Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammasihmiset, onkos se nyt niin, että kuplavesi itsessään ei ole vaarallista hampaille, vaan esim. colassa se on jokin muu happo, joka vaurioittaa hampaita?

Vierailija
03.06.2023 |

Vai miten se nyt menee?

Eli voiko juoda vaikka 10 litraa päivässä kuplavettä ja hampaat ei mene pilalle?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä on hiilihappoa

Vierailija
2/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunahappo on se mikä tuhoaa hampaat, varsinkin yhdistettynä hiilihappoon, mutta pelkkä hiilihappo on ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fosfori. Se liuottaa kalkin. Cola juomissa on tuota.

Vierailija
4/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihapot ei itsessään vaurioita, eli maustamaton vichy turvallinen. Heti jos se on maustettu jollain, esim vadelmavichy, niin se on haitallinen hampaille ja suun pH arvo laskee tosi alas. Eli mitään makuainetta ei saa olla. Sitruunahappoa sisältävät limut ja mehut tosiaan ovat pahimpia. Perus hanavettä kun opettelee juomaan niin ei tarvi mietiskellä :) Toki ymmärrän että moni haluaa esim aterialla kesällä juoda maustettuja vichyjä yms.

Vierailija
5/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihappo on myös happo (vaikka heikko onkin) ja aiheuttaa kiilteelle eroosiota.

"Carbonated water has negative, destructive effects on teeth... Erosion occurred when the etched enamel of teeth was exposed to carbonated water, particularly in groups exposed to high-level carbonated water."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5702778/

Vierailija
6/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasihmiset?

Vierailija
7/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihappo on myös happo (vaikka heikko onkin) ja aiheuttaa kiilteelle eroosiota.

"Carbonated water has negative, destructive effects on teeth... Erosion occurred when the etched enamel of teeth was exposed to carbonated water, particularly in groups exposed to high-level carbonated water."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5702778/

Ja kaikki hiilihapoliset juomat laajentavat vatsalaukkua,syöt silloin myös yli tarpeesi kun vatsalaukku laajenee kaikista juomista missä hiilihappoa.Juo siis Vettä!

Vierailija
8/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisellä on hampaat huonossa kunnossa ja erikoishammaslääkäri on kieltänyt ihan kaikki hapotetut juomat.

Vierailija
9/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kiilteet menossa vaikka olen juonut vain hapottomia äitimuorin tislaamia marjamehuja ja maitoa, ilmeisesti se jonkun sortin sokeri sitten siinä mehussa mikä tekee pahaa.

Vierailija
10/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kiilteet menossa vaikka olen juonut vain hapottomia äitimuorin tislaamia marjamehuja ja maitoa, ilmeisesti se jonkun sortin sokeri sitten siinä mehussa mikä tekee pahaa.

Marjamehut on todella happamia!

Vierailija
11/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjamehut on todella happamia!

Just tätä olin hammasihmisenä tulossa sanomaan.

Itse uskallan kyllä juoda vissyvettä, mutta kannattaa varoa esimerkiksi niitä makukivennöisvesiö joihin on lisätty esimerkiksi hedelmäsokeria tai sitruunahappoa. Kymmenen litran juomista en suosittele päivittäin vaikka joisit pelkkää hanavettä.

Vierailija
12/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta onko sokeroitu marjamehu parempi hampaille kuin sokeroimaton? Sokerihan vähentää happamuutta ainakin maun osalta.

Vierailija
13/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiille ph 5,5

Kaikki sitä matalemmat hapot syövyttävät hammaskiillettä.

Sokeri vauhdittaa syöpymisefektiä.

Vierailija
14/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006155271.html

Hiilihapollisen veden ph on sama kuin hapottoman veden.

Itse en pysty sairauden vuoksi enää juomaan tavallista vettä vaikka ennen join pelkästään sitä.

Vierailija
15/15 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006155271.html

Hiilihapollisen veden ph on sama kuin hapottoman veden.

Itse en pysty sairauden vuoksi enää juomaan tavallista vettä vaikka ennen join pelkästään sitä.

En tiedä mistä nuo luvut on revitty, mutta yhdenkään hanaveden pH:n ei pitäisi olla 5.2! Suositeltava arvo on 6.5-9.5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi