Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmaston puolustaminen herättää vihaa?

Miksi niin paljon vihaa
09.04.2019 |

Kun IPCC:n raportti viime syksynä julkaistiin, päätin että on aika toimia. Ajattelin että pyrin tekemään kaikkeni, jotta planeettamme ja elämänmuotomme säilyisi myös tuleville sukupolville. Olen tehnytkin paljon: olen osallistunut mielenosoituksiin ja järjestänyt sellaisia. Olen kysellyt kansanedustajaehdokkaita ilmastokantoja. Olen keskustellut aiheesta monissa paikoissa, myös netissä. Nyt olen kuitenkin tosi surullinen ja pettynyt. Tuntuu, että suurin este eivät olekaan poliitikot tai suurten yritysten edunvalvojat vaan ihan tavalliset ihmiset. Isät, äidit, mummot ja vaarit.

Haluaisin kysyä teiltä, joita "ilmastovouhotus" ärsyttää, miksi vihaatte meitä niin paljon? Me käytämme paljon omaa aikaamme sen eteen, että Suomi ja koko maapallo säilyisi edes jossain määrin elinkelpoisena. Me joudumme myös itse luopumaan monista mukavuuksista, ja moni meistä on jo luopunut niistä - onko meitä syytä pilkata ja haukkua siitä hyvästä?

Tuntuu riittävän pahalta jo se, että niin moni vanhempi tai isovanhempi ei tunnu piittaavan riittävästi lastensa tulevaisuudesta vaatiakseen riittäviä poliittisia toimia, mutta se että vielä teette kaikkenne jotta muiden ponnistelut eivät onnistuisi on mahdotonta ymmärtää. Haluaisin keskustella asiasta, olisi kiva ymmärtää paremmin!

Kommentit (448)

Vierailija
361/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska saavutetuista eduista ei haluta luopua. Miks mun pitää antaa tikkari pois jos naapurin Jyrkiinan ei? Väliäkö hällä että se tikkari tuotetaan tehtaassa joka piut paut piittaa ympäristölaeista ja orjatyöllistää rampoja lapsia. Mut ku naapuri. Wää.

Ymmärrän tuskastumisesi.

Ongelma on pikemminkin se että olemme jo mallimaa mitä ympäristön suojeluun tulee. Pahimmat saastuttajat tällä hetkellä ovat Kiina ja Intia. Mutta kehotapa samoja poliitikoita äänekkäästi tuomitsemaan nämä maat ja kaikki suuryhtiöt joilla on noihin maihin kytköksiä niin meneekin sormi suuhun. On niin paljon helpompaa syyllistää kuluttajaa vaikka pahin saastuttaja on vieläkin liikenne ja teollisuus mistä kummastakaan ei voi paljoa vähentää huonontamatta vähävaraisten elämänlaatua ja leventämättä rikkaiden ja köyhien välistä kuilua.

Plot twist: Ideana ei ole syyllistää kuluttajia, vaan nimenomaan tehdä isoja muutoksia, pakottaa yritykset muuttamaan toimintaansa lainsäädännöllä. Mihin tää ajatus Suomesta mallimaana perustuu, kertokaa pliis?

Muiden maiden politiikka on yhtä tärkeää, mutta helpointa on vaikuttaa omaan maahansa.

No ethän sinä sossurotta maksa menojasi itse. Mun sähkölaskut ovat kasvaneet ja siirtomaksutkin ovat jo pilvissä tämän pellilyn takia. Ja mä lämmitän sähköllä. 

Sinccis

Mutta ei tuommoinen paskahousu sitä voi tajuta. Te teette HAITTAA ihmisille.

Säähän sen tiedät, paljonko mä veroja ja laskuja maksan :D

En keksi, mistä itsekkäästä syystä luonnonsuojelijat toimis. Ei nimittäin kauheen rahakasta hommaa ole, kokeilkaa vaikka. Ja mitä tulee "oman sädekehän kiillottamiseen" niin lukekaa tän ketjun kommentit ihmisistä, jotka on huolissaan ilmastonmuutoksesta ja meidän kaikkien tulevaisuudesta. Paremminkin tällanen haukkuminen saa miettimään, että onko tällasessa porukassa niin paljoa säilytettävää. Saatte kyynisyytenne levitettyä. 

Muuutta sitten taas tosielämässä ja kadulla tulee niin paljon positiivista palautetta, että se vie taas toiseen suuntaan.

No onhan se aika tekopyhää puhua niin kauniisti ja asiallisesti, kun käytännössä hyökkää toisten isoja elämänvalintoja, esim. lapsilukua vastaan. Ja ei, ei siinä ole pisaraakaan kyynisyyttä, kun lässytetään aikuisille ihmisille heidän ruokavalioistaan ja liikkumistavoista. "Keskustelukin" on sitä, että tehdään poliittisia ohjelmia, osoitetaan mieltä ja halutaan käyttää ja käytetään lainsäädännöllistä valtaa yli muiden ihmisten. 

Tätä katsellessa on ihan sama, vaikka naapurin Jaska kiroaisi mut alimpaan h--ettiin osuessaan samaan aikaan taloyhtiön pihalle, koska tiedän, ettei se hae kättä pidempää kuitenkaan ja ala päsmäröidä. 

Sitähän se eduskunta joka tapauksessa tekee, "käyttää lainsäädännöllistä valtaa yli muiden ihmisten". Mää äänestän omien arvojeni mukaisesti, tee sää mitä tykkäät. Kaikki ei oo sun kaa samaa mieltä tai tuu jakaan tota sun maailmankuvaa, vaikka kuinka täällä anonyyminä haukkuisit muita ihmisiä. Mää en ole hyökännyt kenenkään elämänvalintoja vastaan, en täällä, enkä missään muuallakaan. 

No kun se just, että nää ilmastoahdistelijat nimenomaan haluaa vaikuttaa muiden elämänvalintoihin. Itse äänestän sellaista, joka lupaa mahdollisimman paljon olla puuttumatta. Se on sullekin hyvä, sillä saat silloin ihan vapaasti toteuttaa ilmastofantasiaasi. 

Vierailija
362/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jokainen saa syödä niin paljon lihaa kuin on varaa moraalisesti (suomalaista) ostaa ja asua niin isossa lukaalissa kuin ikinä on varaa. Jos jotain laitetaan kortille, niin jaettakoon ne kortit sitten tulojen mukaan. 

Mutta jokainen, joka elintasoshoppaamalla pumppaa elintasoaan ylöspäin on pelkkä varas ja kuormasta syöjä. Köyhä tai rikas ihan sama, joka elää yli varojensa on se todellinen ongelma. Jos mentäis suu säkkiä myöten niin kaikki olisi hyvin. Mitä ihmeen kommareita nää suomalaiset ilmastohysteerikot on, jotka aina aloittaa perustelunsa, että "jos kaikki tekis noin niin nyyhnyyh..." Oikeesti siis yritetään vaan päästä hallinnoimaan ja holhoamaan muiden rahankäyttöä, kun ollaan niin sairaalloisen kateellisia. 

Tämän olen huomannut köyhyysrajan alapuolella elävänä, ei nimittäin ole näillä maailmanpelastajilla mitään aikomusta tiputtaa kulutustaan samalle tasolle kuin minulla se on. Itsehän nimittäin en mitään Kiinoja rahoillani tue. Mutta näiden pitää joka senttiä vastaan saada mahdollisimman paljon, mistään muusta kuin kunkin päivän kauhistelunaiheesta piittaamatta.  Ja sekös mua pistää naurattamaan. 

Sun logiikalla raha oikeuttaa käyttämään enemmän resursseja ja parempaan elintasoon? Toinen syntyy majaan ja toinen palatsiin, mut ihan ok? Köyhät tuottaa rikkaalle luksustuotteita ja Iphoneja minipalkalla, eikös se oo sitä laillista varastamista

Kyllä tuo on just mun logiikka. Varastamista en hyväksy, mutta sitä näen ihan jokapuolella sekä rikkaissa että köyhissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/448 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaa syödä kotimaista naudanlihaa. Suomalainen lehmä syö pääasiassa Suomessa kasvanutta nurmirehua ja täydennysvalkuaisena rypsiä. Varsinkin pohjoisemmassa Suomessa viljanviljely ei enää kannata, mutta nurmi kasvaa. Eli ne rehupeltoalat eivät ole pois ihmisravintokasveilta.

Juuri näin. Meillä lehmät laiduntavat niityillä puoli vuotta ja talvella navetassa popsivat sitten kesällä paalattua kuivaheinää tai tuorerehua, eikä käytä tippaakaan mitään soijaa tai rypsiä.

Talvella turkin omistava lihakarja pärjää ja tykkää olla viileässä, ja monessa pihattomallin navetassa tarvitsee laittaa kovilla pakkasilla vain lämpöpuhaltimen tms.

Suomi on vesivarojenkin kautta erinomainen paikka lihantuotannolle.

Miettikää:1800-luvulla lehmiä oli tilastojen mukaan enemmänkin. Eipä niide metaanipierut ilmakehää kuormittaneet...

ÄLKÄÄ niputtako Suomen ja Brasilian lihantuotantoa. Suomessa asiat ovat hyvin.

Vierailija
364/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaa syödä kotimaista naudanlihaa. Suomalainen lehmä syö pääasiassa Suomessa kasvanutta nurmirehua ja täydennysvalkuaisena rypsiä. Varsinkin pohjoisemmassa Suomessa viljanviljely ei enää kannata, mutta nurmi kasvaa. Eli ne rehupeltoalat eivät ole pois ihmisravintokasveilta.

Juuri näin. Meillä lehmät laiduntavat niityillä puoli vuotta ja talvella navetassa popsivat sitten kesällä paalattua kuivaheinää tai tuorerehua, eikä käytä tippaakaan mitään soijaa tai rypsiä.

Talvella turkin omistava lihakarja pärjää ja tykkää olla viileässä, ja monessa pihattomallin navetassa tarvitsee laittaa kovilla pakkasilla vain lämpöpuhaltimen tms.

Miettikää:1800-luvulla lehmiä oli tilastojen mukaan enemmänkin. Eipä niide metaanipierut ilmakehää kuormittaneet...

1800-luvulla yhteiskuntarakenne oli hiukan erilainen. Ei ollut autoja mm. Mutta olen samaa mieltä siitä, että liha voi hyvin olla osa ekologisesti kestävää ruokavaliota. Maataloudelta vaaditaan kuitenkin vielä aika paljon muutosta, esim. nurmen viljely voisi sitoa hiiltä, kun se nyt ei vielä sido. Mutta maatalous on mielestäni ehdottomasti osa ratkaisua, ei ongelmaa. 

Vierailija
365/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan mikä täällä on moneen kertaan mainittu, että länsimainen nykyihminen on niin itsekäs ja hyvälle tottunut, ettei voisi kuvitellakaan luopuvansa jostain ympäristön vuoksi. Kuitenkin esimerkiksi suomalaiset kuluttavat aivan valtavat määrät luonnonvaroja ja noin yleensäkin 20-30 -vuotiaat ostavat esimerkiksi valtavat määrät pikamuotia, joka omalta osaltaan synnyttää aivan valtavasti päästöjä. Lisäksi olemme tottuneet yltäkylläisyyteen, esimerkiksi jos kaupasta olisi jauheliha kokonaan loppu, olisi se joillekin elämää suurempi asia. 

Vierailija
366/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiitos kaikille kommenteista! Lopetan nyt osaltani tämän keskustelun seuraamisen, koske loppupuolella ainakin kommentit menivät ihan puhtaaksi parjaamiseksi. Tuntuu että moni on jo valmiiksi päättänyt vihaavansa minua / meitä ja syyt on mitä milloinkin. Toivoisin että tässä maassa opittaisiin taas uudelleen kuuntelemaan toisiamme, pelkään tosi paljon että jakaudumme kahteen toisiaan ymmärtämättömään blokkiin ja että se voi johtaa todella synkkään aikaan. Yritetään tehdä sille jotain, ei lietsota vihaa!

t. Ap 

Vierailija
367/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastovihreät vastustavat kaikkea joka tuo työpaikkoja maaseudulle. He vastustavat kaivosteollisuutta ja puunjalostusteollisuutta ja energiateollsiuutta kuten turvetuotantoa. He vastustavat kotieläimiä kuten siipi-maito-lihakarjataloutta, sikataloutta ja turkistarhausta.  He vastustavat Suomen talouden kivijalkaa eli metsäteollisuutta, ja puun hakkuuta. He vastustavat autoilua. heidän maailmankuvaan mahtuu vain pyörätiet, metro ja kerrostalot täällä Helsingissä, muu Suomi pitää autioittaa ja suojella lahopuille ja puuntuholaisille, luonnon monimuotoisuuden vuoksi.

He eivät tue ostopäätöksillään kotimaisen puhtaan ruuan tuotantoa, vaan ostavat brasiliasta rahdattuja soijapapuja, usalaista maissimuroa,kiinalaista bataattia ja sademetsiä tuhoavaa avokadoa ym

Tämän vuoksi vihaan ns ilmaston puolustajia. Ilmaston lämpeneminen ei ole ihmisen syy, uskokaa jo hyvät lapset. Ilmasto on lämmennyt samalla tavalla vaihdellen jo miljoonia vuosia ennen ihmisen aikaa.

http://www.longrangeweather.com/global_temperatures.htm

Vierailija
368/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Kiitos kaikille kommenteista! Lopetan nyt osaltani tämän keskustelun seuraamisen, koske loppupuolella ainakin kommentit menivät ihan puhtaaksi parjaamiseksi. Tuntuu että moni on jo valmiiksi päättänyt vihaavansa minua / meitä ja syyt on mitä milloinkin. Toivoisin että tässä maassa opittaisiin taas uudelleen kuuntelemaan toisiamme, pelkään tosi paljon että jakaudumme kahteen toisiaan ymmärtämättömään blokkiin ja että se voi johtaa todella synkkään aikaan. Yritetään tehdä sille jotain, ei lietsota vihaa!

t. Ap 

Olet ottanut vapauden leimata vihasta kumpuaviksi puheenvuorot joissa vain ilmoitetaan että ollaan eri mieltä kanssasi.

Eikö saisi arvostella että joku esim. vakavalla naamalla ilmoittaa "kompensoivansa" lentonsa  ties millä ilmaston puolesta tehdyllä työllä, kun sen ilmaston puolesta tehtävän toimen voi tehdä myös ilman sitä lentoa?

Vierailija
369/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaalit ratsastaa ilmastonmuutos-teemalla. Vaikka Suomessa on isompiakin ongelmia. Ja koska on isoja ylikansoittuneita maita joissa ei toimita ilmastonmuutoksen eteen, joissa 1 kaupunki jo on väkimäärältään isompi kuin Suomen väestö yhteensä. Realiteetit saa tuon vouhotuksen tuntumaan tekopyhältä. Hieno asia, mutta liika öyhötys on pilaamassa koko asian.

Jos oltaisiin iso USA:n kokoinen maa, silloin merkitys olisi satoja / tuhansia kertoja isompi.

Vierailija
370/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutoksen puolesta toimiminen  on tietyn puolueen kannattajille samanlainen punainen vaate, kuin että vaimo kieltää sisäilman pilaamisen piereskelyllä. Raavas persumies pilaa ilmaa ihan ilosta.

Vierailija
371/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilmastoöyhöttäjät odottavat että ihmiset nostavat heidät jalustalle kehuen ja ihaillen. Siksihän sinäkin kuulutat isoon ääneen ilmastotekojasi ja paheksut tuttavan etelänlomaa ja omaa henkilöautoa yms.

Vierailija
372/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

t. Ap 

Eikös tuo aloituspuheenvuorosi ollut aika vastakkainasettelua ja ihmisten jaottelua ilmastonpuhevihaajiksi ja ilmastonpelastajiksi?? Jo otsikko sisälsi sanan Viha ja syyttelyä joka jatkui pitkin ketjua. Millaista vastaanottoa odotit? Suuri osa ihmisistä ei ole idealistisia öyhöttäjiä vaan käytännönläheisiä pienillä ympäristöteoilla toimivia suomalaisia. Ja ääripään öyhötys nostaa ärsytystä asiassa kuin asiassa.

Vierailija
373/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmasto lämpeni ilman ihmistäkin kirjoitti:

Ilmaston lämpeneminen ei ole ihmisen syy, uskokaa jo hyvät lapset. Ilmasto on lämmennyt samalla tavalla vaihdellen jo miljoonia vuosia ennen ihmisen aikaa.

http://www.longrangeweather.com/global_temperatures.htm

Unohdit laittaa perustelut ja lähdeviitteet väitteellesi siitä, että ilmaston lämpeneminen ei ole ihmisen syy.

