Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huipputöykeät ihmiset lomakohteessa todella tympivät - Taas Suomeen tullessa huomasi, miten hyvä maa ja miten ystävällisiä suomalaiset ovatkaan muille ihmisille

Miten hyvä maa meillä onkaan!
11.04.2019 |

Oli niin ihana tulla kotiin - en kerro tuota kurjaa kohdemaata, mutta täytyy sanoa, että viikon matkalla miltei joka hetki oli liikaa ja olin vielä flunssakin koko ajan.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miekkavalas kirjoitti:

Israelissa oli kanssa niin luokatonta palvelua että meni maku koko hommasta.

Mähän sanoin, ettei kannata mennä sinne valepalejen puolelle, siellä voit saada kuulankin kalloon.

Vierailija
62/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israel oli aivan kamala. Samoin matkailevat israelilaiset sikailevia öykkäreitä. Ranskalaiset myös omaa luokkaansa (juu, ei riitä että osaa kiitos ja hei - mm. katuruokaständin myyjä pöyristyneenä korjasi kielioppivirheet). Tämä kokemus pääosin Pariisista, toisaalta kaikki ranskalaiset, joihin olen tutustunut maansa rajojen ulkopuolella ovat olleet iloisia ja kohteliaita.

Ylipäänsä asiakaspalvelun taso Suomessa on kyllä tasaisen hyvä ja peruskohtelias. Oikeastaan Tanska on ainut maa, jossa koin saaneeni _vilpittömästi_ parempaa palvelua - Jenkkilää, Thaimaata sun muita tipinruinauskulttuureja ei lasketa.

Tuo on kyllä antisemitististä valhetta.

Olen asunut Israelissa, eikä juopottelu ja sikailu kuulu israelilaiseen kulttuuriin lainkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Itseäni ketutti rahanahneet huijausta yrittävät henkilöt ja liian himokkaat nuoret miejet Egyptissä. Heille kaikki vaaleahiuksiset olivat suunnilleen "miljonäärejä" ja käveleviä lompakoita, joita saisi ainakin yrittää huijata mennen tullen ja palatessa. Sai olla todella tarkkana ja pitää puoliaan koko ajan.

Egypti on ihan vihoviimeinen paikka.

Toista on Israel, oli juuri lomalla Israelin Eilatissa ja voi sanoa, että turvallisempaa ja rauhallisempaa lomakohdetta saa hakea.

Kuljin yksinäänkin illalla myöhään Eilatin keskustassa ja oli tosi turvallinen olo koko ajan.

Kukaan ei tyrkyttänyt mitään ja sain olla ihan rauhassa ja nauttia lämpimästä ja kauniista ilmasta ja makoisista ruuista, jäätelöistä tuoreine hedelmineen ja ihanista smoothieista. Paljon ihania ostospaikkoja.

Joo kyllähän roistovaltiossa on tosi ihanaa kun sen sotilaat tappaa ja sortaa alueen oikeita asukkaita. Toivottavasti smoothiet maistui vereltä.

Valtion nimi on siis Israel ja on ollut aina ja siellä on asunut aina juutalaisia, mitään Palestiinaa ei ole koskaan ole ollut olemassakaan, eikä tule koskaan olemaakaan, joten mitäköhän oikein mahdat tarkoittaa???

Tuo ilkeä toivotus, että toivoisit minun juovan veristä smoothieta kertoo sinusta kaiken.

Vierailija
64/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut! Lähes poikkeuksetta palvelu on Suomessa ystävällistä. Tiuskimista olen kohdannut esim. Italiassa, Ranskassa, Unkarissa, Tsekissä, Virossa...

Vierailija
65/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Barcelonassa olen saanut niin huonoa kohtelua turistina, että en mene uudestaan vaikka maksettaisiin. Aion levittää aina tilaisuuden tullen negatiivista Barcelona-kuvaa kaikille kuunteleville, toivottavasti se edes jollakin pienellä vaikutuksella aiheuttaa heille tulonmenetyksiä - aina kun joku päättää olla menemättä tuonne, olen tyytyväinen.

Suomalaistyyppinen toisten huomioon ottaminen on hieno asia ja tätä ei maailmalla vaan joka puolella ymmärretä.

