Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ilmaston puolustaminen herättää vihaa?

Miksi niin paljon vihaa
09.04.2019 |

Kun IPCC:n raportti viime syksynä julkaistiin, päätin että on aika toimia. Ajattelin että pyrin tekemään kaikkeni, jotta planeettamme ja elämänmuotomme säilyisi myös tuleville sukupolville. Olen tehnytkin paljon: olen osallistunut mielenosoituksiin ja järjestänyt sellaisia. Olen kysellyt kansanedustajaehdokkaita ilmastokantoja. Olen keskustellut aiheesta monissa paikoissa, myös netissä. Nyt olen kuitenkin tosi surullinen ja pettynyt. Tuntuu, että suurin este eivät olekaan poliitikot tai suurten yritysten edunvalvojat vaan ihan tavalliset ihmiset. Isät, äidit, mummot ja vaarit.

Haluaisin kysyä teiltä, joita "ilmastovouhotus" ärsyttää, miksi vihaatte meitä niin paljon? Me käytämme paljon omaa aikaamme sen eteen, että Suomi ja koko maapallo säilyisi edes jossain määrin elinkelpoisena. Me joudumme myös itse luopumaan monista mukavuuksista, ja moni meistä on jo luopunut niistä - onko meitä syytä pilkata ja haukkua siitä hyvästä?

Tuntuu riittävän pahalta jo se, että niin moni vanhempi tai isovanhempi ei tunnu piittaavan riittävästi lastensa tulevaisuudesta vaatiakseen riittäviä poliittisia toimia, mutta se että vielä teette kaikkenne jotta muiden ponnistelut eivät onnistuisi on mahdotonta ymmärtää. Haluaisin keskustella asiasta, olisi kiva ymmärtää paremmin!

Kommentit (448)

Vierailija
321/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse luopunut lihasta, maitotuotteista viime aikoina, autoilusta (joskin miehen pitää vielä autoilla työnsä takia joten ymmärrän kyllä että autohomma on haastava, mutta uskon että siihen tulee tukia, niin ettei kaikki kulut koidu kansalaisille), lentämistä olen vähentänyt minimiin ja ottanut sellaisen periaatteen että jos lentää pitää olla varaa kompensoida päästöt 

Rikkaita emme ole, selvästi alle keskituloisen

t. tämän keskustelun aloittaja

Ilmastosta/ saastumisesta on minun muistini mukaan puhuttu kohta 20 vuotta. Miksi vasta nyt aloit toimia? 

Tuo että olet nyt alkanut kiinnittämään humiota maapallon tilaan ei tunnu kovin kestävältä.

Ei ole mitään taikaseinää mistä aletaan maksamaan tukea esim. sähköautoiluun, kyllä "me" joudumme kaiken tuen kustantamaan ihan itse.

Et sinä voi lentämisesi päästöjä kompensoida mitenkään. Saastuttamisesi on ja pysyy. Miksi et jätä lentoa tekemättä mutta siitä huolimatta tekisit saman kompensaation?

Minkä takia sätit ja syyttelet minua? Ihminenhän minäkin olen.

Vierailija
322/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet selkeästi itse toiminnan ihminen ja pystynyt luopumaankin tietyistä jutuista, joiden uskot vaikuttavan ilmastonmuutokseen. Pisteet sinulle siitä.

Vastustukseen on mielestäni kolme isoa syytä:

1. Osa ihmisistä ei usko, että ihminen voi vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen joko lainkaan tai ainakaan niin, että yksittäisten ihmisten pienillä teoilla olisi todellinen vaikutus.

2. Moni touhuaa kaikkea muuta kuin "osallistuu". Mielenosoituksissa huutelu ei auta maapalloa, ellei sen lisäksi tee mitään muuta. Kun kysytään, mistä olet valmis luopumaan, vastaus on usein "en mistään". Tämä aiheuttaa turhautumista.

3. Valtioille ilmastonmuutos on pelkkää bisnestä. Päättäjillä ei ole todellisia intressejä vähentää päästöjä, riittää, että kirjoitellaan nimellisiä sopimuksia raha liikkuu suuntaan ja toiseen. Ja siitähän ei maapallo hyödy pätkän vertaa.

Ap ei ole todellisuudessa luopunut mistään. Hän on pelkästään hurahtanut ilmastosta ja ensi vuonna hurahtaa jostain muusta.

