Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te pidätte turhana kulutuksena?

Vierailija
11.04.2019 |

Saimme tästä pienen kiistan aikaan ystävän kanssa.

Minusta sellainen kulutus pitäisi karsia pois, jossa tavaraa ei käytetä loppuun. Ystävän mielestä olennaista on tavaroiden määrä. Jos jotain on useampi kappale, se on turhaa, vaikka niitä käytettäisiinkin "loppuun" saakka.

Myönnän, tämä on ns. First world problem. Jos rahaa on vähän käytössä, se yksikin kappale tietysti voi olla liian iso investointi.

Kiista nousi, kun ässähdin takaisin ystävälleni, joka paheksui kylpyhuoneessani olevaa tuotemäärää. Sanoin, että tosiaan tykkään vaihdella vaikkapa suihkusaippuaa, mutta en käytä niitä määrällisesti yhtään sen enempää kuin hän omaansa. Kaikki käytän loppuun, en heitä pois mitään. Joten minun näkökulmastani lopputulos on tasan sama luonnon kannata kuin jos käyttäisin vain yhtä suihkusaippuaa ja ostaisin tiheästi uutta.

Vaatteita en ostele turhaan niitäkään. Minulla ei ole mahdotonta vaatevarastoa, mutta enemmän kuin konmarittavalla ystävällä. Ja koska olen viisikymppinen, vaatteita on kertynyt vuosien mittaan - kun ostaa kestävän perusvaatteen, se on käyttökelpoinen vuosikymmeniä, hyvällä huollolla. Ja heh, päällä niitä ei ole kerrallaan yhtään sen enempää kuin kaverillakaan...

Pitäisin enemmänkin tuhlauksena kertakäyttökulttuuria.

Kommentit (288)

Vierailija
221/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Folion/tuorekelmun/suodatinpussien/leivinpapereiden ostaminen muilta kun halpa merkeiltä. Samaa tavaraa kaikissa.

Vierailija
222/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ostetaan ostamisen ilosta ja heitetään entiset käyttökelpoiset tavarat roskiin. Tai ostetaan "huvikseen" uusi sohva,  ja vasta sitten mietitään mitä entiselle hyvälle sohvalle tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkolomamatkailu, sisustuksen säännönmukainen muodistaminen trendien mukaan, monet energiaa ja erilaisia lämmitettäviä sisätiloja vaativat liikuntaharrastukset, somat pihavalaistukset, sähköautot, sähköpotkulaudat vai mitä ne ovatkaan...

224/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikit, meikkaus, liian isot asunnot, iso osa autoista, suurin osa kauppojen valikoimasta, monta lasta per perhe, remontit pelkän ulkonäön takia, periaatteessa kesämökitkin (mutta jos se tönö jo on olemassa niin parempi jos sitä käytetään mahdollisimman paljon), matkailu, ylipainoiseksi syöminen...

Olenko omilla kriteereilläni jotenkin täydellinen? En todellakaan.

Vierailija
225/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kosmetiikka ja meikit joita käytetään tyyliin pari kertaa. Kertakäyttömuodin ostaminen hm, ginatricot, newyorker- tyylisistä kaupoista. Krääsän tilaaminen kiinasta, niiden tekeminen ja lennätys/laivatus tänne saastuttaa prkuleesti. Autolla ajaminen alle 5 km matka töihin. Vedellä läträys (pitkät suihkut ja kylpyammeessa loikoilu). Kierrättämättä jättäminen ja ympäristön roskaaminen (tupakantumpit ja purkat saa näkemään punasta). Puhelimen vaihto vuosittain vaikka vanha toimii loistavasti. Sama auton vaihdossa. Kyllähän näitä riittää.

Vierailija
226/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu, paitsi ehkä suurperheissä.

Asuin muutama vuosi sitten puurakenteisessa rintamamiestalossa. Siellä oli kuivausrumpu ihan ehdoton - muuten olisi tullut aika pahoja kosteusvaurioita, kun talvisin olisi pitänyt pyykki kuivattaa sisätiloissa.

Vierailija
227/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppulomat ulkomailla. Mitä siitä saa irti, että on yön tai pari jossain minne lennetään?

Vierailija
228/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperi on yksi 1st world juttu ensimmäisenä jonka voisi poistaa. Aivan turhaa kulutusta ja ihmiskunta pärjäsi hyvin ilmankin. Ja minä pärjäänkin. Viemäriverkolle käsittämätön taakka.

Kerro lisää.

Itse olen tätä miettinyt ihan tosissani. En siltä kannalta että lopettaisin paperin käytön kokonaan, vaan sitä että miten homma sitten toimii? Mihin pyyhin takapuoleni jos olen muualla kuin kotona? Kotonakin on ihan kiva putsata se suurin paska ensin paperiin ennen vesipesua. 

Vierailija
229/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan tähän omia tunnontuskia. Olen shoppailuriippuvainen. Olen ostanut elämässäni niin paljon vaatteita, että oikein oksettaa. Ostan käytettyinä sekä uusina ns pikamuotia. En kuitenkaan seuraa muotia, vaan minulla on erittäin omalaatuinen tyyli. Varjelen vaatteitani kaikelta mahdolliselta ja korjautan myös halppisvaatteita, koska olen opiskellut vaatetusalaa ja siksi korjaaminen on suht helppoa.

Meikkaan ja hoidan ihoani päivittäin. Meikeistä kaikki kuitenkin käytössä vähintään pari kertaa kuukaudessa. Olen päättänyt, etten osta enää uusia meikkejä paitsi sitten kun vanhat loppuu. Kookosöljy on monikäyttöistä ja käytän sitä moneen. Vältän näin muovijätettä. Käytän hiusten pesuun palashampoota ja pesen hiukseni kerran viikossa. Suihkussa käyn nopeasti muulloin, paitsi silloin kun pesen hiukset.