Hyvä tietää, olen nimittäin suunnitellut joskus meneväni Barcelonaan, koska en ole ikinä siellä käynyt, mutta saattaapa tuo jäädä väliinkin, jos se noin paha paikka on.

No espanjalaiset nyt yleensäkin ovat ihan ***stä; eivät ole luotettavia ollenkaan (lompakostaankin kannattaa pitää kiinni etenkin väentungoksissa yms) ja kaikki hoidetaan vähän sinne päin, jos yleensä hoidetaan. Laiskan ja epäluotettavan oloista porukkaa muutenkin.

Mulla täysin päinvastaisia kokemuksia espanjalaisista hermanoista. Kaikki toimii heidän kanssa. Aina löytyy yhteinen sävel. Aina ystävällisiä minulle. Olen puoliksi romanialainen. Yksi parhaimpia paikkoja euroopassa.

Vierailija
66/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Israel oli aivan kamala. Samoin matkailevat israelilaiset sikailevia öykkäreitä. Ranskalaiset myös omaa luokkaansa (juu, ei riitä että osaa kiitos ja hei - mm. katuruokaständin myyjä pöyristyneenä korjasi kielioppivirheet). Tämä kokemus pääosin Pariisista, toisaalta kaikki ranskalaiset, joihin olen tutustunut maansa rajojen ulkopuolella ovat olleet iloisia ja kohteliaita.

Ylipäänsä asiakaspalvelun taso Suomessa on kyllä tasaisen hyvä ja peruskohtelias. Oikeastaan Tanska on ainut maa, jossa koin saaneeni _vilpittömästi_ parempaa palvelua - Jenkkilää, Thaimaata sun muita tipinruinauskulttuureja ei lasketa.

Tuo on kyllä antisemitististä valhetta.

Olen asunut Israelissa, eikä juopottelu ja sikailu kuulu israelilaiseen kulttuuriin lainkaan. 

Et ole ilmeisesti ollut paikan päällä kun Jerusalemissa juhlitaan vaikka uutta Hanukkaa. Umpijuopottelua, asiallista käytöstä mutta juodaan kyllä. Ja olen asunut siellä

Vierailija
67/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä päin vastoin. Monet suomalaisten törttelöinnit ulkomailla todistanut. Ja harvemmin näyttivät edes olevan kännissä. Yleensä vain olivat asenteella, et minä minä minä, muista viis. Eipä kauheasti kehdannut suomea jutella niissä tilanteissa

Suomalaiset osaavat olla äärimmäisen ylimielisiä ja koppavia isossa maailmassa. Moni luulee, että sen asenteen voi viedä paikalliselta nakkikioskilta ulkomaille. Ulkomailla jos etsit ongelmia niin niitä saat ihan varmasti enemmän kuin tuli kerjättyä.

Vierailija
68/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Itseäni ketutti rahanahneet huijausta yrittävät henkilöt ja liian himokkaat nuoret miejet Egyptissä. Heille kaikki vaaleahiuksiset olivat suunnilleen "miljonäärejä" ja käveleviä lompakoita, joita saisi ainakin yrittää huijata mennen tullen ja palatessa. Sai olla todella tarkkana ja pitää puoliaan koko ajan.

Toista on Israel, oli juuri lomalla Israelin Eilatissa ja voi sanoa, että turvallisempaa ja rauhallisempaa lomakohdetta saa hakea.

Kuljin yksinäänkin illalla myöhään Eilatin keskustassa ja oli tosi turvallinen olo koko ajan.

Kukaan ei tyrkyttänyt mitään ja sain olla ihan rauhassa ja nauttia lämpimästä ja kauniista ilmasta ja makoisista ruuista, jäätelöistä tuoreine hedelmineen ja ihanista smoothieista. Paljon ihania ostospaikkoja.

Joo kyllähän roistovaltiossa on tosi ihanaa kun sen sotilaat tappaa ja sortaa alueen oikeita asukkaita. Toivottavasti smoothiet maistui vereltä.

Valtion nimi on siis Israel ja on ollut aina ja siellä on asunut aina juutalaisia, mitään Palestiinaa ei ole koskaan ole ollut olemassakaan, eikä tule koskaan olemaakaan, joten mitäköhän oikein mahdat tarkoittaa???