Mistä päättelet näin? Eihän me tunneta toisiamme ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse luopunut lihasta, maitotuotteista viime aikoina, autoilusta (joskin miehen pitää vielä autoilla työnsä takia joten ymmärrän kyllä että autohomma on haastava, mutta uskon että siihen tulee tukia, niin ettei kaikki kulut koidu kansalaisille), lentämistä olen vähentänyt minimiin ja ottanut sellaisen periaatteen että jos lentää pitää olla varaa kompensoida päästöt 

Ilmastosta/ saastumisesta on minun muistini mukaan puhuttu kohta 20 vuotta. Miksi vasta nyt aloit toimia? 

Tuo että olet nyt alkanut kiinnittämään humiota maapallon tilaan ei tunnu kovin kestävältä.

Ei ole mitään taikaseinää mistä aletaan maksamaan tukea esim. sähköautoiluun, kyllä "me" joudumme kaiken tuen kustantamaan ihan itse.

Et sinä voi lentämisesi päästöjä kompensoida mitenkään. Saastuttamisesi on ja pysyy. Miksi et jätä lentoa tekemättä mutta siitä huolimatta tekisit saman kompensaation?

Älä sitten teeskentele olevasi ilmaston asialla.

Ilmastotekoja tekeviä kunnioitan, kuten Pentti Linkolaa, mutta en teeskentelijöitä.

"Kompensoin" lentämiseni, voiko vastenmielisempää teeskentelyä olla:(

Vierailija
324/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ahdista ilmastonmuutos yhtään. Siinä vaiheessa lupaan alkaa edes ajattelemaan asiaa, kun minulle taataan kohtuuhintainen liikkuminen omalla autollani ilman mutinoita. Niin kauan kuin liikkumistani yritetään rajoittaa, en piittaa koko vouhotuksesta mitään. Sama koskee asuntoni lämmitystä. Minä elän talvet 18-19 asteessa, mutta asunto on pakko lämmittää kuitenkin. Saunominen helpottaa kipujani, ja sairauttani, joten pihasaunan lämmityksestä en luovu minkään vouhotuksen takia. Mitä enemmän ruuan hintoja nostetaan, sitä vähemmän ostan luomua ja reilua tuotetta, koska käytettävissä oleva ruokaraha on pysynyt samana jo vuosia. 

Sen sijaan ympäristöstä olen aina pitänyt huolta. Kierrättänyt 30 vuotta, ja olen tyytyväinen siitä että nykyään kierrätetään jo niin paljon! En ole koskaan ostellut mitään turhaa, enkä ole huonekaluihin/vaatteisiin/muuhun tavaraan laittanut viimeisen 5 v aikana kuin muutaman satasen, ja nekin pennoset on mennyt kierrätystavaraan. En ole lentänyt kertaakaan koko aikuisikäni aikana, enkä lennä. En ajele autolla huvikseni, ja aina kun kykenen, menen pyörällä. Kävely on niin hankalaa että voin kävellä kilometrin kauppaan, ja kilometrin takaisin, mutta sen jälkeen loppupäivä menee levätessä. Aina en voi selkäni takia ajaa pyörälläkään.  Pitkät matkat teen junalla, JOS saan halvan lipun, jos tulee halvemmaksi mennä autolla kuin junalla, niin menen sillä.

En oikeastaan ymmärrä mitä tämän enempää voin enää tehdä omalta kohdaltani. Jos joku kokee että voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään minun pienemmäksi, niin voi hän sen tehdä, mutta jossain se raja menee. Auto on minulle välttämätön, että pääsen töihin ja kauppaan, ja muualle minne pitää päästä. Julkiset kulkevat kerran tunnissa, eikä niillä pääse niihin paikkoihin joihin minun pitää päästä, vaan joutuisin kävelemään niin paljon pysäkeiltä, että se ei ole minulle mahdollista. Jos ainoa ilmastoteko mihin minun pitää vielä näiden jo tekemieni lisäksi osallistua on autosta luopuminen, ja talveksi telttaan muuttaminen, niin kyllä, ei tule tapahtumaan. Mielestäni on paljon muuta ympäristöä kuormittavaa  mikä tulee poistaa ensin, ennen kuin minulta aletaan näitä vaatimaan. Muutamana esimerkkinä Makeisten koko tuotanto. Kaikki kosmetiikka, sisältäen hiusvärit ja lisäkkeet mihin tahansa kohtaan kehoa. Lomamatkailu ympäri maailmaa, sisustuskrääsä, jne. Sitten kun mitään näistä ei enää maailmasa ole, niin voin harkita siitä autosta luopumista, sitä ennen en piittaa, enkä ahdistu.

