meinannut päästä siitä eroon, jostakin syystä juuri silloin ei ollut kysyntää sillä seudulla. En muista, saiko hän sen sijoittamansa summan takaisin - käsittääkseni se pitäisi saada ainakin, mutta nyt en ole ihan varma. Hän oli hyvin pettynyt ja tyytymätön siihen asumismuotoon, ja mitä olen sivusilmällä kotiseutuni asumisoikeusasuntojen tarjontaa katsellut, vastikkeet ovat todella huimia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä osteta itselle. Eikä niitä pääse muutenkaan valitsemaan tuosta noin vaan.
Mä jonotin Tampereella alle puoli vuotta. Kyse pienestä kaksiosta. Kävi hyvä tuuri.
Ei muuta kuin jonoon vaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin en huomannut laittaa tuohon perään, että olen siis ap. ,joka 10v sitten otin sen jonotusnumeron ja että onkohan se vielä voimassa. Exän kanssa meni silloin huonosti ja ajattelin hommata itselleni ason. Nyt erosta jo viisi vuotta ja uuden hyvän miehen kanssa yhteistä eloa takana kolme vuotta. Ehkä selvitän Treen asuntotoimesta, vai osaako joku sanoa nyt heti, onko se ikuinen se jonotusnumero tai ainakin vielä voimassa? ap.
Osaako joku vastata, että vanheneekö se jonotus joskus, vai ei? ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin en huomannut laittaa tuohon perään, että olen siis ap. ,joka 10v sitten otin sen jonotusnumeron ja että onkohan se vielä voimassa. Exän kanssa meni silloin huonosti ja ajattelin hommata itselleni ason. Nyt erosta jo viisi vuotta ja uuden hyvän miehen kanssa yhteistä eloa takana kolme vuotta. Ehkä selvitän Treen asuntotoimesta, vai osaako joku sanoa nyt heti, onko se ikuinen se jonotusnumero tai ainakin vielä voimassa? ap.
Ei ole mitään syytä miksi ei olisi voimassa. Tuollaisella numerolla saat vapaista asunnoista yleensä minkä haluat, jos ei ole Helsingin keskusta kyseessä.
Ennen jonotusnumero ei vanhentunut mutta oon kuullut että alkais vanhenemaan jatkossa. Tää ei oo kyllä varma tieto.
Ps. Itse jonotin asumisoikeus asuntoon Tampereella ekaan 2 kk ja tokaan 6 päivää.
Viimesin oli tämän vuoden alussa.
Ei vanhene. Sitä parempi, mitä vanhempi numero on. Itse sain Helsingistä haluamaltani alueelta asunnon alle puolessa vuodessa kun käytössäni oli 10 v vanha numero. Uudemmalla numerolla ei toivoakaan päästä tänne.
Kannattaa, jos vastike on edullinen.