Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te pidätte turhana kulutuksena?

Vierailija
11.04.2019 |

Saimme tästä pienen kiistan aikaan ystävän kanssa.

Minusta sellainen kulutus pitäisi karsia pois, jossa tavaraa ei käytetä loppuun. Ystävän mielestä olennaista on tavaroiden määrä. Jos jotain on useampi kappale, se on turhaa, vaikka niitä käytettäisiinkin "loppuun" saakka.

Myönnän, tämä on ns. First world problem. Jos rahaa on vähän käytössä, se yksikin kappale tietysti voi olla liian iso investointi.

Kiista nousi, kun ässähdin takaisin ystävälleni, joka paheksui kylpyhuoneessani olevaa tuotemäärää. Sanoin, että tosiaan tykkään vaihdella vaikkapa suihkusaippuaa, mutta en käytä niitä määrällisesti yhtään sen enempää kuin hän omaansa. Kaikki käytän loppuun, en heitä pois mitään. Joten minun näkökulmastani lopputulos on tasan sama luonnon kannata kuin jos käyttäisin vain yhtä suihkusaippuaa ja ostaisin tiheästi uutta.

Vaatteita en ostele turhaan niitäkään. Minulla ei ole mahdotonta vaatevarastoa, mutta enemmän kuin konmarittavalla ystävällä. Ja koska olen viisikymppinen, vaatteita on kertynyt vuosien mittaan - kun ostaa kestävän perusvaatteen, se on käyttökelpoinen vuosikymmeniä, hyvällä huollolla. Ja heh, päällä niitä ei ole kerrallaan yhtään sen enempää kuin kaverillakaan...

Pitäisin enemmänkin tuhlauksena kertakäyttökulttuuria.

Kommentit (288)

Vierailija
281/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se turhuus lähde omista näkökulmista.

Mulle turhuutta on silikonirinnat, merkkivaatteet, tekoripset ja statusauto.

Sensijaan matkustamista en pidä turhuutena koska se on mulle itselleni tärkeää monestakin syystä. Olen tarkka kulutuksestani sitten muissa asioissa, esim viimeviikolla meillä heitettiin ruuasta roskiin vain hedelmien kuoret. Vaatteet ostan aina alesta (merkkivaatteet -70%), kosmetiikkaa tms käytän vain vähän. Auto on pari vuotta vanha perusfarkku. Kierrätän sen mitä voin

Vierailija
282/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajanaisia kommentteja/ajatuksia useamman kirjoittajan vastauksiin

-Leikkokukat: tiesitkö, että suurin osa Suomessa myytävistä leikkoruusuista lennätetään tänne Keniasta? Muista kukista en tiedä, mutta tuskin kovin ekoa ostella leikkokukkia jatkuvasti

-Kangaskassit: olen käyttänyt samaa yli 10 v, eli ei niitä kovin montaa tarvitse. Lisäksi kasseilla on yllättävän iso jalanjälki, ja yhtä kassia pitää materiaalista riippuen käyttää jopa tuhansia kertoja että luonto siitä hyötyisi. Kestokassit ovat minusta ehdottoman hyvä, mutta liikaa on liikaa.

-Noin 10 % kaikesta kotiin ostetusta ruuasta menee hävikkiin. Ja tämä on iso juttu, koska esim yhden kinkkuviipaleen jalanjälki on sama kuin sen koko muovisen leikkelepakkauksen.

-Huomattava osa 2nd hand kauppoihin kärrätyistä kamoista menee roskiin. Ovat liian huonokuntoisia tai kysyntää ei ole eli tavaraa on vaan liikaa. Moni käyttää kierrätystä henkilökohtaisena viherpesuna: on ihan ok ostaa uutta kivaa näiden tavaroiden tilalle koska nämähän menevät jonkun muun käyttöön! Totuus on usein kuitenkin toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat, että ihan sama mitä täällä tehdään kun ne kiinalaiset jne. Tiedättekö mikä on yleisin syy miksi esim kiinalaiset eivät halua suitsia kulutustaan? Koska EIVÄTHÄN LÄNSIMAISETKAAN NIIN TEE, halutaan siis elää samalla tavalla kuin täällä. Niin kauan kuin täällä porsastellaan ylikuluttamalla, eivät muutkaan paranna tapojaan.

Vierailija
284/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu, moottoripyörä/mopo, vene

Vierailija
285/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietikan ostamista kaupasta kun voi itsekin tehdä.

Vierailija
286/288 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

24h risteilyt käymättä maissa

Vierailija
287/288 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte hassuja 😊

Vierailija
288/288 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan pesu kun voi paistaa pesemättäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan