Mitä te pidätte turhana kulutuksena?
Saimme tästä pienen kiistan aikaan ystävän kanssa.
Minusta sellainen kulutus pitäisi karsia pois, jossa tavaraa ei käytetä loppuun. Ystävän mielestä olennaista on tavaroiden määrä. Jos jotain on useampi kappale, se on turhaa, vaikka niitä käytettäisiinkin "loppuun" saakka.
Myönnän, tämä on ns. First world problem. Jos rahaa on vähän käytössä, se yksikin kappale tietysti voi olla liian iso investointi.
Kiista nousi, kun ässähdin takaisin ystävälleni, joka paheksui kylpyhuoneessani olevaa tuotemäärää. Sanoin, että tosiaan tykkään vaihdella vaikkapa suihkusaippuaa, mutta en käytä niitä määrällisesti yhtään sen enempää kuin hän omaansa. Kaikki käytän loppuun, en heitä pois mitään. Joten minun näkökulmastani lopputulos on tasan sama luonnon kannata kuin jos käyttäisin vain yhtä suihkusaippuaa ja ostaisin tiheästi uutta.
Vaatteita en ostele turhaan niitäkään. Minulla ei ole mahdotonta vaatevarastoa, mutta enemmän kuin konmarittavalla ystävällä. Ja koska olen viisikymppinen, vaatteita on kertynyt vuosien mittaan - kun ostaa kestävän perusvaatteen, se on käyttökelpoinen vuosikymmeniä, hyvällä huollolla. Ja heh, päällä niitä ei ole kerrallaan yhtään sen enempää kuin kaverillakaan...
Pitäisin enemmänkin tuhlauksena kertakäyttökulttuuria.
Kommentit (288)
Monet aikakausilehtitilaukset jotka jäävät usein vielä lukematta.
Turha elektroniikka.
Lasten liiat vaatteet ja lelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä asioista pidän turhuutena kaikenlaista ylimääräistä kosmetiikkaa ja hygieniatuotteita. Pärjään hyvin tavallisella kanisterisaippualla (joka sopii loistavasti myös kasvojen pesuun), shampoolla, hoitoaineella, hammastahnalla, deokivellä, hiuslakalla ja kahdella meikkituotteella. Ostan aina samat tuotteet loppuneiden tilalle. Samoin siivousaineista käytän vain kolmea tuotetta, enkä pidä muita ollenkaan tarpeellisina. Näihin tuntuvat "kaikki muut" saavan laitettua järjettömän paljon rahaa, vaikka ulkoisesti meistä ei pystyisi sanomaan kuka tuhlaa ja kuka ei.
Jatkuva vaatteiden, koriste-esineiden ja sisustusjuttujen ostelu uutena on myös mielestäni turhaa. Miksei voisi joskus etsiä käytettynä kun usein kirpparilta löytyy täysin uutta vastaavaa. En ymmärrä miten joku viitsii jatkuvasti laittaa rahaa uusiin verhoihin, kukkaruukkuihin tai kertakäytön kestäviin vaatteisiin. Pitääkö kaikkea hankkia siksi kun muillakin on?
Kiinnostaa mitä on ne 3 siivousainetuotetta?
Mulla on ainakin etikka, sooda ja Tolu "päivittäiseen siivoukseen" -suihke.
Lemmikit on kyllä aika turhaa kuluttamista. Mulla on itselläkin lemmikkejä, mutta kun asiaa ajattelee, niin kuormittaahan ne ympäristöä, eikä niistä juuri hyötyä ole (vaikka mulle rakkaita ovatkin).
Shoppailu harrastuksena. Tekeekö joku vielä sitä? Muistelisin, että joskus vajaat 10 vuotta sitten tuli ihan ajanvietteen vuoksi lähdettyä ostoksille.
"Tavan takia" tehdyt etelänmatkat. Eli lennetään johonkin kohteeseen, joka oikeastaan ei edes kiinnosta ja vain siksi, että lomalla nyt vain kuuluu matkustella ulkomaille.