Vierailija
325/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastotekoja tekeviä kunnioitan, kuten Pentti Linkolaa, mutta en teeskentelijöitä.

En kyllä jumankauta teeskentele, koita nyt tajuta että ei tarvitse olla jeesus tai linkola vaatiakseen poliittista muutosta. Ihan tavallinen ihminen riittää.

Vierailija
326/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä veroa veron päälle valtiossa pitäisi piitata ilmastosta? Kyseessä pieni kansakunta, jonka päästöt ovat erittäin pienet muuhun maailmaan verrattuna. Suomalaiset voisivat vaikka kuolla kaikki huomispäivänä ja ilmasto ei siitä pelastu. Intia mm. suunnittelee hiilivoimalaa, jonka sähkön tuotto vastaa Olkiluodon vaiheessa olevan ydinvoimalan sähköntuotantoa. Intia on myynyt jo tuon voimalan sähkön tuoton Bangladeshille, jonka tavoite on tuottaa sähkönsä hiilellä nykyisen 3% sijasta 50% vuoteen 2040 mennessä.

Ilmastonmuutoksen vastainen taistelu pitäisi aloittaa siitä, että kehitysmaiden väestönkasvu saadaan pysäytettyä.

Vierailija
327/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet selkeästi itse toiminnan ihminen ja pystynyt luopumaankin tietyistä jutuista, joiden uskot vaikuttavan ilmastonmuutokseen. Pisteet sinulle siitä.

1. Osa ihmisistä ei usko, että ihminen voi vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen joko lainkaan tai ainakaan niin, että yksittäisten ihmisten pienillä teoilla olisi todellinen vaikutus.

2. Moni touhuaa kaikkea muuta kuin "osallistuu". Mielenosoituksissa huutelu ei auta maapalloa, ellei sen lisäksi tee mitään muuta. Kun kysytään, mistä olet valmis luopumaan, vastaus on usein "en mistään". Tämä aiheuttaa turhautumista.

3. Valtioille ilmastonmuutos on pelkkää bisnestä. Päättäjillä ei ole todellisia intressejä vähentää päästöjä, riittää, että kirjoitellaan nimellisiä sopimuksia raha liikkuu suuntaan ja toiseen. Ja siitähän ei maapallo hyödy pätkän vertaa.

Ap ei ole todellisuudessa luopunut mistään. Hän on pelkästään hurahtanut ilmastosta ja ensi vuonna hurahtaa jostain muusta.

Koska olet vasta nyt alkanut miettiä kulutusta .....hyvänen aika... Tiedostava on tehnyt arjen ilmastotekoja jo vuosikymmeniä eikä se ole mitään tilapäistä hurahtamista.

Ilmastotekojen tekeminen ei ole 100 metrin juoksu vaan maraton. Ei kärsimätön meuhkaaminen mihinkään johda.

Vierailija
328/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ahdista ilmastonmuutos yhtään. Siinä vaiheessa lupaan alkaa edes ajattelemaan asiaa, kun minulle taataan kohtuuhintainen liikkuminen omalla autollani ilman mutinoita. Niin kauan kuin liikkumistani yritetään rajoittaa, en piittaa koko vouhotuksesta mitään. Sama koskee asuntoni lämmitystä. Minä elän talvet 18-19 asteessa, mutta asunto on pakko lämmittää kuitenkin. Saunominen helpottaa kipujani, ja sairauttani, joten pihasaunan lämmityksestä en luovu minkään vouhotuksen takia. Mitä enemmän ruuan hintoja nostetaan, sitä vähemmän ostan luomua ja reilua tuotetta, koska käytettävissä oleva ruokaraha on pysynyt samana jo vuosia. 

Sen sijaan ympäristöstä olen aina pitänyt huolta. Kierrättänyt 30 vuotta, ja olen tyytyväinen siitä että nykyään kierrätetään jo niin paljon! En ole koskaan ostellut mitään turhaa, enkä ole huonekaluihin/vaatteisiin/muuhun tavaraan laittanut viimeisen 5 v aikana kuin muutaman satasen, ja nekin pennoset on mennyt kierrätystavaraan. En ole lentänyt kertaakaan koko aikuisikäni aikana, enkä lennä. En ajele autolla huvikseni, ja aina kun kykenen, menen pyörällä. Kävely on niin hankalaa että voin kävellä kilometrin kauppaan, ja kilometrin takaisin, mutta sen jälkeen loppupäivä menee levätessä. Aina en voi selkäni takia ajaa pyörälläkään.  Pitkät matkat teen junalla, JOS saan halvan lipun, jos tulee halvemmaksi mennä autolla kuin junalla, niin menen sillä.

En oikeastaan ymmärrä mitä tämän enempää voin enää tehdä omalta kohdaltani. Jos joku kokee että voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään minun pienemmäksi, niin voi hän sen tehdä, mutta jossain se raja menee. Auto on minulle välttämätön, että pääsen töihin ja kauppaan, ja muualle minne pitää päästä. Julkiset kulkevat kerran tunnissa, eikä niillä pääse niihin paikkoihin joihin minun pitää päästä, vaan joutuisin kävelemään niin paljon pysäkeiltä, että se ei ole minulle mahdollista. Jos ainoa ilmastoteko mihin minun pitää vielä näiden jo tekemieni lisäksi osallistua on autosta luopuminen, ja talveksi telttaan muuttaminen, niin kyllä, ei tule tapahtumaan. Mielestäni on paljon muuta ympäristöä kuormittavaa  mikä tulee poistaa ensin, ennen kuin minulta aletaan näitä vaatimaan. Muutamana esimerkkinä Makeisten koko tuotanto. Kaikki kosmetiikka, sisältäen hiusvärit ja lisäkkeet mihin tahansa kohtaan kehoa. Lomamatkailu ympäri maailmaa, sisustuskrääsä, jne. Sitten kun mitään näistä ei enää maailmasa ole, niin voin harkita siitä autosta luopumista, sitä ennen en piittaa, enkä ahdistu.

Sä elät jo nyt tosi ekologisesti, en mä ainakaan olisi vaatimassa enempää.

Vierailija
329/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun kehitysmaat saa saastuttaa niin paljon kuin haluavat "kasvun ja kehityksen" nimissä. Niin mä paskat nakkaan täällä suomessa tästä koko soopasta.

Kehitysmaissa penskojen teko ihan ensin jäihin.

Jätehuolto kuntoon.

Saastuttamiselle suitset.

Oman ympäristön vaaliminen ykköseksi.

Monikansalliset yritykset tuolla kunnolla ympäristöveroille.

Siinä ensin alkuun.

Voisko joku viel kertoo, että mitähän vittua vähentää kenenkään päästöjä jos siitä veloitetaan päästömaksu?

Se saaste pamahtaa ilmaan edelleen, se ei sieltä häviä vaikka maksais tonnin ylimääräistä.

Tätä nää ilmastovouhottajat ei tajua.

Anekaupalla et saa parempaa ilmastoa aikaiseksi ja edelleenkään ei ole ok ne lomamatkat. Ei lentokoneella eikä risteilylaivalla.

Piste.

Vierailija
330/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että ilmaston puolustaminen on täällä Suomessa riistäytyny kokonaan hallinnasta. Ihmisiä syyllistetään koko ajan enemmän ja enemmän. Ihan kuin suomalaiset olis tässä ne jotka yksin voi planeetan pelastaa. Ja ihan kuin me yksin olisimme koko ilmastonmuutoksesta vastuussa. Jollet lopeta samoin tein maidon ja lihansyöntiä, lopeta autoilua ja matkustelua ym. olet hirveä ihminen joka haluaa tuhota kaiken. Ilmaston puolustamisesta on tullut lyömäase ja kehumisen aihe. Se itse puolustaminen on jo osalle ihan sivuseikka. Tärkeintä on että itse pääsee sen kautta esiin ja esittämään hyvää ihmistä.

Todellisuudessa me suomalaiset ollaan jo tehty paljon ilmastonmuutoksen eteen. Enemmän kuin muut ja silti vaan koko ajan pitäis tehdä enemmän ja enemmän. Muut sotkee ja meitä syyllistetään kuin viimeistä päivää. Joku kohtuus tähänkin. Pienet teotkin vaikuttaa ja niitä pitäis saada aikaan. Ilman syyllistämistä. 

Vierailija
331/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jokainen saa syödä niin paljon lihaa kuin on varaa moraalisesti (suomalaista) ostaa ja asua niin isossa lukaalissa kuin ikinä on varaa. Jos jotain laitetaan kortille, niin jaettakoon ne kortit sitten tulojen mukaan. 

Mutta jokainen, joka elintasoshoppaamalla pumppaa elintasoaan ylöspäin on pelkkä varas ja kuormasta syöjä. Köyhä tai rikas ihan sama, joka elää yli varojensa on se todellinen ongelma. Jos mentäis suu säkkiä myöten niin kaikki olisi hyvin. Mitä ihmeen kommareita nää suomalaiset ilmastohysteerikot on, jotka aina aloittaa perustelunsa, että "jos kaikki tekis noin niin nyyhnyyh..." Oikeesti siis yritetään vaan päästä hallinnoimaan ja holhoamaan muiden rahankäyttöä, kun ollaan niin sairaalloisen kateellisia. 

Tämän olen huomannut köyhyysrajan alapuolella elävänä, ei nimittäin ole näillä maailmanpelastajilla mitään aikomusta tiputtaa kulutustaan samalle tasolle kuin minulla se on. Itsehän nimittäin en mitään Kiinoja rahoillani tue. Mutta näiden pitää joka senttiä vastaan saada mahdollisimman paljon, mistään muusta kuin kunkin päivän kauhistelunaiheesta piittaamatta.  Ja sekös mua pistää naurattamaan. 

Vierailija
332/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet vasta nyt alkanut miettiä kulutusta .....hyvänen aika... Tiedostava on tehnyt arjen ilmastotekoja jo vuosikymmeniä eikä se ole mitään tilapäistä hurahtamista.

Ilmastotekojen tekeminen ei ole 100 metrin juoksu vaan maraton. Ei kärsimätön meuhkaaminen mihinkään johda.

Hetkinen. Olen ollut kasvissyöjä 22 vuotta. En ole koskaan hankkinut ajokorttia. Vaadin että meille kotiin hankitaan kompostori kun olin 15. Nyt olen 41. Se mikä on uutta on kansalaisaktivismi.

Vierailija
333/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse ilmastovouhotus sinänsä. Se ärsyttää, että asiasta on yritetty tehdä jotain vaaliteemaa, vaikka täällä on oikeasti paikallisia ratkaisuja vaativia ongelmia.

Myös suhteettomuus ärsyttää. Asia on tärkeä joo, mutta Suomen mittakaavassa vaikutusmahdollisuudet ovat oikeasti minimaliset. Voimme yrittää pelastaa tämän yhteiskunnan, mutta maailmanloppua on vaikea pelastaa.

Mulle naiivit ja yhden asian ihmiset ovat muutenkin henkilökohtaisesti vaikeasti kestettäviä tapauksia. Sen vuoksi varmaan ärsyttää myös pakonomainen keskittyminen johonkin ilmastoon ihan kuin se täältä Suomesta käsin voitaisiin todellisuudessa pelastaa.

Vierailija
334/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en usko ihmisen vaikuttavan juurikaan ilmastonmuutokseen. Ilmasto on muuttunut aina, miten ihminen muka silloin siihen vaikutti? 

On jonkinlainen harhaoppinen uskonto tämä ilmastovouhotus.

Saahan siihen uskoa, mutta toisten elämää niillä uskomuksilla ei pidä yrittää säädellä. 

Kun tieteellinen konsensus on sitä mieltä, että ilmaston lämpeneminen johtuu ihmisen toimista, niin väitän että ilmastonmuutoksen kieltäminen muistuttaa enemmän uskontoa. Vähän samalla tavalla kuin jotkin lahkot ovat sitä mieltä että ihminen ei ole polveutunut apinasta. 

Kukaan ei kiellä etteikö ilmasto muuttuisi sykleissä. Mutta on täyttä satua ja aivopesua väittää että tiedeyhteisö olisi asiasta yhtä mieltä siitä että ihminen on syy ilmastonmuutokseen. Minä kahdella ylemmällä korkeakoulututkinnolla, tutkimustyötä tehneenä ihmisenä väitän että monet pehmeät ja osittain kovatkin tieteet ovat täyttä satua. Se mitä ei voida mittaamisella varmistaa ja toistaa on uskomusta. Al goren jääkiekkoilmastokäyry itseasiassa todistaa että ilmasto muuttuu ajassa taaksepäin! Yksikään mittadata ei voi muuttua ajan fuktiona niin että mennään mittauspisteestä x taaksepäin! Ipcc on jatkuvasti jäänyt kiinni datamanipulaatiosta!

"Since 1998, more than 31,000 American scientists from diverse climate-related disciplines, including more than 9,000 with Ph.D.s, have signed a public petition announcing their belief that “…there is no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide, methane, or other greenhouse gases is causing or will, in the foreseeable future, cause catastrophic heating of the Earth’s atmosphere and disruption of the Earth’s climate.” Included are atmospheric physicists, botanists, geologists, oceanographers, and meteorologists."

https://www.forbes.com/sites/larrybell/2012/07/17/that-scientific-globa…

Tuon artikkelin kirjoittaja Larry Bell ei ole ilmastotieteilijä vaan avaruustekniikan arkkitehti. Hän on myös tunnettu ilmastonmuutoksen kiistäjä ja kriitikko mikä ei yllätä lainkaan ottaen huomioon hänen työnsä olevan kytköksissä teollisuuteen ja talouteen. Millä tavoin hänen sanomisillaan olisi mitään painoarvoa asiassa. Yksi hullu eri mieltä sataa vastaan.

Moni oikeasti ilmastoasioista tietävä on sanonut, että nämä omien alojensa asiantuntijat, joilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista koulutusta tai työkokemusta ilmastotieteistä, eivät ole millään tavalla avuksi tässä tieteellisessä työssä vaan ovat pelkkä riesa.

Vierailija
335/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä elät jo nyt tosi ekologisesti, en mä ainakaan olisi vaatimassa enempää.

Näin olen itsekin päätellyt. Mullehan tämä on ihan normaalia elämää, enkä koe jääväni mistään paitsi. Rakastan luontoa, kasveja, puita, eläimiä, kiviä, meriä, jokia ja järviä, ja olen tehnyt sitä jo pikkulapsesta asti. Maapallo elättää minut, ja on kotini, joten se on minulle tärkeä. Olisi kiva että se olisi muillekin yhtä tärkeä, mutta en kuluta aikaani ajatellen sitä mitä muut tekevät.

Joka tuutista korville tunkeva ilmastovali(s)tus jossa minulta oltaisiin ottamassa pois viimeiset mahdollisuudet ylipäätään elää aiheuttaa lähinnä ketutusta, joten olen enimmäkseen kuluttamatta tällaista uutisointia. 

Vierailija
336/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jumankauta teeskentele, koita nyt tajuta että ei tarvitse olla jeesus tai linkola vaatiakseen poliittista muutosta. Ihan tavallinen ihminen riittää.

Olet ylimielinen. Ajattelet olevasi fiksumpi kuin meidän päättäjämme. On totta että päättäjämme eivät ole terävintä kärkeä, vaan älynlahjoiltaa Euroopan peräpäästä.

Esim. rakentamisen eristepaksuuksiin kiinnitettiin huomiota liian myöhään. Olisi voinut alottaa pari vuosikymmentä aiemmin. Lopuksi vielä homma vedettiin överiksi.

Sinun elämäntuskaasi käytettään vain hyväksi. Ei ole olemassa mitään ihmetemppua mitä voitaisiin tehdä.  Euroopan rajojen vartointia voitaisiin tehostaa. Olisi jo paljon ilmaston hyväksi.

Vierailija
337/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jokainen saa syödä niin paljon lihaa kuin on varaa moraalisesti (suomalaista) ostaa ja asua niin isossa lukaalissa kuin ikinä on varaa. Jos jotain laitetaan kortille, niin jaettakoon ne kortit sitten tulojen mukaan. 

Mutta jokainen, joka elintasoshoppaamalla pumppaa elintasoaan ylöspäin on pelkkä varas ja kuormasta syöjä. Köyhä tai rikas ihan sama, joka elää yli varojensa on se todellinen ongelma. Jos mentäis suu säkkiä myöten niin kaikki olisi hyvin. Mitä ihmeen kommareita nää suomalaiset ilmastohysteerikot on, jotka aina aloittaa perustelunsa, että "jos kaikki tekis noin niin nyyhnyyh..." Oikeesti siis yritetään vaan päästä hallinnoimaan ja holhoamaan muiden rahankäyttöä, kun ollaan niin sairaalloisen kateellisia. 

Tämän olen huomannut köyhyysrajan alapuolella elävänä, ei nimittäin ole näillä maailmanpelastajilla mitään aikomusta tiputtaa kulutustaan samalle tasolle kuin minulla se on. Itsehän nimittäin en mitään Kiinoja rahoillani tue. Mutta näiden pitää joka senttiä vastaan saada mahdollisimman paljon, mistään muusta kuin kunkin päivän kauhistelunaiheesta piittaamatta.  Ja sekös mua pistää naurattamaan. 

Tässä on totta toinen puoli.

Jospas otetaankin kaikilta rahat pois, niin tullaan huomaamaan että kulutus kääntyy laskuun kuin itsestään!

Nyt pitäisi kuitenkin ensin miettiä kumpaa itseasiassa halutaan; jatkuvaa talouskasvua, vai ilmastonmuutoksen torjuntaa. Mikäli jälkimmäsitä, niin ei varmaan ole mikään ongelma että kaikille annetaan tietty summa, ja se on niin pieni että sillä pärjää just ja just. Mihin kukaan tarvitsee älyttömiä osinkoja ja kuukausipalkkoja, kun eihän ympäristöstä välittävä ihminen voi niitä rahojaan käyttää mihinkään kuluttamiseen, kun kaikki kuormittaa maapalloa? Täten he eivät myöskään tarvitse niitä rahoja, eiköstä niin? Jos ensimmäistä, niin sitten pitää lopettaa tämä kahtiajako, että kaikkea korotetaan niin paljon, ettei köyhällä ole varaa, mutta rikas ostaa ne aneet, ja tuhoaa palloa entiseen malliin. Ikäänkuin maapalloa saa tuhota luvallisesti, kunhan on vain tapreeksi sikas.

Eli mitähän v*ittua?

Vierailija
338/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aattelen silleen, että en itse lisäänny eikä minulla ole jälkeläisiä, joista tarvitsisi olla huolissaan. Maapallo voi tuhoutua, mutta so? Maapallon pelastaminen on itsekäs teko. Usein otetaan esille "jälkeläistemme tulevaisuus". Miksi edes pitäisi hankkia jälkeläisiä? Suurin ekoteko olla itse lisääntymättä ja elää mahdollisimman vähän luontoa kuluttavasti.

Vierailija
339/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että käytimme mieheni kanssa viime vuonna vesijohtovettä 53kuutiota, mikä on yhden ihmisen normaali kulutus vuodessa. T:331

Vierailija
340/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en usko ihmisen vaikuttavan juurikaan ilmastonmuutokseen. Ilmasto on muuttunut aina, miten ihminen muka silloin siihen vaikutti? 

On jonkinlainen harhaoppinen uskonto tämä ilmastovouhotus.

Saahan siihen uskoa, mutta toisten elämää niillä uskomuksilla ei pidä yrittää säädellä. 

Tiede ei koskaan ole 100% varmaa. Kuitenkin 97% maailman ilmastotutkijoita ovat sitä mieltä, että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on totta ja tapahtuu tällä hetkellä. Tieteen epävarmuudet huomioiden 97% konsensusta voidaan jo pitää tieteellisenä faktana. 

Ilmasto on kyllä muuttunut aina. Kuitenkaan ilmasto ei ole koskaan muuttunut tällä nopeudella kuin nyt. Luonnollisesti näin nopeita muutoksia ei maapallolla tapahtuisi.

Siitäkin on ollut aikoinaan konsensus että maapallo on litteä kiekko. Eipä vaan silti ollut.

Ei tiede tällaista ole koskaan väittänyt, pikemminkin näin uskottiin ennen kuin itseään korjaava tiede oli syntynyt.

Esimerkki siitä miten kaikkea ei voi havaita omin silmin.

Toki tiede ei ole 100 % varmaa, mutta on se kuitenkin varmempaa kuin oma kelailu.

IPCC ei myöskään salli tieteen kyeenalaistaa ja korjata malliaan. Mallista on monta muuttujaa lukittu, eikä niitä saa muuttaa, koska mallie muuten pidä enää paikkaansa. IPCC ei harjoitea tiedettä vaan ilmastouskontoa.