Olen matkustanut lentokoneella vain kaksi kertaa elämässäni. Haluaisin kyllä vielä käydä ulkomailla, vaikka sitä paheksutaankin.

Kasvissyöjä olen ollut lapsesta asti ja vegaanisesti syön suurimmilta osin. Joskus lankean johonkin maitoa sisältävään herkkuun.

En omista autoa tai kesämökkiä, venettä, moottoripyörää tai mitään muutakaan huvitusta. Lemmikkejäkään ei ole. Toivon, että kulutukseni olisi edes jotenkin päin kohtuuden  rajoissa, koska en tiedä miten pääsen riippuvuudestani koskaan pysyvästi eroon.

Vierailija
230/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jotku dermosilin tuotteet. Vähän liikaa on niitä.

Vierailija
231/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin vaate tai laukku on käytetty loppuun? Kuinka risainen sen pitää olla, että on hyväksyttävää hankkia uusi?

Vierailija
232/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasaippua, muuten hyvä, mutta kiva kun oksennustauti muhii siinä sitten ja siirtyy seuraavaan joka kätensä siinä pyörittää.

Meillä mies ja teini käyttävät nestesaippuaa, ja minä, joka pesen käsiäni joka välissä, palasaippuaa.

Ekologista, joo, lisäksi palasaippuan myötä pääsin eroon käsi-ihottumasta!

Vierailija
233/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkieläimet

Lapset

Vierailija
234/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. kosmetiikkaa on kymmeniä purkkeja, sanotaan naamarasvoja, niin väkisinkin niistä menee osa hukkaan. Niitä käyttää toisaalta tuhlaillen ja osa saattaa kuivettua purkkiin tai muuten pilaantua, kun ei ehdi käyttää ajoissa pois. Ihan kokemuksesta sanon tämän, koska minulla on nyt jotain 10 purkkia sampoota, joista osaa olen käyttänyt viimeksi viime kesänä. Näinköhän tulee koskaan käytettyä loppuun ne? Oikeasti olisi fiksumpaa omistaa niitä vain 1-2 purkkia ja sitten uutta, kun loppuu.

Muutama vuosi sitten, kun otti erään kuntosalin jäsenyyden vuodeksi, sai ison kassillisen Hairstoren tuotteita kaupanpäällisenä. Siinä oli valtavia puteleita kuten litran hiuslakkoja ja vastaavia. Pienet, matkakokoiset olisivat olleet käteviä esim.kuntosalilla, mutta kuka alkaa raahamaan litran hiuslakkaa kassissa mukaan?

Siinä vaiheessa, kun tuli muutto, tajusin, että olivat olleet kylppärissä vuositolkulla, eikä pullot tyhjentyneet juuri ollenkaan.  Vein ne Kierrätyskeskukseen - en tiedä ottaisivatko nykyisin enää pari vuota vanhoja tuotteita vastaan - tuskinpa.

Vierailija
235/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä kirjoitti:

"Vierailija

Ihmiset moittii koko ajan muotiteollisuutta, mutta härpäketeknologia on myös ongelma. Esimerkiksi läppärit, älyrannekkeet, kaikki hypetyspikkulaiteet."

No, meillä on työpaikalla ainoastaan läppärit käytössä. Tehdään jonkun verran liikkuvaa työtä eri työpisteissä sekä etätöitä kotona. Mitenkäs alat raahaamaan pc:ta kotiin? :)

236/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen, toisaalta sinä käytät tuotteita, joita minä en tarvitse, esimerkiksi hiuslakkaa. Ja hoitoainetta.

Joten kaikki on suhteellista. Minusta olisi hyvä ymmärtää, että omat kulutustottumukset ja arvostukset eivät ole kaikkien mielestä tärkeitä ja toiselle tärkeä asia voi olla minusta turhaa, mutta silti se ei ole tuhlausta. En minäkään menisi tuomitsemaan sinun hiuslakkaasi tuhlaukseksi.

Olen aivan samaa mieltä, että kaikkea ei kannata ostaa uutena ja tuotteet pitää kuluttaa loppuun asti tai panna kiertoon.

Nyt EI ollut puhe rahankäytöstä. Vaan luonnon kannalta tuhlaamisesta. Jos joku nauttii vaikkapa nätistä merkkilaukusta, se ei ole sen tuhlaavampi ostos kuin halpa markettilaukku LUONNON kannalta. Itse en välitä merkkilaukuista, mutta en myöskään tuomitse niitä, jos ne käytetään loppuun saakka.

Ap

Vähän kun ajattelee tarkemmin on se 500€ laukku tod.näk. luonnon kannalta parempi, koska uskoisin että se on tehty laadukkaammin eli on kestävämpi ja ainakaan se ei unohdu mihinkään nurkkaan niin helposti ja jos nyt ei ihan miljardööri satu olemaan niin tuskin niitä kalliita laukkuja ihan hirveen mntaa vuodessa tulee ostettua, kuten voi femman laukun kanssa käydä.

Vierailija
237/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppulomat ulkomailla. Mitä siitä saa irti, että on yön tai pari jossain minne lennetään?

Ehkä kyseessä on harrastusmatka hyvässä seurassa? Itse en taida juuri muita nykyisin harrastaa.

Vierailija
238/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva grillillä käyminen 

autoilu

Vierailija
239/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa kulutusta on se, kun naputat mun valinnoista. Nimittäin hermojen kulutusta.

Vierailija
240/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu on turhaa paitsi se että ruokaa on hankittava.

En tarvitse muuta.

Kuljen julkisilla.