Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te pidätte turhana kulutuksena?

Vierailija
11.04.2019 |

Saimme tästä pienen kiistan aikaan ystävän kanssa.

Minusta sellainen kulutus pitäisi karsia pois, jossa tavaraa ei käytetä loppuun. Ystävän mielestä olennaista on tavaroiden määrä. Jos jotain on useampi kappale, se on turhaa, vaikka niitä käytettäisiinkin "loppuun" saakka.

Myönnän, tämä on ns. First world problem. Jos rahaa on vähän käytössä, se yksikin kappale tietysti voi olla liian iso investointi.

Kiista nousi, kun ässähdin takaisin ystävälleni, joka paheksui kylpyhuoneessani olevaa tuotemäärää. Sanoin, että tosiaan tykkään vaihdella vaikkapa suihkusaippuaa, mutta en käytä niitä määrällisesti yhtään sen enempää kuin hän omaansa. Kaikki käytän loppuun, en heitä pois mitään. Joten minun näkökulmastani lopputulos on tasan sama luonnon kannata kuin jos käyttäisin vain yhtä suihkusaippuaa ja ostaisin tiheästi uutta.

Vaatteita en ostele turhaan niitäkään. Minulla ei ole mahdotonta vaatevarastoa, mutta enemmän kuin konmarittavalla ystävällä. Ja koska olen viisikymppinen, vaatteita on kertynyt vuosien mittaan - kun ostaa kestävän perusvaatteen, se on käyttökelpoinen vuosikymmeniä, hyvällä huollolla. Ja heh, päällä niitä ei ole kerrallaan yhtään sen enempää kuin kaverillakaan...

Pitäisin enemmänkin tuhlauksena kertakäyttökulttuuria.

Kommentit (288)

Vierailija
241/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan ihoani silleen etten venytä ja vanuta sitä enkä käytä mitään voiteita.

Kulutus nolla ja iho on hyvä.

Vierailija
242/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän turhana, jos ostaa vaikka ei tarvi. Myös sitä, että ostaa esim. kangasta ja tekee itse. Jos vain haluaa eikä oikeastaan edes tiedä mitä ostoksella tekee tai mihin sen laittaa se kannattaisi jättää ostamatta. Itsekin sorrun tähän aina välillä ja koen morkkista, että meni rahaa enkä mä oikeasti tarvi Batman suihkuverhoa, mutta ku se oli hieno ja alessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/288 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitte ottaa oppia multa. Tänä vuonna olen ostanut yhdet sukat, alushousupakkauksen ja yhden ripsivärin( tosi harvinaista).

Kirppiksiltä oon ostanut jotain mutta se ei olekaan tuhlausta.

Vierailija
244/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin ostaminen Suomesta / Suomen hinnoilla. Minä tilaan esim. punaviinit Saksasta. Sama kolmen litran J.P. Chenet hanapakkaus, joka Alkossa maksaa 32 €, maksaakin saksalaisessa nettikaupassa vaan 10 €. Kuljetus kotiovelle Suomeen maksaa 14 € ja samaan pakettiin mahtuu 7 kpl noita hanapakkauksia.

Hinta Alkossa = 224 €, hinta Saksasta tilattuna 84 €. Säästö 140 €

Vierailija
245/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kikytys, verotus ja Alkon hinnoittelu kirjoitti:

Alkoholin ostaminen Suomesta / Suomen hinnoilla. Minä tilaan esim. punaviinit Saksasta. Sama kolmen litran J.P. Chenet hanapakkaus, joka Alkossa maksaa 32 €, maksaakin saksalaisessa nettikaupassa vaan 10 €. Kuljetus kotiovelle Suomeen maksaa 14 € ja samaan pakettiin mahtuu 7 kpl noita hanapakkauksia.

Hinta Alkossa = 224 €, hinta Saksasta tilattuna 84 €. Säästö 140 €

Kuinka alkoholisti pitää olla että tilaa 7 x 3 litraa viiniä??? Vai onko sulla isot sukujuhlat useamman kerran vuodessa?

Vierailija
246/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä kirjoitti:

Miten läppäri on mielestäsi turhake? Moni yrittäjä tai työssään paikasta toiseen liikkuva ei yksinkertaisesti pärjää ilman läppäriä. Pöytäkone ei kulje mukana ja puhelimella työskentely reissussa on ainakin omasta mielestäni hidasta, kun pitää kirjoittaa paljon tekstiä tai seurata koulutusta videoyhteydellä. Hoidan läppärillä sekä henkilökohtaiset, että työasiat ja käytän laitetta niin kauan, että toimintakykyä sillä ei enää ole.