Tuo ilkeä toivotus, että toivoisit minun juovan veristä smoothieta kertoo sinusta kaiken.

Ööö .. lueppas pikkasen historiaa, niin tiedät "kuka oli ensin" jos näin pitää asiaa katsoa. Sortoa, alistusta, vääryyttä, kakkosluokan kansalaisuutta, uhkailua, tappamista siellä kumminkin aiheuttavat Palestiinalaisille. Tekevät samaa palestiinalaisille mitä holokaustin alussa tehtiin heille - ei vaan käy järkeen.

Vierailija
69/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Eilat ei ole sama kuin koko Israel.

Missään muualla en ole kokenut yhtä vihamielistä suhtautumista paikallisväestön taholta kuin Jerusalemissa. Ihan nuoret lapsetkin tulivat vaatimaan rahaa ja haistattelivat törkeästi kun en antanut. Lisäksi todella aggressiivista kaupustelua ja yleisesti surkeaa palvelua. Turistina sai todellakin tuntea olevansa toisen luokan kansalainen. Ei koskaan enää sinne!

Mitäs menit palestiinalaisten puolelle??? Saat kiittää onneasi, etteivät kivittäneet sinua, sitä tapahtuu jatkuvasti.

Sinä et tiedä Palestiinasta yhtään mitään. Siellä olivat ystävällisiä ja aitoja, toisin kuin suurin osa israelilaisisra jotka yli ylimielisiä mulkkuja.

Vierailija
70/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Huomaa, että ennakkokäsitykset vaikuttavat ihmisten turvallisuudentunteeseen todella paljon. Itse en ulkomaantoimittajana tunne oloani oikein turvalliseksi missään Israelissa, koska tiedän, että riski joutua terrori-iskun kohteeksi on aina olemassa. Iskuja on tehty myös Eilatissa, ja siinä on muutaman kilometrin päässä Egyptin Siinai, jossa on ääri-is.amil.ista terrorismia ja rikollisuutta yllin kyllin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rocket_attacks_on_Eilat_and_Aqaba

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eilat_bakery_bombing

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/255514

Tuossa on nyt osa viime vuosien iskuista, alimpana viimeisin marraskuulta.

Eli ei, ei todellakaan mikään "turvallisempaa ja rauhallisempaa lomakohdetta saa hakea". Paitsi siinä tapauksessa, että ei tiedä mitään mistään.

Vierailija
71/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Eilat ei ole sama kuin koko Israel.

Missään muualla en ole kokenut yhtä vihamielistä suhtautumista paikallisväestön taholta kuin Jerusalemissa. Ihan nuoret lapsetkin tulivat vaatimaan rahaa ja haistattelivat törkeästi kun en antanut. Lisäksi todella aggressiivista kaupustelua ja yleisesti surkeaa palvelua. Turistina sai todellakin tuntea olevansa toisen luokan kansalainen. Ei koskaan enää sinne!

Mitäs menit palestiinalaisten puolelle??? Saat kiittää onneasi, etteivät kivittäneet sinua, sitä tapahtuu jatkuvasti.

Sinä et tiedä Palestiinasta yhtään mitään. Siellä olivat ystävällisiä ja aitoja, toisin kuin suurin osa israelilaisisra jotka yli ylimielisiä mulkkuja.

En nyt sanoisi israelilaisiakaan mulkuiksi, hyvin itsetietoisia ja puolensa pitäviä he kyllä ovat. Jonossa saa todella olla tarkkana, tai joku etuilee ihan varmasti.

Mutta tosi on, että palestiinalaiset ovat mukavaa sakkia. Päähänpotkittuja by israelites kyllä, mutta ulkomaalaisiin suhtautuvat ystävällisesti. Ja olen siis työn puolesta kiertänyt palestiinalaisalueilla paljon.

T. Se ulkomaantoimittaja

Vierailija
72/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, totta kai sinä kotimaassasi viihdyt ja saat ystävällistä kohtelua!

Ihan samalla lailla siellä sinun inhoamassasi lomakohteessa paikallinen asukas saa hyvää ja ystävällistä palvelua.