Ja ei, linkkaamasi kuva, jossa ei edes Y-akselia ole, ei todellakaan ole mikään perustelu.

Tuota sivustoa on käsitelty monien muiden toimesta jo aiemmin, joten ehkä mäkin vain tyydyn linkkaamaan jonkin niistä:

http://lefthandpalm.blogspot.com/2013/04/dodgy-cliff-and-randy-mann.html

Vierailija
374/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

t. Ap 

Eikös tuo aloituspuheenvuorosi ollut aika vastakkainasettelua ja ihmisten jaottelua ilmastonpuhevihaajiksi ja ilmastonpelastajiksi?? Jo otsikko sisälsi sanan Viha ja syyttelyä joka jatkui pitkin ketjua. Millaista vastaanottoa odotit? Suuri osa ihmisistä ei ole idealistisia öyhöttäjiä vaan käytännönläheisiä pienillä ympäristöteoilla toimivia suomalaisia. Ja ääripään öyhötys nostaa ärsytystä asiassa kuin asiassa.

Persuthan on ilmastovihamielinen puolue yhtä lailla kuin maahanmuuttovihamielinen puolue. Vihreitä voi vetää turpaan yhtä hyvin kuin matujakin, se ei ole vihateko!

Vierailija
375/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saisi arvostella että joku esim. vakavalla naamalla ilmoittaa "kompensoivansa" lentonsa  ties millä ilmaston puolesta tehdyllä työllä, kun sen ilmaston puolesta tehtävän toimen voi tehdä myös ilman sitä lentoa?

Miksi kompensoijan mukamas pitäisi kompensoida muiden päästöjä?

Jos mä käyn lainaamassa naapurilta sokeria aamulla, jotta voin leipoa pipareita, ja palautan sille saman määrän sokeria iltasella, niin vetääkös naapuri kilarit siitä, että mun olisihan mun nyt pitänyt tajuta olla lainaamatta sitä sokeria alunperinkään ja sen sijaan vaan antaa sille ne sokerit?

Tai jos muuttopuuhien aikana käyn heittämässä vanhan sohvani läheiseen ojaan ja käyn sen sieltä sitten noukkimassa talteen, niin tuleeko siihen joku huutamaan, että olisi pitänyt jättää heittämättä sohva alunperinkin ojaan ja lähteä etsimään lähiojista muiden sohvia poimittavaksi?

Vierailija
376/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoksen puolesta toimiminen  on tietyn puolueen kannattajille samanlainen punainen vaate, kuin että vaimo kieltää sisäilman pilaamisen piereskelyllä. Raavas persumies pilaa ilmaa ihan ilosta.

Totuushan on että sisäilma ei pieruilla pilaannu. Neidit ei kestä hajuja! 

Vierailija
377/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys on perseestä. Tosimiehet kippaa tavarat mihin lystää!

Vierailija
378/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ärsyttää toisten ihmisten syyllistäminen ja itsensä paremmalle alustalle laittaminen.

Vierailija
379/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset terveysbloggaajat nimenomaan hehkuttavat ruoholla syötettyä nautaa. Jenkeissä se on terveysruokaa. Siellä normaali karja lihotetaan geenimanipuloidulla maissilla ja soijalla. Eläimet sairastavat sitten vääränlaisen ruoan takia ja tarvitsevat antibiootteja. Steroideillakin kasvua vauhditetaan. Meillä kaikki liha taitaa olla luomua jenkkistandardeilla mitattuna.

Vierailija
380/448 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset terveysbloggaajat nimenomaan hehkuttavat ruoholla syötettyä nautaa. Jenkeissä se on terveysruokaa. Siellä normaali karja lihotetaan geenimanipuloidulla maissilla ja soijalla. Eläimet sairastavat sitten vääränlaisen ruoan takia ja tarvitsevat antibiootteja. Steroideillakin kasvua vauhditetaan. Meillä kaikki liha taitaa olla luomua jenkkistandardeilla mitattuna.

Geenimanipulaatiolla nyt vaan ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, että maissi ja soija ei ole lehmälle yhtä hyvä asia kuin ruoho.

Näitä täysin vajaita GM-kammoisia on jokainen palsta niin täynnä, että parempi olisi sunkin lopettaa siitä puhuminen kokonaan.