Älykelloillekin on ehdottomasti paikkansa esim. kuntoilijoiden ja urheilijoiden elämässä palautumisen mittaamiseen ja harjoittelun edistymisen seurantaan. Sivutoimisena valmentajana käytän kelloa myös ajanottoon treenien aikana.

Läppärit ovat hyödyllisiä, mutta huonosti suunniteltuja eli kestävät kohtalaisen lyhyen ajan. Jos valmistajilta saisi edes uuden akun hankittua vielä yli viisi vuotta ostamisen jälkeen.

Älykello, siinä kans samanlainen "pakkohankinta" sinunlaiselle elämän optimoijalle. Pienälylaitteiden elinkaari on lyhyt, koska voit kohta ostaa sen paremman version, jonka sinut on saatu uskomaan tarvitsevasi.

Sinunlainen kuluttaja on ympäristöongelma.

Vierailija
247/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka alkoholisti pitää olla että tilaa 7 x 3 litraa viiniä??? Vai onko sulla isot sukujuhlat useamman kerran vuodessa?

No jos punkkua kuluu esim. yksi 0,75 litran pullo viikossa niin tuo määrä riittää puoleksi vuodeksi. Minusta pullo punkkua viikossa on aika vähän esim. kahdelle aikuiselle. Toiset vievät kyläilemään mennessään mukanaa paketin Juhla Mokkaa. Minä olen usein vienyt tuollaisen hanapakkausviinin. Harva on kieltäytynyt ja sanonut ettei me olla alkoholisteja.

Ja tässä ketjussa olikin kai tarkoitus tuoda esiin turhia rahareikiä. Minä maksan jo 15 k€ veroja vuodessa suoraan ansiotuloista, joten jos haluan minumoida välilliset verot ajamalla Saksasta tuodulla käytetyllä autolla tai tilaamani alkoholijuomani Saksasta niin se lienee minun oikeuteni.

Vierailija
248/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos punkkua kuluu esim. yksi 0,75 litran pullo viikossa niin tuo määrä riittää puoleksi vuodeksi. Minusta pullo punkkua viikossa on aika vähän esim. kahdelle aikuiselle. Toiset vievät kyläilemään mennessään mukanaa paketin Juhla Mokkaa. Minä olen usein vienyt tuollaisen hanapakkausviinin. Harva on kieltäytynyt ja sanonut ettei me olla alkoholisteja.

Ja tässä ketjussa olikin kai tarkoitus tuoda esiin turhia rahareikiä. Minä maksan jo 15 k€ veroja vuodessa suoraan ansiotuloista, joten jos haluan minumoida välilliset verot ajamalla Saksasta tuodulla käytetyllä autolla tai tilaamani alkoholijuomani Saksasta niin se lienee minun oikeuteni.

Meinaatko että se avattu hanapakkaus pysyy hyvänä kuukauden? Rehellisesti, riittääkö tuo seitsemän pakkausta puoleksi vuodeksi ja mitään muuta alkoholia ette osta lisäksi?

Ihan turhinta kulutusta on jemmata iso määrä alkoholia pienen säästön nimissä, ja kehittää itselleen haitallinen riippuvuus...

Vierailija
249/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä miettii, miten joku raaskii ostaa tuhansien eurojen laukun ollessaan vain keskituloinen. Tietenkin jotkut, jotka ovat edustustehtävissä saavat siitä itselleen kuvittelemaansa arvonkohotusta tietyissä piireissä.

Muutama vuosi sitten sijoitin 5000 e kuukausittain osinkoa maksavaan yhtiöön, kun olisi ollut mahdollista ostaa merkkilaukku ja saan nyt kuukausittain 48 e osinkoja tilille. Olen sijoittanut myös muihin kuukausittain osinkoja maksaviin yhtiöihin. Toimin mieluummin näin :) Voisin periaatteessa ostaa osinkotuloilla joka vuosi sen tuhansien eurojen arvoisen laukun, jos haluaisin, mutta miksi?

Ja niin, olen vain keskituloinen.. joten ;) Löydän kyllä parempaakin käyttöä sille rahalle ja laitan sen säästötilille tai pörssiin pyörimään.

On kiva huomata miten olen 3 vuoden säästämisen ja sijoittamisen jälkeen ymmärtänyt kulutuksen idean. Olo tuntui aluksi jopa alastomalta. Toisaalta se on myös rasittavaa, kun kaikessa näkyy nykyään olevan kyse rahasta tai (itsensä) myymisestä/markkinoimisesta, esim. Insta, bloggaajat ja yhteistyöt jne...

”Kuluta, kuluta, osta, osta....”. Yyyhhhh.

Pörssikuplan ja asuntokuplan puhkeamista odotellen, sitten pääsen kunnolla ”shoppailemaan”!!!

Vierailija
250/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että se avattu hanapakkaus pysyy hyvänä kuukauden? Rehellisesti, riittääkö tuo seitsemän pakkausta puoleksi vuodeksi ja mitään muuta alkoholia ette osta lisäksi?

Ihan turhinta kulutusta on jemmata iso määrä alkoholia pienen säästön nimissä, ja kehittää itselleen haitallinen riippuvuus...

En tarkoittanut säilyvyyttä vaan hintaa ja määrää. Jos tuollainen kolmen litran pakkaus, joka vastaa noin 24 alkoholiannosta, kuluu miehellä ja naisella viikossa niin se mahtuu määritelmän mukaan suurin piirtein kohtuukäytön rajoihin. En myöskään ole koskaan seitsemäää hanapakkausta kerralla tilannut vaan esim. 2-3, mutta säästömielessä toki kannattaisi jos ei aleta jeesustelemaan mahdollisesta kulutuksen kasvamisesta. Sehän on sitten itsestä kiinni, onko kaikki kotona saatavilla oleva alkoholi juotava ASAP tai yhtä hyvin kaapissa oleva suklaa. Vanhan vitsin mukaan teekkareistakin tulee diplomi-insinöörejä siinä vaiheessa kun oivaltavat, ettei kaikkea ilmaista viinaa ole pakko juoda.

Vierailija
251/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. fast fashion. Huonolaatuista, ei kestä kauan, usein ostetaan hetken mielijohteessa joten jää muutenkin vähemmälle käytölle. Turhaa.

Vierailija
252/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut säilyvyyttä vaan hintaa ja määrää. Jos tuollainen kolmen litran pakkaus, joka vastaa noin 24 alkoholiannosta, kuluu miehellä ja naisella viikossa niin se mahtuu määritelmän mukaan suurin piirtein kohtuukäytön rajoihin. En myöskään ole koskaan seitsemäää hanapakkausta kerralla tilannut vaan esim. 2-3, mutta säästömielessä toki kannattaisi jos ei aleta jeesustelemaan mahdollisesta kulutuksen kasvamisesta. Sehän on sitten itsestä kiinni, onko kaikki kotona saatavilla oleva alkoholi juotava ASAP tai yhtä hyvin kaapissa oleva suklaa. Vanhan vitsin mukaan teekkareistakin tulee diplomi-insinöörejä siinä vaiheessa kun oivaltavat, ettei kaikkea ilmaista viinaa ole pakko juoda.

Tää on just sitä alkoholistin selittelyä. Nyt ei ostetakaan seitsemää kerralla, ihan vain muutama (paljonko tulee enää säästöä?), ja laatikko menee viikossa eikä kuukaudessa mut hei ihan vähän vaan menee kohtuukäytön yli... Tässä on just malliesimerkki luontoa tuhoavasta "säästämisestä", että muutaman euron säästön takia tilataan alkoholia kotiin, ja sitten se pitää juoda terveyden uhalla kun iso pakkaus ei säily. Olisiko kuitenkin sekä terveellisempää että luontoystävällisempää ostaa yksi pullo viiniä viikossa ihan Alkosta? Maksaa ehkä pari euroa enemmän, mutta säästyy sekä kuljetuspäästöjä että terveys.

Vierailija
253/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekohiukset, tekokynnet, tekoripset ja turhat etelänmatkat.

Täysin turhia asioita ja todella wt-meininkiä.

Vierailija
254/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyn merkin auto. Jos ajaa päivittäin 5km suuntaansa niin siihen riittää Corolla, ei siihen Audia tarvita =)

Ei kai Audilla

Siksi meilla onkin Bemuri ja Porsche ja Aprillian mopo.

Tyomatka 4km kummallakin

Vierailija
255/288 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Vierailija
256/288 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa kulutusta on >300 € maksavat puhelimet.

Vierailija
257/288 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäussuklaiden yllätykset.

Vierailija
258/288 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämistä. Paljon lentämällä matkustelevat ihmiset keksivät myös mitä typerämpiä puolisteluja.

259/288 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ap:llä myös mulla on useampi tuote, mutta eri tuoksuisena vaihtelun vuoksi.

Muuten ei tulisi ollenkaan raahauduttua tylsään suihkuun palelemaan.

Mulla on myös varastoja sellaisia käyttötavaroita, kuin just ihmisen ja huushollin pesuaineet, mausteet, wc-paprut jne.

Mutta varastoa täydennän vain, jos saan jotain huippuhalvalla ja se meinaa jopa alle tuotteita säännöllisesti.

Tämän koen taloudelliseksi kulutukseksi.

Vierailija
260/288 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekokyrvät, kun oikeetakin on tarjolla