Aina kielitaito ja paikallisuus auttaa, koska esimerkiksi ravintoloitsija tietää, että asiakas on potentiaalinen uudelleen kävijä, jos asuu alueella ja saa hyvää palvelua. Ja taas jos EI saa, ei tule uudelleen. Turisteja sen sijaan tulee uusia koko ajan.

Itse en ole enää moneen vuosikymmeneen lomaillut pelkissä turistirysissä. Niissä ei ole juurikaan nähtävää ja tekeminenkin usein rajoittuu altaalla tai rannalla makoiluun, kävelyyn ja juomiseen. Ravintolatarjontakin on yleensä kehnoa.

Kannattaa vähän valikoida sellaisia kohteita, joissa on paikallista asujaimistoa.

Oma asennekin ratkaisee. Ystävällinen hymy ja kiitos/ole hyvä/hyvää päivää paikallisella kielellä auttaa pitkälle.

Ja toisaalta, jokaisessa isossa kauupungissa ihmiset elävät ja käytäytyvät vähän toisin kuin pikkupaikkakunnalla. Kun aina joka paikassa on ruuhkaa ja kiire, ihmiset eivät katso vastaantulijoita silmiin tai tervehdi. Se ei tarkoita, että ihmiset sinänsä olisivat epäystävällisiä, kulttuuri vaan on aina isoissa kaupungeissa erilaista. Puhutaanhan Suomessakin "koppavista stadilaisista", ja ihan samaa väitetään jokaisessa maassa pääkaupungin/isoimman kaupungin asukkaista.

T. Se ulkomaantoimittaja

Vierailija
73/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi oli täysi katastrofi. Ylimieliset ihmiset, huono palvelu ja ranskaksi puhuminen -  ihan kuin kaikki maailmassa puhuisivat ranskaa. Roskaiset kadut ja kauheasti siirtolaisia.

Vierailija
74/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonely Planet kirja sanoo kirjassaan että yli 90% Marokon matkailijoista eivät koskaan palaa. Olen käynyt siellä ja kuulun heihin. En kaipaa sinne takaisin mistään syystä.

Vierailija
75/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten voit olla oikeassa Suomen hyvyydestä, mutta muiden maiden kaunainen haukkuminen ei kyllä anna suomalaisuudesta hyvää kuvaa.

Vierailija
76/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä lähestulkoon aina päinvastaisia tuntemuksia, kun palaa lomalta Suomeen takaisin.

Taidat asua Tampereella, siellä on suurin osa porukkaa tosi pirullisia.

Tamperelaiset ovat mukavan leppoisia. Lähes maalaisia.

Vierailija
77/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut tuota Pohjois - Italiassa niin, että en ihan heti matkusta mokomaan hellholeen uudestaan.

Ohoh, Carda-järvi on yksi ihanimmista matkakohteista, mutta minä puhunkin italiaa ja tykkään hassutella italialaisten kanssa, ovat muuten ihanaa kansaa.

Carda  järvi? Missä sellanen

Vierailija
78/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa kyllä nykyään todella ystävällistä palvelua useimmiten :)

Baltian maissa asiakaspalvelu on ihan hirveän huonoa, hymyä on kassalla turha odottaa. Sieltä on huonoimmat kokemukset.

Aivan, Suomen Vantaalla sanotaan ainakin "päivää ja kiitos", lisäksi kohteliaimmat sanovat vielä "hyvää päivän/illan jatkoa", missä muualla näin?

Suomen Lidleissä myyjät ainakin toivottavat usein hyvää päivän-/illanjatkoa :)

Vierailija
79/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli kohde?

Valtion nimi oli Palestiina, kunnes britit alkoivat 1900-luvun alussa jakaa maita, joita eivät omistaneet ja kamppanjoivat kyseistä aluetta juutalaisille päästäkseen eroon heistä.

Vierailija
80/97 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden eron olen huomannut matkoillani. Vaikka paikalliset saattavatkin olla äänekkäitä, niin heidän lapsen eivät ulise, ulvo, mölise ja möykkää julkisesti. Siitä tiedän saapuneeni kotiin, kun se halvatun ölinä kuuluu joka paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan