Huipputöykeät ihmiset lomakohteessa todella tympivät - Taas Suomeen tullessa huomasi, miten hyvä maa ja miten ystävällisiä suomalaiset ovatkaan muille ihmisille
Oli niin ihana tulla kotiin - en kerro tuota kurjaa kohdemaata, mutta täytyy sanoa, että viikon matkalla miltei joka hetki oli liikaa ja olin vielä flunssakin koko ajan.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lähestulkoon aina päinvastaisia tuntemuksia, kun palaa lomalta Suomeen takaisin.
Tiedän sun tyyppisesi ihmiset - täällä Suomessa kuljette naama nutturalla ja saatte sitten samanlaista kohtelua osaksenne täällä.
Sitten Pariisissa juotte hilpeänä pikkusormi pystyssä shampanjaa ja sössötätte ranskaa - ja kas palvelu onkin sitten parempaa.
Ajattelin alunperin lisätä vielä, että ei Suomessa saadussa kohtelussa mitään sen suurempaa vikaakaan ole. Lähinnä vaan pienistä asioista huomaan, että ulkomailla kohdellaan paremmin. Tietä annetaan suojatien kohdalla, kaupoissa myyjät hymyilee ja palvelee iloisesti lähes poikkeuksetta, ilman että siihen tulee erikseen kiinnitettyä huomiota. Kotona tuntuu hyvä palvelu lähes extralta, vaikka pitäisi olla normijuttu.
Ihan perus ravintoloissa henkilökunta useimmiten automaattisesti kertoo suosituksia ja kyselee muutakin kuin klassiset ”maistuuko”, Suomessa tapahtuu lähinnä tasokkaammissa rafloissa.Hah, olipas valhetta taas - kerro minulle MISSÄ maailman kolkassa, siis muualla kuin Suomessa ja Amerikassa kassat sanoo edes päivää??
Kokemukseni mukaan turistikohteissa monet kassat ei sano mitään, eivät edes katso asiakasta, juttelevat keskenään höpöhöpöjuttuja. Heille asiakas on vain välttämätön paha.
En ole käynyt maassa missä kassat eivät olisi moikanneet. Saksa on ainoa maa missä on ollut töykeät kassaneidit. Ylipäätänsä saksalaisnaiset olivat kyllä tosi huonokäytöksisiä idiootteja. Berliinissä olin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan päinvastaisia kokemuksia kuin ap:lla. Olen saanut lähes kaikissa maissa, joissa olen matkustanut, paljon parempaa palvelua kuin Suomessa. Sekä turistikohteissa että ei-turistikohteissa ihmiset ovat olleet tosi ystävällisiä ja mukavia ja vieraanvaraisia. Suomeen tullessa tuntuu aina, että tulee jonnekin sivistymättömään peräpajulaan. Maailman onnellisin maa, my ass.
Sitten heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lähestulkoon aina päinvastaisia tuntemuksia, kun palaa lomalta Suomeen takaisin.
Tiedän sun tyyppisesi ihmiset - täällä Suomessa kuljette naama nutturalla ja saatte sitten samanlaista kohtelua osaksenne täällä.
Sitten Pariisissa juotte hilpeänä pikkusormi pystyssä shampanjaa ja sössötätte ranskaa - ja kas palvelu onkin sitten parempaa.
Ajattelin alunperin lisätä vielä, että ei Suomessa saadussa kohtelussa mitään sen suurempaa vikaakaan ole. Lähinnä vaan pienistä asioista huomaan, että ulkomailla kohdellaan paremmin. Tietä annetaan suojatien kohdalla, kaupoissa myyjät hymyilee ja palvelee iloisesti lähes poikkeuksetta, ilman että siihen tulee erikseen kiinnitettyä huomiota. Kotona tuntuu hyvä palvelu lähes extralta, vaikka pitäisi olla normijuttu.
Ihan perus ravintoloissa henkilökunta useimmiten automaattisesti kertoo suosituksia ja kyselee muutakin kuin klassiset ”maistuuko”, Suomessa tapahtuu lähinnä tasokkaammissa rafloissa.Hah, olipas valhetta taas - kerro minulle MISSÄ maailman kolkassa, siis muualla kuin Suomessa ja Amerikassa kassat sanoo edes päivää??
Kokemukseni mukaan turistikohteissa monet kassat ei sano mitään, eivät edes katso asiakasta, juttelevat keskenään höpöhöpöjuttuja. Heille asiakas on vain välttämätön paha.
En ole käynyt maassa missä kassat eivät olisi moikanneet. Saksa on ainoa maa missä on ollut töykeät kassaneidit. Ylipäätänsä saksalaisnaiset olivat kyllä tosi huonokäytöksisiä idiootteja. Berliinissä olin.
Valhetta.Turistirysissä eivät moikkaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa kyllä nykyään todella ystävällistä palvelua useimmiten :)
Baltian maissa asiakaspalvelu on ihan hirveän huonoa, hymyä on kassalla turha odottaa. Sieltä on huonoimmat kokemukset.
Aivan, Suomen Vantaalla sanotaan ainakin "päivää ja kiitos", lisäksi kohteliaimmat sanovat vielä "hyvää päivän/illan jatkoa", missä muualla näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli kohde?
Itseäni ketutti rahanahneet huijausta yrittävät henkilöt ja liian himokkaat nuoret miejet Egyptissä. Heille kaikki vaaleahiuksiset olivat suunnilleen "miljonäärejä" ja käveleviä lompakoita, joita saisi ainakin yrittää huijata mennen tullen ja palatessa. Sai olla todella tarkkana ja pitää puoliaan koko ajan.
Egypti on ihan vihoviimeinen paikka.
Toista on Israel, oli juuri lomalla Israelin Eilatissa ja voi sanoa, että turvallisempaa ja rauhallisempaa lomakohdetta saa hakea.
Kuljin yksinäänkin illalla myöhään Eilatin keskustassa ja oli tosi turvallinen olo koko ajan.
Kukaan ei tyrkyttänyt mitään ja sain olla ihan rauhassa ja nauttia lämpimästä ja kauniista ilmasta ja makoisista ruuista, jäätelöistä tuoreine hedelmineen ja ihanista smoothieista. Paljon ihania ostospaikkoja.
Eilat ei ole sama kuin koko Israel.
Missään muualla en ole kokenut yhtä vihamielistä suhtautumista paikallisväestön taholta kuin Jerusalemissa. Ihan nuoret lapsetkin tulivat vaatimaan rahaa ja haistattelivat törkeästi kun en antanut. Lisäksi todella aggressiivista kaupustelua ja yleisesti surkeaa palvelua. Turistina sai todellakin tuntea olevansa toisen luokan kansalainen. Ei koskaan enää sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Ensimmäinen kohtaamani palvelu "hymyjen maassa" oli 7elevenin todella tympeä kassamies. Ei katsonut päin, ei sanonut mitään, ei edes hintaa. Samaa masentavaa muualle tollottelua oli toreilla, tuktukeissa ja nähtävyyksillä. Hotellissa hymyiltiin mutta jos et tipannut niin hymy jääty.
Espanjassa kassanainen heitti jonossa olevat ihmiset pihalle. Paiskoi ostoskoreja ja huusi. Kukaan ei tajunnut mitä tapahtui eivät edes paikalliset. Huudettiin vaan ja ostokset lenteli!
Pariisissa butiikin neito suuttui kun keskeytin hänen kuhertelunsa poikaystävän kanssa ja haukkui lihaviksi, rumiksi rillipäiksi.
Unkarissa jonotettiin kebabkioskille mutta emme saaneet koskaan tilata. Kaikki muut otettiin jonosta eikä meidän excuse me-kyselyjä noteerattu mitenkään.
Ruotsin Icassakin on niin kyllästyneitä kassahenkilöitä ettei täällä ikinä ole tullut vastaan.
No sinä puhut ainakin TOTTA, tuollaista se juuri voi olla pahimmillaan.
En tajua tuota epärealistista ulkomaiden suitsutusta, vaikka kaikki tietävät, että se p*skapuhetta.
Todennäköisesti nuo ulkomaiden lapselliset suitsuttajat eivät ole mummonsa mökkiä kauempaa koskaan käyneetkään, kiusallaan puhuvat pötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli kohde?
Itseäni ketutti rahanahneet huijausta yrittävät henkilöt ja liian himokkaat nuoret miejet Egyptissä. Heille kaikki vaaleahiuksiset olivat suunnilleen "miljonäärejä" ja käveleviä lompakoita, joita saisi ainakin yrittää huijata mennen tullen ja palatessa. Sai olla todella tarkkana ja pitää puoliaan koko ajan.
Egypti on ihan vihoviimeinen paikka.
Toista on Israel, oli juuri lomalla Israelin Eilatissa ja voi sanoa, että turvallisempaa ja rauhallisempaa lomakohdetta saa hakea.
Kuljin yksinäänkin illalla myöhään Eilatin keskustassa ja oli tosi turvallinen olo koko ajan.
Kukaan ei tyrkyttänyt mitään ja sain olla ihan rauhassa ja nauttia lämpimästä ja kauniista ilmasta ja makoisista ruuista, jäätelöistä tuoreine hedelmineen ja ihanista smoothieista. Paljon ihania ostospaikkoja.
Eilat ei ole sama kuin koko Israel.
Missään muualla en ole kokenut yhtä vihamielistä suhtautumista paikallisväestön taholta kuin Jerusalemissa. Ihan nuoret lapsetkin tulivat vaatimaan rahaa ja haistattelivat törkeästi kun en antanut. Lisäksi todella aggressiivista kaupustelua ja yleisesti surkeaa palvelua. Turistina sai todellakin tuntea olevansa toisen luokan kansalainen. Ei koskaan enää sinne!
Mitäs menit palestiinalaisten puolelle??? Saat kiittää onneasi, etteivät kivittäneet sinua, sitä tapahtuu jatkuvasti.
Israelissa oli kanssa niin luokatonta palvelua että meni maku koko hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et puhu paikallisten kieltä, niin usein saa huonoa palvelua.
Senpä takia, kannattaisi opiskella edes muutama sana heidän kieltään - ennen kohdemaahan menoa.
Tätähän minäkin ja vielä miljoonasti enemmän, jos muuttaa peräti asumaan kyseiseen maahan. Suomessakin asuu ulkkiksia, jotka puhuvat vuodesta toiseen vain englantia asioidessaan, edes kiitos ei osata sanoa, vaan thanks. Toki suomalaiset tukevat tätä käytöstä liian innokkaalla myötäilyllä eli tässä tapauksessa englannin puhumisella.
Ranska ja kävin Pariisissa, oli töykeätä ja yrittivät kusettaa joka käänteessä, ei enään koskaan. Virossa ja Bulgariassa on vielä tuommoinen itäblokki meininki eli asiaskaspalvelu ei kuulu heidän vahvuuksiin. Pääsääntöisesti saan missä tahansa hyvää palvelua kun olen itse ystävällinen näille työntekijöille " niin metsä vastaa kun sinne huudetaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohdannut tuota Pohjois - Italiassa niin, että en ihan heti matkusta mokomaan hellholeen uudestaan.
Ohoh, Carda-järvi on yksi ihanimmista matkakohteista, mutta minä puhunkin italiaa ja tykkään hassutella italialaisten kanssa, ovat muuten ihanaa kansaa.
Puhut italiaa, mutta et silti ole oppinut, että se on Garda-järvi eikä Carda.
Israel oli aivan kamala. Samoin matkailevat israelilaiset sikailevia öykkäreitä. Ranskalaiset myös omaa luokkaansa (juu, ei riitä että osaa kiitos ja hei - mm. katuruokaständin myyjä pöyristyneenä korjasi kielioppivirheet). Tämä kokemus pääosin Pariisista, toisaalta kaikki ranskalaiset, joihin olen tutustunut maansa rajojen ulkopuolella ovat olleet iloisia ja kohteliaita.
Ylipäänsä asiakaspalvelun taso Suomessa on kyllä tasaisen hyvä ja peruskohtelias. Oikeastaan Tanska on ainut maa, jossa koin saaneeni _vilpittömästi_ parempaa palvelua - Jenkkilää, Thaimaata sun muita tipinruinauskulttuureja ei lasketa.
Luulottelijoiden tosiaan, että kohdemaassa kaikki tykkäävät turisteista?!
Ei ne siellä nauti turistien passaamisesta. Osa tietysti osaa käyttäytyä.
Jotenkin suomalaiset luulevat, että ollaan joten parempaa sakkia kun mennään ulkomaille...
Miettikää vähän jos vaikka teidän kotinurkille tulisi bussikaupalla turisteja ... mitenkä hyvin palvelisit?
Vierailija kirjoitti:
Israel oli aivan kamala. Samoin matkailevat israelilaiset sikailevia öykkäreitä. Ranskalaiset myös omaa luokkaansa (juu, ei riitä että osaa kiitos ja hei - mm. katuruokaständin myyjä pöyristyneenä korjasi kielioppivirheet). Tämä kokemus pääosin Pariisista, toisaalta kaikki ranskalaiset, joihin olen tutustunut maansa rajojen ulkopuolella ovat olleet iloisia ja kohteliaita.
Ylipäänsä asiakaspalvelun taso Suomessa on kyllä tasaisen hyvä ja peruskohtelias. Oikeastaan Tanska on ainut maa, jossa koin saaneeni _vilpittömästi_ parempaa palvelua - Jenkkilää, Thaimaata sun muita tipinruinauskulttuureja ei lasketa.
Ja mikä se sun oma käytöstaso on kohteissa?
Kyllä suomalaiset turistit osaavat sikailla joten ei tarvitse palvella.
USA:ssa palvelu hyvää ja ystävällistä, vaikka en tykkää muuten koko maasta.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa palvelu hyvää ja ystävällistä, vaikka en tykkää muuten koko maasta.
Siellä palvelu on sellaista "kysynpä miten menee vaikkei kiinnosta" eli suorastaan ylimenevää mutta vailla sisältöä. Minulla se alkoi viikon päästä tympimään ja teki jo mieli vastata "mitä se sulle kuuluu". Tykkäsin enemmän Kanadan tyylistä, mikä oli lähellä eurooppalaista.
Mun mielestä päin vastoin. Monet suomalaisten törttelöinnit ulkomailla todistanut. Ja harvemmin näyttivät edes olevan kännissä. Yleensä vain olivat asenteella, et minä minä minä, muista viis. Eipä kauheasti kehdannut suomea jutella niissä tilanteissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset turistit osaavat sikailla joten ei tarvitse palvella.
Ai kaikki? Tuolla logiikalla yhtäkään brittiä ei pitäisi palvella vaikka olisi kuningatar Elisabeth.
Suomessa saa kyllä nykyään todella ystävällistä palvelua useimmiten :)
Baltian maissa asiakaspalvelu on ihan hirveän huonoa, hymyä on kassalla turha odottaa. Sieltä on huonoimmat kokemukset.