Järjettömän suuret asunnot asukasmäärään nähden. Ihan turhaa rakentaa ja lämmittää isoja auloja ja vierashuoneita.
Päivittäinen lihan syöminen. Tähän olen itsekin usein syyllinen, vaikka ihan yhtä hyvin voisin valmistaa vegeä. Tapojen muuttaminen on vaan hankalaa.
Lentomatkat on suurinta turhuutta. Lomailla voi muutenkin. Työmatkoistakin osan voisi toteuttaa toisin. Lomamatkat kuitenkin pahin, niistä voi karsia. Yläilmoihin tuutattava saaste on järkyttävää tuhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikit on kyllä aika turhaa kuluttamista. Mulla on itselläkin lemmikkejä, mutta kun asiaa ajattelee, niin kuormittaahan ne ympäristöä, eikä niistä juuri hyötyä ole (vaikka mulle rakkaita ovatkin).
Shoppailu harrastuksena. Tekeekö joku vielä sitä? Muistelisin, että joskus vajaat 10 vuotta sitten tuli ihan ajanvietteen vuoksi lähdettyä ostoksille.
"Tavan takia" tehdyt etelänmatkat. Eli lennetään johonkin kohteeseen, joka oikeastaan ei edes kiinnosta ja vain siksi, että lomalla nyt vain kuuluu matkustella ulkomaille.
Järjettömän suuret asunnot asukasmäärään nähden. Ihan turhaa rakentaa ja lämmittää isoja auloja ja vierashuoneita.
Päivittäinen lihan syöminen. Tähän olen itsekin usein syyllinen, vaikka ihan yhtä hyvin voisin valmistaa vegeä. Tapojen muuttaminen on vaan hankalaa.
Kyllä mulle kissa tuo enemmän iloa kun mikään materia tai Kreikan matka. Ei siis missään nimessä mielestäni turhaa.
Turhaa olevat enemmänki HM-rätit, Muumimukit, sisustustarpeet ja muu roina. Ei varmasti jatkuva shoppailu luo onnellisuutta, jos loisi, niin miksi pitää jatkuvasti shoppailla. Eli samaa mieltä tästä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Formulakisat on aivan turha!
Urheilu ja kulttuuri edistää ihmisten onnellisuutta ja mielenterveyttä. Masennukseen sairastuminen on hyvin epä-ekologista.
Kertakäyttöinen pahvinen/muovinen kahvimuki - saati muovinen trendihattu sen päällä.
200 työpäivää vuodessa * 2-3 kahvit päivässä / nuppi...
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että tuo "kulutusjuhla" oli silti koettava, ihana vimma nyt saan kaikkea kivaa kun ennen oli vilu ja nälkä.
Ymmärrän ajatuksen käytetty vaate ei kiinnosta, kuitenkin kannattaa pitkät housut ja neuletakit, jotka eivät tule ihoa vasten hankkia kirpparilta.
Säästö merkitsee vaikka ei aina tarvitsisi jokaista euroa laskea.
Uusi auto,ok-talo (vie kaikki rahat) ravihevonen,hiuskiinteet,lisäravinteet (jauheet pusseissa) mehutölkit (turhaa roskaa) ja vesipullot.
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu, paitsi ehkä suurperheissä.
.
Missä ne lakanat ja pyyhkeet pitäisi sitten kuivata kun taloyhtiössä ei ole pesutupaa eikä pyykkinaruja ja kylpyhuonekin on postimerkin kokoinen? Iso pyykkiteline keskellä 15 m2 yksiötä?
Meillä liikkuu koko perhe bussilla tai kävellen, emme ole koskaan käyneet ulkomaanmatkoilla ja asumme suhteellisen pienessä asunnossa. Minulla on hyvätuloinen tuttu, jolla on kaksikin autoa, asuu miehen kanssa kahdestaan omakotitalossa ja matkustaa etelään monta kertaa vuodessa. Hän on kuitenkin hyvin tarkka roskien lajittelija ja pitää itseään sen takia hyvin luontoa säästävänä ihmisenä. Minusta tuntuu, että rikkaat saavat - niin kuin aina - muut tuntemaan syyllisyyttä pikkuasioista, mutta isoissa linjoissa he saastuttavat paljon enemmän.
Miten läppäri on mielestäsi turhake? Moni yrittäjä tai työssään paikasta toiseen liikkuva ei yksinkertaisesti pärjää ilman läppäriä. Pöytäkone ei kulje mukana ja puhelimella työskentely reissussa on ainakin omasta mielestäni hidasta, kun pitää kirjoittaa paljon tekstiä tai seurata koulutusta videoyhteydellä. Hoidan läppärillä sekä henkilökohtaiset, että työasiat ja käytän laitetta niin kauan, että toimintakykyä sillä ei enää ole.
Älykelloillekin on ehdottomasti paikkansa esim. kuntoilijoiden ja urheilijoiden elämässä palautumisen mittaamiseen ja harjoittelun edistymisen seurantaan. Sivutoimisena valmentajana käytän kelloa myös ajanottoon treenien aikana.
"Vierailija
28/216 |
klo 14:20 | 11.4.2019
Kuivausrumpu, paitsi ehkä suurperheissä.
Ihmiset moittii koko ajan muotiteollisuutta, mutta härpäketeknologia on myös ongelma. Esimerkiksi läppärit, älyrannekkeet, kaikki hypetyspikkulaiteet."
Selvennykseksi vielä, että viittasin edellisessä kommentissani tähän, mutta palvelu ei jostain syystä lisännyt lainausta mukaan.
Itse pidän aika turhana sitä että tilaillaan Kiinasta onnesta soikeana krääsää. Siis tilaillaan ihan hulluna vain kaikkea mahdollista koska se on halpaa ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietyn merkin auto. Jos ajaa päivittäin 5km suuntaansa niin siihen riittää Corolla, ei siihen Audia tarvita =)
Ymmärtääkseni kysyttiin luonnonvarojen tuhlauksesta, ei rahan kulutuksesta. Mutta aja ihmeessä juuri Corollalla koska se on ilmeisesti sun suosikkiautomerkki.
Eli luonnonvaroja tuhlaantuu saman verran söit sitten kalliin annoksen alakerran työpaikkaravintolassa tai mikroaterian työpisteelläsi
Isot yleisötapahtumat; olympialaiset, F1-kilpailut, konsertit, ...
Valtava ympäristökuorma. Todennäköisesti huippu-urheilun merkitys kansakunnille laskee tulevaisuudessa ympäristötietoisuuden lisääntyessä.
Jos mietitään _ihan oikeasti_ mitä ihminen tarvii, niin suurimman osan kotoa lähtisi varmaan 80-90% tavarasta. Ihminen ei _tarvi_ kuin katon pään päälle, paikan missä nukkua, vaatteita, hygieniatarvikkeita, pesuvettä ja ruokaa plus ruuantekovälineet.
Kun katson vaikka nyt ympärilleni, on hyllyillä ja ikkunalaudoilla tavaraa jotka vaan ovat täällä koska ovat kivoja. Tarve ja halu on eri asia.
Olen joskus ollut myyjän työssä myymässä erilaisia palveluita. Myyntikoulutuksessa sanottiin hyvin: eihän kukaan näitä oikeasti tarvi, mutta meidän tehtävä on luoda tarpeita. Mielikuvia. Elämänlaatua. Jne. Sitähän meidän kaikkien kodit esim isolta osin on.
Tarve on jotain todella paljon pienempää kuin mihin olemme tottuneet.
Siis sanoisin että lähes kaikki on turhaa siinä mittakaavassa missä asioita toteutamme.
Tai siis pitempään matkaan tarvii Corollan, Audilla ajetaan just niitä lyhyitä matkoja, suurinpiirteiden huoltoon ja takaisin.